ساعدنیوز
ساعدنیوز

خبرهای خوش از ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای مردم

  پنجشنبه، 15 مهر 1400 ID  کد خبر 170747
خبرهای خوش از ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای مردم
ساعد نیوز: معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات اولین جلسه شورای عالی مسکن‌،‌گفت: ملاک قانون جهش تولید ساخت مسکن با ارزان‌ترین قیمت برای مردم است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از تسنیم، محمود محمودزاده با اشاره به این که نخستین جلسه شورای عالی مسکن دیروز کمتر از 2 هفته از ابلاغ قانون تولید مسکن به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: از نکات مهم این جلسه می توان به آغاز تولید دو نوبت، دو میلیون واحد در دو سال اول اجرای این طرح اشاره کرد که به دنبال آن تا پایان دولت یعنی چهار سال آینده امکان تهیه 4 میلیون واحد مسکونی وجود داشته باشد.

وی با بیان این که مبلغ و سود تسهیلات این پروژه با توجه به مبلغ تمام شده در شهر های مختلف و روستا ها متفاوت خواهد بود، ادامه داد: در جلسه شورای عالی مسکن، کلیات این جلسه مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد در خصوص وظایف سایر دستگاه های مربوط جلساتی گذاشته و جوانب طرح بررسی و تفهیم شود.

وی با اشاره به صندوق ملی مسکن اشاره کرد و افزود: این صندوق دومین بخش ساختاری است که در قانون جهش تولید به آن پرداخته می شود و پشتوانه ای دائمی برای مسکن کم درآمد ها و یا حمایتی محسوب می شود. یکی از ابزار موفقیت در طرح های مسکن را می توان وجود همین صندوق ملی مسکن نام برد، زیرا با استفاده از منابع این صندوق می توانیم کاهش سود تسهیلات بانکی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: برای ورودی های این صندوق، مالیات های بخش مسکن و زمین و ساختار، خط اعتباری مسکن مهر (اصل + برگشت آنها)، اعتباراتی که دولت در طول سال برای مسکن حمایتی در نظر می گیرد و اجاره ای که سیستم های ما بابت مسکن های 99 ساله از کل پروژه های مسکونی ساخته شده دریافت می کند و بسیاری موارد دیگر دیده شده است.

محمودزاده گفت: در سال 1400 حدود 20 هزار میلیارد، مجموع درآمد های صندوق ملی مسکن خواهد بود که برخی از بودجه عمومی و برخی دیگر از مالیات ها و ... تأمین می شود، اما چون فقط 14 روز از ابلاغ فعالیت این صندوق می گذرد، حسابی نزد خزانه و بانک مسکن به عنوان جایگزین مالی باز کرده ایم و فعالیت این حساب تا فعالیت مالی صندوق ملی مسکن ادامه خواهد داشت و سپس این صندوق است که وظیفه تأمین منابع مالی را به عهده خواهد داشت.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص حجم تسهیلات بانکی گفت: حدود 534 هزار واحد شروع شده -طرح ملی مسکن- از قبل داشته ایم که عدد مصوب بانکی می تواند تسهیلات آن ها را پوشش دهد. 200 هزار واحد از این تعداد واحد روستایی است که 154 واحد آن ها به بانک معرفی شده اند.

*قول مساعد تامین 360 هزار میلیارد تومان منابع مالی

محمودزاده گفت: از وزیر اقتصاد خواستیم تا برای اجرای قانون جهش تولید مسکن سالانه حدود 360 هزار میلیارد اختصاص یابد و بنا شد تا با رئیس جدید بانک مرکزی جلسه ای گذاشته شود البته در جلسه اول شورای عالی مسکن، ایشان قول مساعد خود را اعلام کرده اند.

وی بیان کرد: عموماً ساخت مسکن در شهر های کمتر از 100 هزار نفر جمعیت توسط مردم صورت می پذیرد و ما پلاک در اختیار چند خانوار قرار می دهیم و ساخت و ساز به صورت جمعی انجام می شود و در مقیاس های بالاتر، مسکن توسط تعاونی ها و سازندگان تولید می شوند. ملاک ما، ارزان ترین قیمت برای مردم است، هر کس که با کمترین قیمت و با کیفیت ترین سازه، مسکن تولید کند ما با آن وارد قرارداد می شویم.

وی یادآور شد: در زمان حاضر از 534 هزار واحد در حال ساخت کمتر از 30 درصد برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه کرده اند، این یعنی مردم با پول خود اقدام به ساخت و ساز می کنند و البته مقداری هم تعلل در سیستم پرداخت بانکی در این موضوع دخیل است.

*شناسایی 2.5 میلیون متقاضی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون دو میلیون و 500 هزار متقاضی مکسن در کشور شناسایی شده اند و اکثر آن ها در سامانه وزارت راه و شهرسازی اعتبار سنجی شده اند.

محمودزاده با اشاره به قیمت تمام شده مسکن افزود: با انحصار مخالفیم و البته هر فردی که سازنده مسکن باشد انبوه ساز نیست؛ ما پیمانکاران و تعاونی ها را در کشور داریم و به همان نسبتی که در دوره اول مسکن مهر تعاونی ها ساختند، مشکلات داشتیم در انبوه سازان هم داشتیم. از پروژه هایی که در کشور در حال ساخت داریم حدود 60 درصد سازندگان، انبوه سازان هستند؛ ولی اینکه انحصار وجود داشته باشد و بگوییم یک قیمتی را با انجمن کشوری توافق کنیم طبیعتاً این طور نیست و هر فردی که شرایط بهتری را برای مردم قرار دهد از او استقبال می کنیم.

وی اضافه کرد: به عنوان وزارت راه و شهرسازی می توانیم برای خوش آمد سازندگان مبلغ ساخت را بالاتر ببریم، ولی باید در نظر بگیریم افرادی که طرف این طرح ما هستند حتی هزار تومان هم برایشان مهم است؛ در این زمینه دو بحث را مطرح کردیم اول بر اساس فهرست بهاء باشد، یعنی نظام فنی و اجرایی کشور عددی را تعیین کند البته به همراه تعدیل های آن و دوم برای اطمینان اعلام کردیم اگر تعدیل پاسخگو نبود مابه التفاوت هم می دهیم؛ الآن پیمانکاران بسیار زیادی رتبه بندی شدند و مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: روزی که مبلغ تعیین شده ساخت را دو میلیون و 800 هزار تومان بستیم، پیشنهاد انبوه سازان از سه میلیون و 500 هزار تومان بود یعنی زمانی که تعدیل ها هم اضافه شود متری دو میلیون تومان اضافه تر از این مبلغ باید از مردم گرفت.

*شناسایی زمین قانون جهش تولید

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره ارائه زمین توسط دستگاه ها برای ساخت مسکن گفت: در جلسه ای که روز چهارشنبه داشتیم مصوب شد تا به دستور رئیس جمهور، استانداران سراسر کشور به عنوان رئیس کمیته تأمین زمین استان منصوب شوند و نسبت به تأمین زمین بر اساس نیاز های اعلام شده در شهر های مختلف اقدام کنند؛ موضوع دیگری که مطرح شد این است که تمام این اراضی که اسناد آن از طرف دولت در اختیار وزارت اقتصاد است، تمام اطلاعات آن ها طی 10 روز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و ظرف سه ماه هم دسترسی برخط به ما داده شود.

محمودزاده ادامه داد: علاوه بر این همکاران ما در استان ها کار خود را نسبت به شناسایی این زمین ها شروع کرده اند که در حال حاضر بسیاری از شهر ها تمام شده و منتظر انتقال این اراضی در دو ماه هستیم و اگر در این دو ماه اتفاقی حاصل نشود از ماه سوم وزارت راه و شهرسازی می تواند درخواست انتقال سند را بدهد.

وی درباره زمان نهایی شدن قرارداد های ساخت مسکن هم گفت: اکنون دو میلیون و 500 هزار تفاهم نامه امضاء شده داریم و دیروز 6 تفاهمنامه در حضور رئیس جمهور امضاء شد و گروه های مختلفی ساماندهی شدند؛ در حوزه وزارت تعاون برای مسکن کارگری و بازنشستگان 200 هزار واحد برای اتاق تعاون امضاء شد که 120 هزارتای آن در حال حاضر شناسایی شده اند و 520 هزار واحد هم با دستگاه های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی شهری و روستایی که به اسم شناسایی شده اند هم امضاء شده است. البته این ها تفاهم نامه است که تبدیل به قرارداد ساخت می شود.

وی افزود: 2 میلیون و 500 هزار تفاهم نامه تاکنون امضاء شده است یعنی گروه های اجتماعی ذی ربط گروه بندی و ساماندهی شده اند و اکثر این ها در سامانه وزارت راه و شهرسازی اعتبارسنجی از نظر واجد شرایط بودن شده اند و الآن آماده اجرای این پروژه ها هستیم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: آمادگی ثبت نام از متقاضیان مسکن حتی از ابتدای هفته آینده را داریم، ولی با توجه به جمع بندی که روز چهارشنبه در شورای عالی مسکن صورت گرفت مقرر شد وزراء نظرات خود را اعلام کنند؛ این مدت برای 10 روز به تعویق می افتد تا نظرات اعلام شود، چون پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای دهک های مختلف با سود های مختلف می باشد که مراجع ذی ربط باید تأیید کنند، تا زمانی که اعلام ثبت نام می کنیم، متقاضی از بار مالی آن آگاه شود.

وی تصریح کرد: در ترکیب شورای عالی مسکن، وزیر نیرو هم حضور دارد و سایت هایی که برای ساخت و ساز انتخاب می شوند و بلافاصله نقاط GIS به وزارت نیرو اعلام می شود و همچنین تأسیسات روبنایی مانند مدرسه، بیمارستان و ... به صورت همزمان شروع می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (180 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (88 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (84 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (42 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (34 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 عکسی از اولین روز مادر شدن همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها/ چه بچه ناز و دلبری داره ماشاءالله فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
تیتر امروز   
از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...