دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

کویر رویایی مصر در اصفهان + فیلم 

دوشنبه، 09 مرداد 1402
کویر مصر در روستای مصر و استان اصفهان قرار گرفته است. این کویر زیبا از جاذبه‌های طبیعی اصفهان است که همه ساله میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به سرزمین‌های کویری است. برای آشنایی بیشتر با این کویر زیبا با ما همراه شوید.

روستای مصر در اصفهان

مصر یکی از روستاهای استان اصفهان است که در فاصله 55 کیلومتری منطقه خور و بیابانک و 421 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. کویر مصر در نزدیکی این روستا و در مسیر دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. بنیان‌گذار این روستا شخصی به نام یوسف است که به شغل شبانی مشغول بوده است. آب این روستا از چاه‌های عمیقی که در این منطقه حفر شده است تولید می‌شود از این رو در میان مردم محلی به چاه دراز نیز معروف است. از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشت از مردم درخواست کرد تا نام این روستا را مصر بنامند. مردم روستای مصر در گذشته به کشاورزی، دامپروی و پرورش شتر اشتغال داشته‌اند اما در سال‌های اخیر و به ویژه در ایام گردشگری به مشاغل مربوط اسکان و خدمات مسافران مشغول هستند.خانه‌های روستا در اوج سادگی و درست مانند خانه‌های سایر نقاط کویری ایران ساخته شده‌اند؛ دیوارهای کاه‌گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی که هرکدام هماهنگی خاصی با طبیعت کویر دارند. در کنار هر خانه، طویله کوچکی قرار دارد که اهالی در آن‌ها بوقلمون و بز و گاهی شتر نگه‌داری می‌کنند. در بدو ورود به روستای مصر خانه‌های بومی و محلی کویری با دیواره های گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی در نهایت سادگی و زیبای توجه شما را جلب می‌کند. این روستا درمیان طبیعت دوستان به دریای شنی کویر مصر نیز شهرت دارد. در سفر به این روستای کویری هرگز نباید از دیدن غروب زیبای آفتاب و آسمان پرستاره آن در شب غافل شوید. دریاچه نمک، چشمه دکتر فیش، نخلستان سوخته و نیزار کویر مصر از جاذبه‌های مخصوص این منطقه هستند که در هیچ جای ایران همانندی ندارند.

معرفی کویر مصر در اصفهان

کویر مصر در نزدیکی روستای مصر در 55 کیلومتری خور، در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان واقع شده است. کویر مصر یکی از جاهای دیدنی مصر در استان اصفهان است و یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران و از محبوب‌ترین مقاصد اهالی طبیعت گردی و کویرنوردی محسوب می‌شود. این کویر زیبا، توسط رشته کوه‌هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که بخشی از سلسله جبال کوه‌های فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید. کویر مصر در گودال‌هایی طبیعی در کوهپایه‌های این کوه، تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را تشکیل داده که هدف گردشگری و کویرنوردی قرار گرفته است.

رمل‌های شنی و چال سلکنون در کویر مصر

رمل‌ها اصلی‌ترین جاذبه کویر مصر هستند. پشته‌های شنی از ماسه روان که تا پشت دیوار خانه‌های روستایی سرک کشیده‌اند. تماشای وسعت رمل‌های زردرنگ در کویر مصر تجربه‌ای به‌یادماندنی‌ را برایتان رقم خواهد زد.

چال سلکنون در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است و از جاهای دیدنی کویر مصر به حساب می‌آید. چال‌ها به مناطقی گفته که نسبت به مناطق اطراف دارای ارتفاع کمتری هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند. چال سلکنون نیز فرورفتگی زیبایی است که تپه‌های شنی آن را احاطه کرده‌ و منظره جالبی به وجود آورده‌اند. دریاچه نمک سلکنون در شمال شرقی روستای مصر قرار دارد و آب آن از پساب‌ کشاورزی تامین می‌شود. در سال 1355 سیلی در منطقه مصر اتفاق می‌افتد که به‌تبع آن دریاچه بزرگی در این نقطه به وجود می‌آید و به همین دلیل به آن «سیل کنون» می‌گفتند؛ هرچند به مرور زمان به سلکنون تغییر یافت. برای رفتن به چال سلکنون و دریاچه سلکنون باید از روستای مصر به طرف شمال بروید و پس از روستای فرحزاد، دو راهی چال سلکنون را در پیش بگیرید تا به دو راهی دیگری برسید که مسیر شمالی، شما را به چال سلکنون و مسیر شمال شرقی به دریاچه نمک سلکنون، تخت عروس و تخت عباسی می‌رساند.

گونه‌های جانوری کویر مصر

حیواناتی مانند گربه، روباه‌شنی، مار‌جعفری، خرگوش، کارال، پرندگان شکاری و نیز انواع خزندگان از جمله گونه‌های جانوری موجود در کویر مصر هستند.

تفریحات موجود در کویر مصر

شترسواری یکی از جذاب‌ترین تفریح های کویر مصر است که گردشگران می‌توانند در محل‌های مشخصی از کویر مصر و نزدیکی روستا سوار بر این شترها شوند. موتورهای چهار چرخ امکان رانندگی در دل کویر و تجربه عبور از تپه‌های شنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. سند بوردینگ یا شن سواری نیز از ورزش‌های مهیج کویر مصر است.

بهترین زمان برای بازدید از کویر مصر

کویر مصر آب‌وهوایی گرم و خشک دارد و از همین رو در فصول گرم سال، هوای بسیار گرمی بر منطقه حاکم شده و با فرارسیدن فصول سرد، وضعیت آب‌وهوا معتدل می‌شود. به‌طور کلی، در طول روز به‌خاطر تابش نور خورشید، هوا گرم است و با تاریک‌شدن هوا، دما کاهش می‌یابد و هوا رو به سردی می‌رود. با این اوصاف، بهترین زمان سفر به کویر مصر را می‌توان از آبان ماه تا اواسط اردیبهشت دانست؛ هرچند تماشای زیبایی‌ها و طبیعت بکر و آسمان پرستاره کویر مصر باعث شده است که در تمام ایام سال پذیرای طبیعت‌گردها باشد.

فیلمی از کویر مصر در اصفهان


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
ترجمه تخصصی متن
ترجمه تخصصی کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب