ساعدنیوز
ساعدنیوز

خودروی لکسوس nx هیبرید چه مزایا و معایبی دارد؟

  پنجشنبه، 30 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
خودروی لکسوس nx هیبرید چه مزایا و معایبی دارد؟
لکسوس nx در قالب مدل بنزینی nx200t و نسخه هیبرید nx300h به بازار کشورمان وارد شد و مطابق انتظار، استقبال مناسب مشتریان ایرانی را تجربه کرد. ما در این مطلب مزایا و عایب نسخه nx300h را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

نسخه هیبریدی لکسوس NX به صورت محدود و ابتدا از مدل 2015 به ایران آمد ولی واردات انبوه آن از مدل 2016 آغاز شد. NX300H با اینکه ظاهر تقریبا مشابهی با NX200T دارد اما در قسمت فنی کاملا با آن متفاوت است؛ کم حجم شدن پیشرانه، حذف توربوشارژ، اضافه شدن دو موتور الکتریکی در محورهای جلو و عقب و همچنین یک موتورالکتریکی در نقش ژنراتور (برای استارت پیشرانه و شارژ باتری ها) و نهایتا بهره بردن از گیربکس CVT با کنترل الکترونیکی از مهم ترین این تفاوت هاست. جالب است بدانید که هم پیشرانه هیبریدی و هم گیربکس آن هردو با تویوتا کمری هیبریدی مشترک است.

نکته مهم اینجاست که استقبال مشتریان ایرانی از NX300 تاکنون بیشتر از مدل NX200 آن بوده. NX300 نیز همچون برادر توربوشارژش با انبوهی از آپشن های مختلف به کشورمان آمده. البته می دانیم که نسخه های فولش حتما باید 9 کلید داشته باشند؛ یعنی 2 کلید برای تاشدن برقی صندلی های عقب دارند و 7 کلید دیگرشان نیز با همان 7 کلید موجود در NX200 یکسان است ولی با این تفاوت که در NX300 کلید دفلاک حذف شده و کلید «گرمکن فرمان» جای آنرا گرفته است.

مشخصات فنی لکسوس nx هیبرید

لکسوس در بازار ایران با دو پیشرانه عرضه می شود مدل نخست آن NX200t است که به یک موتور دو لیتری توربو شارژردار مجهز است که می تواند ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کرده و با استفاده از گیربکس ۶ دنده اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل کند. این مدل را قبلاً مورد آزمایش رانندگی قرار داده ایم اما مدل دیگری که امروز به آن خواهیم پرداخت نسخه هیبریدی این خودرو است که با کد NX300h می شود.
این خودرو از نظر فنی شباهت بسیار زیادی با تویوتا کمری هیبریدی دارد و تنها تفاوت آنها را در وجود سیستم چهار چرخ محرک در لکسوس است. در این خودرو از یک موتور بنزینی با حجم ۲.۵ لیتر و از نوع تنفس طبیعی استفاده شده است. موتور بنزینی این خودرو می تواند ۱۵۵ اسب بخار قدرت تولید کند. در کنار این موتور از دو موتور برقی یکی با قدرت ۶۸ اسب بخار و یکی نیز با قدرت ۱۴۳ اسب بخار استفاده شده است و مجموع قدرت تولیدی توسط سیستم هیبریدی این خودرو نیز به ۱۹۷ اسب بخار می رسد که NX300h را قادر می سازد در ۹.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اصلی ترین مزیت لکسوس NX300h مصرف سوخت پایین آن است به طوری که مصرف شهری آن تنها ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف جاده آن نیز ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و در سیکل ترکیبی نیز تنها ۵.۲ لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر مصرف می کند. میزان انتشار گاز دی اکسید کربن توسط این خودرو نیز تنها ۱۲۱ گرم در هر کیلومتر است.

لکسوس nx هیبرید

مزایای لکسوس nx هیبرید

در ابتدای مقاله ” مزایا و معایب لکسوس nx ” به سراغ نقاط قوت این کراس اوور جذاب خواهیم رفت.

کیفیت ساخت و دوام فنی بالا

لکسوس nx چه از نظر فنی و چه از نظر متریال کابین، کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و نسبت به رقبای کره ای از دوام فنی بسیار بیشتر سود می برد و کمتر دچار خرابی می شود. کیفیت متریال کابین آن نیز کاملا مرغوب و سطح بالا احساس می شود، به نحوی که شاخصه لوکس بودن را به طور واضح می توان درون کابین این خودرو را احساس کرد؛ اما چنین حسی برای سرنشینان خودروهای کره ای چندان قابل ادراک نیست.بنابراین دوام فنی بالا و کیفیت متریال مرغوب از جمله مهم ترین مزیت های لکسوس nx300h به شمار می روند.

مصرف سوخت پایین

یکی از اصلی ترین دلایل به کارگیری سامانه های پیشران هیبریدی در خودروها، کاهش سطح مصرف سوخت است. لکسوس nx هیبرید نیز از این مزیت بهره می برد و میانگین مصرف سوخت آن چیزی در حدود ۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اندازه گیری شده که رقم مذکور برای نمونه های بنزینی معمولا چیزی بیش از ۷.۵ تا ۸ لیتر خواهد بود؛ بنابراین مصرف سوخت پایین را هم باید به لیست مزیت های nx300h اضافه کنیم.

آپشن های متنوع

اگر نگاهی به لیست آپشن های اکثر محصولات تویوتا بیندازید، احتمالا از خوش آپشن بودن خودروهای ژاپنی تا حد زیادی ناامید خواهید شد؛ اما وقتی نمونه فول لکسوس nx300h اف اسپرت را درنظر می گیرید و فهرست تجهیزات آن را پایین و بالا می کنید، تازه متوجه می شوید که یک ماشین ژاپنی هم می تواند آپشن های بسیار متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

البته با توجه به مبدا واردات و اینکه لکسوس nx سفارش چه کشوری باشد، این خودرو از آپشن های مختلفی بهره می برد اما اگر نسخه های فول آپشن ۹ کلید آن را بخرید، آنگاه به تجهیزات بسیار سطح بالا دسترسی پیدا خواهید کرد. حتی بعضی از نسخه های این خودرو به سیستم جمع کننده برقی پشتی صندلی عقب نیز مجهز هستند. در ادامه به مهم ترین آپشن های رفاهی ایمنی لکسوس nx300 اف اسپرت فول آپشن اشاره کرده ایم:

سانروف پانوراما، آینه های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، شارژر وایرلس، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، درب صندوق برقی با حافظه، تهویه اتوماتیک دوگانه، ۱۰ کیسه هوا، هدآپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰، گرمکن فرمان، تهویه اتوماتیک، نوربالا اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتو هلد، رادارهای هشدار نقطه کور، رادار تغییر مسیر، سیستم هشدار تصادف از جلو و عقب، کروز کنترل تطبیق پذیر، سیستم های کنترل کشش و پایداری و…

داخل کابین لکسوس nx هیبرید

ایمنی بالا

لکسوس nx به دلیل تکنولوژی ساخت بالای شاسی و همچنین بهره مندی از امکانات ایمنی متنوع، توانسته است در سخت ترین آزمون های ایمنی سنجی بین المللی امتیازات کامل را به دست آورد. به نحوی که در آزمون های nhtsa آمریکا و یوروانکپ اروپا که جزو سخت گیرترین موسسات ایمنی جهانی به شمار می روند، لکسوس nx موفق شده ۵ ستاره ایمنی را به دست آورد. همچنین در آزمون موسسه iihs ایالات متحده نیز نمره top safety pick+ نصیب این خودرو ژاپنی شده است. بنابراین امنیت بالا نیز جزو مزیت های اصلی لکسوس nx به حساب می آید.

معایب لکسوس nx

در ادامه مقاله ” مزایا و معایب لکسوس nx ” به سراغ نقطه ضعف های نسخه هیبریدی لکسوس nx می رویم.

پیچیدگی فنی

شاید امروزه در دنیا دیگر بحث پیچیدگی فنی خودرو هیبریدی چندان مطرح نباشد، اما به دلیل آنکه هنوز هم در بازار ما خودروهای برقی-بنزینی از لحاظ تیراژ واردات و عرضه، بسیار محدودتر از مدل های بنزینی هستند، نگهداری و تعمیرات فنی آن ها نیز با پیچیدگی بیشتری روبرو بوده و در صورت خرابی دردسرهای بیشتری برای مالک خودرو به وجود خواهند آورد. بنابراین می توان پیچیدگی فنی خودروهای هیبریدی را در بازار ما یک نقطه ضعف دانست.

صندوق عقب نه چندان بزرگ

صندوق عقب لکسوس ان ایکس تنها حدود ۴۷۶ لیتر گنجایش دارد و بنابراین گرچه می تواند نیازهای متعارف یک خانواده ۴-۵ نفره را تا حدی پاسخگو باشد، اما به هر حال در قیاس با رقبا چندان جادار و وسیع به نظر نمی رسد. به طور مثال هیوندای سانتافه از حجم صندوق 570 لیتر برخوردار است و حتی نیسان جوک با ابعاد کوچک خود از حجم صندوقی برابر با 550 لیتر است؛ بنابراین گنجایش محدود صندوق عقب هم یکی دیگر از معایب لکسوس nx300h به شمار می رود.

سیستم تعلیق نسبتا خشک

شاید بسیاری از مشتریان بیان کنند که سیستم تعلیق لکسوس nx300h خیلی خشک نیست که البته تقریبا نظرشان درست است، اما وقتی این خودرو را با نمونه بنزینی آن و یا بعضی خودروهای ژاپنی مثل نیسان ایکس تریل مقایسه می کنیم، متوجه خواهیم شد که میزان کوبش های سیستم تعلیق به ویژه در ردیف عقب، کمی بیش از حد وارد کابین شده و موجب آزار نسبی سرنشینان می شود. خصوصا وقتی خودرو با سرعت از روی مسیرهای نسبتا ناهموار عبور می کند این میزان کوبش می تواند تا حدی اذیت کننده باشد و آن مقدار نرمی که در سایر محصولات لکسوس شاهد بوده ایم، در اینجا کمتر احساس می شود.

جمع بندی مزایا و معایب لکسوس nx

لکسوس nx یکی از لوکس ترین کراس اوورهای بازار کشور است که چه از لحاظ کیفیت ساخت و چه از نظر آپشن و توان فنی، تطابق بالایی با نیازهای مشتریان نسبتا ثروتمند ایرانی دارد و مصرف سوخت پایین آن هم می تواند نیاز به سوخت گیری را به حداقل رسانده و رضایت بیشتری را از این جهت برای مالک به وجود آورد. با این حال بحث پیچیدگی فنی و کیفیت سواری از جمله نقطه ضعف های نسبی هستند که ممکن است بعضی مشتریان را از خرید لکسوس nx هیبریدی منصرف کرده و آن ها را به سمت نمونه های بنزینی لکسوس nx200t یا دیگر کراس اوورهای ژاپنی نظیر نیسان ایکس تریل بکشاند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (458 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (129 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (97 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (24 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...