دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

ویدیو / دیدنی ها /

خلاقیت چینی ها در طراحی قلیان برقی برای عشاق دود ایرانی حماسه ساز شد +فیلم/ حتی به پر کردن آب هم نیاز نداره الله اکبر 

سه شنبه، 17 مهر 1403
ساعدنیوز: قلیان یکی از ابزارهای استفاده از تنباکو است که سابقه چند صد ساله در ایران دارد. پزشکان معتقدند که دود قلیان چندین برابر سیگار سرطان زاتر است ولی متأسفانه استفاده از این وسیله برای تفریح حتی در میان بانوان هر روز شایع تر می شود.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، به دلیل بسیار زیادی قلیان یک جایگزین مناسب برای سیگار نبوده و مراتب خطر قلیان زیادتر از سیگار است

1-تفاوت مابین تنباکوی سیگار و قلیان یک تفاوت از نظر ضخامت است و در تنباکوی سیگار برگ های نازک تر استفاده می شود که مقادیر کمتری نیکوتین دارد ولی در تنباکوی قلیان از برگ های کلفت تر استفاد شده واین خطر در تنباکوی قلیان های میوه ای بیشتر و خطرناک تر است.

2-شاید قلیان به علت قدمت بیشتر در کشور ما و در جوامع ما دارای قبح کمتری نسبت به سیگار است و لذا بسیاری از افراد که هرگز سیگار نمی کشند به راحتی قلیان می کشند.

3-به علت مرطوب بودن راههای هوایی شلنگ(نی پیج) قلیان امکان رشد قارچ ها و میکروب ها در آن بسیار زیاد بوده که می تواند باعث آلودگی بیشتری شود.

4-مصرف یک نخ سیگار بین 500 سی سی تا یک لیتر دود تولید می کند که در استفاده از قلیان 10 تا 20 لیتر دود تولید می شود.

5- طول مدت استفاده از سیگار 5 تا 7 دقیقه بوده ولی در قلیان مدت استفاده 40 تا 60 دقیقه است.

6-در مورد سیگار استفاده مشترک کمتر است اما در قلیان استفاده مشترک بسیار متداول می باشد.

7- میزان صرف انرژی در عضلات تنفسی درهنگام دم در هر پک سیگار بسیار کمتر ازهرپک قلیان است در قلیان فرد باید دود را از محل سرقلیان (محل قرار گرفتن زغال وتنباکو) به تنگ آب وپس از آن طی آن از لوله عبور دهد که این مسافت بسیار طولانی تری از سیگار بوده وحجم مکش ومصرف انرژی فوق العاده زیادتر است به علت دم های عمیق که در کشیدن قلیان فردی انجام می دهد به صورت مداوم با مصرف زیاد انرژی همراه است و باعث تخریبهای جدی در حبابچه های ریه می شود.

8- خطر ناشی از مصرف گاز CO در حین مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار می باشد زیرا سوختن زغال بسیار ناقص است.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف 50 تا 200 پک می زند و هر پک حاوی 15 درصد تا یک لیتر دود است. همچنین هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل با مصرف 100 نخ سیگار، به سلامتی خود آسیب می رساند.

بخشی از مضرات قلیان جسمی است اما ضرر دوم روانی است به طوری که بسیاری از معتادان به سایر مواد مخدر از مصرف قلیان شروع می کنند و در ضرر اجتماعی مصرف آن در تفریح گاه ها، چهره زشتی به مناظر می دهد.

در تحقیقاتی که درباره دود قلیان انجام شده است ثابت شده که غلظت بسیاری از فلزات سنگین و مواد سمی در واحد حجم قلیان حتی از سیگار بیشتر است. در پژوهشی که با همکاری سازمان جهانی بهداشت در جنوب غربی کشور ما صورت گرفته است نیز نشان داده شده است که احتمال کم وزنی نوزاد در خانم های بارداری که خود یا همسرشان قلیان می کشند بیشتر است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 17 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
نگاهی به هنر "عکاسی مینیمال" و خلاقانه «مهدی پاکدل»/ زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعت از دریچه دوربین مهدی پاکدل از پرنده‌ها و آسمان آبی گرفته تا ماهِ کامل+ تصاویر
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
مراحل سابمیت مقاله
ویرایش و ویراستاری متون انگلیسی
بهنوش طباطبایی : برای محیط زیست خوبه که پوست حیوانی که کشته شده استفاده بشه!!
جدیدترین عکس هدیه تهرانی در کنار برادرش در دل طبیعت / خانم بازیگر نمونه بارز ساده زیستی هست، زیرانداز انداختن دارن جوج میزنن
تصاویر دیده‌نشده از لباس عروس سبک شرقی خواهرزاده‌ی محمدرضا پهلوی/ این خاندان جز ریخت‌و‌پاش دیگه چی بلد بودن؟