دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / فناوری ارتباطات /

خبرنگاری چگونه شغلی است؟ 

چهارشنبه، 01 مرداد 1399
ساعد نیوز: خبرنگاران اغلب به تهیه خبر و ارائه آن در سایت های خبری، مطبوعات، رسانه و... می پردازند، آنان اغلب افرادی با استعداد، کنجکاو، دارای مهارت های ارتباطی قدرتمندآشنا به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... که دارای قدرت تجزیه وتحلیل بسیار بالا با ویژگی های اخلاقی خاص که شجاعت یکی از این ویژگی ها می باشد.

خبرنگاران اغلب به تهیه خبر و ارائه آن در سایت های خبری، مطبوعات، رسانه و... می پردازند، آنان اغلب افرادی با استعداد، کنجکاو، دارای مهارت های ارتباطی قدرتمندآشنا به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... که دارای قدرت تجزیه وتحلیل بسیار بالا با ویژگی های اخلاقی خاص که شجاعت یکی از این ویژگی ها می باشد. ما در این متن سعی خواهیم کرد تمام جنبه های شغل خبرنگاری را به شما توضیح دهیم. سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه ۲۰۱۸ از خشونت مرگبار و بدرفتاری با خبرنگاران گزارش داده و اعلام کرد که طی یکسال ۸۰ خبرنگار کشته و ۳۴۸ خبرنگار هم اکنون در زندان به سر می برند و ۶۰ نفر دیگر گروگان هستند که نشان دهنده سطح خصومت بی سابقه با کادرهای مطبوعاتی است.

شرایط شغل خبرنگاران

در اولین جمله بهتر است بدانید این شغل در سطح جهان یکی از شغل های خطرناک محسوب می شود، چرا که شغل خبرنگاری بعلت تهیه خبر از افراد متنوع و سازمان گوناگون و مکان های دور و نزدیک آنان را با خطرات گوناگونی روبرو می کند، چرا که ممکن است در اثر برملاء شدن خبری، منافع گروهی به خطر بیافتد که اغلب این گروه ها متشکل از افراد قدرتمند وپرنفوذ می باشند آنان جهت جلوگیری از این زیان خبرنگاران را تحت فشار قرار می دهند. طبق گزارش های موثق سازمان بین المللی خبرنگاران، تعداد خبرنگاران کشته شد ویا به قتل رسید بسیار بیشتر از سایر مشاغل می باشد چرا که آنان برای تهیه ی خبر به مناطق جنگ زده و یا سیل و زلزله زده مراجعه می نمایند. سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش آماری جامع خود که در سال ۹۱ منتشر کرد، سال ۲۰۱۲ را در مقایسه با سال های گذشته «مرگبارترین سال» برای روزنامه نگاران و خبرنگاران نام نهاده است. براساس این گزارش در سال ۲۰۱۲، ۶۷ روزنامه نگار به قتل رسیده یا کشته شده اند، همچنین ۸۷۹ تن دستگیر و ۳۸ تن ربوده شده اند.

در آمد خبرنگاران

عامل بعدی در شغل خبرنگاری درآمد پایین این حرفه می باشد شما باید در ابتدا دوسالی را بعنوان خبرنگار آماتور برای سازمان ها ویا مطبوعات با حقوق کم کار کنید تا بتوانید تجربه کسب نمائید اطلاعات خود را در زمینه های مختلف افزایش دهید و مهارت های مورد نیاز این حرفه را به دست آورید و پس از آن می توانید وارد عرصه خبرنگاری به صورت جدی وحرفه ای شوید. ودروازه بانی خبر که رصد خبرهای پرتکرار در تمام رسانه های جهان وبازبینی ونشر آن در سایت خبر خودتان می باشد درآمد خوبی به دست آورید.

ماهیت شغل خبرنگاران

عامل سوم مربوط به ماهیت شغل خبرنگاری می باشد رسالت خبرنگاران بر این مهم تاکید دارد که آنان پیام های مهم که مبتنی بر مفاهیم خبری هستند را به صورت جامع، شفاف واقعی بدون دخل وتصرف در آن به مردم مخابره نمایند. آنان مشکلات اجتماعی را جستجو می کند و به واقعیت ها پی می برند وو چون رابط میان حکومت، مسئولین و مردم هستند خود را موظف به به انتشار می دانند خبرنگاران به دلیل شغلشان مشکلات جامعه و کم کاری های مسئولین ذی ربط را درک کرده وبه انتقاد از آنان می پردازند ویا اینکه مشکلات و علت آن را با قلم زنی خود به تصویر می کشند که گاهی این کار آن ها با تنبیه و یا انتقاد از سوی مسئولین مواجه می شود.

عامل چهارم از خبرنگاران بعنوان نگهبانان و ناظران بر عملکرد دولت و مسئولین یاد می شود آنان افراد باهوشی هستند که سخنان پیچیده نخبگان سیاسی، اقتصادی اجتماعی و...را به صورت ساده و قابل درک برای عموم ارائه می کنند. در واقع آنان مطالبه گران خواست ها ونیاز های جامعه می باشند آنان مخابره گر صدای اغلب اقشار جامعه می باشند بخصوص اقشاری که صدایشان در جای دیگر شنیده نمی شود و همچنین در صورت نبود خبرنگاران مسئولین نیز از مطالبات مردم، و خواسته های آنان اطلاعی نخواهند داشت وحتی نخواهند توانست عملکرد خود را ارزیابی کنند با توجه به نقش مهمی که خبرنگاران در جامعه دارند آنان باید دارای مهارت های تخصصی بسیار بالا در رابطه با شغل خود اعم از مهارت در خبر نویسی، مهارت در تهیه ی خبر و یا مهارت های ارتباطی قوی و داشتن شجاعت و پشتکار و استقامت از بارزترین ویژگی های خبرنگاران ونیاز های شغلی آنان می باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب