کوچک‌ترین قهوه خانه دنیا در دل بازار تهران / چرا باید از این قهوه خانه دیدن کنیم؟ + عکس

  پنجشنبه، 24 خرداد 1403 ID  کد خبر 392594
کوچک‌ترین قهوه خانه دنیا در دل بازار تهران / چرا باید از این قهوه خانه دیدن کنیم؟ + عکس
ساعدنیوز: بازار تهران یکی از جاذبه‌های گردشی مهم تهران است. این بازار سنتی در دل خود جاذبه‌‌های فراوانی دارد که یکی از آنها قهوه‌خانه‌ای است که لقب کوچکترین قهوه‌خانه دنیا را یدک می‌کشد؛ قهوه خانه حاج علی درویش که تاسیس آن به سال 1297 شمسی بازمی‌گردد؛ بیش از یک قرن است که از مشتریان خود با طعم چای لذیذ‌اش پذیرایی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، قهوه‌خانه علارغم کوچکی جای بسیار دنج و صمیمانه‌ای است. آقای کاظم درویش که مالک قهوه‌خانه است با مهربانی از شما پذیرایی می‌کند تا با خاطره خوش از آن خارج شوید. با مراجعه به این قهوه‌خانه و نوشیدن یک فنجان چای خوش‌طعم و عطر به خوبی متوجه خواهید شد که چرا این قهوه‌خانه کوچک تا این اندازه در بازار تهران مشهور است. در ادامه مقاله با تاریخچه و موقعیت این قهوه‌خانه آشنا می‌شویم. با تهرانیکا همراه باشید.

چرا باید به قهوه خانه حاج علی درویش برویم؟

  • قهوه‌خانه حاج علی درویش یکی از قهوه‌خانه‌های قدیمی تهران است که بیش از 100 سال سابقه دارد.

  • این قهوه‌خانه یکی از اماکن مشهور بازار تهران است.

  • نوشیدن یک فنجان چای خوش طعم قهوه‌خانه حاج علی درویش می‌تواند خستگی بازارگردی را از تن شما بیرون کند.

معرفی قهوه خانه حاج علی درویش

قهوه خانه حاج علی درویش از جمله‌ی قدیمی‌‎ترین قهوه‌خانه‌های تهران است که در محدوده بازار تهران قرار دارد. تاسیس آن به سال 1297 شمسی باز می‌گردد. شاید تعجب کنید اما کوچکی قهوه‌خانه یکی از دلایل شهرت آن است؛ به طوری که برخی آن را به عنوان کوچکترین قهوه‌خانه دنیا می‌شناسند. وسعت قهوه‌خانه حدودا 1٫5 متر است. چند صندلی بیرون قهوه‌خانه وجود دارد که مشتریان برای صرف چای می‌توانند بر روی آنها بنشینند. کوچکی قهوه‌خانه، طعم متفاوت و منحصربه‌فرد چای، برخورد صمیمی و مهربان صاحب قهوه‌خانه دست به دست هم داده‌اند تا بسیاری تنها برای دیدن این قهوه‌خانه و نوشیدن چای آن به بازار مراجعه کنند.

این قهوه خانه حدود 105 سال پیش توسط «حاج محمدحسن شمشیری» تاسیس شد. در سال 1340 «حاج علی مبهوتیان» مشهور به «حاج‌علی درویش» این قهوه‌خانه را با یک واسطه از آقای شمشیری خریداری می‌کند. در آن روزها فضای قهوه‌خانه بزرگتر از حالا بود و مانند دیگر قهوه‌خانه‌ها فضایی برای نشستن داشت اما حدودا 50 سال است که قهوه‌خانه به شکل کوچک امروزی به حیات خود ادامه می‌دهد. این قهوه‌خانه از مشهورترین اماکن بازار است که حتی توریست‌های خارجی نیز از آن بازدید می‌کنند.

قهوه‌خانه‌ پدر و پسر

مالک کنونی قهوه‌خانه آقای «حاج‌کاظم مبهوتیان»، پسر حاج‌علی درویش است. از زمانی که پدرش به دلیل بیماری خانه‌نشین شد او چراغ قهوه‌خانه را روشن نگه داشته. مردی حدودا 65 ساله که بسیار خوش‌صحبت، مهربان و خوش‌پوش است و اغلب لباس سنتی برای پذیرایی از میهمانان خود بر تن دارد. با او که حرف بزنید خیلی چیزها را درباره رسم و رسوم قهوه‌خانه‌های قدیمی بازار در می‌یابید.

در گذشته رسم بر این بود که قهوه‌چی یا شاگرد او چای را به در حجره بازاریان می‌برد. از وقتی بساط درست کردن چای با انواع اقسام تکنولوژی‌ها جدید در آمیخته شده این رسم هم دیگر برچیده شده‌است و قهوه‌خانه‌ها دیگر رونق سابق را ندارند. اما آقای مبهوتیان از وضعیت کار و کاسبی قهوه‌خانه‌اش رضایت دارد. مردم عادی، بازاریان، تهرانگردها و توریست‌های خارجی مشتریان قهوه خانه حاج علی درویش را تشکیل می‌دهند. حاج کاظم مبهوتیان دفتری دارد که معمولا افراد نظرات خود را درباره چای او در آن یادداشت می‌کنند. اهل دل است و شاداب. او معمولا از مشتریان، اتفاقات و فضای بازار عکاسی می‌کند تا آنها را با فالوئرهای صفحه اینستاگرام قهوه‌خانه به اشتراک بگذارد.

او خود دلیل رونق قهوه‌خانه را طعم متفاوت چای‌اش می‌داند که هر روز با عشق و علاقه برای مشتریان دم می‌کند. او برای تهیه چای کتاب خوانده و برای تحقیق درباره شیوه صحیح دم‌کردن چای به کشورهایی نظیر ترکیه سفر کرده است. او همه نوع اطلاعاتی درباره نحوه مصرف و تهیه چای در نقاط مختلف دنیا دارد. عاشق کارش است و اعتقاد دارد که روش ایرانیان برای دم کردن چای در دنیا بی‌نظیر است. او می‌گوید توریست‌های خارجی چون معمولا چای دمی نمی‌نوشند از طعم چای او لذت فراوانی می‌برند.

یکی از ویژگی‌های مثبت قهوه‌خانه توجه ویژه آقای مبهوتیان به نکات بهداشتی و سلامتی است. او بر روی منویی که به دیوار قهوه‌خانه خود چسبانده به نکات جالبی توجه کرده است؛ «اگر سرما خورده‌اید اطلاع دهید»، «هنگام سفارش نوع استکان و رنگ چای را مشخص کنید»، «قند را که برمی‌دارید در صورت استفاده نکردن در سطل زباله بیاندازید»، «اگر دیابت دارید به جای قند با کشمش از شما پذیرایی خواهد شد». همچنین مشتری‌های ثابت قهوه‌خانه لیوان مخصوص به خود را دارند.

قهوه خانه حاج علی درویش

قیمت چای قهوه خانه حاج علی درویش

قیمت چای قهوه خانه حاج علی درویش 30 هزار تومان است اما در شکل کلی قیمت برای آدمها متفاوت است و آنها بسته به توان مالی خود هزینه یک فنجان چای را حساب می‌کنند. کیفیت و اندازه چای برای همه آدمها و همه قیمت‌ها یکی است.

منوی چای قهوه خانه حاج علی درویش

در قهوه خانه حاج علی درویش می‌توانید مزه‌های مختلف چای را تجربه کنید؛ چای دارچین، چای آویشن، چای هل، چای به، چاه به لیمو، چای نعناع و چای مهربانی (لیمو،نعناع،زعفران) را می‌توانید در این قهوه‌خانه نوش جان کنید. علاوه بر چای می‌توانید قهوه، کاپوچینو و نسکافه نیز سفارش دهید.

پذیرایی از مشتریان قهوه‌خانه

احترام به مشتری یکی از قوانین جدی قهوه خانه حاج علی درویش است. حاج کاظم از پدرش آموخته که هوای همه مشتری‌ها را داشته باشد. به قهوه‌خانه که مراجعه کنید غیر ممکن است که دست خالی برگردید. معمولا با یک هدیه کوچک که روی آن کلمه عشق نوشته شده از شما پذیرایی می‌شود. حاج کاظم می‌گوید: «در اینجا من فقط چای نمی‌فروشم، مشتری‌ها را تحویل می‌گیرم و به همه آنها احترام می‌گذارم». مشتری‌ها اغلب راضی از قهوه‌خانه بیرون می‌روند.

در ساعت‌های پر رفت و آمد بازار، این قهوه‌خانه بسیار شلوغ است و بعد از انتخابتان و گرفتن عکس حتما باید برای میل کردن چای به داخل بازار بروید. در بیرون از راهرویی که قهوه‌خانه در آن قرار دارد چند چهارپایه برای نشستن وجود دارد. حاج کاظم مبهوتیان درباره کوچک بودن قهوه‌خانه می‌گوید که سالها پیش پدرش بخشی از مغازه را فروخت و امروزه تنها همین 1.5 متر مغازه برای آنها باقی مانده‌است.

حاج کاظم معتقد است که کوچک شدن قهوه‌خانه نه تنها باعث رکود و کم شدن مشتری‌ها نشده بلکه باعث افزایش بیشتر مشتری‌ها نیز شده‌است. دلیل چنین اتفاقی را باید در مشتری مداری صاحبان قهوه‌خانه جستجو کنیم. قهوه خانه حاج علی درویش دنیای از طعم و مزه است که با مهربانی و منش نیک صاحبان آن ادغام شده تا روزی قهوه‌خانه سرشار از برکت شود.

سخن آخر

بازار تهران به عنوان قطب گردشگری پایتخت دارای اماکن جذاب زیادی است. یکی از این اماکن قهوه خانه حاج علی درویش است که علارغم کوچکی از شهرت بسیار زیادی در میان اهالی بازار برخوردار است. در این مقاله سعی کردیم این قهوه‌خانه تاریخی را به شما معرفی کنیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (325 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (75 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (47 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (44 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (33 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (29 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (29 نظر) صحبت های تامل برانگیز آقای قرائتی: نکته سنجی های مسعود پزشکیان از زبان ایشان+ویدئو/ وقتی انگشت های دست به ده تا رسید نیاز به حساب و کتاب نداره... (25 نظر) در آستانه عید قربان یادی کنیم از خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (16 نظر) ضیافت شام مردانه محمدرضا گلزار به مناسبت ازدواج برادرش در رستورانی شیک با حضور آقای داماد + عکس/ غذاهای لاکچری و مفصل به انتخاب آقای سوپراستار😍 (15 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (14 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (12 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عکسی از سفر به یادماندنی علی دایی همراه خانواده پرجمعیتش در زمان کودکی/ پدر و مادرشون چقدر جوون بودن +عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سحر گلدوست، ثریای سریال انتهای شب و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
دانلود آهنگ جدید "قطب شمال" فرزاد فرزین/ حیف من و تو حیف از این عشق که این شهر حسود اونو ندیدش... +فیلم
نگاهی به زندگی نامه شخصی و سیاسی کاندید ریاست جمهوری/شغل همسر سعید جلیلی چیست؟
پرسه‌های مرد متاهل با دختران خیابانی / عشق زنم را نمی‌دیدم و آزارش می‌دادم
اولین ماشین علی دایی قبل از ثروتمند شدنش/ اسطوره فوتبال اصالت را معنا کرد
تذکر جدی دفتر مقام معظم رهبری درباره برخی نقل قول‌های غیر مستند از رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان
یک مهاجر افغان با چاقو به مردم جوادیه تهران حمله کرد
بیمارستان رشت دچار حریق شد و 8 بیمار جان باختند + اسامی جان باختگان
7 حاجی ایرانی جان باختند
در مناظره اول چه گذشت؟ + جزئیات و فیلم
فراخوان دانشگاه شاهد در خصوص پذیرش بدون آزمون دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به شیوهٔ استاد محور
شرایط پذیرش دانشجو از کاردانی به کارشناسی ناپیوسته اعلام شد
تصادف مرگبار در آذربایجان شرقی با 3 کشته در آتش‌سوزی پژو
باتری جدیدی که از خاک برق تولید می‌کند