دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

کوه عجیب و شگفت‌انگیز گِل‌افشان تنگ در چابهار + فیلم 

شنبه، 21 مرداد 1402
کوه گل‌افشان تنگ یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری در چابهار می‌باشد. این پدیده عجیب با جوشش و فوران گل از دل کوه و تشکیل تپه‌های گلی همراه است، که منظره‌ای حیرت‌آور ایجاد می‌کند. برای آشنایی با این پدیده زیبا با همراه شوید.

معرفی کوه گل‌افشان تنگ

کوه گِل‌افشان چابهار یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های ایران در شهرستان چابهارِ استان سیستان و بلوچستان است. کوه گل‌فشان چابهار در منطقه‌ای به نام بندر تَنگ در نزدیکی کُنارک و 95 کیلومتری شهرستان چابهار واقع شده است. کوه گل‌فشان بندر تنگ در گستره بیابانی به نام کهیر قرار گرفته که خود این بیابان نیز در نتیجه فعالیت‌های درونی زمین به وجود آمده است. بلندی کوه گل فشان چابهار حدود 100 متر، و قطر قاعده آن نیز کمی بیشتر از 100 متر است. در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق نیم متر وجود دارد. از درون این گودالِ کم‌عمقً گِل با فشار گازهای درونی زمین به شکل حبابی درآمده و به بیرون پرتاب می‌شود. هر بار که پرتاب گل به بیرون صورت می‌گیرد، خاک تپه می‌لرزد و گاه‌گاهی در زمان پرتاب گل، صدایی شبیه به شلیک تفنگ هم شنیده می‌شود.

علت فوران گل از کوه گل‌فشان تنگ

کوه گل فشان چابهار پدیده‌ای بی‌نظیر و کمیاب است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. پرتاب گِل از درون دهانه به بیرون، هر ده تا پانزده دقیقه یک بار رخ‌ می‌دهد. این گِل سرد و خاکستری‌رنگ است و در اثر فعالیت‌های درونی زمین به بالا پرتاب می‌شود و همچون چشمه‌ای به پائین سرازیر می‌گردد. گل‌های خارج شده از کوه بر روی هم انباشته می‌شوند و کم‌کم مخروط‌هایی با اندازه‌های گوناگون تشکیل می‌دهند. در سال‌های پیش دو تپه کوچک گل فشان دیگر نیز در این منطقه وجود داشت که اکنون خشک شده است. برای رسیدن به کوه گل فشان چابهار باید وارد چاله‌ای به عمق دو متر شد که در فاصله 200 متری کوه قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید از کوه گل‌فشان تنگ

بهترین زمان برای دیدن این جاذبه گردشگری ایران، فصل بهار و پائیز است. اگر هوا آفتابی باشد و بارندگی صورت نگرفته باشد، رسیدن به گودال کار آسانی است. اما در صورت خیس بودن زمین، رفتن و رسیدن به کوه گل فشان چابهار کار آسانی نیست.

ویژگی‌‌های منطقه گل‌فشان تنگ

فعالیت‌های درونی زمین دلیل پیدایش کوه گل فشان چابهار است و هر بیننده‌ای با دیدن آن دچار نوعی حیرت می‌شود. نکته جالب این است که در دوروبر این تپه‌ها هیچ گیاهی رشد نمی‌کند و تا چشم کار می‌کند، توده‌های خاک و کویر دیده می‌شود. نکته جالب دیگر درباره این گِل، مناسب بودن آن برای سفالگری است. گل مخصوص کوزه‌گری باید چسبناک و پودری، و بدون دانه‌های درشت و برجسته باشد و گل این گل افشان‌ دارای چنین ویژگی‌هایی است. حتما در دیدار از این جاذبه گردشگری چابهار به این گل دست بزنید و بافت آن را لمس کنید. اگرچه بسیاری از مردم آن را بر روی پوست خود می‌مالند تا از اثر درمانی آن بهره ببرند.

فیلمی از کوه گل‌افشان تنگ در چابهار


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دکوراسیون دلنشین و دهه شصتی حیاط خانه احسان علیخانی+عکس/ حوض آبی رنگ وسط حیاط با دو صندلی مخصوص آقای مجری و مادرش
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌