کوئل چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟

  دوشنبه، 04 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
کوئل چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟
کوئل یکی از قطعات اساسی در سیستم برق خودرو به شمار می‌رود که فقدان آن، مساوی با عدم عملکرد خودروهای بنزینی امروزی خواهد بود. استفاده از باتری استاندارد، اطمینان از عملکرد روان و صحیح اجزای موتور و نیز عدم برق‌دزدی وایرها، می‌تواند به سلامت این قطعه مهم و ارتقاء طول عمر آن کمک شایانی کند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، یکی از قطعات مهم برقی خودرو کوئل است که نقش مهمی را در جرقه زنی و تولید انرژی در خودرو بازی می کند.

موتور برای روشن شدن نیاز به چهار عمل دارد. مکش هوا – متراکم کردن مخلوط سوخت وهوا – احتراق سوخت و هوای متراکم شده و تخلیه ی مواد حاصل از احتراق که همان دود اگزوز می باشد.

در مرحله ی احتراق بعد از این که پیستون از پایین به بالا حرکت می کند مخلوط سوخت و هوایی که در مرحله مکش به داخل سیلندر آمده را متراکم می کند و بعد با یک جرقه شمع این مخلوط منفجر شده و پیستون را به پایین هل می دهد که باعث حرکت میل لنگ و ایجاد قدرت در موتور می شود.

اما این جرقه چه ویژگی هایی دارد؟

این جرقه موتور به صورت لحظه ای می باشد و باید حداکثر قدرت را برای احتراق داشته باشد. ولتاژ این جرقه به بیش از بیست هزار ولت می رسد. اما چگونه؟ در صورتی که باتری فقط میتواند 12 ولت برق تولید کند.

کویل دارای سیم پیچ تقویت کننده است . ولتاژی که از باتری به کویل میرسد توسط کویل تقویت شده و با توجه به تصمیمات ECU توسط وایرها به شمعی که زمان احتراقش فرا رسیده می رسد.

ساختار کویل

بین سیم پیچ ها و داخل آن تشکیل شده از واد عایق پوکسی است. این عایق از نفوذ آب و هر گونه گرد و خاک و آلودگی به محفظه سیم پیچ ها جلوگیری می کند. کویل علاوه بر 4 عدد پایه برای جرقه شمع ها ، 4 عدد پایه برای دیگر عملیات لازم برای جرقه دارد. قابل ذکر است تعداد پایه های جرقه کویل به تعداد سیلندر ها بستگی دارد به طور مثال خودروی شش سیلندر شش پایه جرقه شمع دارد. البته نوعی دیگر از کویل وجود دارد که برای هر شمع یک کویل است که سر هر کدام از آن ها نصب میشود و نیازی به وایر ندارد.

اساس کار کوئل خودرو

کوئل درواقع یک ترانسفورماتور افزاینده برق است که از سه بخش اصلی سیم پیچ اولیه، سیم پیچ ثانویه و هسته فلزی تشکیل می شود. جنس سیم پیچ ها معمولا از نوع مسی است و هسته نیز از آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت مانند آلیاژ پلاتین ساخته می شود.

جریان متغیر ورودی به سیم پیچ اولیه با تعداد دورهای پایین، موجب ایجاد شار مغناطیسی در هسته فلزی می شود. شار مغناطیسی از طریق هسته به سوی اطراف سیم پیچ ثانویه حرکت می کند و بر اساس قانون القای فارادی، جریان القایی درون سیم پیچ ثانویه تولید می شود. سیم پیچ ثانویه دارای تعداد دور سیم چندهزار برابر است و جریانی با ولتاژ بسیار بالا ایجاد می کند. بدین ترتیب، انرژی الکتریسیته موردنیاز جهت ایجاد جرقه در سر شمع های درون محفظه سیلندر تامین می شود و مرحله انفجار در موتور به راحتی انجام خواهد شد.

انواع کوئل

کوئل به طور کلی، به دو دسته وایردار و بدون وایر طبقه بندی می شود. وایر در واقع همان کابل یا سیم انتقال دهنده جریان برق از کوئل به شمع ها است که امروزه به دلیل جلوگیری از افت انرژی، در بسیاری از خودروها حذف شده است.

کوئل های وایردار

این نوع کوئل ها به دو دسته معمولی و دوبل دسته بندی می شوند:

1. کوئل معمولی

کوئل معمولی حالتی استوانه ای شکل دارد و در کنار یک دلکو (توزیع کننده برق بین سیلندرها) به کار می رود. معمولا در خودروهای کاربراتوری یا سیستم های انژکتوری مجهز به دلکو، از این نوع کوئل ها استفاده می شود.

2. کوئل دوبل

خودروهای انژکتوری نسبتا جدیدتر نظیر انواع پژو و پراید موجود در بازار کشور، از این نوع کوئل ها بهره می برند. در کوئل دوبل، جرقه زنی به صورت دو به دو بین سیلندرهای یک و چهار و ۲ و ۳ انجام می شود.

کوئل های فاقد وایر

همان طور که از نام این نوع کوئل پیداست، وایر به عنوان واسطه انتقال دهنده برق کوئل به شمع ها حذف شده است تا میزان هدررفت انرژی به حداقل برسد. انواع کوئل بدون وایر شامل موارد ذیل است:

کوئل کتابی

این نوع کوئل، از لحاظ ساختار شبیه به کوئل های دوبل است و حالتی پهن دارد؛ اما وایر در آن حذف شده است.

کوئل های قلمی

کوئل های قلمی، فرمی مشابه استوانه های نسبتا باریک و بلند دارند و به صورت جداگانه روی هر شمع در قسمت فوقانی سرسیلندر بسته می شوند. کوئل های قلمی، ارتباط مستقیمی با شمع خودرو دارند و کوئل خودروهایی هم چون ال ۹۰ و ساندرو از این مدل است.

علائم خرابی کوئل

اگر کوئل خودرو به طور کامل از کار بیفتد، مسلما دیگر جریان برق به سر شمع ها نخواهد رسید و درنتیجه، موتور روشن نمی شود؛ اما در صورتی که اصطلاحا کوئل نیم سوز شود یا یکی دو مورد از کوئل های قلمی ایراد پیدا کنند، موتور خودرو اصطلاحا سه یا ناقص عمل می کند، ریپ می زند و قدرت موتور بسیار کاهش می یابد.

بداستارت خوردن و روشن نشدن راحت موتور، افزایش مصرف سوخت، کاهش توان موتور، عدم کشش در سربالایی، روشن شدن چراغ چک، نبود جرقه در سر وایر و… از جمله دیگر علائم خرابی کوئل خودرو به شمار می روند.

دلایل خرابی کوئل

معمولا قطعات الکتریکی بر اثر گذشت زمان و گرمای زیاد دچار استهلاک می شوند و درنهایت از کار خواهند افتاد. کوئل نیز از این قاعده مستثنا نیست و می تواند به واسطه این دو عامل از مدار خارج شود.

هم چنین مواردی هم چون اتصال وایر به بدنه خودرو، برق دزدی یا عدم عایق بندی مناسب سیستم انتقال برق از کوئل به سر شمع، عملکرد نامناسب باتری، کیفیت پایین قطعه کوئل و عدم عملکرد روان موتور می تواند به بروز ایراد در کوئل منجر شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان