دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

کمک فنر خودرو چه زمانی باید تعویض شود؟ 

دوشنبه، 31 شهریور 1399
کمک فنرها نقش ضربه‌گیر را ایفا کرده و در دست اندازها و ناهمواری‌ها، خودرو را روان پیش می‌برند. در صورتی که حین عبور از دست اندازها یا پستی و بلندی‌های مسیر پیش روی خود، با جهش یا به اصطلاح بالا و پایین شدن اتومبیل روبرو هستید؛ احتمالا زمان تعویض کمک فنر خودرو از راه رسیده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،کمک فنر بخشی از سیستم تعلیق اتومبیل است که وظیفه اش جذب ضربات ناشی از حرکت خودرو در جاده است.
در حالت کلی سیستم تعلیق خودرو از پنج قسمت مختلف تشکیل شده است که شامل فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق است. باید توجه کرد که هر کدام از این قسمت ها نیز بخش های مختلف خود را دارد. در این جا ما به بررسی کمک فنر می پردازیم.
کمک فنر وسیله ای مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می شود و سر دیگر کمک فنر به قطعه ای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است. در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر می شود.

زمان تعویض کمک فنر خودرو

به طور معمول و توصیه شده، زمان تعویض کمک فنر خودرو در ازای هر ۸۰ هزار کیلومتر است. اما همان طور که گفتیم این عدد، تابعی از نوع رانندگی و مسیری که غالبا در آن تردد دارید و یک سری عوامل بیرونی دیگر خواهد بود. برای آن که از زمان تعویض کمک فنر خودرو بدون کمک کارشناس و تعمیرکار، مطلع شوید؛ نکات زیر را در نظر بگیرید:

پیچیدن غیرمنطقی خودرو در پیچ ها

زمانی که به یک پیچ رسیده و فرمان خودرو را همگام با آن می چرخانیم، انتظار پیچیدن خودرو به همان تناسب را داریم. اما اگر در پیچ ها، خودروی شما به شکلی غیرمنطقی پیچیده و تقریبا آن را خارج از کنترل همیشگی خود احساس می کنید؛ به عیب در کمک فنرها مشکوک شده و حتما اتومبیل را نزد کارشناس آن ببرید.

جهش خودرو در دست اندازها و ناهمواری ها

همان طور که گفتیم کمک فنرها نقش ضربه گیر را ایفا کرده و در دست اندازها و ناهمواری ها، خودرو را روان پیش می برند. در صورتی که حین عبور از دست اندازها یا پستی و بلندی های مسیر پیش روی خود، با جهش یا به اصطلاح بالا و پایین شدن اتومبیل روبرو هستید؛ احتمالا زمان تعویض کمک فنر خودرو از راه رسیده است.

روغن ریزی کمک فنر

مشاهده هرگونه روغن ریزی در کمک فنرها، علامت واضح از عیب در آن هاست و به احتمال خیلی زیاد باید برای تعویض اقدام کنید.

صدای اضافه زمان ترمز کردن

شنیدن صدای اضافه حین ترمز کردن و یا حتی شتاب گرفتن خودرو، علامت عیب در بوش های کمک فنرها بوده و احتمالا مسأله با تعویض بوش ها برطرف می شود. (بوش ها در محل نصب کمک فنرها، قرار دارند.)

کشیده شدن خودرو به یک سمت

شاید پیش از این کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت را تجربه کرده باشید. در این شرایط شما باید نیروی بیشتری به فرمان وارد کرده و آن را به سمت مخالف و در واقع توازن مسیر بکشید. چنین چیزی می تواند حاصل عیب در جلوبندی، میزان فرمان و یا در نهایت کمک فنرها باشد. در صورتی که مشکلی در جلوبندی یا میزان فرمان وجود نداشت، باید به سراغ تعویض کمک فنر خودرو بروید.

فرسایش زودهنگام تایرها

کمک فنرهای آسیب دیده که به درستی عمل نمی کنند، موجب فرسایش زودهنگام تایرها خواهند شد. اگر می بینید که لاستیک های خودروی شما، زودتر از زمان مورد انتظار فرسوده شده و دارای خوردگی هستند، به عیب در کمک فنرها شک کرده و حتما موضوع را پیگیری نمایید.

افزایش طول عمر کمک فنرهای خودرو

برای افزایش طول عمر کمک فنرهای خودرو، روش هایی پیشنهاد می شود که با اعمال آن ها؛ می توانید مدت زمان طولانی تری از کمک فنرهای فعلی استفاده کرده و دیرتر برای تعویض اقدام کنید.

تنظیم جلوبندی

جلوبندی خودرو یکی از اصلی ترین عوامل ثبات و کنترل صحیح خودروها به حساب می آید. اگر جلوبندی اتومبیل شما معیوب بوده و یا اشکالی داشته باشد، فشار ناشی از عدم عملکرد صحیح آن به کمک فنرها وارد خواهد شد. از این رو لازم است که در سرویس های دوره ای، تنظیم جلوبندی را انجام داده و هر عیبی در آن را به سرعت مرتفع سازید.

چک کردن وضعیت لاستیک های خودرو

لازم است که به صورت دوره ای سلامت لاستیک های خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید. لاستیک سایی یا نامتوازن بودن لاستیک ها، از عواملی ست که به مرور زمان کمک فنرها را تحت تاثیر منفی قرار داده و از طول عمر آن ها می کاهد.

رانندگی صحیح

با رعایت رانندگی روان و صحیح و پرهیز از انداختن چرخهای خودرو در هر دست انداز و چاله های کوچک و بزرگ خیابان ها، طول عمر کمک فنرهای خودروی خود را افزایش داده اید.

سواری روان و آسوده با کمک فنرهای سالم

به یاد داشته باشید که عیب در کمک فنرها، باعث می شود تا سواری شما با اتومبیل، چیزی شبیه به اسب سواری یا بدتر از آن شترسواری شود! این کمک فنرها هستند که یک سواری نرم و پرآرامش به راننده و سرنشینان خودرو، اعطا می کنند.

از این جهت، حتما تست های مربوط به عیب در کمک فنرها را جدی گرفته و در صورت لزوم نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید. در ضمن معمولا تعمیرکاران خودرو، توصیه می کنند که کمک فنرها را جفتی تعویض نمایید. به این شکل که کمک فنرهای چرخ های جلو را با هم و کمک فنرهای چرخ های عقب را با هم تعویض کنید. حالت رویایی تر از این هم، تعویض هر چهار کمک فنر با هم و نوسازی کامل آن ها خواهد بود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
سابمیت مقاله چیست؟
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک