دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

کوه فوجی ژاپن و جاذبه های آن! 

دوشنبه، 11 اردیبهشت 1402
کوه فوجی با 3776 متر ارتفاع، سی و پنجمین کوه مرتفع دنیا به شمار می‌رود. این کوه در جزیره هونشو، در 100 کیلومتری توکیو قرار داشته و بلندترین کوه کشور ژاپن به حساب می‌آید.

کوه فوجی (به ژاپنی: 富士山 / Fuji-san) با بلندای 3776 متر، بلندترین کوه ژاپن است. این کوه یک آتشفشان خاموش است که آخرین فوران آن به سال‌های 1707-1708 میلادی برمی‌گردد. کوه فوجی یکی از سه کوه مقدس ژاپن (三霊山/ Sanreizan) است. دامنهٔ کوه فوجی در مرز بین استان‌های شیزوئوکا و یاماناشی در غرب توکیو قرار دارد و می‌توان آن را در یک روز آفتابی دید. کوه فوجی نزدیک به کنارهٔ اقیانوس آرام در جزیره هونشوی مرکزی واقع شده‌است و سه شهر کوچک آن را احاطه کرده‌اند: گوتنبا (جنوب)، فوجی‌یوشیدا (شمال) و فوجی‌نومیا (جنوب غربی).

نام کوه فوجی در زبان «آینو» که توسط اهالی بومی ژاپن مورد استفاده قرار می‌گرفت به معنی «زندگی جاویدان» است. البته برخی از زبان‌شناسان اعتقاد دارند این نام از زبان «یاماتو» مشتق شده و به «فوچی» (Fuchi) الهه آتش بودایی‌ها اشاره می‌کند. اولین کسی که از این کوه بالا رفت و آن را فتح کرد یک راهب بود که در سال 663 به این امر نایل شد. بعد از آن مردان زیادی فوجی را فتح کردند اما بانوان تا اواخر قرن 19 حق بالا رفتن از آن را نداشتند. اولین غربی فاتح فوجی «سر رادرفورد آلکاک» (Sir Rutherford Alcock) بود که در سپتامبر سال 1860 این کوه را درنوردید. اولین زن سفیدپوست نیز «فنی پارکس» (Fanny Parkes) بود که در سال 1867 از فوجی بالا رفت.

کوه فوجی برای قرن‌های متمادی در میان مردم کوهی مقدس بود. معتقدین به مذهب «شینْتو»، قله فوجی را جایگاه الهه «سِنگِن ساما» (Sengen-Sama) می‌دانند که مظهر طبیعت است و برای این الهه زیارتگاهی در بالای کوه ساخته‌اند اما بودیست‌های ژاپنی این کوه دروازه‌ای به جهان دیگر می‌دانند. کوه فوجی، «تاته» (Tate) و «هاکو» (Haku) سه کوه مقدس ژاپن هستند.

کوه فوجی بیش از تمام کوه‌های دیگر جهان صعود شده و سالانه بیش از 100,000 نفر قله آن را فتح می‌کنند. حدود 30٪ این جمعیت خارجی و باقی همه ژاپنی هستند. این کوه که یکی از زیباترین‌های جهان به شمار می‌رود را شاید بتوان محبوب‌ترین جاذبه گردشگری ژاپن دانست. نسل‌های متعددی از هنرمندان نقاش و عکاس این کوه را به تصویر کشیده‌اند که از میان آن‌ها شاید به جرئت بتوان گفت معروف‌ترین آثار، چاپ‌های «هوکوسای» نقاش ژاپنی هستند. در روزهای آفتابی از شهر توکیو می‌توان قله فوجی را تماشا کرد.

برای صعود کوه فوجی 4 مسیر تا قله وجود دارد. در هر مسیر 10 ایستگاه در نظر گرفته شده که هرکدام تسهیلات اولیه و مکانی برای استراحت در اختیار شما می‌گذارند. نوشیدنی، غذا و تخت در اینجا بسیار گران بوده و باید پیشاپیش جا رزرو کنید. معمولاً صعود را از ایستگاه پنجم آغاز کرده و تا آنجا را با اتوبوس طی می‌کنند. البته مسیرهای فنی‌تر برای کوهنوردان هم وجود دارد. معروف‌ترین مسیر به سمت قله «یوشیداگوچی» (Yoshidaguchi) بوده که از ایستگاه پنجم «کاواگوچیکو» (Kawaguchiko) در قسمت شرقی فوجی آغاز می‌شود. یک کوه‌پیمایی رفت و برگشتی حدود 12 ساعت از اینجا به طول می‌انجامد. این مسیر برای کوهنوردان تازه‌ کار از همه مناسب‌تر است.

دانستنی‌های جالبی درباره کوه فوجی

  • اگر قصد صعود فوجی را دارید باید بدانید که فصل صعود آن از اولین روز ماه جولای آغاز شده و در آخرین هفته ماه آگوست به پایان می‌رسد.

  • آخرین فوران این کوه آتشفشانی در دسامبر سال 1707 شروع شده و تا اولین روز سال 1708 ادامه پیدا کرد.

  • دمای قله یکی دیگر از حقایق جالب این کوه است. دمای روز قله در ماه جولای بدون وزش باد 5 درجه سلسیوس و در ماه آگوست به 6.6 درجه می‌رسد.

  • این کوه کاملاً متقارن می‌باشد که با توجه به آتشفشانی بودن و کوه بودن آن نکته‌ای جالب توجه است.

  • 36 نما از کوه فوجی توسط هنرمند شهیر ژاپن، «هوکوسای» (Hokusai) با تکنیک چاپ دستی خلق گردید. این آثار از سال 1830 شروع شدند و هنرمند در آن زمان 70 سال داشت.

  • 5 دریاچه دور کوه وجود دارند که نام‌هایشان «موتوسوکو» (Motosuko)، «کاواگوچیکو» (Kawaguchiko)، «شوجیکو» (Shojiko)، «یاماناکاکو» (Yamanakako) و «سایکو» (Saiko) است.

دسترسی به کوه فوجی

اگر دوست دارید این کوه را تنها یک بار ببینید و تصویر کوه فوجی را در خاطرتان ثبت کنید، می‌توانید در حین سفر نیز این کار را انجام دهید. اگر از قطارهای سریع السیر ژاپن (shinkansen) برای سفر از توکیو به شهرهای ناگویا (Nagoya)، کیوتو (Kyoto) و اوساکا (Osaka) استفاده کنید، می‌توانید به مدت 40 الی 45 دقیقه از منظره زیبای این کوه لذت ببرید.
اما برای اینکه بتوانید از فاصله‌ای نزدیکتر و به مدت بیشتری از منظره باشکوه کوه فوجی لذت ببرید و با اسرار کوه فوجی و تعدادی از چیزهای عجیب در ژاپن آشنا شوید، باید به منطقه 5 دریاچه فوجی یا فوجی‌گوکو (Fujigoko) بروید. این منطقه که در شمال کوه فوجی ژاپن قرار دارد، یکی از بهترین نقاط برای تماشای این کوه است و از 5 دریاچه کاواگوچیکو (Kawaguchiko)، سایکو (Saiko)، یاماناکاکو (Yamanakako)، شوجیکو (Shojiko) و موتوسوکو (Motosuko) تشکیل شده است.
در میان این دریاچه‌ها، کاواگوچیکو یکی از بهترین گزینه‌هاست که علاوه بر منظره‌ای زیبا از کوه فوجی، امکانات تفریحی و اقامتی بسیاری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.
برای اینکه از توکیو خود را به دریاچه کاواگوچیکو و کوه فوجی برسانید، می‌توانید یکی از راه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • از ایستگاه شینجوکو (Shinjuku) توکیو سوار خط JR Chuo Line شوید و پس از حدود 70 دقیقه، در ایستگاه اوتسوکی (Otsuki) پیاده شوید. از آنجا نیز سوار خط Fujikyu شوید و پس از 55 دقیقه در ایستگاه کاواگوچیکو پیاده شوید.

  • در ایستگاه مرکزی توکیو (Tokyo Station) سوار خط Fujikyu شوید و پس از حدود 2 ساعت، به ایستگاه کاواگوچیکو خواهید رسید.

خلاصه

آتشفشان فوجی یاما در کشور ژاپن، اولین نقطه ی شرقی کره ی زمین است که در ابتدای هر روز، نور آفتاب بر آن می تابد. کوه 3776 متری فوجی یاما، در منطقه یاماناشی در استان شیزوئوکا قرار گرفته است. این آتشفشان خاموش، بلند ترین کوه ژاپن است که آخرین بار در سال های 1707 تا 1708 فوران کرد. این کوه توسط سه شهر کوچک گوتنبا (جنوب)، فوجی یوشیدا (شمال) و فوجی نومیا (جنوب غربی) احاطه شده است. این کوه مخروطی و متقارن به نمادی برای کشور ژاپن تبدیل شده است که رد پای آن را در بیشتر آثار هنری و ادبی این کشور می توانید ببینید. این کوه در ژاپن نمادی از شکوه، زیبایی و توانمندی است. از نظر ظاهری، این کوه را می توان شبیه به کوه دماوند در ایران دانست.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب