منظور از فیس‌لیفت خودرو چیست؟

  یکشنبه، 21 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
منظور از فیس‌لیفت خودرو چیست؟
اجرای یک فیس‌لیفت، تنها منحصر به نمای خارجی خودرو نیست و بخش‌هایی از طراحی داخلی را نیز در بر می‌گیرد. ممکن است دریچه‌های سیستم تهویه طرحی جدید پیدا کنند، تودوزی داخلی تغییر یابد یا برخی المان‌های تزئیناتی به خودرو افزوده شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فیس لیفت (Facelift) در لغت به معنای تغییر در ظاهر با هدف ایجاد جذابیت بیشتر می باشد. در صنعت خودروسازی نیز منظور همان ارتقای ظاهر خودرو است که روی بدنه و بعضاً ادوات داخل خودرو انجام می گیرد. در سالیان اخیر فیس لیفت خودروها بسیار رواج پیدا کرده است چراکه کمپانی های سازنده، با ایجاد تغییرات و تزئینات جدید در خودروهای قبلی، می توانند خودروی به ظاهر جدیدی را به بازار ارائه کنند. فیس لیفت در خودروها اکثراً در قسمت های جلویی مانند چراغها، جلو پنجره، سپر اتفاق می افتد با این حال تغییرات در بدنه و کناره های خودرو نیز رایج بوده و می تواند زیبایی را برای یک خودرو به ارمغان بیاورد.

آیا فیس لیفت تنها به ظاهر خارجی خودرو محدود می شود؟

اجرای یک فیس لیفت، تنها منحصر به نمای خارجی خودرو نیست و بخش هایی از طراحی داخلی را نیز در بر می گیرد. ممکن است دریچه های سیستم تهویه طرحی جدید پیدا کنند، تودوزی داخلی تغییر یابد یا برخی المان های تزئیناتی به خودرو افزوده شوند. گاهی اوقات، خودروسازان فضای داخلی، نسخه های فیس لیفت را با سیستم سرگرمی جدید، صفحه نمایش گر بزرگ تر یا حتی یک داشبورد کاملا جدید به بازار عرضه می کنند.

در برخی مواقع، ممکن است فیس لیفت خودرو، قوای فنی را نیز شامل شود و شاهد بروز تغییراتی در این قسمت باشیم. استفاده از پیشرانه های جدید یا گیربکس های بهینه، بخشی از فیس لیفت خودرو محسوب می شوند و این مورد در بازار خودروی اروپا و آمریکا که قوانین زیست محیطی به طور مکرر به روزرسانی می شوند، کاملا مرسوم است.

فیس لیفت چگونه در صنعت خودروسازی به یک رسم تبدیل شد؟

هنری فورد، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی در جهان محسوب می شود و نخستین فیس لیفت نیز به نام وی ثبت شده است. محصول شناخته شده این شرکت، فورد مدل T، حدود 19 سال روی خط تولید قرار داشت و به طورمداوم، به روزرسانی هایی روی این خودرو اعمال می شد. تاثیر این فیس لیفت، آن قدر قابل توجه بود که آخرین نسخه از فورد مدل T که در سال 1927 به تولید رسید، با نسخه اولیه این خودرو که در سال 1908 ساخته شد ظاهر کاملا متفاوتی دارد.

سایر خودروسازان آمریکایی نیز از رویه ابداع شده توسط فورد پیروی کردند و از آن زمان، تغییراتی را به طور سالانه در محصولات خود اعمال می کنند؛ به همین دلیل است که خودروهای آمریکایی، با مدل سال تمایز داده می شوند.

رویه خودروسازان آمریکایی به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد و سایر خودروسازان جهانی نیز انجام فیس لیفت خودرو را به عنوان بخشی از فرآیند خودروسازی در نظر گرفتند؛ هرچند انجام فیس لیفت آن ها برعکس خودروهای آمریکایی، منظم نیست. برای مثال، خودروهای ژاپنی در نیمه عمر خود یعنی سه یا چهار سال پس از عرضه، مورد فیس لیفت قرار می گیرند.

معمولا در طول هر نسل از یک خودرو، حداقل یک فیس لیفت صورت می گیرد و اگر عمر این نسل در حدود شش یا هفت سال باشد، شاهد دو یا سه فیس لیفت خواهد بود. برای مثال، میتسوبیشی ASX از سال 2010 تاکنون، روی خط تولید قرار دارد و هم اکنون چهارمین فیس لیفت آن به بازار عرضه شده است. البته این قانون، توسط همه خودروسازان رعایت نمی شود و برخی خودروها در طول عمر طولانی خود، به سختی تغییر می کنند. برای نمونه، نیسان GT-R از سال 2007 با همین چهره در بازار حضور دارد؛ هرچند ایرادات فنی آن، به طور مداوم توسط مهندسان نیسان بررسی و رفع می شوند.

هزینه اجرای فیس لیفت خودرو چقدر است؟

اگر پیگیر اخبار خودروی داخل کشور باشید، حتما از شنیدن ارقام گزافی که خودروسازان بابت اجرای فیس لیفت های خود اعلام می کنند، شگفت زده شده اید. تغییراتی که طی عملیات فیس لیفت خودرو اجرا می شوند، در مناطقی اعمال خواهند شد که انجام تغییرات و به روزرسانی آن ها کم هزینه و راحت است. ضربه گیرها، سپرها، چراغ ها و جلوپنجره، در دسترس ترین قطعات خودرو برای انجام فیس لیفت هستند.

با این حال، انجام همین تغییرات محدود نیز هزینه بر است و به همین دلیل، خودروهای فیس لیفت قیمت بیشتری نسبت به نمونه اولیه خود دارند. در بازار خودروی جهان، این هزینه تابعی از تغییرات انجام شده روی خودرو است و بین چندصد تا چندهزار دلار به ازای هر دستگاه خودرو، خواهد بود. با این وجود، در برخی موارد خودروهای فیس لیفت هیچ تفاوت قیمتی با نسخه پیشین خود ندارند.

آیا خرید خودروهای فیس لیفت منطقی است؟

اگر بخواهیم به سوال فوق پاسخ کوتاه دهیم، باید گفت که بله، خرید خودروهای فیس لیفت منطقی است. تغییرات صورت گرفته در فیس لیفت خودرو هرقدر هم اندک باشند، باز هم نسبت به نسخه اولیه پیشرفت کرده اند و ارزش پرداخت بهای بیشتر را دارند. از سوی دیگر، شما آخرین مدل از یک خودرو را خریداری می کنید و از این نظر، رضایت شما بیشتر جلب خواهد شد.

با ورود نسخه فیس لیفت خودرو به بازار، معمولا قیمت نسخه ساده کاهش می یابد و بازار خریدوفروش آن، تا حد زیادی افت می کند؛ بنابراین برای مشتریانی که به دنبال خریدی مقرون به صرفه هستند، خرید نسخه ساده ارزش افزوده قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

نمونه هایی از فیس لیفت خودرو در بازار ایران

انجام فیس لیفت خودرو در بازار خودروی ایران نیز همانند سایر بازارها، امری مرسوم است و با توجه به آن که خودروسازان ایرانی عادت به تولید طولانی مدت یک خودرو دارند، سعی می کنند با انجام فیس لیفت های متعدد، همواره توجه مشتریان را به محصولات خود جلب کنند. در ادامه، نگاهی به برخی فیس لیفت های انجام شده در صنعت خودروی کشورمان خواهیم داشت:

1. پژو پارس

شاید بتوان موفق ترین و مشهورترین فیس لیفت خودروی انجام شده در کشور را مربوط به پژو پارس دانست. این خودرو که نسخه فیس لیفت پژو 405 محسوب می شود، با نگاهی به پژو 406 طراحی شده است و از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی تاکنون، روی خط تولید قرار دارد. فرمول موفق طراحی خارجی و داخلی پژو پارس سبب شده است که ایران خودرو تمایلی برای انجام تغییر بیشتر در این خودرو نداشته باشد و هم چنان تولید همین محصول را ادامه دهد.

2. پیکان

پیکان نیز یکی از بادوام ترین محصولات در خط تولید ایران خودرو بوده است و به همین دلیل، نسخه های فیس لیفت آن نیز پس از مدتی به بازار عرضه شدند. پیکان چراغ بنزی که با لامپ های مکعبی شکل بزرگ خود شناخته می شود، و پیکان سپرجوشن که از سپر پلاستیکی به جای سپر کرومی استفاده می کند، نمونه های فیس لیفت پیکان در دهه 60 و 70 خورشیدی بوده اند.

3. سورن

سورن سومین نسل از محصولات خانواده سمند محسوب می شود و حاصل اجرای یک فیس لیفت گسترده روی نسل اول و دوم سمند بوده است. این نسخه، مسیری کاملا مخالف با پژو پارس را طی کرد و نتوانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. سورن بعد از عرضه دنا، به کلی فراموش شد و به نظر می رسد ایران خودرو نیز تمایلی به حفظ این محصول نداشته باشد.

4. ساینا

ساینا حاصل اجرای یک فیس لیفت ماهرانه بر روی تیبا است که بسیاری از نواقص ظاهری خودروی ملی سایپا را بهبود بخشید و البته سبب شد تا سهم سایپا از بازار خودروی کشور افزایش یابد. ساینا نیز هم چون پژو پارس، یک فیس لیفت موفق بود؛ تا حدی که نسخه اصلی یعنی تیبا، هم اکنون در سایه ساینا قرار گرفته است.

5. رانا پلاس و دنا پلاس

هر دو محصول، حاصل اجرای فیس لیفت جزئی روی محصولات رانا و دنای معمولی هستند که البته با تجهیزات بیشتری نیز همراه شده اند. رانا پلاس به تازگی وارد بازار کشور شده است و امکاناتی هم چون پژو 207i را در اختیار خریدار خود قرار می دهد. دنا پلاس نیز نسخه به روزشده دنا است که با استقبال خوبی در بین مشتریان مواجه شده است و اکنون یکی از محبوب ترین محصولات ایران خودرو محسوب می شود.کشاند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان