خودکشی‌های جنجالی ایران، از گذشته تا امروز

  دوشنبه، 04 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
خودکشی‌های جنجالی ایران، از گذشته تا امروز
اخیرا خبر خودکشی یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان کشور، کیومرث پوراحمد توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. شاید با مراجعه به موقع و درست به روانشناس و توجه به این موضوع بتوان از شدت خودکشی‌ها کاست. در ادامه به بررسی خودکشی‌های جنجالی ایران از گذشته تا به امروز و بررسی علل احتمالی آن می‌پردازیم.

در دنیا معمولا سلبریتی‌ها به دلیل شهرت و اعتباری که دارند کانون توجه دیگران قرار می‌گیرند، بدین ترتیب تمام بخش‌های خصوصی و عمومی زندگی‌ آن‌ها زیر ذره‌بین طرفداران و نشریات زرد است. هر کار درست و اشتباه آن‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی میان عموم پخش می‌شود، این موضوع در برخی مواقع برای آن‌ها میتواند بسیار آزار دهنده باشد. این چالش برای بازیگران و هنرمندان کشور ما هم وجود دارد، برخی طرفداران به دنبال خصوصی‌ترین مطالب و جزئیات زندگی هنرمندان هستند.
اخیرا خبر خودکشی یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان کشور، کیومرث پوراحمد توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. شاید با مراجعه به موقع و درست به روانشناس و توجه به این موضوع بتوان از شدت خودکشی‌ها کاست. در ادامه به بررسی خودکشی‌های جنجالی ایران از گذشته تا به امروز و بررسی علل احتمالی آن می‌پردازیم.

صادق هدایت

صادق هدایت یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان ایرانی است که در کنار محمدعلی جمال‌زاده، صادق چوبک و بزرگ علوی به عنوان بهترین نویسندگان ایرانی شناخته می‌شوند. کتاب‌ها و نوشته‌های او حتی بعد از مرگش هم طرفداران خاص خود را دارد.
صادق هدایت در 28 بهمن ماه سال 1281 به دنیا آمد، این نویسنده روشنفکر ایرانی در 19 فروردین 1330 به زندگی خود پایان داد. بسیاری از نویسندگان، رمان بوف کور صادق هدایت را یک اثر درخشان در ادبیات داستانی ایران می‌دانند. وی از اولین نویسندگانی بود که متون زبان فارسی میانه را به زبان فارسی امروزی ترجمه می‌کرد.

غلامرضا تختی

درباره مرگ غلامرضا تختی، یکی از بزرگترین کشتی‌گیران ایرانی حرف و سخن زیادی وجود دارد اما بسیاری از مردم مرگ او را خودکشی می‌دانند. غلامرضا تختی با کسب مدال‌های مختلف از مسابقات کشوری و جهانی یکی از معروف‌ترین ورزشکاران ایران و جهان است. او توانست در بازی‌های 1956 دومین طلای المپیک را کسب کند و پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی شود.
غلامرضا تختی در سال 1346 در هفدهمین روز دی ماه و در سن 37 سالگی به زندگی خود پایان داد.

زهره فکورصبور

یکی از اخبار جنجالی مربوط به هنرمندان در سال 1400، خودکشی زهره فکور صبور بود که با مصرف 100 قرص آرامبخش اوردوز کرد. رسانه‌ها خبر خودکشی او را تایید کردند اما برخی تصور می‌کنند که او به دلیل تهدیدهای خبرنگار پاپاراتزی در فضای مجازی و تهدیدهای او دست به خودکشی زد.

زهره فکورصبور


زهره فکور صبور متولد اول فروردین 1357 در شهر تهران است که فعالیت هنری خود را با بازی در سریال دلنوازان آغاز کرد و توانست در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی متعددی نقش‌آفرینی کند.
از دیگر آثار او می‌توان به روزگار جوانی، همسفر، بی‌همگان، کاشانه، نرگس، از نفس افتاده، مسافری از هند اشاره کرد.

آزاده نامداری

آزاده نامداری یکی از مجریان توانمندی بود که در سال 1363 در کرمانشاه به دنیا آمد، او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه شهید بهشتی تهران بود. در هفتمین روز سال 1400 بود که برخی رسانه‌ها خبر خودکشی آزاده نامداری را تایید کردند، پیکر بی جان او در منزل‌اش واقع در سعادت آباد تهران در حالی پیدا شد که به دلیل مصرف زیاد قرص‌های آرامبخش اوردوز کرده بود.
آزاده نامداری در سال 1392 با فرزاد حسنی در حسینیه جماران و با حضور حاج حسن خمینی به عنوان عاقد، ازدواج کرد. اما این ازدواج عمر طولانی نداشت و این دو بعد از گذشت یک سال خبر جدایی و طلاق خود را تایید کردند. او بعدها با سجاد عبادی‌پور ازدواج کرد و صاحب دختری به نام گندم شد که در سال 1395 به دنیا آمد.

کیومرث پوراحمد

خبر مرگ کیومرث پوراحمد در اواسط اولین ماه سال 1402 شوک بزرگی به جامعه هنری وارد کرد، تلخی این خبر زمانی بیشتر شد که رسانه‌ها خبر خودکشی او را تایید کردند. اولین رسانه‌ای که خبر خودکشی این هنرمند را منتشر کرد مجله سینمایی فیلم امروز بود که نوشت: کیومرث پوراحمد فیلمساز شناخته شده در 16 فروردین ماه در افسردگی، نا امیدی و بی‌آیندگی به زندگی خود پایان داد.

کیومرث پوراحمد


کیومرث پوراحمد متولد 25 آذر 1328 در شهر نجف‌آباد اصفهان و فرزند پروین دخت یزدانیان(بی بی در سریال مجید) بود. پوراحمد داستان زندگی خود را در کتابی با نام کودکی نیمه تمام به چاپ رساند و در سال 1383 مستندی از زندگی او توسط اردلان عاشوری ساخته شد.

رشد آمار خودکشی در کشور

رئیس کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام کرد: نوجوانان و سالمندان در سراسر جهان به عنوان دو گروه مهم و حساس که در معرض خودکشی هستند، شناخته می‌شوند و باید از این دو گروه مراقبت بیشتری کرد. سلامت روح و روان افراد در این دو برهه از زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. در دو سال گذشته آمار خودکشی در میان سالمندان به مراتب بسیار بیشتر از نوجوانان بوده، در سال 1400 آمار خودکشی در کشور در مقایسه با سال گذشته 12 درصد رشد داشته و بیشترین رشد آن هم مربوط به استان قم بوده که با رشد 50 درصدی روبه‌رو است.

رشد آمار خودکشی در کشور

شاخص خودکشی در سراسر جهان 4 نفر از 100 نفر است در حالی که در کشور ما این شاخص نزدیک به دوبرابر شده و به 7 نفر در 100 نفر رسیده است. بیش از 50 درصد خودکشی‌های انجام شده در سال 1400 مربوط به جوانانی بوده که سن آن‌ها زیر 30 سال است.

آیا خودکشی جنون آنی است؟

کسی که خودکشی می‌کند زمانی اقدام نهایی را انجام می‌دهد که در حالت بی‌حسی قرار دارد. در واقع شرایطی ایجاد می‌شود که فرد ناخودآگاه و در یک حالت تغییر یافته از هوشیاری اقدام به چنین کاری می‌کند. بسیاری از پزشکان و روانشناسان این لحظه را جنون آنی می‌نامند اما خودکشی و فکر به آن را نمی‌توان جنون آنی نامید بلکه دلایل و عوامل بسیار مختلفی هستند که موجب ایجاد چنین شرایطی می‌شوند.

زمانی که فردی بخواهد به زندگی خود پایان دهد دست به خودکشی می‌زند که آن هم دلایلی مختلفی دارد و از مهم‌ترین دلایل خودکشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● افسردگی

● اختلال سلوک و اختلال اضطرابی

● مشکلات جسمانی

● اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی

● مصرف مواد مخدر

● پرخاشگری و بدخلقی

● سابقه خانوادگی در خودکشی

● اقدام به خودکشی در گذشته

● تروما

● بحران‌های عاطفی و کاری

● استرس و اضطراب طولانی مدت

با توجه به نظر روانپزشکان درباره رابطه افسردگی و خودکشی، رابطه مستقیمی بین اختلال افسردگی و خودکشی وجود دارد، هرچه شدت افسردگی بیشتر باشد قطعا تمایل فرد به خودکشی هم بیشتر خواهد شد. (منبع: علائم افسردگی شدید)

افزایش آمار خودکشی با بازتاب نادرست اخبار

انتشار اخبار نادرست و کذب خودکشی در رسانه‌ها نمی‌تواند صد در صد روی افزایش آمار خودکشی تاثیرگذار باشد. افراد معروف و سلبریتی‌ها هم ممکن است مانند سایر مردم به دلایل مختلفی از طریق خودکشی به زندگی خود پایان دهند اما ساختن قهرمان از این افراد، دراماتیک کردن اخبار، وصل کردن این اخبار به کنش‌های اجتماعی و سیاسی می‌تواند آمار خودکشی را افزایش دهد. در این میان کسانی که آسیب‌پذیر هستند به کام مرگ فرو می‌روند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403
دیگران می‌خوانند   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ایی شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر... در روز میلاد امام رضا(ع) یادی کنیم از صحبت های دلنشین و زیبای مالک رحمتی استاندار شهید تبریز درباره امام رئوف +ویدیو تصاویری از جوانی و نوجوانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان که ندیده‌اید
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان
زندگی شخصی و خصوصی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید سانحه هوایی+ فیلم بالگرد برخورد کرده با کوه
همسر ابراهیم رئیسی: فرزندانم به خاطر کاندیداتوری پدرشان خیلی گریه کردند/ خود من چند روز در بیمارستان بستری شدم!