دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

علم و فناوری / علمی / حوزه تغذیه /

خطر نوشیدنی رژیمی گازدار ! 

شنبه، 19 خرداد 1397
کد خبر: 7987
ساعد نیوز: پژوهش ها نشان می دهند هرچند شیرین کننده های مصنوعی دارای شکر تصفیه شده که عامل اصلی به هم خوردن توازن قند خون می باشد، نیستند، ولی می توانند قند خون شما را از طریق ایجاد اختلال در

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از ثریا: نوشابه های گازدار رژیمی و نیز نوشیدنی های صفرکالری (زیرو) تحت عنوان جایگزین های سالم نوشابه های گازدار معمولی مطرح شده اند. ولی نباید گول این حرف ها را خورد؛ چون این نوشیدنی ها از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، سیکلامیت، ساخارین، سوکرالوز و آسه سولفام پتاسیم ساخته شده اند. شیرین کننده های مصنوعی کالری ندارند ولی 300 برابر شکر، شیرین هستند. در نتیجه، بیشتر افراد فکر می کنند محصولات دارای برچسب صفر کالری، شیرینی خود را دارند بدون اینکه باعث افزایش وزن یا دیابت شوند.

به شش دلیل زیر نباید نوشیدنی گازدار رژیمی مصرف کنید:

1. نوشیدنی گازدار رژیمی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد
پژوهش ها نشان می دهند هرچند شیرین کننده های مصنوعی دارای شکر تصفیه شده که عامل اصلی به هم خوردن توازن قند خون می باشد، نیستند، ولی می توانند قند خون شما را از طریق ایجاد اختلال در توازن پروبیوتیک ها در روده، افزایش بدهند. باکتری های خوب روده میزان قند خون را حفظ می کنند و کاهش تعداد آن ها باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

2. نوشابه های گازدار رژیمی در سندروم متابولیک نقش دارند
مشخص شده است که این نوشابه ها خطر اختلالات متابولیکی مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی مانند هیپرگلیسمی (ازدیاد قند خون)، فشار خون بالا و دیسپیدمی را افزایش می دهند. یک مطالعه که به تأثیرات نوشابه های گازدار رژیمی پرداخته بود دریافت افرادی که به مدت دو سال هر روز این نوشابه ها را مصرف نمودند، در مقایسه با افرادی که اصلا از این نوشابه ها استفاده ننمودند، 36درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات متابولیکی قرار گرفتند. به علاوه، خطر ابتلای آن ها به دیابت نوع 2، 68درصد بیشتر بود.

3. نوشابه های گازدار رژیمی شما را وادار می کنند شکر بیشتری مصرف کنید
شیرین کننده های مصنوعی موجود در این نوشابه ها میل به مصرف شکر را از طریق فعال سازی گیرنده های مزه شیرین و نیز ترشح هورمون در دستگاه گوارش که سیگنال های گرسنگی و سیری را کنترل می نماید، افزایش می دهند.

4. نوشابه های گازدار رژیمی عادات تغذیه ای شما را تغییر می دهند
به دلیل تغییر پاداش طعم شیرین درک شده توسط مغز، نوشابه های گازدار باعث تغییر رفتار خوردن می شوند. وقتی که نوشابه های رژیمی می خورید، انتقال دهنده های عصبی دخیل در پاسخ پاداش تحریک می شوند. فعال شدن این انتقال دهنده های عصبی یعنی دوپامین و مخدرها باعث می شود فرد نسبت به خوردن غذاهای شیرین اشتیاق بیشتری داشته باشد.

5. نوشابه های گازدار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند
نوشابه های گازدار می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را حتی زمانی که فرد دچار اختلالات متابولیکی نباشد، افزایش می دهد. مطالعه ای که در نشریه ی پزشکی درونی منتشر شده است، نشان داد افرادی به مدت ده سال یا بیشتر، هر روز، نوشابه های گازدار رژیمی مصرف می کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی و فشار خون هستند.

6. نوشابه های گازدار رژیمی با اضافه وزن و چاقی مفرط ارتباط دارند
برخلاف تبلیغات، نوشابه ی گازدار رژیمی باعث افزایش وزن و چاقی مفرط می شود. یک مطالعه دریافت مصرف کنندگان نوشابه های گازدار رژیمی از توده ی بدنی بالاتری در مقایسه با افزادی که نوشیدنی های شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی مصرف نمی کنند، برخوردارند.

جایگزین های سالم نوشابه های گازدار
به جای نوشیدن نوشابه های گازدار رژیمی می توانید از نوشیدنی های سالمی که در منزل آنها را آماده می کنید، استفاده نمایید:

• آب طعم دار ـ با اضافه کردن طعم دهنده های طبیعی به آب، آن را مزه دار کنید. برای مثال، تکه های میوه و سبزیجاتی مانند لیمو، پرتقال، خیار، نعناع و یا لیمو ترش به یک پارچ آب سرد می تواند یک نوشیدنی عالی فراهم آورد.

• چای سبز ـ چای سبز چه به صورت داغ و چه به صورت سرد یک جایگزین سالم سرشار از آنتی اکسیدان است که خطر ابتلا به انواع بیماری ها را کاهش می دهد.

• آب سبزیجات ـ آب سبزیحات یک نوشیدنی کم کالری است که از سبزیجات تازه گرفته می شود. شما می توانید با افزودن سبزیجات دلخواهتان و مقداری میوه، یک نوشیدنی سالم برای خود درست کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 15 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل سابمیت مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب