خود ارضایی یا استمنا را چگونه درمان کنیم؟

  سه شنبه، 12 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
خود ارضایی یا استمنا را چگونه درمان کنیم؟
استمناء نوعی اعتیاد رفتاری است که متأسفانه ترک آن در مسیری طولانی و زمانبر صورت می پذیرد. این اعتیاد را نمی‌توان در یک لحظه درمان کرد. اما باید امیدوار باشید. چرا که زمانی که برنامه ترک اعتیاد به ثمر بنشیند، زندگی شما دگرگون خواهد شد. با درمان خود ارضایی، مشکلات روحی و روانی که پیش از این ذهن شما را درگیر کرده بودند، پایان می‌یابند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، هر نوع بيماري نياز به درمان دارد و به حسب اهميت و درجه شدت و ضعف آن، بايد نوع درمان و کم وکيف آن نيز مشخص شود. بنابر اين اگر گفته شود «خود ارضايي» امري است که پس از مدتي خود به خود، درمان مي گردد و يا پس از ازدواج مشکل حل خواهد شد، تصور کاملاً باطلي است، زيرا علم و تجربه خلاف آن را ثابت کرده است.

نخستين گام براي درمان اين عادت شوم، «اعتقاد و ايمان به قابل درمان بودن» آن و دوري از يأس و نااميدي است، اما رسيدن به نتيجه و ايجاد هرگونه تغيير و دگرگوني نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به کارگيري دقيق دستورهاي درمانگر و مربي است. از اين رو ترک عادت نامطلوب، در زمان کوتاه بدون راهنمايي کار آزموده و دلسوز، امکان ندارد.

از همة اين ها مهم تر، «اراده و خواست فرد»، نقش کليدي و محوري را ايفا مي کند. درمان و چاره جويي بايد منطبق بر خواست فرد باشد، زيرا تا وقتي که او نخواهد مي توان با قاطعيت گفت که درمان نخواهد شد، بنابر اين، بيمار اگر بخواهد مي تواند بر بيماري اش غلبه کند و جمله معروف «خواستن توانستن است» عين حقيقت است. اراده همچون نهالي است که بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشکوفايي و ثمردهي برسد؛ به عبارت ديگر، اراده تقويت شدني و پرورش يافتني است و راه پرورش و تقويت آن اين است که بر خلاف ميل خود، اندک اندک به مقابله با اين عادت شوم برخيزد تا پس از مدتي لذت توانستن را بچشد.

راههای درمان خود ارضایی چگونه است؟

متأسفانه درمان خود ارضایی، مانند سایر اعتیادهای رفتاری آسان نیست! شما مسیر طولانی را در پیش دارید که می بایست قدم به قدم و با حوصله آن را طی کنید. اما باید امیدوار باشید. همین که به فکر درمان و ترک خود باشید، نیمی از راه را پیموده اید. کافیست تعهد و وفاداری خود را در طول پروسه درمان حفظ کنید تا یک ترک بدون بازگشت را تجربه کنید.

آمارها نشان می دهد که 93% از مردان و حدود 60-70% از زنان، استمناء را در طول زندگی تجربه کرده اند. اما نباید به این ارقام و اعداد دلخوش بود. زیرا اعتیاد به آن هیچگاه قابل توجیه نبوده است. برای رهایی از این منجلاب، باید چند تمرین طلایی را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

1- اراده، قدم اول برای درمان خود ارضایی

همانطور که گفته شد، مهم ترین قدم برای شروع درمان، یک تصمیم جدی است. این تصمیم می بایست فراتر از یک آرزو باشد. طوری که شما بتوانید برای محقق کردن آن از جان و دل مایه بگذارید.

2- به عذاب وجدان خود پایان دهید

در شروع فرآیند درمان، باید به این باور برسید که یک انسان عادی با تمایلات جنسی طبیعی هستید. اگر در سنین جوانی به سر می برید طبیعتاً در اوج امیال و غرایز جنسی خود هستید. بنابراین، طغیان جنسی در این دوره، دور از ذهن نیست. پس به جای آنکه خود را سرزنش کنید، به فکر تعدیل میل جنسی خود باشید؛ اما از راه درست، نه از بیراهه! اراده خود را دست کم نگیرید، شمار افرادی که توانسته اند خود ارضایی خود را درمان کنند، بیش از تصور شماست.

3- متمرکز و سرگرم باشید

اعتیاد به استمناء، گاه منجر به تنهایی، انزوا و دوری از جمع خانواده و دوستان می شود. تا زمانی که تنها تفریح و کار هیجان انگیز، شما خود ارضایی و تماشای فیلم پورن است، نمی توان به بهبود و درمان امیدوار بود. پس همین حالا تصمیم بگیرید تا یک هیجان متفاوت را تجربه کنید!

چرا به دنبال آموختن یک هنر جدید نمی روید؟ نواختن یک ساز، رسم یک نقاش و هر کار مبتکرانه ای که ذهن شما را از استمناء دور کند. در همین راستا می توانید ورزش های جمعی را نیز امتحان کنید. بد نیست یکی از علاقه مندی های خود را دنبال کنید تا بیشتر از قبل احساس شادابی کنید. برتر بودن در یک هنر نیازمند پشتکار، انضباط و آرامش است. درست همان چیزی که شما برای درمان نیاز دارید!

4- تماشای ویدئوهای مستهجن، ممنوع!

اینطور که پیداست، اغلب افرادی که به انجام استمناء اعتیاد پیدا کرده اند، درگیر اعتیاد به پورنوگرافی هستند. هرزه نگاری به طور مؤثری موجب تحریک میل جنسی می شود. اگر در طول خود ارضایی، از عکس و فیلم های مستهجن استفاده می کردید، بهتر است دسترسی خود را به این عوامل از بین ببرید. حتی اگر لازم است خود را اینترنت محروم کنید. این کار باعث می شود بتوانید اعتیاد خود را راحت تر و سریع تر کنار بگذارید. به عنوان یک مرد، اطلاعات خود را در مورد تأثیر تماشای پورن بر مردان بالا ببرید.

5- حذف عوامل وسوسه انگیز

اگر در حین خود ارضایی از آلات خاصی استفاده می کردید، آن ها را دور بریزید. در کل، هر چیزی که شما را به سمت این عمل سوق می دهد، باید حذف شود. تعامل خود را با دوستان ناباب کمتر کنید و به افراد مثبت و خلاق بگروید.

اگر در یک بازه زمانی خاص استمناء می کردید، برای آن زمان یک برنامه ریزی خاص تعیین کنید تا بدون هیچ قید و شرطی نتوانید آن را انجام دهید. برای مثال اگر این کار را در حمام انجام می دادید، بهتر است یک تایم مشخص برای استحمام خود در نظر بگیرید و خود را با آب سرد بشویید. این کار سبب کاهش میل جنسی شما خواهد شد. اغلب افراد، شب هنگام و در رختخواب استمناء می کنند. اگر شما نیز از این دسته افراد هستید، بهتر است تا زمانی که کاملاً خواب آلود نشده اید به رختخواب خود نروید.

6- خودتان را تشویق کنید

مقرر کنید تا در ازای هر روزی که در برابر انجام استمناء مقاومت می کنید، مبلغی برای خود را کنار بگذارید. شما می توانید در پایان یک ماه با این پول، برای خود یک هدیه دوست داشتنی بخرید.

7- صبر، کلید درمان خود ارضایی

ترک خود ارضایی، یک پروسه طولانی مدت است که تعهد و وفاداری خودتان را می طلبد. وفاداری به خودتان! در این نبرد واقعی، صبر و استقامت شما عاملی بسیار مهم و تعیین کننده است. پس یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و اجازه اشتباهات کوچک را نیز به خود ندهید. مطمئن باشید که موفق خواهید شد.

8-کمک از یک مشاور جنسی

استمناء معضلی شایع در تمام جوامع و فرهنگ ها است. پس از آن خجالت نکشید. اساساً درمان هایی که پشتوانه علمی دارند و از مداخلات روانشناسی نیز کمک می گیرند، بهترین بازدهی را دارند. مشاوره جنسی به شما کمک می کند تا این اختلال را به طور شخصی و با تدوین برنامه های منظم جلو ببرید. مشاوران بدون آنکه شما را قضاوت یا نکوهش کنند، مسیر درست درمان و بهبودی را نشان می دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان