خرید و فروش طلا زیر رصد مالیاتی می رود

  پنجشنبه، 11 آذر 1400 ID  کد خبر 181024
خرید و فروش طلا زیر رصد مالیاتی می رود
ساعد نیوز: یکی از موارد مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه، معاملات طلا است که زیر ساخت های زیادی برای به مرحله اجرا رسیدن نیاز دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، لایحه مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) که خرداد ماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تاکنون مسکوت مانده بود، اما به تازگی وزیر اقتصاد از احتمال اجرایی شدن آن طی ماه های آینده خبر داده است.

مالیات بر عایدی سرمایه جزء مالیات هایی است که در بیش از ۱۳۰ کشور در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. این پایه مالیاتی در واقع وسیله ای است برای مقابله با سوداگری و برای جلوگیری از ورود نقدینگی به بازار های غیر واقعی مانند ارز، سکه، مسکن و خودرو.

رصد و شناسایی معاملات، اولین ابزار اجرایی این پایه مالیاتی محسوب می شود. با در نظر گرفتن اینکه روزانه معاملات دارایی های مشمول این قانون بسیار است، لذا به نتیجه رسیدن قانونگذار از اجرایی این پایه مالیاتی نیازمند زیرساخت هایی است. در این گزارش به طور ویژه به بررسی مالیات بر یکی از موارد مشمول این قانون جدید یعنی طلا می پردازیم.

حجت اله فرزانی کارشناس اقتصادی گفت: نحوه محاسبه این مالیات، براساس صورتحساب های الکترونیکی صادره در زمان خرید و اختلاف آن با صورتحساب های صادره در زمان فروش است. به جهت جلوگیری از سوداگری، درصد مالیات برای نگهداری دارایی مورد نظر، کمتر از یکسال معادل ۳۵ درصد و بیش از یکسال براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، کاهش می یابد، به گونه ای که تا سال پنجم به بعد، حداقل خواهد شد.

او ادامه داد: زیرساخت صورتحساب های الکترونیکی در حال حاضر بابت مسکوکات سکه و طلا براساس کد ملی که در فاکتور ها درج می شود، لحاظ خواهد شد، یعنی بخشی از زیرساخت های لازم عملیاتی شده است. اما نحوه محاسبه و اینکه مبنای قیمتی برای سایر منسوجات طلا به چه ترتیبی خواهد بود، در هاله ای از ابهام است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: در این قانون، معادل گرمی طلای ۱۸ عیار مبنا قرار گرفته و براساس نرخ اعلامی بانک در تاریخ خرید و فروش لحاظ می شود که این مساله نیز به پیچیدگی های محاسبه می افزاید. از جمله موارد چالش برانگیز دیگر، این است که دوره ۵ سال و بیشتر را مشمول تعدیل شده با تورم می دانند. یعنی می خواهند برای دوره بیش از ۵ سال، آثار تورم را در عایدی بر سرمایه حذف کنند. اما با توجه به اینکه کشور ما دچار تورم بالایی است، می طلبد که بند تعدیل، برای مدت زمان ۵ سال، کوتاه تر شود. زیرا گرفتن مالیات از بخشی که به علت افزایش سطح عمومی قیمت ها رخ داده، خیلی منطقی نیست.

او گفت: در این قانون به کارپوشه های افراد اشاره شده است که از این بابت تعبیه شدن زیرساخت های آن در سازمان امور مالیاتی، جای سوال خواهد بود.

فرزانی گفت: در این پایه مالیاتی، صورتحساب های الکترونیکی مبنای محاسبه قرار می گیرند. اما باید در نظر داشت که طلا می تواند موارد ثبت نشده ای نیز داشته باشد که شناسایی را دچار مشکل می کند. بنابراین، این طرح در این موارد نیازمند بازبینی است. به ویژه اینکه موارد غیر ثبتی و الکترونیکی و زیرساخت های فناوری اطلاعات ما در سطح پایین قرار دارند که خود این موضوعات مزید بر علت خواهد شد و بی نظمی هایی را ایجاد می کند.

بدون مدیریت بازار طلا، اجرای CGT غیرممکن است

محمدرضا یزدی زاده کارشناس اقتصادی گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)، بسیار مشکل زا و مخرب است. زیرا طبق آنچه که در کلیات آمده، به فعالیت های غیرمولد و معافیت آن ها مشروعیت کامل داده شده است. بنابراین، در سیستمی که پربازده ترین، نقدشونده ترین و کم ریسک ترین فعالیت ها از مالیات معاف هستند، نمی توان انتظار داشت کسی به دنبال تولید برود.

او تاکید کرد: امیدوارم که یک لایحه معقول، با در نظر گرفتن تمام جوانبی که مالیات CGT به عنوان اساسی ترین مالیاتی که باید در کشور اجرا شود، مورد اجرا قرار بگیرد. اگر نتوانیم ارز و طلا را در کشور مدیریت کنیم، اجرای CGT نیز غیر ممکن و مخرب است.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

مالیات جز گرانی و تورم چیزی ندارد
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان