دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف شگفت انگیز نقش حضرت مسیح روی جسد 1300 ساله در صومعه قرون وسطایی غوغا کرد+عکس 

دوشنبه، 01 آبان 1402
کد خبر: 359976
ساعدنیوز: دانشمندان در یک گورستان در نزدیکی یک صومعه قرون‌وسطایی نقشی با ارجاع به حضرت عیسی مسیح را کشف کردند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از خبرآنلاین، مرکز مطالعات باستان‌شناسی لهستان در دانشگاه ورشو که اعضایش در محوطه باستانی غزالی مسئولیت حفاری‌های اکتشافی را برعهده داشتند، اعلام کردند که این دومین باری است که یک خالکوبی از دوران قرون وسطا در منطقه نوبی پیدا شده است. نوبی منطقه‌ای باستانی بود که بخش‌های از مصر و سودان امروزی را در بر می‌گرفت.

این خالکوبی روی پای راست جسد، که احتمالا به یک مرد تعلق دارد، مشاهده شده و به گفته متخصصان دارای نماد «چی-رو» Chi-Rho در کنار حروف یونانی آلفا و امگا است.

بیانیه متخصصان می‌گوید که نماد چی-رو از حروف یونانی Chi و Rho تشکیل شده که مخففی برای کلمه مسیح در یونانی است و تأکید می‌کنند که این مخفف در حدود سال 324 میلادی با تبدیل شدن کنستانتین به امپراتوری روم آغاز شد.

حروف آلفا و امگا به ترتیب اولین و آخرین حروف الفبای یونانی و نماینده یک باور مسیحی هستند که می‌گوید خدا آغاز و انجام هر کاری است.

رابرت استارک و کاری گیلبو، زیست-باستان‌شناسان دانشگاه ورشو و پرودو، می‌گویند:

«محل خالکوبی روی پای راست این جسد از این حیث جالب توجه است که گفته شده در همین محل میخی را در پای مسیح مصلوب فرو کردند.»

خالکوبی نشان می‌دهد که این فرد مسیحی بوده، اما مشخص نیست که آیا فردی معمولی یا راهب بوده باشد.

استارک و گیلبو می‌گویند که این فرد در گورستان متعلق به راهب‌های صومعه دفن نشده بلکه در گورستانی دفن شده که آدم‌های معمولی جامعه در آن دفن می‌شدند.

تاریخ‌نگاری کربن نشان می‌دهد که این فرد در محدوده زمانی بین 667 تا 774 میلادی زندگی می‌کرده است.

محوطه باستانی غزالی در سودان

استارک و گلیبو می‌گویند: «در این دوران مسیحیت مذهب اصلی در منطقه بود و بنابراین بسیار رواج داشت.» این فرد در هنگام مرگ بین 35 تا 50 سال سن داشته است.

استارک و گلیبو می‌گویند که جسد در سال 2016 در طی حفاری‌های باستان‌شناسی پیدا شده، اما خالکوبی به تازگی و به واسطه تجزیه‌وتحلیل‌های بعد از حفاری‌ها و عکاسی با طیف کامل به چشم آمده است.

حفاری‌ها بین سال‌های 2012 تا 2018 در محوطه باستانی غزالی و به هدایت تیمی متشکل از باستان‌شناسان لهستانی و سودانی انجام شده است. تحلیل یافته‌های به دست آمده از این حفاری‌ها هم‌چنان ادامه دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
رونمایی از ورزش حرفه ای ایلان ماسک ثروتمند ترین مرد 2023 / مرد خطرناکی که دنیا را متحول می کند + عکس
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
(ویدئو) طراحی بی‌نظیر خانه‌ای شاهانه و رویایی برای عاشقان خودرو با الهام‌ از لامبورگینی وننو/ ادعای شب تو ماشین خوابیدن در واقعیت
خلاقیت خنده دار کارمند خانم در بسته بندی کادوی تولد همکارش با ژله+عکس/ تو باید مغزتو بیمه حوادث کنی😂
جواب دندان شکن و هوشمندانه مقام معظم رهبری به گستاخی یک افسر جوان: سال‌ها بود که چانه خودم را ندیده بودم و حالا الحمدلله می‌بینم!
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
کنایه ی شهربانو منصوریان : یه گونی مدال دارم همه رو میدم کاری کنید منم دانشگاه قبول کنید خانم دکتر شم ! / دختر ایرانی بازم غوغا کرد + ویدیو
ویدیو/ سردیس فیروزه‌ای مکشوفه از اطراف "تخت‌جمشید" متعلق به «آتوسا» دختر زیبای "کوروش کبیر"