کارمزد طلا را چگونه محاسبه می کنند؟

  پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
کارمزد طلا را چگونه محاسبه می کنند؟
کارمزد طلا گرمی حساب می‌شود. یعنی هر گرم طلا مثلاً 35 هزار تومان کارمزد دارد. بعضی از طلافروشان، درصدی حساب می‌کنند که معمولاً بین 4 تا 6 درصد قیمت طلا نیز رسیده است. کارمزد طلا به صورت درصدی از نظر اتحادیه ممنوع می‌باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بازار طلا پر از رمز و رازهایی هست که خرید طلا را خیلی سخت می کند. امّا وقتی از آن ها اطلاع داشته باشیم و آگاهی خودمان را افزایش دهیم، نه تنها سخت و عذاب دهنده نیست بلکه لذت بخش هم می شود. یکی از اهداف ما در دی اجرت حرفه ای شدن ما در خرید طلا هست.

شما تا به حال برای هر منظور و هدفی به طلا فروشی مراجعه کرده اید. زرق و برق و تراش های طلایی که مقابل چشمان شما قرار دارد، هوش از سرتان می برد و می خواهید هرچه سریع تر طلایی که انتخاب کرده اید را خریداری کنید. یک لحظه هم صبر نمی کنید و از کنار کارمزد طلا و اجرت ساخت طلا عبور می کنید و پول را پرداخت می کنید. کارمزد طلا و اجرت ساخت یکی از مهم ترین فاکتورهایی هستند که در قیمت نهایی تاثیر می گذارند.

بی توجهی به اجرت ساخت طلا و کارمزد طلا در خرید مصنوعات طلا سبب می شود که سرویس طلا، انگشتر و حتی النگوی مورد نظر را به قیمت بیشتری بخرید و زمانی که قصد فروش یا تعویض طلای مد نظر را داشته باشید، تازه متوجه می شوید که طلافروش چه نکاتی را به شما نگفته است. امروز می خواهیم کارمزد طلا یا اجرت طلا را توضیح بدهیم و بگوییم چگونه محاسبه می شود و چگونه در قیمت طلا تاثیر می گذارد. به شما توصیه می کنیم که برای سرمایه گذاری، حتماً طلای بدون کارمزد بخرید. بهتر است در ابتدا معنای کارمزد طلا را باهم مرور کنیم و بعد برویم سروقت طلاهای بدون کارمزد !

کارمزد طلا چیست؟

شما زمانی که یک طلا می خرید علاوه بر ارزش خود طلا که شامل وزن و عیار آن می شود، یک هزینه دیگر به نام کارمزد ساخت را نیز پرداخت می کنید شما می بایست دستمزد و حقوق کسانی که بر روی آن قطعه طلای خام کار کرده اند را هم بپردازید پس مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت به کارخانه و کلاً به بنکدار پرداخت می گردد، اصطلاحا کارمزد ساخت طلا یا همان اجرت طلا می نامیم.

اجرت یا کارمزد ساخت، بسیار متنوع هست و از قانون و فرمولی پیروی نمی کند. کارهایی که مدل جدیدتری هستند، معمولاً اجرت بالاتری نسبت به مدل های قدیمی دارند. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کارمزد طلا می تواند این باشد که فرد طلاساز چقدر در درست کردن آن مصنوعات طلا سهم داشته است. امروزه دستگاه های CNC و ربات ها، جای انسان ها را گرفته اند. کارمزد ساخت طلاهایی که با استفاده از این دستگاه ها ساخته می شوند، کمتر هستند. هرچقدر در حین ساخت مصنوعات طلا، کسری طلا زیادتر باشد، کارمزد افزایش پیدا می کند. همچنین در جواهرسازی به علت دقّت زیاد کار و استفاده از سنگ های قیمتی که احتمال شکستن آن وجود دارد، معمولاً کارمزد آن بالاتر هست. نکته جالب دیگر در مورد کارمزد طلا این هست که کارمزد یک نوع کار بر روی دو فلز متفاوت، اجرت های متفاوتی دارند. امّا در کشورهای اروپایی اینگونه نیست.

کارمزد طلا گرمی حساب می شود. یعنی هر گرم طلا مثلاً 35 هزار تومان کارمزد دارد. بعضی از طلافروشان، درصدی حساب می کنند که معمولاً بین 4 تا 6 درصد قیمت طلا نیز رسیده است. کارمزد طلا به صورت درصدی از نظر اتحادیه ممنوع می باشد. کارمزد زیورآلات خارجی مثلاً ایتالیایی ممکن است به بیش از 200 هزار تومان در یک گرم برسد. بعضی از زیورآلات ایرانی ساخت اصفهان نیز چنین کارمزدی دارد. حال برویم سروقت محاسبه ی قیمت طلا به همراه کارمزد یا اجرت ساخت آن؛ در حالت کلی قیمت طلای ساخته طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

9 درصدمالیات + 7 درصد سود مغازه دار + (وزن کل طلا×(قیمت یک گرم طلا + اجرت ساخت یک گرم طلا ))

طبق فرمول بالا مسلماً کارمزد مصنوعات طلا در یک یا دو گرم بسیار به چشم نمی آید؛ اما فرض کنید قصد خرید یک سرویس طلای 40 گرمی را دارید اگر هر گرم از این سرویس طلا حداقل اجرت ساختی معادل 35 هراز تومان داشته باشد و قیمت هر گرم طلا 380 هزار تومان باشد، قطعاً قیمت کارمزد ساخت این سرویس قابل چشم پوشی نیست! برای نمونه قیمت این سرویس طلا را باهم محاسبه می کنیم:

  • قیمت هر گرم طلا 18 عیار : 380 هزار تومان
  • کل وزن سرویس طلا : 40 گرم
  • اجرت ساخت هر گرم سرویس طلا : 35 هزارتومان
  • سود مغازه دار: 7%
  • مالیات ارزش برافزوده : 9 %

ماشین حساب را بردارید و طبق گفته زیر عمل کنید تا قیمت را محاسبه نمایید:

  1. قیمت یک گرم طلای 18 عیار را وارد کنید یعنی 380,000

  2. کلید +
  3. کارمزد ساخت را وارد کنید یعنی عدد 35,000
  4. کلید =
  5. کلید ×
  6. وزن ترازوی جنس را در ماشین حساب وارد کنید
  7. کلید =
  8. کلید ×
  9. مقدار درصد سود مغازه را وارد کنید یعنی عدد 1.07
  10. کلید =
  11. کلید ×
  12. مقدار درصد مالیات را وارد کنید یعنی عدد 1.09
  13. کلید =
  14. قیمت نهایی را نشان می دهد.

ماشین حساب عدد 19,360,580 را نشان می دهد. به عبارت دیگر داریم:‭

(1.09)×(1.07)×(40×(380,000+35,000))=19,360,580

قیمت نهایی سرویس طلای با کارمزد معادل نوزده میلیون و سیصد و شصت هزار تومان می باشد که حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان آن کارمزد می باشد.

توجه: ممکن است برای شما این نکته مبهم باشد که چرا در یکجا گفتیم سود مغازه دار و مالیات ارزش بر افزوده را جمع می کنیم اما در مثالی که زدیم، 7 درصد سود مغازه دار و 9 درصد مالیات ارزش بر افزوده را به صورت عدد 1.07 و 1.09 ضرب کرده ایم؟! در جواب باید بگوییم این دو با هم هیچ تفاوتی ندارند یعنی در فرمول چه 7% و 9% را جمع کنیم و چه 1.07 و 1.09 را در فرمول ضرب کنیم، هیچ تفاوتی ندارد به قول خودمانی چه خواجه علی یا چه علی خواجه 🙂 ( طلافروشان با استفاده از ماشین حساب های طلافروشی به دلیل داشتن امکاناتی مثل گرفتن درصد، از روش اول استفاده می کنند یعنی 7% و 9% را در فرمول جمع می کنند اما چون با ماشین حساب های تلفن همراه و ماشین حساب های معمولی نمی شود درصد گرفت، از راه دوم استفاده می کنیم یعنی به جای جمع 7% سود مغازه و 9% مالیات با فرمول، اعداد 1.07 و 1.09 را در فرمول ضرب می کنیم.

طلای بدون کارمزد

بعضی از مصنوعات طلا در مغازه های طلافروشی، کارمزد ساخت کمی دارند. حتما تا به حال شنیده اید که النگو بخرید چون کارمزد کمی دارد. کارمزد النگو معمولاً گرمی 5 هزارتومان می باشد. بعضی از این طلاجات به خاطر این که ساخت آن ها ساده تر هست و یا اینکه دقّت زیادی نمی خواهد و دستگاه CNC آن ها را می سازد، کارمزد ناچیزی دارند. به علاوه کارگاه های طلاسازی، معمولاً به صورت عمده یک نمونه کار را می سازند، به همین خاطر که عمده هست و تک نیست، کارمزد و اجرت آن نسبت به سایر زیورآلات کم و یا صفر باشد. گاهاً طلافروشی دیده شده است که می خواهد ویترین خود را عوض کند و طلاجات به روزی بیاورد، به همین خاطر مصنوعات طلای قدیمی را بدون کارمزد حساب می کند تا زودتر به فروش برود.

طلای بدون کارمزد با طلای دست دوم بسیار متفاوت است. طلای بدون کارمزد، نو هست و استفاده نشده است. طبق قوانین اتحادیه طلا و جواهرات، مالیات بر ارزش افزوده بر روی اجرت ساخت باید حساب شود، در این صورت طلایی که کارمزد نداشته باشد، مالیات هم ندارد.

حرف خودمانی: اکثر طلافروشان از قدیم تا به امروز مالیات را روی کل قیمت طلا حساب می کنند. ما ندیدیم که روی اجرت طلا، مالیات را حساب کنند. امّا عموم طلافروشان بازار بزرگ تهران، مالیات را صفر در نظر می گیرند. زرگران می گویند که مالیاتی که سر سال به اداره دارایی پرداخت می کنند بر طبق فروش کلی طلا در یک سال هست و امکان حساب کردن مالیات بر اجرت طلا، سخت و طاقت فرسا هست. ما هم در فرمول های خودمان مالیات را طبق طلافروشان حساب کردیم تا شما را به آنچه در بازار می گذرد، نزدیک تر کنیم.

زرگرها و عموم مردم، طلای بدون کارمزد را با طلای دست دوم یا طلای مستعمل و استفاده شده یکی می دانند. به این دلیل که طلافروش، کارمزد آن ها را صفر در نظر می گیرد، فرقی بین آن ها قائل نمی شود. اگر طلایی بدون کارمزد یا دست دوم باشد، دیگر بابت هر گرم طلا لازم نیست اجرت ساخت و مالیات ارزش بر افزوده را بپردازید. و فقط طلافروش همان 7% سود مغازه را از شما می گیرد. فرض کنید سرویس 40 گرمی بالا بدون کارمزد باشد، در این صورت قیمت آن این گونه محاسبه می شود و فروشنده مالیات ارزش بر افزوده و اجرت ساخت را از آن کم می کند:

ماشین حساب کامپیوتر یا دستی را بردارید و طبق گفته زیر عمل کنید تا قیمت را محاسبه نمایید:

  1. قیمت یک گرم طلای 18 عیار را وارد کنید یعنی 380,000

  2. کلید ×
  3. مقدار درصد سود مغازه را وارد کنید یعنی عدد 1.07

  4. کلید =
  5. کلید ×
  6. وزن ترازوی جنس را در ماشین حساب وارد کنید
  7. کلید =
  8. قیمت نهایی را نشان می دهد.

ماشین حساب چه عددی نشان می دهد؟ عدد 16,264,000 را نشان می دهد. به عبارت دیگر داریم:

40×(380×1.07)=16,264,000

قیمت نهایی سرویس طلای دست دومی که از مغازه دار می خرید و کم اجرت محسوب می شود معادل شانزده میلیون و دویست و شصت و چهار هزار تومان است. این یعنی در 40 گرم سرویس طلا چیزی حدود 3,096,000 هزار تومان اجرت و مالیات می دهد. به جای مالیات و کارمزد طلا می توانید حدود 7.5 گرم طلا به سرویس خود اضافه کنید. یعنی با آن پول می توانید طلای 47.5 گرمی بخرید. من این تفاوت را با گوشت و پوست و استخون تجربه کردم. شما چه طور؟؟

حالا اگر سرویس طلا دست دوم را از آشنایان و دوستان خود بخرید دیگر سود مغازه دار را هم نمی پردازید و فقط پول هر گرم طلا را پرداخت می کنید. اگر همان سرویس طلای 40 گرمی را از آشنای خود بخرید و دیگر سود مغازه دار را هم ندهید؛ قیمت آن به صورت زیر می شود:

40×(380)=15,200,000

قیمت نهایی سرویس طلای بدون هیچ کارمزد و اجرتی معادل پانزده میلیون و دویست هزار تومان می شود. این باور کردنی نیست یعنی 40 گرم طلای با کارمزد با 40 گرم طلای بدون کارمزد حدود 4 میلیون تومان با هم اختلاف قیمت دارند. پس، به همین دلیل است که با گران شدن طلا بیشتر مردم به خرید طلاهای دست دوم و بدون کارمزد روی آورده اند.

این باور که طلای بدون کارمزد زیبا نیست، یک باور محدود کننده هست و ما را از دیگران عقب می اندازد. طلای بدون کارمزد ممکن هست زیباتر از طلایی باشد که کارمزد فراوان دارد. سلیقه افراد متفاوت هست و نمی توان گفت طلایی که کارمزد کمتری دارد، ظریف و خوشگل نیست. امّا یادتان باشد زیورآلاتی که دلتان با آن ها همراه نیست را، تحت هر شرایطی نخرید! حتی اگر کارمزد آن بسیار زیاد یا بسیار کم باشد. چون شما باید از پوشیدن آن مصنوعات طلا ، تمام لذت را ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (156 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود