دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

کارگاه لنج سازی گوران در قشم و جاذبه های آن! 

پنجشنبه، 31 فروردین 1402
جزیره قشم یکی از مقاصد گردشگری محبوب بین ایرانی‌ها است که به‌خصوص در ماه‌های سرد سال حسابی پرطرفدار می‌شود. جاذبه‌های گردشگری متعددی در این جزیره وجود دارد که بخش اعظم مدت‌زمان سفر گردشگران به آن‌ها اختصاص می‌یابد. با این حال، یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر به قشم بی‌شک بازارگردی و خرید است.

قشم یکی از زیباترین جزایر خلیج همیشه فارس است. جزیره قشم با داشتن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی منحصربه‌فرد، در تمام طول سال میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است. کارگاه لنج سازی گوران یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم است که به‌عنوان موزه زنده از آن یاد می‌شود. بازدید از این بخش جزیره، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای مسافران به جا می‌گذارد. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا شما را با این جاذبه و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

جزیره قشم تعدادی زیادی از دیدنی های استان هرمزگان را در خود جای داده است؛ دیدنی‌هایی شگفت‌انگیز از انواع مختلف که شاید در هیچ کجای کشور وجود نداشته باشند. کارگاه‌های لنج سازی از بزرگ‌ترین صنایع‌دستی ایران به شمار می‌روند که در استان هرمزگان و جزیره قشم فعال هستند. صنعت بی‌نظیر و بومی لنج سازی از زیبایی‌های خاص و صنعت بومی قشم است. لنج‌های سنتی یکی از مهم‌ترین عناصر بومی عبور و مرور دریایی هستند.

روستای گوران در سواحل شمالی جزیره قشم واقع شده است و یکی از مراکز اصلی ساخت لنج به‌صورت سنتی در ایران محسوب می‌شود. این روستا از توابع بخش شهاب است که در 90 کیلومتری مرکز قشم قرار دارد.

روستای گوران یک بندر تاریخی است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های هرمزگان از آن یاد می‌شود. نام روستا از واژه «گبران» به معنی آتش‌پرستان گرفته شده و به احتمال زیاد در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است. این روستا دارای آثار تاریخی متنوعی است.

کارگاه‌ لنج سازی جزیره قشم در نزدیکی بندر گوران، لافت و نزدیکی شهر صنعتی کاوه واقع شده‌ است و از جالب‌ترین جاذبه‌های جزیره به شمار می‌رود. کارگاه لنج سازی قشم با نام‌های کارگاه لنج سازی بندر لافت، کارگاه لنج سازی بندر گوران و موزه باز دریانوردی سنتی گوران شناخته می‌شود.

کارگاه لنج سازی در کنار روستا و هم‌جوار ساحل قرار دارد. در روستای گوران جوانان و استادکاران بسیاری به شغل ساخت و تعمیر لنج‌های بزرگ و کوچک مشغول هستند و این حرفه نقش مهمی در رونق گردشگری، ماهی‌گیری و تجارت جزیره زیبای قشم داشته است. در مسیر اسکله لافت تا قشم چند کارگاه لنج سازی دیگر نیز وجود دارد که امکان بازدید از آن‌ها میسر است.

نام‌های کارگاه لنج سازی قشم

کارگاه لنج‌ سازی گوران بزرگ‌ترین مرکز ساخت انواع لنج‌ها در جزیره قشم است. در سایر قسمت‌ها مانند لافت و منطقه صنعتی کاوه هم کارگاه‌هایی وجود دارد که در سطحی محدودتر از گوران در زمینه لنج سازی فعالیت می‌کنند. آنچه به‌عنوان جاذبه گردشگری و تفریحات قشم شناخته می‌شود و شهرت بیشتری دارد، همان کارگاه گوران است. چند روستا در مناطق مختلف ایران، گوران نام دارند. معنی این نام از گبر برگرفته شده و در ابتدا «گبران» خوانده می‌شده و به‌مرور زمان تغییر کرده است. در گذشته گبر به زرتشتیانی گفته می‌شد که معابد آتش داشتند و به‌اصطلاح آتش‌پرست بودند.

کارگاه‌های لنج سازی به اندازه سایر جاهای دیدنی قشم شهرت ندارند. بسیاری از گردشگران قشم بدون اینکه بدانند این جاذبه وجود دارد و از آن بازدید نکرده‌اند، برمی‌گردند و فرصت هم‌نشینی با دریانوردان خونگرم جنوبی را از دست می‌دهند.

چه افرادی در کارگاه لنج سازی گوران کار می‌کنند؟

لنج سازی یکی از منابع اصلی کسب درآمد در جنوب کشور است، به همین دلیل زمانی که به کارگاه می‌رسید، اکثر افرادی که می‌بینید رخت اصیل جنوبی به تن دارند. اگر هم بخت با شما یار باشد و در زمان خوبی به کارگاه لنج سازی قشم برسید، صدای نی‌انبان و عود و طبل و سنج به گوشتان می‌رسد. حتی اگر غم صدساله هم در قلب آدم باشد، با شنیدن این صداها و موسیقی شاد جنوب، بار و بندیلش را جمع می‌کند و از دل می‌رود!

در کارگاه‌های لنج سازی خبری از دوره‌های آموزشی نیست. تنها در برخی مواقع مهندسان دریانوردی داخلی و خارجی برای نظارت بر فرایند ساخت کشتی‌ها (معمولا لنج‌های بزرگ‌تر) به میدان می‌آیند. در حالت عادی ناظر اول و آخر پروژه‌های لنج سازی استادکارهای جلاف‌اند که از شاگردی و کارگری به استادی رسیده‌اند و موهایشان را در آسیاب لنج سازی سپید کرده‌اند!

کارگاه لنج سازی قشم در سال 2011 به‌عنوان یکی از مراکز صنایع دستی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و همین موضوع شهرت لنج سازی ایران را بیشتر کرد. بعد از آن در سال 1396 موزه‌ای در منطقه گوران راه‌اندازی شد که در آن تاریخچه دریا و دریانوردی و لنج سازی روایت می‌شود. جالب‌تر آنکه گردشگران در این موزه می‌توانند با اصول صیادی با تور در لنج آشنا شوند و این کار برایشان بسیار جذاب است.

مسیر دسترسی به کارگاه لنج سازی قشم

برای بازدید از کارگاه لنج سازی گوران باید خود را از مسیرهای زمینی یا از طریق مسیر هوایی به قشم برسانید. فاصله زمینی تهران تا بندرعباس حدود 1400 کیلومتر است و بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید 14 تا 16 ساعت طول می‌کشد. بعد از رسیدن به بندرعباس می‌توانید از طریق اسکله شهید حقانی یا بندر پل (لندی‌گراف) به قشم بروید. فاصله بندر شهید ذاکری تا کارگاه لنج سازی 95 کیلومتر است و حدود 82 دقیقه زمان می‌برد. اگر از طریق بندر لافت وارد جزیره قشم شده باشید؛ مسیر 44 کیلومتری تا رسیدن به کارگاه لنج سازی گوران پیش روی شما است و حدود 38 زمان می‌برد.

کارگاه لنج سازی گوران در فاصله 32 کیلومتری فرودگاه قشم قرار دارد

رفتن به قشم با هواپیما راحت‌ترین راه سفر به این جزیره است و از تهران حدود دو ساعت زمان می‌برد. فرودگاه بین‌المللی دیرستان قشم تا کارگاه لنج سازی حدود 32 کیلومتر فاصله دارد و رسیدن به آن 30 دقیقه طول می‌کشد.

  • آدرس: استان هرمزگان،جزیره‌ی قشم، روستای گوران، کارگاه لنج سازی گوران

خلاصه

قشم یکی از زیباترین جزایر خلیج همیشه فارس است. جزیره قشم با داشتن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی منحصربه‌فرد، در تمام طول سال میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است. کارگاه لنج سازی گوران یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم است که به‌عنوان موزه زنده از آن یاد می‌شود. بازدید از این بخش جزیره، تجربه‌ای به‌یادماندنی برای مسافران به جا می‌گذارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی کتاب
ترجمه تخصصی متن
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان