کدام خودروی ایرانی بهترین موتور را دارد؟

  یکشنبه، 21 دی 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کدام خودروی ایرانی بهترین موتور را دارد؟
افرادی که به دنبال یک پیشرانه نسبتاً کم‌مصرف با سطح کیفی مطلوب و استهلاک کم می‌گردند، می‌توانند به موتور K4M رنو اعتماد کنند. البته ناگفته نماند که در صورت خرابی این پیشرانه، قطعات آن نسبت به محصولات مشابه اندکی گران‌تر هستند و هزینه تعمیر بیشتری برای مالک خودرو به دنبال می‌آورند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مهم ترین بخش اتومبیل، موتور آن است و نیــــروی لازم جهت حرکت اتومبیل با احتراق سوخت (بنزین – گازوئیل – گاز) در داخل موتور و تبدیل آن به نیروی مکانیکی تامین می شود.

احتمالا هنگامی که قصد خرید یک خودروی تولید داخل را داشته اید، این سوال به ذهنتان خطور کرده است که موتور کدام یک از خودروهای داخلی نسبت به دیگری برتری دارد و می تواند نیازهای شما را به نحو احسن و با کیفیت بالاتر پاسخ دهد.

ما در این مطلب بهترین موتورهای نصب شده در پرفروش ترین خودروهای تولید داخل را به حضورتان معرفی کنیم.

1. موتور رنو ال ۹۰ – K4M

پیشرانه K4M رنو یکی از باکیفیت ترین و کم مصرف ترین موتورهای تنفس طبیعی موجود در بازار ایران است که علاوه بر تندر ۹۰، در محصولاتی هم چون رنو ساندرو معمولی و استپ وی، پارس تندر، تندر پلاس و رنو مگان ۱۶۰۰ نیز حضور دارد.

این موتور چهارسیلندر، معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور در ۳۷۵۰ دور در دقیقه ایجاد می کند و به دلیل نظارت دقیق شرکت رنو بر فرایند تولید آن، کیفیت قطعات و مونتاژ این موتور در سطح بالاتری نسبت به سایر محصولات مشابه قرار دارد. از طرفی، قدرت مناسب پیشرانه و وزن نسبتا پایین خودرو ال نود سبب شده است تا موتور K4M رنو شتابی معادل ۱۰.۲ ثانیه برای تندر ۹۰ رقم بزند و آن را به خودرویی تقریبا چالاک در این بازه قیمتی تبدیل کند.

این پیشرانه علاوه بر توان فنی مناسب، از نظر مصرف سوخت نیز رتبه ای متعادل برای خود فراهم آورده است؛چراکه میانگین مصرف سوخت آن در جاده های بین شهری تنها ۵.۶ لیتر برآورد می شود؛ مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه نیز ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که در قیاس با موتورهایی نظیر XUM، XU7 و… مقرون به صرفه به نظر می رسد.

بنابراین افرادی که به دنبال یک پیشرانه نسبتاً کم مصرف با سطح کیفی مطلوب و استهلاک کم می گردند، می توانند به موتور K4M رنو اعتماد کنند. البته ناگفته نماند که در صورت خرابی این پیشرانه، قطعات آن نسبت به محصولات مشابه اندکی گران تر هستند و هزینه تعمیر بیشتری برای مالک خودرو به دنبال می آورند.

3. موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵- TU5

موتور tu5 پژو یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتر است که از لحاظ کارایی، مصرف سوخت و کیفیت، عملکردی قابل قبول را از خود به نمایش می گذارد. این پیشرانه ۴سیلندر تنفس طبیعی، علاوه بر پژو ۲۰۶ هاچ بک، در دانگ فنگ H30 کراس، پژو ۲۰۶ صندوق دار، پژو 405 SLX، پژو ۲۰۷، پژو پارس LX و رانا نیز انجام وظیفه می کند؛ هم چنین نسخه ارتقایافته این پیشرانه در محصول جدید کی ۱۳۲ ایران خودرو هم مشغول به خدمت خواهد شد.

حداکثر قدرت موتور tu5، معادل ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه است و بیشینه گشتاور آن نیز به رقم ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می رسد. عملکرد نسبتا نرم و کم صدا به علاوه مصرف سوخت پایین، از نقاط قوت موتور TU5 به شمار می روند؛ این موتور، به طور معمول تنها ۵.۴ لیتر در جاده های بین شهری سوخت مصرف خواهد کرد و میانگین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برابر ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر ارزیابی شده است. اکثر مشتریان به دلیل همین مصرف سوخت پایین، عملکرد نرم وکم صدا و استهلاک کم، موتور TU5 پژو را نسبت به سایر موتورهای اقتصادی موجود در ایران ترجیح می دهند.

3. موتور ملی یا EF7

در سال 1383، شرکت ایپکو (IPCO) تصمیم گرفت تا در پروژه ای به نام EF7، زمینه طراحی و تولید موتور ملی را فراهم کند. پس از تحقیقات فراوان و همکاری با شرکت F.E.V آلمان، ایپکو موفق شد در اسفند سال 1385 از اولین نمونه موتور EF7 رونمایی کند.

این موتور چهارسیلندر ۱.۷ لیتری 16سوپاپ، هم اکنون درون سینه مدل های مختلفی هم چون سمند، دنا و دنا پلاس می تپد. حداکثر توان خروجی موتور EF7، به ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور می رسد و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۱۵۵ نیوتن متر در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور اعلام شده است.

موتور ef7 از لحاظ توان فنی نسبت به سایر پیشرانه های مشابه خودروهای داخلی، برتری دارد؛ اما پیچیدگی فنی بیشتر، فرایند نسبتا دشوار تعمیرات آن به علاوه قطعات یدکی تقریبا گران تر، سبب شده است تا در رتبه سوم این دسته بندی جای گیرد.

4. موتور پژو ۴۰۵ – XU7

این پیشرانه یکی از قدیمی ترین موتورهای موجود در بازار ایران است و بعد از بازنشسته شدن پژو ۴۰۵ جی ال ایکس، هم چنان در برخی مدل های سمند و پژو پارس انجام وظیفه می کند. موتور XU7 از نوع هشت سوپاپ است و فناوری تنظیم سوپاپ های آن به صورت غیرهیدرولیک یا شیم بندی عمل می کند؛ درنتیجه، ازلحاظ نرمی کارکرد و تولید سروصدا نسبت به سه موتور دیگر در جایگاه پایین تری قرار می گیرد. البته پیشرانه XU7JPL3 پژو حداکثر گشتاور تولیدی خود را در دور پایین تر ایجاد می کند؛ بنابراین، ازلحاظ شتاب گیری اولیه شرایط بهتری نسبت به نزدیک ترین رقبای خود یعنی موتور ۱۶سوپاپ TU5 و EF7 دارد.

لوازم یدکی این پیشرانه با قیمت مناسب در سراسر کشور و تمامی فروشگاه های قطعات خودرو به وفور یافت می شود و تمامی مکانیک ها نیز با شیوه های مختلف تعمیر این موتور آشنایی کامل دارند. این موارد جزو نقاط قوت موتور 1761 سی سی پژو ۴۰۵ تلقی می شوند؛ اما در صورتی که بخواهیم به نکات منفی این موتور نیز اشاره کنیم، باید از مصرف سوخت بالا و میزان خرابی بیشتر آن نام ببریم؛ به ویژه، سوختن واشر سرسیلندر در این پیشرانه بیش از سایر موتورهای هم رده رخ می دهد.

ناگفته نماند که حداکثر قدرت و گشتاور موتور xu7 پژو، به ترتیب برابر با ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و ۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز بر اساس اعلام رسمی سایت ایران خودرو، حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود؛ اما در عمل، با مصرفی بیش از این مقدار مواجه خواهید بود.

5. موتور تیبا – M15

این پیشرانه در واقع نسخه حجیم تر و به روزرسانی شده موتور پراید است که در محصولات پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا نظیر انواع تیبا، ساینا و کوییک حضور دارد. پیشرانه M15 سایپا از لحاظ قدرت و توان فنی، چندان مطلوب عمل نمی کند؛ اما با این حال به دلیل وزن نسبتا پایین تر خودروهایی که از این موتور استفاده می کنند، عملکرد فنی قابل قبولی را به ویژه در مقایسه با موتور پراید ارائه می دهد.

نهایت قدرت و گشتاور موتور M15 سایپا به ترتیب برابر با ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر است که عمدتا توسط یک گیربکس ۵ دنده دستی به سمت چرخ های محور جلو ارسال می شود و شتابی حدود ۱۳ ثانیه را برای محصولاتی هم چون تیبا و ساینا به ارمغان می آورد. ناگفته نماند که میانگین مصرف سوخت موتور M15 سایپا، برابر با ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می شود.

مواردی نظیر مصرف تقریبا متعادل، توان فنی بهتر از پراید، وفور قطعات یدکی و فرایند تعمیر آسان، از جمله نقاط قوت موتورهای ام15 سایپا به شمار می روند. از طرف دیگر، کیفیت قطعات فنی این موتور چندان مرغوب برآورد نمی شود و درصد خرابی آن ها نیز اندکی بالا است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (486 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان