صفر تا صد خبرنگاری را بدانیم

  سه شنبه، 31 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
صفر تا صد خبرنگاری را بدانیم
ساعد نیوز: خبرنگار از دو واژه خبر+نگار به وجود آمده است بنابراین برای دانستن همه چیز در رابطه با خبرنگاری ابتدا باید بدانیم خبر چیست وپس از آن به مهارت ها و و توانایی های مورد نیاز یک خبرنگار خواهیم پرداخت و پس از آن شرایط شغل خبرنگاری را شرح خواهیم داد.

خبر

خبر واژه ای است که برای آن تعاریف متعددی از سوی متخصصین ارائه شده است، در این مقاله با توجه به مطالعاتی که قبلا شده است خبر را اینگونه تعریف می کنیم که مفاهیم خبر باید دارادی صحت، جامعیت و شفافیت باشد. این مفاهیم در رسانه های سرتاسر جهان بسیار مهم وقابل احترام می باشند. و همچنین برای اینکه یک خبر بتواند به تمام پرسش های یک مخاطب پاسخ دهد باید عناصری برای آن تعریف کنیم تا حتی یک خبرنگار مبتدی نیز در تهیه ی خبر بداند باید به دنبال چه پرسش هایی باشد این عناصر می تواند به طور کامل یک خبر را پوشش دهد تا خبر کامل شود و در صورت نبود یکی از این عناصر در خبر، خبر ناقص تلقی می شود. در دنیای خبر این عناصر عبارتند از: چه کسی؟چه چیزی؟ کجا؟چه وقت؟چرا؟و چگونه؟ این عناصر از قواعد اصلی خبر می باشند و در تمام رسانه یکسان می باشند در رسانه های غربی این عناصر، wsh نامیده می شوند.

عنصر چه کسی به دنبال یافتن پاسخ در خصوص عاملان رویداد می باشد. و عنصر چه چیزی به دنبال یافتن موضوع حادثه می باشد و عنصر کجا مکان رویداد را پیگیری می نماید و چه وقت زمان رویداد را برای مخاطب ارائه می دهد و عنصر چرا وچگونه که از عنلاصر مهم خبر می باشند به دنبال علت رویداد و تشریح وتوصیف رویداد هستند.در خبر علاوه بر عنصر با توجه به اصل مخاطب شناسی عوامل دیگری نقش دارند که این عوامل برخلاف عناصر خبر در ماهیت و ذات خبر نهفته هستند به عبارتی می توان گفت خبر ها را براساس ماهیت آن ها می توان به صورت ارزش های خبری دسته بندی کرد. این ارزش ها در تشخیص خبر از غیر خبر و همچنین تنوع بخشی به خبر اثر گذار می باشند مثلا در خبر: تولد نوزاری با خون سفید در هند، این خبر دارای ارزش خبری از نوع شگفتی یا عجیب وغریب می باشد چرا که این رویداد جزء رویداد های نادر در جهان محسوب می شود و ارزش خبری دارد و نوع آن شگفتی است، در این نوع خبر با ایجاد شگفتی در مخاطب، او را به خبر جذب می کنیم. در زیر به ارزش های 7 گانه خبر مراجعه می کنیم:

فراگیری یا دربرگیری: هر رویدادی که شامل جمع وسیعی شود یعنی دامنه ی گسترده ای داشته باشد و بر آن ها تاثیر بگذارد، تاثیرات مثبت ویا منفی در آن مهم نیست صرفا دامنه ی اثرگذاری مهم می باشد، مانند: شرایط استخدام در دستگا های اجرائی اعلام شد

شهرت: برای اغلب مخاطبان خبر هایی در رابطه با افراد، گروه ها، اماکن و اشیاء مشهور دارای اهمیت می باشد. مثلا خبر هایی در رابطه با بازیگران سینما که دارای شهرت فراوان می باشند حتی در رابطه با ساده ترین مسائل مانند رنگ مورد علاقه آن ها برای اغلب مخاطبان جالب می باشد.

برخوردها، تضاد وکشمکش ها: غالبا جنگ در میان ملت ها ویا میان افرادو... تضاد ها و کشمکش ها برای مخاطبان از حساسیت بالایی برخوردار می باشد وبیشتر خبرها در رابطه با همین عناوین می باشد.

استثنا، شگفتی و غیر عادی بودن: اتفاقات نادر وعجیب همیشه توجه افراد را به خود جلب می کند. مانند مثال مشهور، انسانی، سگی را گاز گرفت

بزرگی ارقام واعداد: هر رویدادی که در ان اعداد بزرگ باشد جلب توجه می کند و در ضمن فرقی نمی کند این بزرگی ویا فراوانی مربوط به چه چیزی باشد مثل بلندقدترین مرد جهان، بلندترین برج خاورمیانه، چاق ترین زن جهان و...

مهارت ها و توانایی های لازم برای یک خبرنگار:

لازمه ی شغل خبرنگاری داشتن توانمندی های نگارشی و ارتباطی بسیار بالا و همچنین روحیات خاص خبرنگاری می باشد، این شغل به دلیل اینکه دارای ساعات کاری طولانی و نامنظم و ماهیت آن که تهیه خبر می باشد و خبرنگار ناگزیر برای تهیه خبر برخی اوقات باید به مکان های پر خطر سفر کند و همچنین به این دلیل که ارائه یک خبر ممکن است منافع افراد ویا گروه هایی را به خطر بیاندازد این گروه ها ممکن است خبرنگار را درجهت عدم افشای خبر، تحت فشار قرار دهند روحیات خاصی را می طلبد که در ادامه متن به هر کدام از ان ها خواهیم پرداخت.

شجاعت یک اصل اخلاقی جدائی ناپذیر در حرفه ی خبرنگاری است چرا که طبق مطالب قبلی می دانیم که در تهیه و یا در ارائه خبر به دلایل ذکر شده ممکن است خبرنگار تحت فشار قرار گیرد که باید شجاعت لازم جهت رویاروی با این نوع خطرات را داشته باشد مثلا ممکن است شما برای تهیه ی خبر به مناطق جنگی ویا گروگانگیری اعزام شوید و یا خبر به دست آمده شما در مورد مسائل مافیایی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی به ضرر گروهی باشد و بخواهند با تحت فشار قرار دادن شما از افشاء خبر جلو گیری نمایند.

صبر واستقامت: تهیه ی خبر چالش ها و سختی های خاص خود را دارد که ممکن است افراد و یا سازمان مورد نظر همکاری لازم با شما را درجهت تهیه خبر انجام ندهند. ویا با تلاش های پی در پی وساعت کااری بالا به خبر مورد نظر دست پیدا نکنید و یا اخلال دیگری در کارتان به وجود بیاید پس شما باید دارای صبر و حوصله واستقامت بالا در برار سختی های کار باشید تهیه خبر مستلزم ان است که به بیرون از دفتر بروید وبا پشت میزی نشینی و صرفا جستجو در اینترنت نمی توانید خبر های خوب تهیه کنید.

مهارت نوشتاری وگفتاری بالا: روابط ارتباطی بالا در این شغل بسیار حائز اهمت می باشد چرا که اغلب اوقات شما برای تهیه خبر، مصاحبه و یا گزارش با نمونه هایی انسانی برخورد خواهید کرد بنابراین باید بتوانید اعتماد افراد را جلب کنید و آن ها را متقاعد سازید تا به پرسش های شما پاسخ مناسب دهند برای رسیدن به این اهداف باید اعتماد به نفس خوب داشته باشید و درجه ی بالایی از استاندار های دقت و گوش کردن، راحت بودن با افراد، نحوه گفتار وبرخورد صحیح، و..در خصوص مهارت نوشتاری، یک خبرنگار باید به اصول خبرنویسی و سبک های آن تسلط داشته باشد از مشهورترین سبک های خبر نویسی، می توان به سبک خبرنویسی هرم وارانه اشاره کرد.

شرایط شغل خبرنگاری

با مطالعاتی که انجام دادهام این شغل دارای درآمد پایین و خطرات بالا می باشد چرا که طبق گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز سال 2012 مرگبارترین سال برای خبرنگاران جهان نامیده شده است در این سال حدود67 خبرنگار کشته ویا به قتل رسیده اند و 178 خبرنگار ربوده شده اند. به دلیل اهمیتی که خبر در افکار و تصمیمات افراد جامعه دارد احزاب و اشخاص پرنفوذ سعی در تغییر خبرها در جهت مناغع خود می باشند از این رو خبرنگاران بیشتر تحت فشار قرار می گیرند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (596 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (275 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (269 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (263 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (254 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (204 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (176 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (148 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (115 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (109 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (101 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (95 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (88 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (87 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 31 شهریور 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال روزانه امروز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه شنبه 31 شهریور 1403
قاب نوستالژی؛ نگاهی به بازی های بچه های دهه شصتی/ هفت سنگ، لی لی، الک دولک+عکس
ماجرای تلخ و شیرین نوجوان لاغر اندام نوازنده!/ از خرید اولین گیتار در 13 سالگی تا لحظه مرگ این مرد خوش صدا مرتضی پاشایی!+ ویدئو
فراخوان پذیرش دانشجوی بدون آزمون در مقطع ارشد و دکتری
(ویدیو) خاطره‌ی بانمک و فراموش‌نشدنی رضا عطاران از محمدرضا گلزار سر فیلم " توفیق اجباری"/ 🤔😅
دانشگاه تبریز در جمع 3 دانشگاه برتر وزارت علوم
(ویدئو) حمید معصومی نژاد و قهوه خوردنش در ایتالیا خبر ساز شد!/ آموزش آداب خوردن قهوه به سبک حمید معصومی نژاد در رم!😉
(عکس) ست زیبای مریم مومن و گیتی قاسمی، بازیگر جوکر 2 در اکران فیلم "لختگی"
(ویدیو) سکانس خنده دار جوکر با دبیری سوسن پرور/ فقط نرگس محمدی که میگه یبار دیگه میگی ایَ یَ الحالُ😂
(ویدیو) سوال جواب حامد آهنگی از الیکا عبدالرزاقی/ شوهرش امین زندگانی رو قشنگ نابود کرد😂
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید