خوردن قیسی در بارداری چه فواید و چه عوارضی دارد؟

  چهارشنبه، 12 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
خوردن قیسی در بارداری چه فواید و چه عوارضی دارد؟
قیسی مانند هر میوه‌ی دیگری حاوی فیبر بالاست. میزان بالای فیبر در رژیم یکی از اساسی‌ترین مشکلات زنان در دوران بارداری یعنی یبوست را حل می‌کند. در ادامه سایر فواید و هم چنین عوارض قیسی را بررسی می کنیم.

دوران شیرین بارداری دورانی حساس از لحاظ رژیم غذایی و عادات زندگی نیز هست. اغلب در این دوران بسیاری از عادات روزمره خانم ها دستخوش تغییر می شود تا بتوانند از سلامت خود و نوزاد طی این 9 ماه انتظار محافظت کنند. به همین دلیل خوردن برخی مواد غذایی که پیش از این استفاده از آن ها چندان جدی گرفته نمی شد نیز در دوران بارداری اهمیت پیدا می کند.از جمله میوه هایی که خوردن آن در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار خواهد شد، قیسی است. قیسی می تواند بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن خانم ها را تامین کند و کمترین عوارض ممکن را نیز برای بدن مادر و نوزاد داشته باشد. در این مقاله قصد داریم درباره خواص قیسی در بارداری، و نکات آن صحبت کنیم.

قیسی چیست؟

زردآلو میوه ایست متعلق به دسته میوه های شفت که می توان آن ها را هم به صورت خام و هم پخته مصرف کرد و یا این که پس از جداسازی هسته، آنها را در جلوی آفتاب پهن کرد تا حالت خشک و یا نیمه خشک پیدا کنند که به آن برگه زردآلو و یا قیسی می گویند. این میوه به هر شکلی که مصرف شود، منبع خوبی از کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر و ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است و خوردن زردآلو در دوران بارداری برای شما و جنین تان مفید است.

ارزش غذایی قیسی

طبق محاسبات انجام شده، ۱۰۰ گرم قیسی حاوی موارد زیر است:

  • ۲۴۱ کالری
  • ۴ گرم پروتئین
  • ۵ گرم چربی
  • ۶۳ گرم کربوهیدرات
  • ۳ گرم فیبر غذایی
  • ۱۱۶۰ میلی گرم پتاسیم
  • ۵۵ میلی گرم کلسیم
  • ۳ میلی گرم آهن
  • ۳۲ میلی گرم منیزیم
  • ۷۱ میلی گرم فسفر
  • ۲ میکروگرم سلنیوم
  • ۱۸۰ میکروگرم ویتامین A
  • ۱ میلی گرم ویتامین C
  • ۳ میلی گرم ویتامین K
  • ۲ میلی گرم روی
  • ۱۰ میکروگرم فولات

قیسی

فایده خوردن قیسی در بارداری

خوردن قیسی در بارداری یا همان برگه ی زردآلو مانند هر میوه ی خشک دیگری حاوی مقدار فراوانی فیبر غذایی، به ویژه پکتین و سلولز است، که این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش ژل تشکیل داده و به اسیدهای چرب متصل گشته و باعث دفع آنها می گردد. این ویژگی فیبرها به آنها توانایی کاهش سطوح افزایش یافته LDL و کلسترول را می دهد. به علاوه فیبرها برای پیشگیری از سرطان و دیابت نوع ۲ مفید هستند. فیبرها باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند و انتقال مواد دفعی در لوله گوارش را تسهیل می کنند، چون خاصیت ملین داشته و برای افرادی که مستعد یبوست هستند مفید هستند. زنان باردار معمولا در سیستم گوارش شان مشکلاتی دارند. بنابراین، مصرف ۶ تا ۸ عدد قیسی باعث از بین رفتن علائم یبوست می شود.

قیسی سرشار از کاروتنوئیدها(پیش سازهای ویتامینA) و سایر آنتی اکسیدان ها است. این آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب های اکسیداتیو و رادیکال های آزاد، که باعث افزایش خطر پیشرفت سرطان و سایر بیماری ها می شوند؛ حفظ می کنند. قیسی سرشار از بتاکاروتن است که نقش حیاتی در بدن دارد، فواید آن شامل کمک به پیشگیری و درمان آرتریت روماتوئید، بیماری قلبی، سرطان، فشارخون بالا، مشکلات پوستی، آب مروارید، بیماری وابسته به سن و سردرد است.

قیسی حاوی سه ویتامین مهم نیز هست که خواص آنها برای زنان باردار کاملاً مشخص شده اند. یعنی ویتامین A ، C و K. این دو ویتامین نقش مهمی در رشد و نموی جنین دارند. ویتامین A یا بتاکاروتن در تشکیل سیستم بینایی جنین نقش مهمی ایفا می کند. ویتامین C در بارداری به تقویت سیستم ایمنی جنین بسیار کمک می کند. ویتامین K، برای حفظ استخوان و دندان و تشکیل لخته برای بند آوردن خونریزی نقش اساسی دارد.

از مواد معدنی موجود در قیسی می توان به آهن، پتاسیم و کلسیم اشاره کرد. فواید مصرف آهن در بارداری که بر کسی پوشیده نیست، آهن برای تولید گلبول های قرمز و عملکرد مناسب سیستم گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت های در حال رشد و نمو لازم است. پتاسیم هم در متابولسیم و عملکرد بافت ها نقش اساسی دارد. همچنین نقش آن در فعالیت الکتریکی و ضربان قلب و ساختمان عضلات نیز ثابت شده است. وجود کلسیم در بارداری برای تشکیل استخوان های جنین ضروری ست و همچنین از بروز پوکی استخوان در دوران بارداری برای مادر جلوگیری می کند.

مضرات قیسی در بارداری

  1. یکی از نگرانی هایی که در مورد خوردن قیسی در بارداری وجود دارد، همان نگرانی ست که در مورد تمام میوه های خشک وجود دارد. میوه های خشک آب کمتری نسبت به میوه های تازه دارند لذا درصد قند آن ها به وزن کل شان بالاتر است و مصرف بیش از حد آنها می تواند منجر به افزایش دریافت کالری توسط زن باردار شود که می بایست از این اتفاق جلوگیری کرد.
  2. نگرانی بعدی روند خشک کردن این میوه هاست و اینکه بهداشت تا چه حد در مورد آنها رعایت شده است. در روش خشک کردن سنتی که میوه های ورقه شده در معرض هوا و نور خورشید قرار می گیرند امکان آلوده شدن آنها توسط حشرات و وزش باد و گرد و خاک وجود دارد. اگر قصد مصرف میوه های خشک را دارید بهتر است از انواع استاندارد که در دستگاه های صنعتی و تحت نظارت خشک می شوند استفاده کنید.
  3. مشکل بعدی در خوردن قیسی در بارداری، اضافه شدن افزودنی ها ست. برای مثال برای حفظ رنگ نارنجی در قیسی در برخی از شرکت ها، دی اکسید سولفور به قیسی اضافه می شود. دی اکسید سولفور در زردآلو به سولفیت تبدیل گشته که می تواند باعث واکنش آلرژیک یا حملات آسمی شود.
  4. همانطور که در بالا گفته شد قیسی حاوی فیبر بالاست و مصرف بیش از حد مواد فیبری می تواند سبب بروز اسهال و نفخ شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (440 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (240 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (192 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (160 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (113 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
تسلیت پزشکیان به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس در بدو ورود به تهران
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW