ساعدنیوز
ساعدنیوز

معایب و آسیب های ازدواج سفید

  یکشنبه، 29 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معایب و آسیب های ازدواج سفید
ازدواج سفید در واقع یک تهدید جدی برای کانون گرم خانواده ها و ویران کردن سبک زندگی اسلامی در کشورمان است. این نوع از ازدواج نه توسط خانواده و اجتماع تایید شده و نه از لحاظ قانونی و شرعی پذیرفته شده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تمامی جوامع گذشته و حال و تمامی ادیان و مذاهب برای انجام ازدواج، قوانین و قواعدی را ترسیم کرده اند و رسوم وآدابی را طراحی نموده اند.

با انجام این آداب و رسوم است که ازدواج به عنوان تعهدی بزرگ برای شروعی بزرگتر معنی پیدا می کند . بارها این جمله را شنیده ایم که : « تعهد مسئولیت می آورد » آری درباره ازدواج هم این چنین است.

تعهد و انجام آداب ازدواج، هرکدام از زوجین را ملزم به رعایت حقوق فرد مقابل می کند و با پایبندی به این مسائل است که هر شخصی در اجتماعی با نام خانواده، نقشی خاص را می پذیرد و به آن عمل می کند و با انجام درست این مسائل است که اجتماع ثبات پیدا می کند و مسائلی مانند ظلم، تعدیگری، هرج ومرج، خیانت و … ریشه کن می شود.

اما باید گفت :

که در جهان امروز، مسئله چهارچوب شکنی و هنجارگریزی آنچنان بست وگسترش یافته است که دیگر به عملی مبتذل و لجام گسیخته مبدل گشته؛ تاآنجا که خانواده؛ این کانون پرورش انسان؛ و ازدواج که نقطه شروع آفرینش انسان فردا است؛ نیز از هجوم سفاکانه آن در امان نمانده است. دیگر رفته رفته تمامی آن آداب ورسوم که برای تجلیل این مسائل بزرگ طراحی شده بودند و بازگوکننده فرهنگی به بلندای تاریخ بشری بودند، زیرگامهای گستاخانه سبک زندگی نوین، سبک وبی ارج گشته اند .

ازدواج سفید یکی از واژگانی است که در جامعه امروز نه تنها سنت وفرهنگ بشری را به سخره گرفته است؛ بلکه رویای براندازی جامعه بشری و به ورطه کشیدن نسل بشر را در سرمی پروراند .

ازدواج سفید چیست؟

اگر بخواهیم ازدواج سفید را به شکل ساده تعریف کنیم، زمانی است که بگوییم زن و مرد بدون هیچ گونه چارچوب قانونی، حقوقی و شرعی و عرفی تشکیل پیوند زناشویی می دهند. در واقع بدون اینکه این ازدواج در جایی ثبت شده باشد، زندگی زن و مرد بر پایه یک تفکر بی اساس شکل می گیرد. در واقع در این ازدواج هیچ گونه تعهد قانونی وجود ندارد و مرد و زن نمی توانند هیچ گونه ادعای قانونی نسبت به هم داشته باشند. بنابراین مشخص است که ازدواج سفید به صورت غیر رسمی و بر خلاف آداب و رسوم و عرف جامعه شکل می گیرد. این نوع ازدواج باعث نگرانی ها و کشکمش های زیادی شده و تاثیرات مخرب زیادی به همراه دارد.

ازدواج سفید از کجا نشات می گیرد؟

این سبک از زندگی زناشویی یکی از شیوه های مرسوم زندگی در جوامع غربی است و نخستین بار در ایالات متحده پس از جنبش «آزادی زن» ایجاد شد. هدف از این جنبش برابری حقوق زنان و مردان و بروز تحول اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در ایالات متحده بود. اما به دنبال آن رفتارهای نامتعارف و ناهنجاری های جنسی زیادی شکل گرفت. در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه می کنیم.

حکم شرعی ازدواج سفید چیست؟

از نظر شرعی و قانونی و مطابق با ماده 1062 قانون مدنی، رابطه دو نفر در صورتی قابل تایید است که هر دو طرفین تمام شروط ازدواج را پذیرفته و تعهد قانونی داده باشند. در نتیجه ازدواج سفید که در آن طرفین قصد ازدواج رسمی با هم را ندارند، وجاهت قانونی ندارد. با این تفاسیر، آیا ازدواج سفید، نامشروع و در صورت اثبات حکم زنا دارد؟ از نظر قانونی و شرعی، رابطه ای که خارج از شرع و قانون باشد، مورد پذیرش نیست. در واقع از لحاظ قانونی ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات حکم «زنا» دارد و فرزند حاصل از این ازدواج نامشروع تلقی می شود.

حکم آن بر اساس قانون مجازات اسلامی چیست؟

رابطه نامشروع برای هر دو طرفین مجازات به همراه دارد و در صورتی که زنا ثابت شود، 99 ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می شود. اما اگر یکی از طرفین متاهل باشد، زنای محصنه محسوب شده و مجازات خاص خود را دارد.

از نظر اسلام، ازدواج سفید چه حکمی دارد؟

ازدواج سفید در واقع زندگی زن و مرد بدون جاری شدن صیغه عقد است. ازدواج بدون صیغه عقد شرعی، باطل است و رابطه زن و مرد حرام محسوب می شود.

معایب ازدواج سفید

  • زندگی که بدون هیچ گونه پایه و اساسی شکل گرفته است باعث می شود که این نوع ازدواج عمر کوتاهی داشته باشد.
  • در روابط خانوادگی دچار مشکل می شوند.
  • عدم وفاداری زوجین به یکدیگر و خیانت های مکرر
  • ترویج فساد و بی بند و باری در کشور
  • جایگزینی زندگی زناشویی با تفریح و خوشگذرانی
  • عدم حمایت اقتصادی و اجتماعی از طرف خانواده ها
  • کم اهمیت شدن ازدواج های رسمی
  • کاهش جذابیت ازدواج های رسمی

اثرات زیان آور ازدواج سفید برای زنان:

ازدواج سفید چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی به زن آسیب می رساند و این آسیب به مراتب شدیدتر و زیان آورتر از تاثیرات مخرب ازدواج سفید برای مردان است. اولین و مهم ترین دلیل ازدواج برای زن، داشتن یک تکیه گاه است. این معیار نقش مهمی در زندگی زن ایفا می کند. این مساله حتی می تواند عشق و علاقه زن نسبت به مرد را تحت تاثیر قرار دهد. یک تکیه گاه مطمئن در غم ها و مشکلات، یک منبع آرامش در هنگام سختی ها و مشکلات، شانه هایی برای گریه کردن از مهم ترین دلایل زن برای ازدواج است. اما در ازدواج سفید زن از وجود تکیه گاه بی بهره است. زنی که در کنار یک مرد به شکل غیر قانونی و غیر شرعی زندگی می کند، مدام نگران است و اضطراب دارد. به دلیل عدم تعهد به یکدیگر، امکان خیانت به میزان زیاد وجود داشته و هر لحظه ممکن است زن تکیه گاه زندگی خود را از دست بدهد. از آنجایی که ازدواج سفید از طرف خانواده ها نیز حمایت نمی شود، زن از نعمت تکیه گاه پدر و مادر خود نیز بی بهره خواهد بود.

در واقع در شرایط ازدواج سفید، نه از طرف خانواده اش تایید می شود و نه جایگاه اجتماعی مورد پذیرش دارد. در نهایت این زنان به افرادی مطرود و منزوی تبدیل می شوند که برای تامین هزینه های زندگی شان دچار مشکل شده و به دلیل بحران های روحی که تجربه کرده اند، به مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی و قرص های روان گردان و روابط نامشروع بیشتر روی می آورند. این زنان بدون اینکه هیچ گونه هدفی برای خود داشته باشند، در نهایت آواره خیابان ها و پارک ها شده و به گدایی می پردازند.

علل گرایش به ازدواج سفید چیست؟

دلیل ازدواج سفید در واقع عدم مسئولیت پذیری حداقل از سوی یکی از طرفین در رابطه است. عدم مسئولیت پذیری یک فاکتور خطرپذیر اساسی در زندگی محسوب شده، زیرا در این گونه روابط اشخاص مسئولیت کارهای خود را به عهده نمی گیرند. از دیگر دلایل ازدواج سفید می توان به وجود مشکلات متعدد اقتصادی، بالا رفتن سن ازدواج در جوانان، افزایش آمار طلاق، عدم اعتقاد به مساله ازدواج اشاره کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (133 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (54 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (47 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (46 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (34 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (33 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده