دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف بزرگترین گنجینه طلای باختر در افغانستان؛ زیباترین تاج طلایی جهان در یک قبر +عکس 

شنبه، 04 آذر 1402
کد خبر: 363848
ساعدنیوز: گنجینۀ موسوم به «طلای باختری» تصویری نادر و حیرت‌انگیز از فرهنگ باستانی منطقه‌ای است که امروز آن را با نام افغانستان می‌شناسیم. این گنجینه نخستین بار توسط گروهی از کاوشگران روس و افغانستانی به رهبری باستان‌شناس روسی ویکتورساریانیدی در سال 1978 کاوش شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، ساریاندینی و تیم او حدود 21 هزار قطعه طلا را در شش گور کشف کردند که درون آن‌ها جسد پنج زن و یک مرد بود؛ قدمت این اجساد به قرن یکم پیش از میلاد می‌رسید.

این گنجینه شامل گردن‌بندهای مرصع با سنگ‌های قیمتی، مدال‌های بزرگ، چندین کمربند و یک تاج فوق‌العاده ظریف و شگفت‌انگیز می‌شد؛ به علاوۀ چندین هزار قطعۀ دیگر مثل سکه‌ها و سایر تزئینات از جنس طلا و نقره و عاج. سکه‌های یافت شده در این گنجینه، از سکه‌های رومی و اشکانی تا سکه‌ای با طرح‌های بودایی را شامل می‌شدند.

در یکی از گورها، یک سکه‌ی نقره متعلق به دوره سلطنت شاه پارتی، مهرداد دوم (88-123 پ. م.) پیدا شد. این سکه در دست زن مدفون در گور سوم نگهداشته شده بود. در گور ششم نیز، یک سکه طلا از دوران شاه گودرز اول در دست چپ جنازه پیدا شد.

دربارۀ صاحبان این گنجینه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی آن را متعلق به قبایل پارتی یا سکاهای ساکن منطقه می‌دانند و دیدگاه محتمل دیگر، آن را به قبایل کوشانی نسبت می‌دهد که شاهنشاهی کوشانی را بنیاد نهادند.

تصور می‌شد این گنجینه در دهه‌ی 1990 گم شده است اما در سال 2003 «طلای باختری» به صورت کامل در یک خزانه مخفی در زیر ساختمان بانک مرکزی کابل کشف شد. معلوم شد که آخرین رئیس‌جمهور کمونیست افغانستان، محمد نجیب‌الله دستور انتقال این گنجینه به خزانه‌ی زیرزمینی را داده بود. خزانه‌ای که کلید آن را تنها پنج فرد قابل‌اعتماد در اختیار داشتند.

وقتی گنجینه در سال 2003 باز شد، کلکسیون درون آن توسط موسسۀ نشنال جئوگرافی فهرست شد. دولت افغانستان در آن زمان در توافقی با فرانسه، این کلکسیون را ارزش‌گذاری کرد و آن را به صورت بین‌المللی در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشت. این کار با همکاری چندین موزه مشهور و موسسه نشنال جئوگرافی انجام شد.

در سال 2021 و با تسلط طالبان بر کابل، گزارش شد که سران این گروه جستجویی پی‌گیرانه برای یافتن گنجینه را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر سرنوشت «طلای باختری» دوباره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

  برچسب ها: طلا افغانستان

15 پسندیدم 29 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
فرزانه
8 ماه پیش

من خودم ایرانی هستم ولی معتقدم که دارایی ها واثارباستانی هرکشوری متعلق به خودش است ودرهرکجای دنیاباشه باید به کشور خود بازگردانده شود ودر موزه نگهداری شود چه کشور افغانستان باشه چه کشور دیگری باشه
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویراستاری تخصصی مقاله
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
ترجمه تخصصی متن