کارت شبکه چیست و انواع آن

  شنبه، 17 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کارت شبکه چیست و انواع آن
هر کامپیوتری برای ارتباط با شبکه (کامپیوترها و دستگاههای موجود در شبکه) از یک NIC: Network Interface Card که در تعریف عامیانه با عنوان کارت شبکه شناخته می‌شود، استفاده می‌کند. در واقع کارت شبکه بعنوان یک پل بین کامپیوترها عمل می‌کند. در این مطلب در مورد کارت شبکه و انواع آن اطلاعات لازم را ارائه خواهیم کرد.

کارت شبکه

از روزهای اولیه بوجود آمدن کامپیوتر هر کامپیوتری بعنوان یک سیستم تنها (stand-alone) کار می کرد. برای ارتباط بین کامپیوترهای شخصی اولیه راه ساده ای وجود نداشت، حتما باید از یک ذخیره ساز مثل فلاپی دیسک ها برای انتقال اطلاعات بین دو یا چند کامپیوتر استفاده می شد؛ این در حالی ست که، در کامپیوترهای مدرن امروزی، ارتباط با شبکه ضروری می باشد. بعنوان مثال برای استفاده از اینترنت، باز کردن ایمیل و حتی به اشتراک گذاری اطلاعات بین کامپیوترها و دیوایس های موجود در شبکه این ارتباط لازم و ضروری به نظر میرسد.
هر کامپیوتری برای اینکه بتواند عضوی از یک شبکه شود باید از یک NIC استفاده کند. یک کارت شبکه یکی از اجزای سخت افزاری شبکه به شمار می رود که می تواند برای ارتباطات سیمی بکار گرفته شود (بعنوان مثال کارت شبکه های اترنت) و یا برای ارتباطات بیسیم (مثل کارت شبکه های بیسیم). در حقیقت وظیفه کارت شبکه اینست که داده ها را به گونه ای ترجمه کند که از طریق کابل شبکه یا سیگنال های بیسیم قابل انتقال باشند. زمانیکه نوبت به انتخاب کارت شبکه می رسد باید این موضوع را درنظر داشته باشید که این کارت با تمامی اجزای موجود در شبکه سازگاری داشته باشد. مثلا اگر کارت شبکه شما نسبتا قدیمی باشد میتوانید پایین بودن سرعت اینترنت را به آن نسبت دهید و با جایگزینی یک کارت شبکه جدیدتر از سرعت اینترنت بالاتری بهره مند شوید. بهتر است کارت شبکه هایی که برای استفاده در یک شبکه درنظر گرفته می شوند مشخصات و ساختاری مشابه داشته باشند.

وظایف کارت شبکه

برقراری ارتباط لازم بين کامپيوتر و محيط انتقال

کارت شبکه امکان اتصال دستگاهی با دستگاهی دیگر را فراهم می کند و یا دستگاه را به شبکه مرکزی متصل می نماید.
توجه داشته باشید که کارت شبکه برای برقراری ارتباط بین دستگاه های مختلف به تنهایی کافی نیست و مثلا اگر قرار باشد کامپیوتر شما عضو یک شبکه بزرگ باشد و شما قصد اتصال به اینترنت را داشته باشید، در اینجا به روتر هم نیاز داریم تا دستگاه بتواند از طریق کارت شبکه به روتر متصل شده و در آخر ارتباط اینترنتی برقرار شود.

تبدیل داده ها
داده ها به صورت سریالی بر روی گذرگاه BUS کامپیوتر و در حالتی موازی مشغول به حرکت هستند و در این حین ترانسیور کارت شبکه، داده ها را از حالت سریال به موازی و بالعکس تغییر می دهد.

ارائه يک آدرس منحصربفرد سخت افزاری :
آدرس MAC که در حقیقت یک زیر لایه از لایۀ Link مدل مرجع OSI است، آدرس سخت افزاری آن درون تراشه ROM موجود بر روی کارت شبکه می باشد. این آدرس سخت افزاری منحصر به فرد است و باعث تمایز کامپیوتر های یک شبکه از یکدیگر می شود.
پروتکل هایی مثل TCP/IP از آدرس منطقی (IP) استفاده می کنند که پیش از دریافت داده توسط کامپیوتر، آدرس منطقی (IP) به آدرس سخت افزاری ترجمه می شود.

ویژگی های یک کارت شبکه قدرتمند

در این بخش قصد داریم پارامتر هایی که باعث می شود کارت شبکه از کیفیت مناسبی برخوردار باشد را مورد بررسی قرار دهیم. وقتی سیستم شما به کارت شبکه قدرتمندی مجهز باشد، سرعت اتصال به اینترنت بسیار تقویت می شود، ارتباطات شما بسیار مطمئن و قابل اطمینان خواهد بود و دیتاهای متنوع و گسترده ای برای کاربران قابلیت اشتراک گذاری خواهند داشت. در ضمن دستگاه های جانبی مختلفی هستند که می توان آنها را به کارت شبکه متصل نمود.

1) سازگاری با معماری استفاده شده در شبکه :
اکنون رایج ترین معماری شبکه مربوط می شود به شبکه اترنت که در ابعاد بزرگ و کوچک از آن استفاده می شود.

2) سرعت مناسب
اگر از یک شبکه اترنت با سرعت بالا (100Mbps) استفاده شده است، مطمئنا انتخاب کارت اترنتی که سرعت آن 10Mbps باشد کار اشتباهی است. البته خوشبختانه اغلب کارت شبکه های جدید، توانایی سوئیچینگ میان سرعت های 10 و 100Mbps را دارند.

3) سازگاری با نوع اسلات های خالی مادربرد :
با توجه به انواع مختلف اسلات مادربرد، کارت های شبکه نیز انواع متفاوتی دارند. مثلا کارت های ISA در اسلات های ISA نصب می شوند و کارت های PCI در اسلات خالی PCI. اساسا کارت شبکه باید بر اساس اسلات های خالی در مادربرد انتخاب شود و اسلات آزاد نیز به مدل مادربرد بستگی دارد که انواعی همچون ISA,PCI و EISA دارد.

آشنایی با PCI و ISA
استاندارد استفاده شده در کامپیوتر هایISA ،IBM XT می باشد. در آغاز این استاندارد هشت بیتی بود و در سال 1984 نوع 16 بیتی آن هم وارد بازار شد. در این استاندارد میزان زیادی از تجهیزات سخت افزاری همچون کارت صدا، مودم، کارت های شبکه و … تولید و عرضه شده است. در حال حاضر بعضی از مادربردها، اسلات های PCI داشته و از کارت های ISA هم پشتیبانی می کنند.
PCI استانداری است که در سال 1993 معرفی شد و با توجه به پتانسیل هایی که دارد، سرعت آن نسبت به ISA بیشتر است. این گذرگاه 32 بیتی است و از 64 بیت حمایت می کند.

4) بافرينگ :
بافر در واقع همان RAM یا حافظه تراشه هاست که بر روی کارت شبکه قرار دارد. از بافر برای نگهداری اطلاعات در انتظار پردازش یا در انتظار انتشار استفاده می شود.

5) DMA
کامپیوتر هایی که توانایی پشتیبانی از DMA را دارند می توانند امکان ارسال و دریافت داده از حافظه را بطور مستقیم و بدون استفاده از پردازنده تامین کنند.

6) Bus Mastering
برخی از کارت های شبکه با طراحی مخصوصی که دارند، می توانند بدون هیچ واسطه ای (پردازنده کامپیوتر) به حافظه ram دسترسی پیدا کنند و به این شکل bus را کنترل می کنند و داده ها را از طریق ram کامپیوتر ارسال یا دریافت می کنند.

اجزای داخلی کارت شبکه چیست

نحوه عملکرد کارت شبکه ها مثل Bridge می باشد که در میان کامپیوتر های تحت شبکه LAN ارتباط برقرار می کند. اما کارت شبکه با کمک اجزائی که دارد، این کارها را انجام می دهد و در این بخش به بررسی اجزاء کارت شبکه می پردازیم.
پردازنده:
این جزء که از مهم ترین اجزاء کارت شبکه محسوب می شود وظیفه پردازش داده های دریافتی را عهده دار است و بطور کلی در کاربرد کارت شبکه تاثیر گذار است. پردازنده داده را به فرمت سیگنال تبدیل می کند.
اکسترنال مموری:
ذخیره سازی موقت داده ها بر عهده اکسترنال مموری می باشد. این داده برای پردازش ارتباطات و کانکشن ها قابل استفاده است.
کانکتورها
ایجاد لینک فیزیکی در میان کابل و پلاگین با بورد را کانکتورها انجام می دهند.
باس های استاندارد:
باس ها بر روی بخش پهلویی کارت شبکه طراحی شده اند و مسئولیت برقراری ارتباط میان سرور و کامپیوتر را از طریق اسلات افزونه بر عهده دارند.
مک آدرس در EEPROM
آن آدرس یونیکی که به کارت شبکه به منظور انتقال بسته های اترنتی به کامپیوتر داده می شود را آدرس فیزیکی می گویند.

آیا کارت شبکه معایبی هم دارد؟!

در میان کارت شبکه ها، کارت شبکه کابلی مشکل است زیرا مثل روتر بی سیم، قابل حمل نیست نیست، داده ها امنیت لازم را ندارند و برای ارتباط مطلوب به یک پیکربندی اصولی احتیاج دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (153 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!