خرابی انژکتور خودرو باعث چه مشکلاتی می شود؟

  یکشنبه، 24 اسفند 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
خرابی انژکتور خودرو باعث چه مشکلاتی می شود؟
سعی کنید با بازدیدهای دوره ای و به موقعی که انجام می دهید جلوی آسیب به موتور و خطرهای جدی را بگیرید و هزینه های کوچک را با بی توجهی خود تبدیل به هزینه های هنگفت نکنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، برای اینکه اتومبیل حرکت کند، نیاز است تا سوخت و انرژی موردنیاز آن تامین شود. تامین انرژی موردنیاز برای روشن شدن موتور و درنتیجه حرکت خودرو، توسط اجزایی از جمله انژکتور، سیلندر، شمع ها و …، انجام می شود. عملکرد نادرست و خرابی هر کدام از این اجزا می تواند در روند روشن شدن و حرکت صحیح و بدون مشکل خودرو نقش داشته باشد.

انژکتور هم یکی از اجزای اصلی خودرو است که نقش کلیدی در روشن شدن اتومبیل دارد. وظیفه قطعه انژکتور به این صورت است که باید سوخت و هوا را با هم مخلوط کرده و به سیلندر منتقل کند. انژکتور در ورودی سیلندر و در کنار وایر شمع خودرو قرار می گیرد و میزان پاشش سوخت به سیلندر خودرو را تنظیم کند. وجود مشکل در انژکتور خودرو، در سوخت رسانی به سیلندر اختلال ایجاد می کند و عملیات احتراق کامل انجام نمی شود.

خرابی انژکتور خودرو و مشکلات آن

چون در صورت بروز هرگونه خطا و اشتباه در عملکرد این قطعه و خرابی انژکتور، در کارکرد موتور خودرو هم اختلال ایجاد خواهد شد، پس باید دقت و بررسی بیشتری را در جهت عملکرد درست آن انجام دهیم.

وقتی اطلاعات از طریق سنسورها به ECU کامپیوتر خودرو می رسد، برای تعیین میزان سوخت مصرفی محاسبات دقیقی انجام می گیرد. سپس ECU با استفاده از دستوراتی که به انژکتور ارسال می کند، زمان پاشش سوخت و مقدار آن را معین می کند.

ولی چون موقعیت قرار گرفتن انژکتور و نحوه ی پاشش سوخت تاثیر بسیار زیادی در پروسه اختلاط هوا و سوخت و در پایان کار احتراق موتور خواهد داشت، برای همین موقعیت انژکتور، زاویه و جهت، در عملکرد بهینه ی موتور از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

پس متوجه می شوید که ابعاد و اجزاء داخلی این قطعه مانند سوزن و یا سوراخ ها و یا حتی عملکرد قطعات دیگر مانند سلونوئید و…. دارای چه حساسیت و اهمیتی هستند. لذا در ساخت آن باید از تکنولوژی مناسب و بالایی استفاده گردد.

عملکرد انژکتور خودرو به سه مرحله اصلی تقسیم می شود:

  • سیستم و فرآیند مربوط به هوای ورودی به موتور
  • فرایند و سیستم سوخت رسانی انژکتور
  • سیستم و فرآیند کنترل یا ای سی یو و سنسور ها

خرابی اَنژکتور و مشکلات آن

مشکلاتی که خرابی انژکتور به همراه دارد عبارتند از:

  • افزایش مصرف سوخت در اتومبیل
  • کاهش توان و عملکرد در خودرو
  • افزایش آلاینده ها و افزایش میزان CO 2O و آلودگی های محیط زیست
  • کاهش عمر و عملکرد سنسور اکسیژن
  • استارت زدن نامناسب و اختلال در کار استارت در اتومبیل
  • ایجاد صدا، ضربه و لرزش در موتور به خاطر احتراق ناقص
  • کاهش قدرت موتور و ریپ زدن آن در هنگام فشار آوردن بر پدال گاز
  • عملکرد نامناسب در موقع افزایش دور موتور و کاهش یافتن شتاب خودرو
  • لرزش و خاموش شدن موتور در موقع درجا کار کردن و در دور پایین موتور
  • نشتی بنزین در اتومبیل

از قسمت هایی که در خرابی انژکتور خودرو نقش مهمی را ایفا می کند سوزن انژکتور است و برخی مشکلاتی را که بوجود می آورد عبارتند از:

اگر سوزن انژکتور مسدود شده باشد مسلمأ سوخت رسانی به صورت ناقص انجام شده و هنگامی که میزان سوخت رسانی تغییر کند، موتور دچار لرزش شده و دیگر نرم و راحت کار نخواهد کرد.

اگر سوزن به هر دلیلی مسدود شود، دیگر امکان پاشش سوخت وجود ندارد و موتور در این شرایط به سرعت داغ می شود و سوخت مخلوط شده ممکن است باعث اشتعال در موتور گردد.

اگر مصرف سوخت به یکباره و ناگهانی افزایش یابد ممکن است اشکال از سوزن انژکتور و مسدود شدن راههای خروجی آن باشد.

در بعضی موارد سوزن انژکتوری که مسدود و خراب شده است در حالت خاموشی هم خود را نشان می دهد و وقتی که می خواهید موتور را روشن کنید، خودتان هم متوجه عملکرد بد در موتور و سوخت رسانی ناگهانی در آن خواهید شد.

به هر حال سعی کنید با بازدیدهای دوره ای و به موقعی که انجام می دهید جلوی آسیب به موتور و خطرهای جدی را بگیرید و هزینه های کوچک را با بی توجهی خود تبدیل به هزینه های هنگفت نکنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (467 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (319 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (215 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس