دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

خواص دارچین و نحوه مصرف آن 

دوشنبه، 12 آذر 1397
شاید اگر بدانید که دارچین به‌تنهایی حاوی بیش از ۴۱ نوع ترکیب محافظت‌کننده‌ی بدن است، دیگر آن را یک ادویه‌ی کم‌کاربرد نبینید! وقت آن رسیده که کمی بیشتر با این ادویه‌ی قهوه‌ای رنگ و خوشبو که به دو صورت پودر و چوب قابل استفاده است آشنا شوید و در برنامه‌ی غذایی روزانه‌‌ی خود جای ویژه‌ای برای آن باز کنید.

دارچین و خواص آن

دارچین نوعی ادویه‌‌ی مقوی است که به‌خاطر تأثیراتش در سلامت بدن از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی داشته است. امروزه نیز با کشف خواص درمانی گسترده‌ی آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. بر اساس تحقیقات بین ۲۶ دارویی که منشأ گیاهی دارند، دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست. بو، مزه و رنگ بی‌نظیر دارچین، به‌خاطر بخش روغنی درختی‌ است که دارچین از آن گرفته می‌شود. خواص دارویی دارچین حاصل از پوست درخت دارچین است. پوست درخت دارچین حاوی موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثرند. البته برای اینکه خواص دارویی دارچین حفظ شود، ترکیب شیمیایی آن باید دست‌نخورده باقی بماند. ضدالتهاب بودن، کاهش قند خون، افزایش ایمنی بدن در برابر سرطان، حمله‌ قلبی و میکروب‌زدایی از بدن از فواید دارچین است.

ارزش غذایی دارچین


یک قاشق سوپ‌‌خوری دارچین شامل: ۱۹ گرم کالری، ۴ گرم فیبر، ۶۸ درصد منگنز، ۸ درصد کلسیم، ۴ درصد آهن و ۳ درصد ویتامین کا و فاقد قند، چربی و پروتئین است. مصرف دارچین حتی به مقدار کم فواید بسیاری دارد و فقط خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن دلیل قانع‌کننده‌ای است تا در برنامه‌ی غذایی خود از آن استفاده کنید. 

 

نحوه مصرف دارچین

در تمام غذا‌ها می‌توانید از دارچین استفاده کنید. اگر مقدار دارچینی را که به غذا اضافه می‌کنید، جوانه‌های چشایی شما را تحریک نمی‌کند، مقدار آن را افزایش دهید. نگران نباشید، طعم غذایتان بد نخواهد شد.

افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید تنها از ماست ساده و بدون چربی استفاده کنند. اما رژیم‌گیرندگان به نداشتن طعم این ماست ها معترض هستند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که به ماست خود دارچین اضافه کنید.

روی چای، قهوه یا شیر صبحانه‌ی خود دارچین بپاشید. بسیاری از چایی‌هایی که طعم ندارند با دارچین بسیار خوش طعم می‌شوند. حتی می‌توانید به چایی‌های طعم‌دار هم دارچین اضافه کنید.

به جای استفاده از نمک و فلفل روی سیب زمینی‌های شیرین، دارچین بپاشید.

دست به کار شوید و شکر دارچینی تهیه کنید. به این ترتیب که به یک قاشق خاک قند دو قاشق دارچین اضافه کنید و روی کیک‌ها، شیرینی‌جات، پنکیک‌ها بپاشید. همچنین می‌توانید دارچین را به ماست‌تان نیز اضافه کنید.

برای صبحانه برنج قهوه‌ای درست کنید و برای خوش طعم کردن آن ابتکار به خرج دهید و کشمش، فندق و دارچین به آن اضافه کنید.

در هنگام پخت گوشت( گوشت گاو، گوساله و گوسفند) به آن دارچین بزنید. این کار علاوه بر این که بوی گوشت را می‌گیرد باعث می‌شود شما از خواص دارچین بیشتر بهره‌مند شوید.

مرغ شکم پر درست کنید. سیب‌ها را نگینی نسبتاً بزرگ خرد کنید. داخل مرغ را با این سیب‌ها، دارچین و پیاز ورقه ورقه شده پُر کنید.

به غذاهایی که داخل فر می‌گذارید، 200 گرم گردو، 3 قاشق چای‌خوری روغن کانولا و 2 قاشق چای‌خوری دارچین اضافه کنید.

پنیر روستایی- یا به عبارت دیگر دست‌ساز- به‌دلیل چربی پایین و میزان پروتئین بالا، ماده غذایی پرطرفداری است. برای شیرین کردن این نوع از پنیر، از دارچین استفاده کنید.

دارچین را می‌توانید همراه با میوه‌های فصلی نیز مصرف کنید. کمی از آن را به سیب و کدو تنبل اضافه کنید. بسیار لذیذ خواهد شد.

اگر اهل پختن کیک و شیرینی هستید از دارچین بیشتری استفاده کنید. دارچین هم باعث خوش طعمی کیک‌ها می‌شود و هم این که شما از خواص آن بیشتر بهره می‌برید.

همان طور که اشاره کردیم دارچین از جمله ادویه هایی است که فواید درمانی بسیاری دارد و ما می توانیم از این خواص بهره مند شویم. در این قسمت ضمن بیان بیماری ها و مشکلاتی که دارچین در درمان آن ها نقش موثری خواهد داشت، شما را با روش استفاده از این ادویه معطر در درمان هر کدام از این بیماری ها آشنا خواهیم نمود.

1- درمان سرماخوردگی با دمنوش دارچین + طرز تهیه

دارچین سرشار از «آلدئید سینامیک» است که یک آنتی باکتری، ضدویروس و ضدانگل بسیار قوی محسوب می‌شود. این ادویه‌ی معطر سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می‌کند.

روش مصرف: یک قاشق چای‌خوری دارچین و دو عدد چوب میخک را در یک فنجان آب گرم بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید بجوشد.

سپس از روی شعله برداشته و بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. به این محلول آب نصف لیموترش و 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. هر روز یک تا دو بار از این محلول میل کنید تا سرماخوردگی‌تان درمان شود.

منبع: سایت دکتر سلام


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی