خودروهای یورو ۲ با یورو ۴ چه فرقی دارند؟

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
خودروهای یورو ۲ با یورو ۴ چه فرقی دارند؟
در این مطلب تفاوت هایی که خودرو های یورو ۲ با یورو ۴ دارند را برای شما بررسی خواهیم کرد. این تفاوت ها بیش تر در تولید آلاینده ها می باشد و خودرو های یورو ۲ و یورو ۴هیچ فرقی در طراحی و کشش و موتور خودرو نخواهند داشت.

موضوع هوای آلوده در جهان که بیش تر در شهرهای بزرگ نمود پیدا کرده است. امروزه به بحث اصلی حوزه صنعت و محیط زیست تبدیل شده است. به طوری که برای مثال، چند دوره اخیر نمایشگاه های بزرگ خودرو در جهان با محوریت و زمینه اصلی «هوای پاک» و «محیط زیست» برگزار می شوند.در این میان، شرکت های خودروساز داخلی نیز بنا بر وظیفه اجتماعی خود و مقررات حاکم، در صددند. تا حد امکان محصولات خود را به تجهیزات و استانداردهای کنترل آلایندگی مجهز سازند. تا در کاهش مضرات این پدیده در کشور، سهمی ایفا کنند. این استانداردهای آلایندگی در اصل میزان مجاز برای انتشار گازهای آلاینده خودروی نو که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته می شوند را تعریف می کند.انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن ها (THC)، هیدروکربن های بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن(CO) و ذرات معلق (PM) را در این استانداردها لحاظ می شوند. استاندارد بودن موتور خودرو با تست موتور در یک چرخه آزمون معین، بررسی می شود. موتورهایی که با این استاندارد مطابقت نداشته باشند قابل فروش در اروپا نیستند.

تعریف آلودگی هوا

قبل از بررسی تفاوت بنزین یورو 2 و یورو 4 باید تعریف آلودگی هوا را بدانیم.آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلاینده در هوای آزاد مانند گازها، بخارات، گرد و غبار، بو، دود غلیظ و … با کمیت، مشخصات و زمان ماندن کافی که برای زندگی انسان، حیوانات و گیاهان خطرناک و برای اموال مضر باشد و یا به طور غیرقابل قبول مانع استفاده راحت از زندگی و اموال گردد.

استاندارد آلایندگی یورو در بنزین به چه معناست؟

اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۳ با در نظر گرفتن، میزانی از آلایندگی برای خودروها تصمیم گرفت تا در کاهش آن اقدامی کند. اروپا در این استاندارد مقرر کرد که انتشار اکسید نیتروژن (NOx)، هیدروکربن ها (THC)، هیدروکربن های بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن (CO) و ذرات معلق (PM) باید در خودروها کاهش یابد. البته این موضوع فقط خودورها شامل نمی شود بلکه بنزین مورد نیاز آن ها نیز باید تغییر کند.

چرا استانداردهای آلایندگی یورو مهم هستند؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، استانداردهای آلایندگی یورو آمده اند تا خودروسازان با کاهش میزان انتشار مواد شیمیایی مضر در طول زمان، زمین را به سوی آینده ای سبزتر و بهتر سوق دهند.شاید بپرسید چرا تولید خودروهایی را که برای محیط زیست مضر هستند متوقف نمی کنند؟ حقیقت این است که با وجود هزاران خودروی جدید که هر ساله وارد جاده ها می شوند، این کار تقریبا غیرممکن خواهد بود. علاوه برآن، زمانی که این استانداردها در سال ۱۹۹۲ معرفی شدند، هنوز فناوری های کاهش دهنده آلایندگی وجود نداشتند.

در عوض استانداردهای آلایندگی یورو را تعیین کرده اند تا به تدریج خودروهای جدیدتر با این فناوری ها ادغام شوند و هر چند سال یک بار خودروهای سبزتر و بی خطرتری را نسبت به خودروهای قدیمی داشته باشیم. این کار به کارخانه های خودروسازی زمان می دهد تا درباره جایگزین های پاک تر تحقیق کنند. این کار واقعا هم مؤثر بوده است، به طوری که انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان وسایل نقلیه موتوری (SMMT) ادعا می کند خودروهای مدرن امروزی ۵۰ برابر پاک تر از اتومبیل های قبل از دهه ۱۹۷۰ هستند.

پوستر یورو 4

تفاوت خودروهای یورو ۲ با یورو ۴

بسیاری از افراد نمی دانند که این خودرو ها با دیگر خودرو ها چه تفاوت هایی دارند. امروزه بسیاری از شرکت های خودرو سازی باید بتوانند خودرو هایی را تولید کنند که استاندارد های جهانی داشته باشد و خطرات بسیار کم تری برای جهان و محیط زیست داشته باشد. استاندارد های جهانی برای کاهش آسیب دیدگی محیط زیست را اروپا تعیین می کند و هر خودرویی که این ویژگی ها را داشته باشد قابلیت فروش دارد و در غیر این صورت در اروپا فروخته نمی شوند. در ادامه بخشی از تفاوت خودروهای یورو ۲ با یورو ۴ را با هم بررسی می کنیم که این تفاوت ها در بخش آلاینده های تولیدی آن ها می باشد.

  • ذرات معلق:این ذرات برای ماندن در هوا بسیار سبک می باشند و ممکن است سمی نباشند. این نوع ذرات ممکن است مایع یا جامد باشند. برای مثال می توان به دوده و آزبست اشاره کرد. مهم ترین مشکلاتی که این نوع ذرات دارند این است که تا مدت ها در هوا باقی می مانند و آلودگی ایجاد می کنند. سازندگان خودرو ها سعی کرده اند که خودرو های یورو ۴ کم تر این مواد را تولید کنند و کم تر محیط را آلوده کنند.
  • منوکسید کربن:این گاز از جمله گاز های بی رنگ و بدون بو می باشد که از سوختن ناقص سوخت های فسیلی ایجاد می شود. این گاز ها در اثر سوختن ناقص سوخت در برخی از خودرو های یورو ۲ ایجاد می شود که ماشین سازان سعی کرده اند با رعایت استاندارد های جهانی این مشکل را در خودرو های یورو ۴ از بین ببرند.
  • دی اکسید گوگرد:گازی است بی رنگ که بیش تر، از سوختن سوخت های حاوی گوگرد نظیر زغال سنگ و نفت پدید می آید. این گاز می تواند اکسید شده و آلاینده ثانویه نظیر تری اکسید گوگرد به وجود آورد. از ترکیب این گاز با آب موجود در هوای مرطوب، اسید بسیار خورنده، اسید سولفوریک تشکیل می شود. این گاز می تواند مشکلات بسیار زیادی برای محیط زیست ایجاد کند. شود.
  • اکسید های نیتروژن:معمولا از اکسید های نیتروژن برای دفع زباله ها استفاده می شود. باید بدانید که این گاز به همین راحتی ها تولید نمی شود و حتما باید اکسیژن و نیتروژن در دمای بالا با احتراق ترکیب شوند. این گاز برای محیط زیست خطر دارد و شما می توانید با انتخاب خودرو های یورو ۴ این مشکل را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان