دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

 خارش و حساسیت پوستی و دلایل ایجاد کننده ی آن 

سه شنبه، 09 دی 1399
پوست به طور طبیعی به وسیله سلول‌هایی که به‌ صورت فشرده کنار هم قرار دارند و با داشتن خاصیت ارتجاعی، از آسیب‌های گوناگون محافظت می‌شود. با تبخیر آب پوست و همچنین برداشت چربی روی آن (که رطوبت پوست را نگه می‌دارد) خاصیت ارتجاعی کاهش پیدا می‌کند.

پوست به طور طبیعی به وسیله سلول هایی که به صورت فشرده کنار هم قرار دارند و با داشتن خاصیت ارتجاعی، از آسیب های گوناگون محافظت می شود. با تبخیر آب پوست و همچنین برداشت چربی روی آن (که رطوبت پوست را نگه می دارد) خاصیت ارتجاعی کاهش پیدا می کند.مواد چربی زدا مثل مواد شوینده، اگر به طور مکرر استفاده شوند، باعث ایجاد خشکی، قرمزی، تحریک و ترک پوست می شوند. شست وشوهای مکرر، به مرور زمان لایه های چربی پوست را برداشته و سطح زیرین پوست را در تماس مستقیم با محیط و عوامل آلرژی زا قرار می دهد.

حساسیت های پوستی ممکن است به صورت اگزمای سرشتی در فرد وجود داشته باشد، یعنی از وقتی فرد متولد می شود همراه اوست. به طور مثال از ۲ تا ۳ ماهگی صورت نوزاد قرمز و گونه هایش سرخ رنگ است، آسم، آلرژی و خس خس سینه دارد. این علایم گاه در بزرگسالی به صورت حساسیت های پوستی در فرد ادامه می یابد.در ابتدا حساسیت های پوستی به صورت حاد هستند، اما به مرور زمان به شکل مزمن در می آیند.

علائم آلرژی به چه شکل ظاهر می شوند؟

احتمالاً در اطرافتان کسانی را می شناسید که با تغییر فصل یا قرار گرفتن در معرض مواد خاص دچار آبریزش بینی، عطسه یا سرفه می شوند و چشمانشان اشک آلود به نظر می رسد. شاید هم خودتان چنین وضعیتی را تجربه کرده باشید. چنین واکنش هایی را به اسم آلرژی یا حساسیت می شناسیم.
آلرژی بیماری رایجی است که در هر فردی با شدت متفاوت بروز می کند. معمولاً بیشتر آلرژی ها درمان قطعی ندارند، اما راهکار هایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می دهند.

بدن ما همیشه در مقابل عواملی مثل ویروس ها و باکتری ها از خود دفاع می کند، اما گاهی به اشتباه مواد بی ضرری مانند گرده گیاهان را به عنوان عامل آسیب زننده می شناسد و در مقابل شان واکنش دفاعی نشان می دهد.
در چنین شرایطی، سیستم ایمنی بدن ماده ای علیه عامل آلرژی زا تولید می کند که پادتن نامیده می شود. این فرایند باعث می شود فرد علائم آزاردهنده ای را تجربه کند. علائمی که آن را نشانه های آلرژی می نامیم.

علل رایجی که می توانند باعث خارش و حساسیت پوستی شوند، عبارتند از:

  • رنگ مو
  • مواد صاف کننده مو
  • نیکل:فلز کاربردی در طلا و جواهر
  • اگر بیمار به مواد لاستیکی حساسیت داشته باشد، ممکن است مواد غذایی مانند کره،کیوی و یا حتی شاه بلوط حساسیت نشان دهند، این بیماران مستعد ابتلا به آکنه و بثورات محلی هستند.
  • بعضی آجیل ها می تواند آلرژی پوستی ایجاد کند.مانند:مغز گردو های آمریکایی ،پسته ،مغز کاج و گردو.

اما یکی از رایج ترین آنها بادام زمینی است. افرادی به بادام زمینی حساسیت دارند، اثرات بسیار جدی روی آنها می گذارد.

  • در مورد سایر مواد غذایی حاوی پروتئین های حساسیت زا ،عبارتند از:سویا ،گندم، تن ماهی، غذاهای دریایی ،مانند:خرچنگ، میگو، صدف و حلزون.
  • سبزیجات
  • ادویه جات
  • رنگهای مصنوعی و طبیعی
  • مرکبات به ویژه پوسته آنها
  • رایحه صابون ،شامپو یا عطر های آرایشی
  • برخی از داروهای خاصی که برای پوست استفاده می شود.
  • آلودگی محیط زیست ،دود ،گرد و غبار
  • تغییرات آب و هوا

به طورمعمول، در اولین تماس با علائم آلرژیک روبرو نخواهد شد اما به تدریج پوست شما حساس تر می شود و دفعه بعد، علائم شدیدتر بروز می کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
گام به گام مراحل چاپ کتاب
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !