ساعدنیوز
ساعدنیوز

خطر بیخ گوش تبریزی ها / نواخته شدن زنگ خطر زندگی بر روی گسل

  یکشنبه، 07 مهر 1398 ID  کد خبر 46085
خطر بیخ گوش تبریزی ها / نواخته شدن زنگ خطر زندگی بر روی گسل
ساعد نیوز:ریزش بخشی از کوه عینالی در شهرک باغمیشه تبریز در دامنه ارتفاعات شمالی این شهر به علت سستی خاک منطقه، آژیر خطر زندگی را برای ساکنان خانه‌های ساخته شده بر روی گسل و مناطق زلزله خیز این کلان شهر به صدا درآورد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از رکنا، اواخر شهریور ماه امسال بود که تصویری از ریزش کوه در بخشی از شهرک «باغمیشه» تبریز در دامنه ارتفاعات زلزله خیز موسوم به عینالی، خبر تاپ رسانه های داخلی و خارجی شد؛ خوشبختانه هر چند این اتفاق، خطر جانی نداشت، اما ساکنان ۱۰۰ واحد مسکونی محدوده این حادثه ناگزیر از ترک خانه های خود شدند تا ۳۰ سال هشدار رسانه ها مبنی بر واقع شدن شهرک باغمیشه بر روی گسل و زمین لرزه خیز بودن این منطقه شکل واقعیت به خود بگیرد.

شهرک باغمیشه تبریز در منطقه زلزله خیز شمال تبریز و در دامنه ارتفاعات موسوم به «عینالی» در امتداد غربی- شرقی احداث شده است و مستعد بودن این مناطق برای وقوع زلزله، نزدیکی خانه ها به این ارتفاعات و عدم ایمن سازی این مناطق، همواره خطر ریزش را به مسئولان استانی و کلانشهر تبریز و ساکنان این خانه ها گوشزد می کند که بی توجهی به این امر می تواند آبستن حوادثی شود که تبعات آن شاید جبران ناپذیر باشد.

در زمان آغاز احداث این شهرک و شهرهای مجاور آن از قبیل «رشدیه» و «ولی امر» در حدود سه دهه قبل، رسانه ها به کرات با استناد به اظهارات اساتید دانشگاه و مهندسان درباره خطرات احتمالی شهرک سازی در این منطقه واقع شده بر روی گسل میشو - میانه هشدار دادند، اما دلالان زمین و مدیران وقت نهادهای مربوط، بی توجه به امنیت جانی شهروندان و خطرات آتی احتمالی و برای سودآوری بیشتر آنچه را در سر داشتند عملی کردند و اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این منطقه زلزله خیز ساکن هستند.

شهرک سازی در این منطقه در سه دهه اخیر در حالی اجرا شده و توسعه یافته که در غرب و جنوب شرق تبریز، اراضی صاف و هموار گسترده ای وجود دارد که ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی در آنها مستلزم کمترین هزینه است.

هر چند علت ریزش کوه در شهرک باغمیشه، بارش های فراوان سال آبی جاری و نفوذ آب به لایه های زیرین خاک اعلام شد و انصافا مسوولان نهادهای مربوط از قبیل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، آتش نشانی، شهرداری و راه و شهرسازی نیز در زعامت مدیریت ارشد استانی با حضور میدانی در محل حادثه، در اسرع وقت وارد عمل شدند، اما به نظر می رسد این، تنها نواخته شدن زنگ خطر وقوع حوادث احتمالی بزرگ تر در این منطقه است که خانه ها و مجتمع های بلندمرتبه اش بر روی گسل ساخته شده اند.

بزرگترین خطر برای منطقه باغمیشه مربوط به گسل تبریز است

کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی بزرگترین خطر برای منطقه باغمیشه را مربوط به گسل تبریز می داند و می گوید: در صورت فعالیت این گسل زمین لغزنده های گسترده روی می دهد و خسارت های جانی و مالی جبران ناپذیری به بار می آید.

رامین الیاس زاده، می افزاید: جنس توده لغزنده منطقه باغمیشه از نوع مارن با خاصیتی بین خاک و سنگ سخت به همراه میان لایه هایی از سنگ های رسی، سیلتی و کنگلومرا است که از مقاومت تراکمی و برشی پایینی برخوردارند.

وی اظهار می کند: هنگام احداث پروژه های ساختمانی در این مناطق باید مساله زمین لغزش مدنظر قرار گیرد چراکه وزن مخصوص مارن بر اثر نزولات جوی و با جذب آب افزایش می یابد و به دلیل وجود کانی های ورقه ای فرآیند لغزش تسهیل می شود.

کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی با اشاره به اینکه در وقوع زمین لغزش های منطقه باغمیشه عوامل انسانی و طبیعی دخیل بودند، می گوید: عوامل طبیعی منطقه مربوط به فعالیت گسل تبریز بوده که فعالیت آن باعث پرشیب شدن دامنه ها و ایجاد زمین لغزهای گسترده در منطقه شده است.

الیاس زاده، یادآوری می کند: خاکبرداری در این مناطق برای ایمن سازی اگر باعث پر شیب شدن شیب توپوگرافی شود یا در پنجه شیب انجام شود، خطر ساز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پدیده زمین لغزش از جمله بزرگ ترین مخاطرات طبیعی است که هر سال خسارت های مالی و جانی زیادی را ایجاد می کند، می گوید: در پی بروز این پدیده مواد هوازده و توده خاک و سنگ تحت تاثیر نیروی ثقل روی دامنه ها جابجا می شوند.

الیاس زاده، با بیان اینکه عوامل طبیعی مانند جنس خاک و سنگ و فعالیت های تکتونیکی و عوامل مصنوعی مانند حفاری ها و بارگذاری بر روی دامنه یا بالای کوه و آبیاری و خاکبرداری در پنجه شیب در وقوع زﻣﯿﻦ ﻟﻐﺰش تاثیر دارد، ادامه می دهد: در برخی موراد زمین لغزش های جوان تر بر روی زمین لغزش های قدیمی روی می دهد بنابراین باید در ساخت و سازها ابتدا حریم گسل ها رعایت و سپس با شناسایی زمین لغزش های منطقه تاثیر عوامل مصنوعی را به حداقل رساند.

علت اصلی ریزش کوه عینالی در منطقه باغمیشه شیب تند دامنه آن است

دانشیار تکتونیک دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه ریزش کوه عینالی ربطی به فعالیت گسل تبریز ندارد و دلیل آن شیب تند دامنه این کوه است، می گوید: بر اساس شواهد موجود ناپایداری دامنه ای علت ریزش این کوه در شهرک باغمیشه بوده و اگر بارندگی روی می داد ریزش به مراتب وسیع تر می شد.

بهزاد زمانی، با اشاره به اینکه شیب این منطقه تند است، می افزاید: ریزش اخیر به دلیل این شیب و سهل انگاری روی داده است چراکه در زمان ساخت و ساز در این منطقه در دامنه کوه مقاوم سازی لازم انجام نشده است.

ساخت و ساز در حریم گسل تبریز باید متوقف شود

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز با بیان اینکه ساخت و ساز در شهرک باغمیشه در ۲۸ سال اخیر بر روی پهنه گسله در شیب دامنه محل عبور گسل «شمال تبریز» است، می گوید: حدود ٤٠٠ هزار شهروند تبریزی در حریم گسل شمال تبریز و لغزش های بالقوه و بالفعل دامنه ای زندگی می کنند.

مهدی زارع، با تاکید بر تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی برای کم کردن ریسک برای شهروندان ساکن در این منطقه، می افزاید: پهـنه گسـله با خاکبرداری و ناپایداری سازی دامنه های لغزشی روی گسل روی داده است که علاوه بر احتمال گسیختگی مستقیم بر اثر گسلش و در نتیجه تخریب ساختمان احتمال آسیب در اثر زمین لغزش نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه اثر حوزه نزدیک گسل در صورت حمله جبهه گسیختگی در گسل زمین لرزه ای موجب حرکت های شدید به ویژه در راستای عمود بر گسل می شود، یادآوری می کند: در یک زلزله شدید در این منطقه خرابی های گسترده نه تنها در ساختمان های کوتاه بلکه در ساختمان های بلند با تغییر مکان های افقی و قائم بسیار محتمل است.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه با توجه به گسیختگی مستقیم گسل این منطقه و احتمال وقوع جهت پذیری در نزدیکی پهنه گسیختگی اصلی، باید ساخت و ساز در حریم گسل هر چه سریع تر متوقف شود.

زارع، ادامه می دهد: علاوه بر موضوع احداث ساختمان در این منطقه باید در نحوه انتخاب محل برای شریان های حیاتی نیز دقت شود چراکه دکل های انتقال نیروی فشار قوی در حریم گسل شـمال تبریز در فاز یک شهرک باغمیشه احداث شـده اسـت.

وی یادآوری می کند: در صورت بروز زمین لرزه اصلی کوچکتر از ۷ ریشتر که وقوع آن با توجه به سابقه لرزه خیزی این منطقه بسیار محتمل است، قطع این شریان های حیاتی میزان آسیب ها را دو چندان می کند.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله می گوید: نهشته های دامنه ای رس و مارن بر روی گسل های کواترنری و زمین لرزه ای مانند گسل شمال تبریز، پتانسـیل بسـیار زیادی برای لغزش و ایجاد شکاف های سطحی و ناپایداری دامنه ای دارد.

زارع می افزاید: حدود ٤٠٠ هزار شهروند تبریزی در ناحیه حریم گسل شمال تبریز و حریم لغزش های بالقوه و بالفعل دامنه ای زندگی می کنند که برنامه راهبردی و عملیاتی برای کم کردن ریسک برای این شهروندان ضروری است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (305 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (117 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (48 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (20 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (17 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (14 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! جنجالِ بیلبورد پرحاشیه در تهران؛ شباهت کاراکتر مافیای زباله به بهنام بانی!+عکس آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت +عکس خوانندگی خنده دار حامد آهنگی به زبان چینی/ سلطان اشعار نامفهوم😂+فیلم تعریف و تمجید پسر شقایق فراهانی از مادرش + ویدئو/مامانش چه ذوقی میکنه باورش نمیشه ...! تحلیل خنده دار مهران مدیری از تبلیغات تلویزیونی/ رب گوجه فرنگی چه ربطی به کیک داره آخه!! +فیلم کادوی عجیب و معنادار بهرنگ علوی برای مهران غفوریان؛ آدامس ترک سیگار!+ویدیو/ بخاطر دخترت خریدم (فیلم) ماجرای عکس معروف حاج قاسم که روی زمین خوابیده و برگ های پاییزی روی ایشان ریخته / عسل خانم تنها تسکین دهنده روزهای ناراحتی سردار ... چیدمان قاشق چنگال های خوشگل و شبرنگ فریبا نادری روی میز شام رنگی و مفصلش برای بازیگران/ چه باسلیقه عکس هایی که شایعه رابطه داماد و مادرزن بودن مریم امیرجلالی و مجید یاسر را بر سر زبان‌ها انداخت! تاب بازی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری با دخترش پناه در بلژیک+ویدیو/ چه مامان باحوصله و پایه‌ای😍 صفی الدوله “سریال گیل دخت” در کنار همسر هنرمند و دختر زیباش +عکس عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم عربی حرف زدن دم دری و خنده دار حامد آهنگی با علی انصاریان/ اهلا وسهلا حبیبی😂+فیلم تصاویر جهانی از پَرش بلند حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی/ برگای رونالدو با این عکس ریخت +عکس
تیتر امروز   
میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران ویدئویی عجیب از بازی کردن یک دانشجو سر کلاس درس / وقتی پدر و مادرت فکر می‌کنن داری تو دانشگاه درس می‌خونی 😂 (ویدئو) چند لحظه قبل از انقراض دایناسورها را ببینید (تصویر) با عجیب‌ترین میوه‌ی دنیا آشنا شوید!
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...