دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

کشف یک «نفرین» باستانی در ترکیه: «هرکس این را بشکند خواهد مرد» 

چهارشنبه، 20 تیر 1403
ساعدنیوز:در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی قرق‌قلعه، مُهری با خط میخی که توسط خانواده سلطنتی «هیتی» استفاده می‌شده کشف شده است. نوشتۀ روی مهر تکان‌دهنده است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، در فاصله حدودا 100 کیلومتری از پایتخت ترکیه، بقایای شهر باستانی قرق‌قلعه واقع شده است. این مکان از زمان‌های قدیم یک چهارراه حمل‌ونقل کلیدی بوده و محوطۀ موسوم به بوکل‌قلعه بر آن تسلط داشته است. کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این شهر در دوران مستعمرات تجاری آشوری نیز نقش فعالی داشته و یک مرکز مهم پادشاهی هیتی‌ها در نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد بوده است.

دکتر کیمیوشی ماتسومورای ژاپنی هدایت کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه را به عهده دارد. او تیمش در طی 14 سال کاوش در خرابه‌های بوکل‌قلعه هزاران اثر باستانی کشف کرده‌اند.

یکی از جالب‌ترین مواردی که این تیم موفق به کشف آن شد یک مهر با خط میخی مربوط به دوره امپراتوری هیتی‌ها بوده است. بررسی نوشته‌های خط میخی روی مهر توسط کارشناسان تکمیل شده و این عبارت بر روی آن خوانده شده: «کسی که این را بشکند، خواهد مرد». این نوشته نشان‌دهنده مجازات کسانی است که توافقات را نقض کنند.

دکتر کیمیوشی ماتسومورا می‌گوید این مهر که توسط پادشاه و ملکه هیتی‌ها استفاده می‌شده، در جریان کاوش‌های سال گذشته پیدا شده است. ماتسومورا درباره نوشته روی این مهر گفت: «این مهرها معمولاً بر روی قراردادها زده می‌شدند تا نشان دهند که اگر کسی برخلاف قرارداد عمل کند، مجازات خواهد شد. وجود این مهر در اینجا نشان می‌دهد که پادشاه و ملکه از شهر هاتوشا چیزی به اینجا فرستاده‌اند. این نشان می‌دهد که این شهر روابط نزدیکی با هاتوشا و خانواده سلطنتی داشته است».

در کاوش‌های امسال نیز مهر سفالی دیگری با نقوشی که به چند قطعه تقسیم شده بود، یافت شد. معنای دقیق مهر پس از بررسی‌های کارشناسان مشخص خواهد شد.

ماتسومورا گفت: «به‌تازگی لوح‌هایی نیز در بوکل‌قلعه پیدا شده‌اند که نشان‌دهنده برگزاری مراسم مذهبی در اینجا هستند. می‌دانیم که این مراسم توسط پادشاه یا ملکه هیتی‌ها برگزار می‌شده. به همین دلیل، احتمال می‌رود که پادشاه هیتی‌ها به اینجا آمده یا اقامت کرده باشد. همه این‌ها نشان می‌دهند که بوکل‌قلعه یک شهر مهم در امپراتوری هیتی‌ها بوده است».


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه چاپ یک کتاب
شاهکار مهندسی در هلند؛ عبور کشتی‌ها از روی بزرگراه در آبگذر ولئومیر/ از تعجب انگشت به دهان می‌مانید!
اولین واکنش احمدی‌نژاد به ترور نافرجام ترامپ به زبان انگلیسی+عکس
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
(عکس) گوش خونی و زخمی ترامپ بعد از شلیک امروز به سمت او / از ترور جان سالم به در برد
(عکس) تصویر جالبی از مسعود پزشکیان و امام جمعه شهید تبریز / وقتی رئیس‌ جمهور منتخب مارک لباسش را نشان آیت‌الله آل‌هاشم می‌دهد
(فیلم) پزشکیان در جمع نمایندگان مجلس: اگر بیخودی از من تعریف کنید تصور می‌کنم کسی شدم ...