کدام روش فروش سهام عدالت بهتر است؟/ علت فروش در بازارهای غیررسمی

  دوشنبه، 10 شهریور 1399 ID  کد خبر 99739
کدام روش فروش سهام عدالت بهتر است؟/ علت فروش در بازارهای غیررسمی
ساعد نیوز: سهامداران سهام عدالت برای فروش سهام خود چند راه پیش‌رو دارند که هر کدام مشکلاتی دارد، کدام یک از روش‌های فروش بهتر است؟

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از اقتصادنیوز، سهامداران سهام عدالت برای فروش و نقد کردن سهام عدالت خود دو روش قانونی پیش رو دارند که از دو ماه قبل در حال دریافت درخواست های فروش مردم هستند.

بانک ها(کارگزاری بانکی)

از هفته دوم خرداد ماه برای سهامداران امکان فروش سهام عدالت از طریق ثبت درخواست تا سقف 30 درصد از ارزش سهام از طریق بانک ها فراهم شد.

سهامداران در این روش می توانستند به شعب بانکی مراجعه کنند یا از طریق برنامه های موبایلی و به صورت مجازی وکالتنامه فروش 30 درصد از سهام را امضا کنند، در این روش بانک ها درخواست های فروش را به کارگزاری خود یا کارگزاری طرف قرارداد می داد و خود بانک در فروش و واریز پول سهام نقشی ندارد بلکه مسئولیت آن با کارگزاری است.

در بین کسانی که از این طریق برای فروش سهام خود اقدام کرده اند، معترضان بسیاری وجود دارد که مدعی هستند پس از گذشت دو ماه از ثبت درخواست هنوز هیچ گونه وجهی دریافت نکرده اند یا مبلغ واریزی از ارزش 30 درصد کمتر است.

کارگزاری غیربانکی

حدوددا از میانه خرداد ماه نیز فروش سهام از طریق کارگزاری های غیربانکی امکان پذیر شد، در این روش سهامداران باید ابتدا سجامی شوند، سپس در کارگزاری که مد نظر دارند ثبت نام کنند و از طریق سامانه معاملات سهام عدالت برای فروش سهام خود اقدام کنند.

عملکرد کارگزاری های غیربانکی نیز همانند بانکی راضی کننده نبود و موجب شد برخی از سهامداران از این که اختیار فروش سهام خود را با آنها داده اند پشیمان شوند و احساس ضرر کنند.

هر دو روش بالا شاکیان خود را دارد، نمی توان گفت بانکی ها در فروش سهام عملکرد بهتری نسبت به غیربانکی ها داشته اند یا برعکس!

براساس پیگیری های تجارت نیوز از شرکت سپرده گذاری در خصوص بهترین کارگزاری ها در فروش سهام عدالت در این دو ماه، کارگزاری های اقتصاد بیدار، سهم آشنا و ملل عملکرد بهتری نسبت به سایر کارگزاری ها دارند و در مقابل کارگزاری های آگاه، مفید، بانک ملی، بانک سپه و بانک صادرات بدترین عملکرد را داشته اند.

کارت اعتباری بانکی

طرح کارت اعتباری سهام عدالت را نیز می توان به عنوان روش دیگری برای نقد کردن سهام عدالت درنظر گرفت که هنوز اجرایی نشده است.

از این طرح هنوز جزئیات دقیقی منتشر نشده، اما براساس اطلاعاتی که وجود دارد سهامداران می توانند تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش دارایی سهام عدالت خود از بانک کارت اعتباری خرید دریافت کرده، به مراکز خرید بروند و موجودی آن را به صورت اعتباری خرج کنند. مشمولان این طرح علاوه بر اینکه برای تسویه پول حدود یک سال وقت خواهند داشت، سهام عدالت ارزشمند خود را از دست نمی دهند و باعث برهم خوردن نظم بورس نمی شوند.

با این طرح سهامداران سهامشان را نمی فروشند بلکه به پشتوانه آن یک نوع تسهیلات دریافت می کنند، اما محدودیت فروشگاهی و ابهاماتی که درباره این طرح وجود دارد به نوعی آن را ناکارآمد کرده است. البته این امکان نیز وجود دارد که طرح نهایی تغییراتی داشته باشد که به سهامداران کمک کند.

بازار سیاه سهام عدالت

در کنار دو روش قانونی فروش از طریق کارگزاری های بانکی و غیربانکی و طرح کارت اعتباری که هنوز نهایی و اجرایی نشده است، بازار سیاه سهام عدالت نیز وجود دارد.

اگر چه فروش سهام عدالت بین مردم غیرقانونی است، اما سهامداران در بازار غیررسمی اقدام به خرید و فروش می کنند که هم فروشنده و هم خریدار دارد.

براساس اظهارات فروشندگان سهام عدالت، علت روی آوردن آنها به بازار غیررسمی در عملکرد ضعیف بانک ها و کارگزاری ها است و برخی از آنهایی که 30 درصد از سهامشان را از طریق بانک ها فروخته اند می گویند که حاضر نیستند 70 درصد باقی مانده از طریق کارگزاری ها بفروشند.

یکی از سهامداران می گوید که دو ماه است درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالتش را به بانک داده ولی پولی برایش واریز نشده است، بعد از دو ماه هم که پیگیری کرده که چرا پول سهام را واریز نمی کنند؟ پاسخ بانک این بوده که درخواست فروش سهام ثبت نشده پس تصمیم گرفته که سهامش را در بازار سیاه بفروشد.

خریداران نیز با این انگیزه که سهام عدالت در حال رشد است و آنها را می توانند زیر قیمت واقعی آن بخرند وارد بازار سیاه خریدوفروش سهام عدالت شده اند.

متقاضیان خرید سهام عدالت سهام یک میلیون تومانی را به قیمت یک چهارم ارزش واقعی آن می خرند .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (74 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان