مهارت های ویژه یک خبرنگار چیست؟

  چهارشنبه، 01 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مهارت های ویژه یک خبرنگار چیست؟
ساعد نیوز: خبرنگاری یعنی تخصص در جمع آوری اطلاعاتی که ارزش خبری دارند و تنظیم آن ها به صورت کاملا تخصصی واستفاده از سبک های مناسب خبرنویسی مرتبط با ارائه خبر. وارائه خبر به صورت حرفه ای که در آن تمام مهارت های مورد نیاز خبرنگاری رعایت شده به نحوی که تمامی عوامل بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند می توانیم اعتماد مخاطب خود را جذب کنیم.

شغل خبرنگاران به علت تهیه خبر که ممکن است این تهیه خبر از اشخاص مختلف ویا سازمان ها و یا سایر کشور ها صورت گیرد ونیز به دلیل اینکه مخاطبان گسترده ای دارد نیاز به مهارت های فراوانی دارد چرا که شما باید بتوانید خبر را از غیر خبر تشخیص دهید، سرعت عمل در جمع آوری خبر داشته باشید و همچنین خبری مبتنی بر صحت جامعیت و شفافیت ارائه دهید وهمچنین توانمندی های لازم جهت برقرای ارتباط موثر با منابع خبر و همچنین مخاطبان را داشته باشید تا در اسرع وقت خبر تهیه نماید وهمچنین انتقال پیام را با بیان موثر انجام دهید تا بتوانید بر مخاطبان خود تاثیر بگذارید و آنان را بر خبر های خود جذب کنید.

مهارت برقراری ارتباط قوی

مهارت ارتباطی نیازی است که در بیشتر مشاغل احساس می شود که در حرفه ی خبرنگاری نبود این مهارت می تواند آسیب جدی به حرفه شما وارد کند، خبرنگاران متبحر نحوه ارتباط با افراد و سازمان های موثر وخبر ساز را به خوبی می شناسند. خبرنگاران دارای مهارت ارتباطی به خوبی می توانند ایده ها یخود را مطرح سازند و موفق عمل نمایند در ایینجا به برخی از عوامل اثر گذار در ارتباط موثر می پردازیم.در مهارت ارتباطی مهم ترین ارتباط داشتن ارتباط قوی با منبع خبر می باشد چرا که اگر خبرنگار بتواند ارتباط خوبی با منابع خبر برقرار کند همواره به آسانی به خبرها دسترسی خواهد داشت که این امر می تواند در موفقیت یک خبرنگار بسیار موثر باشد.

لحن وصدا

لحن وصدای مناسب اهمیت به سزایی در انتقال پیام به مخاطب دارد، از این مسئولین امر در جذب خبرنگاران به لحن وصدای آنان توجه دارند که از خبرنگاران با لحن وصدای مناسب استفاده نمایند. زیرا لحن وصدای می توانددر جذب مخاطب موثر باشد. یک خبرنگار باید تلاش کند تا متناسب با موضوع خبر از لحن وصدای مناسب استفاده نماید مثلا اگر خبری از یک جشن ارائه می کند با لحن وصدای شاد اینکار را انجام دهد.برای داشتن صدای جذاب تمرین کنید نفس عمیق بکشید تنفس عمیق باعث می شود صدای واضحی داشته باشید، آب زیاد بنوشید چرا آب باعث تقویت صدای شما خواهد شد.زیر بم صدای خود را تنظیم کنید صدای خیلی بلند ویاریز در اثر اضطراب به وجود می آیند هر روز روی صدای خود ونحوه یادای کلمات کار کنید نفس عمیق بکشید عضله های گردنتان را شل کنید این به گرم شدن صدای شما کمک می کند.

قدرت بیان

قدرت بیان که عبارت است ازآشنایی با نحوه ادای صحیح کلمات و استفاده مناسب و به جا از واژه ها تا بتواند حق مطلب را اداء نماید. و به بهترین شیوه گزارش را پخش نماید. بداهه گوئی یکی از اجزای قدرت بیان است که در اثر تمرین زیاد وتسلط به خبرنویسی وداشتن اطلاعات زمینه ی در رابطه با موضوع خبر حاصل می شود.برای داشتن بیان پرنفوذ وقدرتمند بهتر است شمرده شمرده صحبت کنید، با اعتماد به نفس صحبت کنید، به خبری که خود ارائه می کنید اعتقاد داشته باشید یعنی باید خودتان چیزی را که می گوئید باور داشته باشید خود پرست نباشید آرام باشید آرام بودن در اثر تسلط به وجود می اید وتسلط حاصل تمرین زیاد است که در آخر موجب نفوذ کلمات شما خواهد شد.

توانایی نگارش

تسلط بر زبان ملی کشور و داشتن قدرت نوشتاری بالا عم از اینکه بتوانید کلمات را با توجه به تقدم وترتیب نگارشی خود بنویسید تا بتوانید معنای کلی جمله خبر را به صورت جامع، شفاف و زیبا به مخاطب خود ارائه دهید بسیار موثر می باشد چرا که قلم زنی حرفه ای در امر خبر می تواند مخاطب را به خبر جذب نماید.برای تسلط بر نگارش و نویسندگی بهتر است بیشتر مطالعه کنید، مطالعه باعث افزایش آگاهی وهمچنین تسلط شما بر لغات و فن نویسندگی می شود.

تند نویسی

تند نویسی در خبر از اهمیت برخوردار است چرا که در بسیاری از موارد از جمله سخنرانی ها ویا مصاحبه ها به دلیل اینکه امکان ضبط وجود ندارد ویا اگر وجود داشته باشد به دلیل مهم بودن انتقال سریع خبر، خبرنگاران ترجیح می دهند خبر ها را با سرعت یادداشت نمایند. این کار به مهارت در تند نویسی نیاز دارد تا بتوانید مهم ترین اطلاعات و تقریبا تمامی نکات را یادداشت نمائید چرا که عدم وجود این مهارت موجب خواهد شد اطلاعات بسیاری از دست بروند.

آگاهی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

شغل خبرنگاری نیازمند داشتن اطلاعات در سطح وسیع اعم از اطلاعات سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... می باشد چرا که تهیه وتفسیر خبر نیازمند داشتن اطلاعات در حوزه ی وسیع می باشد خبرنگارانی که اطلاعات کلی از وقایع روز جهان وساختارهای اجتماعی واقتصادی وسیاسی ندارند نمی توانند پوشش خبری در خور توجهی به مخاطب ارائه دهند وحس دانستن وکنجکاوی انان را ارضئ نمایند ویا در تهیه خبر به علت کمبود اطلاعات خبر غنی وکامل نخواهند توانست تهیه نمایند.

آگاهی از مسائل بین المللی

در عصر ارتباطات می توانیم مشاهده کنیم که مسائل سیاسی اقتصادی و اجتماعی برون مرزها بر مسائل داخلی تاثیر گذار هستند بنابراین خبرنگاران نباید از مسائل بین المللی غافل شوند. به طور مثال در رابطه با رکود اقتصادی ویا مسائل تحولات نرخ ارز و طلا می توانیم به سادگی تاثیرات آن ها را در بازار داخلی کشور مشاهد م یکنیم که سیاست های داخلی نمی تواند تحت تاثیر این تحولات قرار نگیرد.

تحصیلات دانشگاهی

این حرفه مانند سایر حرفه ها نیازمند تخصص می باشد ویا حداقل مدرک کارشناسی را برای ورد به این حرفه لازم دارید ولی بهتر است مدرک شما مرتبط با رشته خبرنگاری باشد به طور مثال رشته ی علوم ارتباطات، علوم اجتماعی، اقتصاد، روانشناسی و... بیشترین ارتباط را با یان حرفه دارند شما می توانید با گذراندن دوره های اموزشی خبرنگاری مهارت های لازم را کسب نمائید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (81 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW