معایب کراتینه مو

  سه شنبه، 26 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
معایب کراتینه مو
کراتینه مو یکی از روش‌های رایج برای بهبود ظاهر و درمان موهای آسیب‌دیده است. کراتینه مو مثل هر روش دیگر، مزایا و معایب متعددی دارد که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم.

کراتین چیست؟

در واقع کراتین یک نوع پروتئین که به صورت طبیعی در بدن ما هستند که در ناخن، مو و دندان ما وجود دارد عنصر استفاده شده در آن فرمالدئید است که عامل بیماری زا است برای کسانی که با کراتینه سرکار دارند، ولی برای کسانی که موهای خود را کراتینه می کنند، مشکلی ندارد میزان فرمالدئید در این محصولات متفاوت است. کراتین ها تا ۷۰ درصد احیا دارند و ۳۰ درصد هم صافی ایجاد می کنند، برای فرم دهی و ضخامت تارهای مو ترمیم دیده و یا موهای سالم استفاده می شود پیش از استفاده از کراتینه اگر مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس هستید حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. اگربدن شما به این محصولات واکنش نابهنجاری نشان داد، گزارش دهید.

کراتین احیا کننده مو

افرادی که در اثر عواملی مانند سوختگی ناشی از مواد شیمیایی موی سرشان آسیب دیده، همچنین برای موهای دمیج می توانند از کراتینه احیاء کننده مو جهت ترمیم و تقویت موهایشان بهره ببرند. البته به خاطر بسپارید که اولین راه برای درمان موهای که دمیج شده است کوتاه کردن می باشد و راه حل دوم استفاده از روش کراتین احیاء کننده مو است. اثر این نوع کراتین مو مشابه تقویت و ویتامینه کردن موها می باشد.

پس صرفا اگر دنبال احیا کردن موهای سوخته خود هستید روش کراتین احیا کننده مو برای شما کافی است ولی اگر دوست دارید در کنار ترمیم موهایتان آنها را صاف و درخشان کنید به سراغ روش دوم بروید زیرا کراتینه نوع اول صرفاٌ درمانی بوده و جنبه ای دیگری ندارد تفاوتی که کراتین احیا کننده مو با کراتین برزیلی دارد در نوع محلولی است که استفاده می شود. اگر کسی نمی خواهد حالت موهای مجعدی خود را از دست دهد و موهایش صاف شود کراتین احیا کننده مو را باید انتخاب کند زیرا مواد کراتینه خیلی هم قدرت صافی ندارد و در حد اینکه وز مو را بگیرید آن را لخت می کند.

آیا کراتینه مو تفاوتی با صاف کننده مو یا ریلکسر دارد؟

بله. کراتینه مو، موقتی است و بعد از چند ما کاملا شسته می شود ولی ریلکسرهای شیمیایی، دائمی هستند. هر دو روش، مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند و در نتیجه نتایج متفاوتی ایجاد می کنند. ریلکسر های شیمیایی، ساقه های مو را می شکنند و بازسازی می کنند در نتیجه موها ضعیف تر ولی صاف می شوند. به جای تغییر دادن ساختار شیمیایی مو، در روش کراتینه، منافذ با پروتئین ها پر می شود در نتیجه باعث نرمی و درخشان شدن بیشتر مو می شود. بعد از چند ماه، این پروتئین های تزریق شده، شسته می شوند.

آیا این کار را می توان در منزل انجام داد؟

بله. در منزل می توانید این کار را انجام دهید ولی انتظار نداشته باشید که نتیجه سالن آرایشی را بگیرید. در ابتدا باید محصول درست و باکیفیت را بخرید. روی لیبل بسیاری از محصولات، کلمه کراتین ذکر شده است ولی این مورد به این معنا نیست که با استفاده از آن، حتما کراتینه درمانی انجام داده باشید.

موی انسان از پروتئین کراتین تشکیل شده است و محصولاتی حاوی کراتین، نایاب نیستند. برای اینکه در منزل کراتینه مو انجام دهید و بهترین نتیجه را بگیرید، فهرست مواد اولیه محصول را به دقت بخوانید. بعد از اطمینان از مواد اولیه، دستور استفاده از آن را دقیق بخوانید.در نظر داشته باشید که محصولاتی که برای کراتین درمانی در منزل است و شیوه استفاده از آنها در منزل، به اندازه کراتینه کردن مو در سالن دوام ندارد. اگر در سالن آرایش کراتینه انجام دهید، تا چند ماه باقی می ماند ولی کراتینه در منزل فقط چند هفته عمر دارد.


معایب کراتینه ی مو

مصنوعی بودن محصولات کراتینه

کراتین یک ماده شیمیایی طبیعی است که در مو، دندان و ناخن وجود دارد. ولی کراتینی که برای استفاده در درمان مو رایج است، به صور مصنوعی ساخته می شود به همین دلیل ممکن است پوست و چشم های حساس را تحریک کند. با وجود این، تا به حال هیچ عوارض جانبی قابل توجهی بعد از کراتینه گزارش نشده است.

قیمت بالا

کراتینه یک روش پرهزینه و نسبتا گران است. علاوه بر اینکه برای استفاده از این روش باید هزینه بالایی بپردازید، بعد از کراتینه نیز باید مراقب موهای خود باشید. در نتیجه باید شامپوهای خاص بدون سولفات استفاده کنید که این محصولات معمولا هزینه های بالاتری نسبت به محصولات عادی دارند.

ماندگاری کوتاه مدت

بعد از کراتینه کردن مو، موهای شما برای مدت دو تا سه ماه، براق و صاف و لخت باقی می مانند. بعد از این مدت، مو دوباره به شکل اولیه خود برمی گردد و دوباره وز یا مجعد می شود.

احتمال آسیب دیدگی مو

محصولات مرتبط با کراتینه در حالت کلی هیچ آسیبی به مو نمی زنند و بسیار تاثیرگذار هستند مگر آن دسته از محصولاتی که از برندهای نامعتبر و با قیمت های بسیار ارزانی ارائه می شوند. برای اینکه موهای شما در فرایند کراتینه مو کوچک ترین آسیبی نبیند، باید از یک آرایشگر متخصص کراتینه مو کمک بگیرید. اگر فردی که موهای شما را کراتینه می کند، به اندازه کافی مجرب نباشد، ممکن است موهایتان را در معرض حرارت بسیار بالا یا ترکیبات زیاد مواد شیمیایی قرار دهد.

ممنوعیت برای بانوان باردار

به زنان باردار توصیه می شود که موهای خود را کراتینه نکنند. این کار ممکن است برای سلامتی آنها و برای سلامتی فرزندان شان، خطرآفرین باشد. درمان با کراتین موجب آزاد شدن فرمالدهید می شود؛ ماده ای شیمیایی که حتی آرایشگران نیز در معرض خطر آن قرار می دهد.

عامل فرمالدهید

حتما در مورد فرمالدهید در کراتینه درمانی شنیده اید. این ماده شیمیایی، مشکلاتی برای سلامتی افراد ایجاد می کند به خصوص برای کسانی که دائما در معرض آن قرار دارند مثلا آرایشگرانی که کار کراتینه کردن مو انجام می دهند. بیشترین خطری که این ماده برای افراد دارد، متوجه افرادی است که به طور دائم با آن کار می کنند نه برای کسانی که فقط یک بار کراتین درمانی انجام می دهند. ضمنا میزان فرمالدهید در محصولات مختلف کراتین، متفاوت است و این مقدار معمولا روی بسته بندی این محصولات ذکر می شود.

واکنش های آلرژیک

بعضی از افراد ممکن است بعد از کراتین درمانی، واکنش های آلرژیک داشته باشند. خارش و ایجاد راش در پوست، از علائم حساسیت است که در این افراد مشاهده می شود.

استفاده از شامپوهای خاص

برای اینکه کراتینه مو، مدت بیشتری دوام داشته باشد، باید بعد از انجام این کار، از شامپوها و نرم کننده های خاصی استفاده کنید که قیمت بالایی دارند.

می توان با خوراکی ها این لایه کراتین را روی سطح مو تقویت کرد؟

بله؛ با مصرف غذاهایی مثل ژلاتین و مرطوب نگاه داشتن مو و ناخن، کراتین می تواند تا اندازه ای به رشد خود ادامه دهد. به طور کلی، هر چه لایه کراتین مو یا ناخن ضخیم تر باشد، آن ها سالم تر خواهند بود؛ زیرا سلول های مرده خارجی، سلول های زنده داخلی را محافظت خواهند کرد. مرطوب نگه داشتن لایه خارجی کراتین نیز موجب سلامت آن و جلوگیری از ترک برداشتن و قطعه قطعه شدن آن می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان