دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

خواص دارویی انواع قارچ ها 

سه شنبه، 11 آبان 1400
قارچ هاي خوراكي و مخصوصاً قارچ تازه حاوي مقادير فراوان پروتئين مورد نياز بدن است كه از اين نظر ميزان پروتئين آن حدود 2 برابر پروتئين اغلب سبزيجات و ساير حبوبات مي باشد.

پروتئين قارچ از لحاظ اسيدهاي آمينه كه جزء اصلي پروتئين است جزو غني ترين پروتئين ها محسوب مي شود و از لحاظ ارزش غذايي در حد فاصل پروتئين گوشت و پرتئين گياهي قرار دارد. به طور كلي ارزش بالاي پروتئين قارچ ،قابليت هضم پذيري بالاي آن وبهمین دلیل مصرف آن براي سالمندان و سالخوردگان بسيار توصيه شده است.يكي از مهمترين ويژگي هاي قارچ كه باعث شده متخصصين تغذيه آن را بسيار توصيه كنند در صد كم چربي آن است. مصرف روزانه 100 گرم قارچ خوراكي نياز بدن به ويتامين c را برطرف مي كند.

خواص دارویی قارچ

قارچ ها خواص ضدتوموری دارند تا اینکه با پیشرفت علم و تکنولوژی خواص درمانی قارچ ها کشف گردید و در نهایت ترکیبات ضد توموری، چندین نوع گلوکان از دیواره سلولی قارچ ها کشف گردید.قارچ های خوراکی دارای تیامین (ویتامین B1) هستند که این میزان می تواند نیاز بدن انسان را به تیامین تأمین کند و از بیماری بری بری در انسان که ناشی از کمبود تیامین است، جلوگیری کند. همچنین قارچ ها به دلیل داشتن ویتامین B12 از کم خونی پیشگیری می کنند.

تأثیر قارچ روی قلب و کلسترول خون

قارچ های خوراکی مانند انواع قارچ های صدفی، شی تاکه و قارچ رقص پروانه ای به دلیل برخورداری از فیبر بالا، انواع استرول، انواع پروتئین، عناصر معدنی مفید و کالری محدود برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند، جایگزین خوبی در رژیم غذایی می باشد. خاصیت کاهندگی فشار خون در قارچ گانودرما لوسیدوم نیز اثبات شده است.موینولین یا لواستاتین (دارویی جهت کاهش کلسترول می باشد) به وسیله قارچ های رشته ای مانند آسپرژیلوس و یا در تیغه های قارچ های صدفی تولید می شود. مصرف قارچ صدفی به عنوان یک ماده کاهنده طبیعی کلسترول خون ثابت شده و در رژیم های غذایی این افراد توصیه می گردد.مطالعات زیادی نشان داده اند که قارچ خوراکی جنگل یا شی تاکه می تواند هم فشار خون و هم کلسترول آزاد موجود در پلاسمای خون را کاهش دهد. با توجه به اینکه عصاره اندام بارده این قارچ باعث کاهش تجمع پلاکت ها در فرایند انعقاد خون می شود افرادی که خونشان منعقد نمی شود در مصرف این قارچ باید احتیاط کنند.به طور کلی، قارچ ها بدون کلسترول هستند و از منابع اصلی تامین چیتین و بتا گلوکز محسوب می شوند. این فیبرها در کاهش کلسترول سهم به سزایی دارند. یک تحقیق انجام شده روی موش ها نشان داد که قارچ صدفی صورتی، بر کاهش سطح کلی کلسترول و کلسترول بد- LDL - موثر است.قارچ شیتاکه از ترکیبی تشکیل شده که به هضم کلسترول در کبد کمک می کند تا کبد بتواند آن را از جریان خون جدا کرده و دفع کند. همچنین، مصرف قارچ در داشتن فشار خون سالم موثر است.

کاهش قند خون با مصرف قارچ

عصاره چندین قارچ خوراکی و دارویی از جمله گانودرما لوسیدوم، قارچ گوش چوب و قارچ دکمه ای سفید به عنوان کاهنده گلوکز خون معرفی شده است .قارچ یک رژیم غذایی کم انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود. این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد. به علاوه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته ی موجود در غذا کمک می کنند. قارچ ترکیبات پیچیده ی دیگری هم دارد که عملکرد کبد، لوزالمعده و غده های درون ریز دیگر را هم بهتر می کنند و به علاوه باعث تقویت تشکیل انسولین و تنظیم سطح آن در بدن می شوند. افراد مبتلا به دیابت معمولا با مشکلات عفونی مواجه هستند مخصوصا در ناحیه ی اندام های حرکتی. این عفونت ها برای مدت طولانی فرد را آزار می دهند. آنتی بیوتیک های طبیعی موجود در قارچ به درمان این عفونت ها و دردها کمک می کنند.

خواص قارچ در ایمنی سازی بدن

همانطور که گفته شد قارچ های به خصوصی مثل قارچ شیتاکه دارای لنتینان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر ماده لنتینان، ماده دیگری به نام بتا گلوکز وجود دارد که در بیشتر قارچ ها به خصوص در قسمت سلول های دیواره یافت می شود.

آثار ضد میکروبی قارچ

قارچ های خوراکی به دلیل داشتن ترکیبات پلی ساکاریدی متنوع، در رفع آلودگی های ویروسی، باکتریایی، قارچی و کاهش مقاومت ویروس ها و باکتری ها و قارچ ها در برابر آنتی بیوتیک های رایج نقش مهمی ایفا می کنند. در اسپانیا آزمایش های گسترده ای روی بیش از ۲۰۰ گونه قارچ ها صورت گرفته و گزارش شده که تقریباً ۵۰% گونه های مورد بررسی فعالیت مستقیم آنتی بیوتیکی بالایی علیه بسیاری از میکروب ها دارند.لنتینان یکی از پلی ساکاریدهایی است که از اندام باردهی قارچ شی تاکه استخراج می شود و خاصیت ضد HIV قوی دارد و از انتشار و تکثیر ویروس در سلول ها جلوگیری می کند. ماده ای به نام LEM در قارچ های خوراکی وجود دارد که در تیمار و معالجه بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت B مفید می باشد. ترکیبات بتا گلوکان قارچ های خوراکی، ضمن برخورداری از آثار ضد میکروبی فاقد اثرات جانبی می باشد و استخراج و تهیه این ترکیبات از قارچ های خوراکی توصیه می گردد.

کمک به کاهش وزن با قارچ

آیا می دانستید یک رژیم غذایی کم چربی برای کاهش وزن و ماهیچه سازی عالی است؟ یک خاصیت دیگر قارچ داشتن پروتئین کم چرب است، به این ترتیب بیشتر چربی های موجود در آن برای هضم پروتئین های غذای مان مصرف می شوند. به علاوه پروتئین موجود در قارچ کربوهیدرات کمی دارد و فاقد چربی و کلسترول و سرشار از فیبر است. با این ترکیب فوق العاده، قارچ به کاهش وزن خیلی کمک می کند. با توجه به تراکم بالای مواد مغذی موجود در قارچ، این ماده از خیلی از میوه ها و سبزیجات دیگر بهتر است و محققان اعتقاد دارند که این گیاه جزو معدود موادی است که می توانید هر چقدر دوست داشتید بخورید و از خواصش استفاده کنید. عارضه ی جانبی خاصی هم ندارد. یک تحقیق نشان داده است اگر هر روز گوشت قرمز را با یک فنجان قارچ جایگزین کنید به راحتی در یک بازه ی زمانی استاندارد وزن کم می کنید و لاغر می شوید. تازه برخلاف بقیه ی رژیم های لاغریِ دیگر، می توانید وزن تان را به راحتی حفظ کنید.

درمان کم خونی قارچ

کسانی که کم خونی دارند در واقع سطح آهن خون شان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی شان کاهش می یابد و مشکل سوءِهاضمه دارند. قارچ یک منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد این آهن توسط بدن جذب می شود. با جذب آهن، خون می تواند گلبول های قرمز بیشتری تولید کند که باعث می شود یکی دیگر از فواید قارچ، کمک به سلامتی و افزایش قدرت فرد باشد.

خواص ضد سرطان قارچ

گروهی از دانشمندان از برخی از قارچ های خوراکی، پلی ساکاریدهایی استخراج کرده اند که خواص ضد سرطانی دارند. در واقع این پلی ساکاریدها با تحریک سیستم ایمنی بدن، به شدت از گسترش سرطان جلوگیری می کنند.ریتن یکی از ترکیباتی است که از قارچ های خوراکی استخراج می شود این ماده در سلول های حیوانی هم وجود دارد و خواص ضد سرطانی دارد.لنتینان استخراج شده از قارچ شی تاکه خاصیت ضد سرطانی خوبی دارد. اگر چه پلی ساکاریدهای مؤثر بر ضد سلول های سرطانی ممکن است بر حسب نوع سرطان تأثیر متفاوتی داشته باشد ولی ثابت شده که این پلی ساکاریدها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و به طور غیر مستقیم از توسعه سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

خواص ضد التهاب، وضد پیری قارچ

ضد التهاب و ضد اکسیدانی در چندین گونه قارچ خوراکی مطالعه شده است. مثلاً قارچ گانودرما لوسیدوم می تواند به طور واضح عامل اصلی فرایند پیری در انسان را از بین ببرد. هم چنین گزارش شده که پلی ساکاریدهای موجود در این قارچ با کاهش تولید رادیکال های آزاد اکسیژن، به طور شگرفی از پیری جلوگیری می کند.

خواص ضد هپاتیت قارچ

از مشهورترین قارچ ها، در درمان بیماری هپاتیت گانودرما لوسیدوم می باشد زیرا اندام بارده این قارچ دارای اسیدی می باشد که دارای فعالیت ضد سمیت سلول های کبدی است. هم چنین از هاگ های این قارچ، ترکیبی استخراج می شود که خواص ضد هپاتیت دارد.

بهترین روش پخت و مصرف قارچ ها چیست؟

برای اینکه خواص قارچ، ویتامین ها و مواد معدنی آن حفظ شود، بهتر است قارچ را به صورت گریل شده یا کبابی مصرف کرد. یکی دیگر از راه هایی که می توان خواص درمانی و غذایی قارچ را حفظ کرد پختن آن به وسیله ماکروفر است. اگر به حفظ خواص قارچ علاقه دارید به هیچ وجه آن را سرخ یا سوخاری نکنید. زیرا این کار تمامی خواص قارچ را از بین می برد. بنابراین، بهترین روش پخت قارچ، بخارپز کردن آن است تا تمامی مواد مغذی در قارچ ها ذخیره شود.

خطرات احتمالی مصرف قارچ

قارچ می تواند خطرناک هم باشد! قارچ ها انواع مختلفی دارند که خیلی هایشان سمی هستند و نمی شود آنها را خورد اما، ظاهر آنها با انواع خوراکی شان مو نمی زند. پس الان که خواص قارچ خوراکی برای سلامتی را می دانید، نباید هیجان زده شوید و هر نوع قارچی را که در جنگل دیدید بخورید؛ مگر اینکه از قبل برای شناخت قارچ ها آموزش دیده باشید. قارچ ها می توانند به خوبی، مواد خوب یا بدی را که در محل رشدشان وجود دارد، جذب کنند. این قابلیت باعث می شود که خواصِ قارچ برای سلامتی هم این قدر زیاد باشند و هم، این قدر خطرناک. یک قارچ سمی در غذا می تواند خیلی ها را مسموم کند و باعث بیهوشی، مسمومیت گوارشی، تهوع، استفراغ، تشنج، درد شدید و جنون شود. حتی بعضی از انواع قارچ می توانند کشنده باشند. پس قارچ هایی را که رنگ شان عوض شده یا با رنگ قارچ های معمولی متفاوت است، اصلا نخورید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل اکسپت مقاله
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب