دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

خاطره ی خنده دار ناصرالدین شاه از یک مراسم 

یکشنبه، 06 آبان 1403
کد خبر: 415379
ساعد نیوز:ناصرالدین شاه در خاطرات روز 23 شهریور سال 1267،به برخی از امور روزمرۀ اش از قبیل تماشای تعزیه و رسیدگی به برخی امور مملکتی اشاره کرده است.

به گزارش سرویس جامعه ساعد نیوز به نقل از خبر آنلاین،گزیده‌ای از یادداشت روزانۀ ناصرالدین شاه در روز سه‌شنبه چهارم محرم سال 1306 قمری برابر با 20 شهریور سال 1267 شمسی را بخوانید.در این یادداشت به برخی از امور روزمرۀ شاه از قبیل تماشای تعزیه و رسیدگی به برخی امور مملکتی اشاره شده است. لازم به ذکر است که واژۀ «تعزیه» در دوران ناصرالدین شاه صرفا به نمایش‌های مرتبط با حادثۀ کربلا اطلاق نمی‌شده و هر گونه نمایش مذهبی را تعزیه می‌نامیده‌اند. به همین دلیل است که در این یادداشت از نمایش زندگی حضرت سلیمان (ع) نیز با عنوان تعزیه یاد شده است.

با وجودی که دیشب دیر خوابیدم، صبح نیم ساعت از دسته گذشته [شش و نیم] از خواب برخاستم. قدری توی باغچه اندرون گردش کردم. گل‌های نیلوفر رنگ به رنگ به نرده‌های آهنی پیچیده بود. خیلی قشنگ و با صفا بود. قدری گردش کردیم بعد همانجا نشسته به قدر یک صندوق کاغذ ولایات را امین‌الملک آورد تمام را خوانده جواب دادیم.

یک راست آمدیم تکیه. جمعیت به اندازه‌ای بود که حساب نداشت. بالای پشت بام پر از زن است. منبر خاتم قدیم را روی تخت گذارده بودند و روضه‌خوان‌ها می‌خواندند.

تعزیه هم اول [تعزیه حضرت] سلیمان و بعد [تعزیه حضرت] قاسم شد. وقتی که سلیمان حیوانات را خواست که آمدند، میمون‌های پیش آقادایی را با چهار خرس بزرگ و کوچک که در آبدارخانه داشتیم با حیوانات مصنوعی آوردند. خیلی اسباب خنده شد. گاهی خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم، خنده داشت.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 07 آبان
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
اصول مهم ویراستاری تخصصی کتاب چیست؟
(ویدئو) امین حیایی تندیس طلایی جوکر را با خودش به خانه برد و جایزه مالی را اهدای ساخت مدرسه کرد/ فقط تحسین و تشویق حامد آهنگی و غلامرضا نیکخواه
پاسخ رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: دف زدن توسط زنان در عروسی ها چه حکمی دارد؟
اگه میخوای پول اضافی برای خرید فینگرفود برای مهمونیهاتو ندی این ویدیو رو تا آخر ببین تا طرز تهیه چند مدل فینگرفود سه سوته و خوشمزه رو یاد بگیری+ویدیو
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
تبدیل پایان نامه به مقاله
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه