خصوصیات و شرایط نگهداری از سگ نژاد بردر کولی 

  پنجشنبه، 10 آذر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
خصوصیات و شرایط نگهداری از سگ نژاد بردر کولی 
بردر کولی (Border Collie) یکی از قدیمی ترین سگهای گله اسکاتلندی است که در این مطلب معرفی می شود.

نژاد سگ بردر کولی برای نگهبانی و کنترل گوسفند در کشور های مرزی بین اسکاتلند و انگلیس پرورش یافته است. او با نگاه دقیق و گیرایی که دارد یا توسط چشم های با نفوذش قابل شناسایی است که با کمک آن گله خود را کنترل می کند. سگی است با انرژی نامحدود، استقامت و فعالیت زیاد، که در نظر بیشتر افراد به عنوان برترین سگ گله دار معروف شده است. هنوز هم در گله ها و مراتع، در سراسر جهان به عنوان سگ گله استفاده می شود. بردر کولی قدرت یادگیری و هوش بسیار عالی دارد، همچنین در ورزش های مختلف مخصوص سگ ها از جمله اطاعت، پرواز، چابکی، ردیابی و مسابقات پرتاب دیسک سرآمد است.

مشخصات ظاهری سگ نژاد بردر کولی

بردر کالی ها گله دارانی با اندازۀ متوسط و ورزشی هستند که 46 تا 56 سانتیمتر در راستای شانه ارتفاع دارند. ظاهر کلی آنها، نشاندهندۀ یک کارگر عضلانی اما زیرک است که جذابیت آن با مدهای زودگذر از بین نمی رود. هم دارای پوشش خشن و هم صاف هستند که در رنگها و نقشهای متنوعی دیده می شوند. چشمان بادامی آنها کانون یک ظاهر هوشمندانه است - بردر، با یک نگاه عمیق، معروف به "چشم گله" است که علامت مشخصه این نژاد است. بردرها، در حال حرکت، در میان چابک ترین، متعادل ترین و با استقامت ترین نژادهای دنیای سگها هستند. هوش ، ورزشکاری و آموزش پذیری بردر بهترین نتیجه را در آموزش چابکی به ارمغان می آورد. داشتن کاری برای انجام، مانند تمرینات چابکی - یا کار گله داری یا اطاعت پذیری - کلید خوشبختی بردر است. در میان دوستان، رفتاری دوستانه دارند اما ممکن است با افراد غریبه راحت نباشند.

سگ نژاد بردر کولی 

تغذیه سگ نژاد بردر کولی

بردر کالی باید با غذای سگ با کیفیت بالا، خواه بصورت تجاری و یا در خانه با نظارت و تأیید دامپزشک تهیه شده باشد، تغذیه شود. هر رژیم غذایی باید متناسب با سن سگ (توله سگ، بزرگسال یا مسن) باشد. برخی از سگ ها مستعد اضافه وزن هستند، بنابراین میزان کالری و وزن سگ خود را تحت نظر داشته باشید. خوراکی های تشویقی می تواند کمک مهمی در آموزش باشد، اما دادن مقدار زیادی از آنها می تواند باعث چاقی شود. در مورد اینکه کدامیک از غذاهای انسانی برای سگ ها بی خطر است و کدام یک مضر است بیشتر بیاموزید. اگر در مورد وزن یا رژیم غذایی سگتان نگرانی دارید با دامپزشک خود مشورت کنید. آب تمیز و تازه باید همیشه در دسترس بردر کالی باشد.

خلق و خوی سگ نژاد بردر کولی

  1. بردر کالی بسیار حساس است و میتواند خواسته های صاحب خود را پیش بینی کند و به نامفهوم ترین دستورات او پاسخ دهد. شما باید بهترین روش را برای تبدیل کردن او به یک سگ محافظ به او آموزش دهید در غیر این صورت او به دنبال اختراع بازی های جدید میرود که ممکن است برایش دردسر ساز شود.
  2. زمانی که بردر کالی را در یک مکان باز رها میکنید ممکن است به تعقیب کودکان، اتومبیل ها، دوچرخه، گربه، سنجاب و … برود به همین باید او را در یک حیاط حصار کشیده شده و امن نگهداری کنید. این سگها به طور غریزی مکان های پر سرو صدا را دوست ندارند و ممکن است زمانی که در این محیط ها قرار میگیرند شروع به پارس کردن، گاز گرفتن و لگد انداختن کنند.
  3. بردر کالی باید به خوبی اجتماعی شود تا کم رو بار نیاید.
  4. این سگ ها معمولا پرسه نمیزنند اما چون هوش بالایی دارند ممکن است زمانی که آنها را تنها میگذارید فرار کنند.
  5. در یک کلمه سگ نژاد بردر کولی پرجنب وجوش و فعال است. ذاتا هشداردهنده، پرانرژی، سخت کوش و باهوش است. همه چیز را خیلی زود یاد می گیرد، اینقدر زود که شما به سختی می توانید او را به چالش بکشید.
  6. بردر کولی ها به هر حرکت و نشانه ای از طرف صاحبانشان حساسند، چه سوت زدن و حرکت دست باشد، چه فقط بالا بردن ابرو.
  7. سگ های نژاد بردر کولی هم بدون ایراد نیستند. آن ها ممکن است بیش از آنچه باید مستقل باشند و با ذهن قدرتمندی که دارند دردسرساز شوند. علاقۀ عجیب آن ها به گله داری، اگر درست هدایت نشود، ممکن است منجر به رفتارهای غلط در آن ها شود. خیلی خوب است که از آن ها در شغل هایی مشابه استفاده کنید، مثل تعقیب و نگهداری از کودکان، ماشین ها یا حیوانات خانگی دیگر.
  8. سگ بردر کولی اگر درست اجتماعی نشود به سگی خجالتی و ترسو تبدیل می شود. تجربه کردن شرایط و موقعیت های مختلف، دیدن آدم ها و مکان های متعدد و اشیای زیاد به او در اجتماعی شدن کمک می کند.

رابطه سگ نژاد بردر کولی با کودکان و سایر حیوانات

اگر سگ بردر کولی خود را از تولگی خوب آموزش دهید، می تواند ارتباط نزدیکی با اعضای خانواده و به ویژه کودکان و سایر حیوانات برقرار کند. البته این سگ ها به دلیل این که علاقه زیادی به تعقیب کردن گاز گرفتن دارند، بهتر است خیلی با کودکان همراه نشوند. البته این نکته خیلی مهم است که شما به کودکتان نحوه رفتار صحیح با سگ را آموزش دهید و هیچ گاه کودک و سگ را بدون نظارت یک آدم بالغ و تنها رها نکنید. همچنین کودک هیچ گاه نباید زمانی که سگ در حال میل غذا یا آموزش دیدن است به او نزدیک شود.

سلامت و بیماری های سگ نژاد بردر کولی

این نژاد نیز مانند سایر نژاد های سگ ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که به شرح تعدادی از آن ها می پردازیم.

  1. ناهنجاری های چشمی:ناهنجاری های چشمی بیشتر ارثی هستند و در مواردی می توانند باعث کوری حیوان شوند. در این عارضه ها اجزای مختلف چشم تغییر شکل می دهند که بر اساس این که کدام جز تغییر می کند، شامل نقص مشیمیه چشم، استافیلوما و نقص در دیسک نوری چشم هستند و متاسفانه تا به امروز درمان قطعی برای آن ها پیدا نشده است.
  2. ناهنجاری مفصل ران:در این عارضه ارثی، استخوان ران، در محل مفصل جفت نمی شود و حیوان مبتلا به آن لنگ لنگان راه می رود. البته در صورتی که این بیماری خفیف باشد، سگ مبتلا می تواند به راحتی راه برود و به زندگی عادی اش ادامه دهد.
  3. صرع:بیماری صرع در اثر اختلال سلول های عصبی ایجاد می شود و در بیشتر موارد ارثی است. برخی از علائم این بیماری شامل لنگش، تعقیب اشیا، پنهان شدن و در کل رفتار های عجیب و غریب است. حیوان مبتلا ممکن است تشنج کند و یا در پاهایش احساس ضعف می کند.
  4. آلرژی:سگ های بردر کولی می توانند نسبت به مواد غذایی مختلف یا نیش حشراتی مثل کک آلرژی داشته باشند. اگر دیدید سگتان بدنش را می خاراند یا پنجه ها و صورتش را لیس می زند، ممکن است آلرژی داشته باشد و باید به سرعت او را پیش دامپزشک ببرید.
  5. استشندرسس کوندریت یا OCD:اگر غضروف مناطقی مثل آرنج یا شانه (بیشتر آرنج) در بدن سگ به طور نامناسبی رشد کنند، این بیماری ایجاد می شود. بیماری OCD درد زیادی برای حیوان به همراه دارد به صورتی که گاهی حیوان نمی تواند محل عارضه را تکان دهد و معمولا در ۴ تا ۹ ماهگی سگ بروز می کند. سگ های مبتلا به این بیماری بهتر است غذا های پر پروتئین بخورند.
  6. آتروفی پیش رونده قرنیه:در این بیماری چشمی، شبکیه بعد از مدتی از بین می رود و باعث ایجاد مشکل دید در شب می شود و اگر درمان نشود می تواند سگ را کور کند.دیابت، بی اختیاری در ادرار و انواع آلرژی و حساسیت ها از جمله دیگر بیماری هایی هستند که در این سگ ها رایج است.

شرایط نگهداری از نژاد بردر کولی

سگ های نژاد بردر کولی سگ های بی نظیری هستند، به شرط آنکه صاحب مناسبی داشته باشند. آن ها رام و باهوشند، برای همین تربیت کردنشان راحت است.برای نگهداری سگ در تمام نژاد ها یک سری کار ها و شرایط عمومی وجود دارد و یک سری شرایط اختصاصی که به اقتضای نژاد آن حیوان متفاوت خواهد بود. برای نژاد بردر کولی به علت پوشش متراکم و موهای بلندی که دارد باید به مسائل زیر توجه شود:

  • آراستگی بردر کولی:پوشش بیرونی این حیوان بسیار پر پشت و در عین حال زیر و ضخیم می باشد. و در صورتی که رسیدگی صورت نگیرد مستعد نمدی شدن و انواع انگل های خارجی از جمله جلب می باشد. برای این منظور حتما صاحب پت باید از برس کشیدن به صورت مداوم برای حفظ بهداشت پوست و مو استفاده کند.
  • میزان مراقبت از موها:همانطور که اشاره شد چون مو های این نژاد بردر کولی بلند می باشد بایستی حتما نسبت به سایر نژادها بیشتر در این زمینه دقت صورت پذیرد. زیرا در غیر این صورت ممکن است با کثیف شدن موها مستعد جوش های پوستی ، ماکول و پاپول شده و همچنین به انگل خارجی نیز مبتلا شود. این مراقبت با توجه به آب و هوا محل زندگی و مکان هایی که این سگ گله پیاده روی میکند باید تنظیم شود.
  • حمام:به صورت عمومی برای سگ خانگی هفته ای یکبار حمام با شامپو مخصوص مانند شامپو لیندن کافی می باشد ولی در مورد سگ های موبلند مانند نژاد کالی و سایر نژاد های مشابه با توجه به آب و هوا و شرایط پوشش حیوان و در صورتی که مو های مجعد ایجاد شود باید به هفته ای دوبار افزایش یابد.
  • ناخن:مراقبت از ناخن ها و گفتن ناخن های سگ ها از جز مراقبت های عمومی می باشد که باید در چکاپ های دوره ای در مطب دامپزشک انجام شود ولی در صورت ایجاد شکستگی در ناخن و عفونت باید سریعا درمان های مورد نیاز انجام شود به ویژه که این نژاد در صورتی که فضای کاف داشته باشد نژادی پر تحرک و پرانرژی می باشد.
  • مسواک زدن:سگ ها به صورت طبیعی و زمانی که در محیط باز زندگی می کنند و از غذا های طبیعی استفاده می کنند نیازی به مسواک و مسواک زدن ندارند. ولی از زمانی که این حیوانات به همزیستی با انسان روی آورده اند و از غذای خشک و غذای سگ مخصوص استفاده می کنند استفاده از مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان نژاد بردر کولی ضروری می باشد.
  • گوش :رعایت بهداشت گوش در سگ بسیار مهم است زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت این عضو این حیوانات مستعد بیماری های گوش خارجی و داخلی خواهند بود. صاحب نژاد بردر کولی باید بیشتر از سایر نژاد ها مراقب گوش های این حیوان باشد زیرا که اولا این نژاد دارای موهای بلندی است و مانع دید درست داخل گوش می شود و بیشتر مستعد اوتیت می باشد. به همین دلیل این سگ های چشم بادامی همواره باید مورد معاینه گوش در چکاپ های دوره ای توسط دامپزشک قرار گیرند. همچنین به علت علاقه خاص این حیوانات به چاله کنی گوش ها همواره در معرض عفونت می باشند.
  • چشم:مراقبت از چشم هم برای تمام نژاد ها روتین است به ویژه برای این نژاد چشم بادامی و به علت بلندی موها باید بیشتر مورد مراقبت قرار گرند تا دچار کراتیت نشوند. بهتر است که موهای اطراف چشم به صورت مداوم کوتاه و به سلامت غدد اشکی در نژاد بردر کولی توجه شود.

سخن آخر

اگر دوست دارد که یک سگ بردر کولی را به سرپرستی بگیرید، بهتر است بدانید که این سگ ها باهوش، شجاع، فعال، چابک و قدرتمند هستند و به راحتی می توانند هر چیزی را یاد بگیرند. اگر در آپارتمان زندگی می کنید یا وقت کافی برای بازی یا فعالیت به همراه سگتان ندارید، این نژاد گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. همچنین اگر این سگ های خانواده را اگر خوب تربیت کنید، می توانند ارتباط خوبی با کودکان و سایر حیوانات برقرار کنند و از این نظر برای کسانی که بچه دارند و خانواده هایی که یک حیوان خانگی دیگر دارند، مناسب هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (244 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (147 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس