خواص قارچ دنبالان یا ترافل

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
خواص قارچ دنبالان یا ترافل
قارچ دُنبَلان نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است. دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی هستند.

قارچ دُنبَلان (دنبالان یا ترافل) نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه های مختلف به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می شود ولی لذیذترین نوع آن دارای پوستهٔ سیاه رنگ است. دو نوع سیاه و سفید این قارچ گران قیمت ترین قارچ های دنبلان زیرزمینی هستند. ژان آنتلم بریلا-سوارین، دنبلان را الماس آشپزخانه لقب داده است. قارچ دنبلان، که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشهٔ گیاهان رشد می کند، شکلی شبیه به سیب زمینی دارد و اندازهٔ آن از یک فندق تا اندازهٔ یک پرتقال می باشد. دنبلان به حالت طبیعی در بسیاری از مناطق معتدل دیده می شوند و آن ها را به وسیلهٔ سگ یا خوک تربیت شده پیدا می کنند. قارچ دنبلان در بیشه های منطقه ارسباران، مخصوصاً در نزدیکی های روستای دریلو به وفور یافت می شود. همچنین در بخش یامچی در آذربایجان شرقی نیز بسیار یافت می شود؛ و از محصولات اقتصادی این منطقه می باشد. دنبلان های بخش یامچی دارای مرغوبیت بالایی هستند قابل توجه است که دنبالان در زبان ترکی معنی می دهد؛ بدین ترتیب که این قارچ در حین رشد خاک های بالای خود را اندکی بالا می آورد و اهالی از همین نشانه قارچ را پیدا می کنند. دنبالان دارای ارزش تغذیه ای و دارویی فراوانی است.تفاوت ظاهری دنبلان به خوبی با گونه های دیگر از قارچ های خوراکی قابل تشخیص است. ارزش تغذیه ای این قارچ به جهت دارا بودن بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین بیشتر می شود.در رشد و تکثیر قارچ دنبلان کوهی هیچ ماده شیمیایی دخیل نیست و دنبلان تا کنون توسط انسان دست کاری ژنتیکی نشده است. دنبلان سیاه کوهی که از مراتع به دست می آید، گران قیمت ترین و خوشمزه ترین نوع قارچ خوارکی و دارویی در جهان است.

تصویربرداشت دنبالان

برخی از خواص دارویی دنبلان کوهی سیاه :

دنبلان کوهی با بویی قوی سرشار از پروتئین، چربی، قند و مواد نشاسته ای، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، تیامین، نیاسین و ریبوفلاوین به همراه آب است. این قارچ ارزشمند سرشار از آنتی اکسیدان طبیعی است که در اثر حرارت از بین نمی رود.در حالی که خواص آنتی اکسیدان و ضد میکروبی قارچ دنبلان مورد تحقیق قرار گرفته است ، مطالعات بیشتر نیز می تواند به کشف سایر مزایای سلامتی این قارچ های خوشمزه و عجیب و غریب کمک کند. همچنین ، در افسانه ها برای قارچ دنبلان خواص دارویی و تقویت جنسی در نظر گرفته شده است که هیچ شاهد علمی برای اثبات این امر وجود ندارد. این قارچ ها دارای فیبر خوراکی و همچنین پروتئین ، فسفر ، آهن و کلسیم هستند. در قارچ دنبلان هیچ چربی وجود ندارد و کربوهیدرات کمی دارد. ویتامین D نیز در این قارچ یافت می شود. با این حال ، از آنجا که مقدار کمی از این قارچ ها در اکثر غذاها استفاده می شود ، معمولا ارزش غذایی آن در غذا تاثیر چندانی ندارد.

  • منبع غنی آنتی اکسیدان

قارچ دنبلان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که عامل سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت می باشد را کاهش می دهد.همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که هر دو نوع قارچ دنبلان سیاه و سفید، می توانند باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطانی شوند.

  • ضد میکروب طبیعی

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که عصاره قارچ دنبلان صحرایی به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد، رشد باکتری استافیلوکوک اورئوس را تا 66 درصد کاهش می دهد.برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که قارچ دنبلان به کاهش رشد برخی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

  • سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که قارچ دنبلان به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد باعث کاهش رشد سلول های سرطان کبد، ریه، کولون و سینه می شود.یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که عصاره ی قارچ دنبلان سیاه و سفید خطر ابتلا به سرطان گردن رحم، سینه و روده را کاهش می دهد.

  • ضد التهاب قوی

ترافل به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات خاصی که دارد، دارای خواص ضد التهابی طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهد.یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که ترکیبات خاصی در قارچ دنبلان سیاه و سفید، می توانند فعالیت آنزیم های خاصی را که در روند التهاب دخیل هستند، متوقف کنند.تحقیقات دیگر نشان می دهد که قارچ ها با کاهش رادیکال های آزاد بدن، خطر ابتلا به التهاب را کاهش می دهند.

  • منبع پروتئین گیاهی

قارچ دنبلان به دلیل مقادیر بالای پروتئین و اسید های آمینه ی ضروری که دارد، یکی از بهترین جایگزین های گوشت برای گیاهخواران و افراد محسوب می شود.

تصویردنبالان
  • از دیگر فواید دنبالان میتوان به موارد زیر اشاره کرد

1. کاهش دهنده سطح کلسترول خون به طور طبیعی
2. تقویت و افزایش قوا و نیروی جنسی در اثر مصرف مداوم
3. کنترل عفونت قرنیه های چشم و پیشگیری از آن
4. کاهش دهنده استرس و اضطراب ناشی از فشارهای عصبی
5. پیشگیری از آترواسکلروز و بیماری قلبی عروقی
6. تقویت قوای شناختی و جلوگیری از زوال عقل در دوران سالمندی
7. از بین برنده علائم افسردگی در افراد مستعد و بهبود دهنده خلق و خو
8. جلوگیری از پیری زودرس و تاخیر در روند پیری به صورت طبیعی
9. درمان اسهال خونی و ساده در کودکان و بزرگسالان
10. پیشگیری از سرماخوردگی در طول سال با مصرف دنبلان در بهار

نحوه مصرف قارچ دنبلان

راه های بسیار مختلفی برای استفاده از قارچ دنبلان وجود دارد ، از قبیل:

  • استفاده از قارچ دنبلان به صورت روغن
  • استفاده از آن در نوشیدنی ها
  • افزودن قارچ دنبلان به کره ، عسل و انواع سسها
  • می توان آن را با کره و سس پنیر ترکیب کرد.

عوارض و مضرات قارچ دنبلان

تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی برای قارچ دنبلان گزارش نشده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (609 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان