مایکروسافت اج Microsoft Edge چیست و چه کاربردی دارد؟

  شنبه، 20 دی 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت اج Microsoft Edge چیست و چه کاربردی دارد؟
مایکروسافت اج یا Microsoft Edge مرورگر وب ساخته شده توسط مایکروسافت است که در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی شما را با ویژگی ها و امکانات آن بیشتر آشنا کنیم.

Microsoft Edge چیست؟

مایکروسافت اج مرورگر وب ساخته شده توسط مایکروسافت است. این مرورگر اولین بار در سال 2015 برای ویندوز 10 و ایکس باکس وان و سپس در سال 2017 برای اندروید و آی اواس، و بعد از آن در سال 2019 برای مک او اس و در سال 2020 برای ویندوز 7 منتشر شد. در سال 2020 میلادی مایکروسافت، مرورگر مایکروسافت اج را با آپدیت جدیدی با موتور کرومیوم ارائه کرد. قرار است این مرورگر جانشین مایکروسافت اکسپلورر بشود. مایکروسافت در تلاش است تا با ایجاد ویژگی ها و امکانات جدید و به روزرسانی مرورگر Edge، شما را مجددا تقریب به استفاده از آن کند.

ویژگی های مرورگر اج

مرورگر Microsoft Edge (اسپارتان اسبق) بسیار سبک تر از اینترنت اکسپلورر است و شباهت بسیاری به کروم و فایرفاکس دارد و از موتور رندرینگ Trident و Chakra JavaScript استفاده می کرد. تا اینکه مایکروسافت تصمیم به انحلال آن و انتشار نسخه ای بر پایه کرومیوم گرفت. اسپارتان به گونه ای طراحی شده تا هرگونه یادداشت برداری و دسترسی به آن را آسان نماید- به راحتی یادداشت برداشته و برای دوستان یا همکارانتان بفرستید این یادداشت ها در فضای ابری وان درایو ذخیره شده و به راحتی با هر مرورگر و در هر پلتفرم دیگری در دسترس هستند. همچین کورتانا در این مرورگر تلفیق شده تا بتوان با این دستیار کارهای صوتی مانند استفاده از نوار ابزار، جستجو و… را انجام داد. از دیگر ویژگی های اج می توان به ایجاد تب های گروهی اشاره داشت. Microsoft Edge در ویندوز 10 به عنوان مرورگر پیش فرض بر روی رایانه و تلفن همراه سرویس می دهد. این مرورگر با با موتور «Edge» که از موتور Trident انشعاب یافته است «برای ایجاد ویژگی همکاری با وب مدرن» طراحی شده است. موتور تازهٔ « Microsoft Edge » به صورت پیش فرض در سراسر ویندوز 10 استفاده می شود از جمله اینترنت اکسپلورر و صفحه های وبی که می توانند در موتور MSHTML پیشین رندر شوند. نسخه ی جدید مرورگر اج دارای یک نوار قابل انبساط، حاوی تصاویر بسیار کوچکی از کلیه ی تب هایی است که در حال حاضر توسط شما باز شده اند. با کلیک روی فلش کوچک موجود در سمت راست تب فعلی، تب ها برای نمایش تصویر کوچکی از صفحه ی جاری گسترش می یابند.

نکته اصلی در Edge این هست که از IE سریعتر است، اما چقدر سریعتر؟

در برخی از تست های Edge، Benchmark موفق به شکست Chrome شد در حالیکه به باور خیلی از مردم Chrome از هر مرورگر دیگری سریعتر است. در حالت کلی Edge بسیار سرحال و سرزنده است اما در برخی سایت ها شما را برای scroll کردن صفحات و یا در مواقعی که تعداد زیادی Tab باز می کنید منتظر می زاره و کندی از خودش نشون می دهد. عملکرد و یا performance مرورگرها به راحتی با JavaScript Benchmark قابل اندازه گیری است.

اما پی بردن به قابلیت و بهره وری مرورگرها چیزی فراتر از مواردی است که در این تست نشان داده می شود.با این حال، زمانی که صفحه وب سایتی را بارگذاری می کنیم، اجزا مختلفی از قبیل کدهای JavaScript، HTML و CSS، اولویت بندی اینکه کدام یک از اجزا صفحه اول بارگذاری شوند، استراتژی cache کردن و خیلی موارد دیگر نقش بازی می کنند علاوه بر اینها، سرعت سخت افزاری کارت گرافیک شما هم در تعیین سرعت مرورگر شما تاثیر دارد.

تصویر

این تست ها 5 بار بر روی دستگاه surface Pro3 با مشخصات Core i5-4300U و 8 GB رم و با پاک کردن کامل cache همه مرورگرها و خارج شدن کامل از بقیه برنامه ها و پاک کردن تمام extension ها بدست آمده است.

استفاده از حافظه

تصویر

جواب این تست با بارگذاری همزمان 12 وب سایت که بار گرافیکی زیادی دارند و مشاهده وضعیت استفاده از RAM در Task manager به دست آمده و جواب نهایی بعد از بارگذاری کامل سایت ها استخراج شده است

امنیت

Edge نسبت به IE امنیت به مراتب بالاتری رو به ما ارائه میده و مانند Edge، Chrome هم در جعبه شنی یا Sandbox اجرا می شود. به این معنی که پردازش های مربوط به مرورگر کاملاً جدا و ایزوله شده از سیستم صورت می گیرد. بنابراین کدهایی که در مرورگر استفاده می شود نمی توانند به بقیه منابع سیستم شما دسترسی داشته باشند.همچنین در Edge از فناوری smart Screen filter که در IE هم مشاهده شده بود و کارش مسدود کردن malware ها و اخطار دادن راجع به دانلودهای مشکوک بود نیز استفاده شده است. همچنین با حذف کردن ActiveX و پشتیبانی از VBScript به هکرها شانس کمتری را برای خراب کاری داده است.

۵ ویژگی جدید مرورگر مایکروسافت Edge

شاید در حال حاضر چندان مشخص نباشد، اما مایکروسافت در تلاش است تا با ایجاد ویژگی ها و امکانات جدید و به روزرسانی مرورگر Edge، شما را مجددا تقریب به استفاده از آن کند. اگر از نسخه ی آزمایشی ویندوز ۱۰ استفاده می کنید، خواهید دید که پس از به روزرسانی سیستم عامل مایکروسافت که قرار است با نام Windows 10 Creators Update منتشر شود، نسل جدید مرورگر Edge نیز معرفی می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی پنج ویژگی این مرورگر که به عنوان بخشی از نسخه ی بعدی مایکروسافت اج منتشر خواهد شد، بپردازیم. آیا این امکانات جدید می توانند شما را مجاب به استفاده از این مرورگر کنند؟

۱- تب preview bar

نسخه ی جدید مرورگر اج دارای یک نوار قابل انبساط، حاوی تصاویر بسیار کوچکی از کلیه ی تب هایی است که در حال حاضر توسط شما باز شده اند. با کلیک روی فلش کوچک موجود در سمت راست تب فعلی، تب ها برای نمایش تصویر کوچکی از صفحه ی جاری گسترش می یابند.

صداها از نظر مفهومی کاربردی هستند؛ اما در بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که Favicon (آیکون بسیار کوچک هر وب سایت که در نوار آدرس یا نوار بوکمارک مرورگر به چشم می خورد) موجود در هر تب، بهترین شاخصی است که می توان از آن برای مشخص کردن محتوایی که توسط مرورگر در حال نمایش است، استفاده کرد. حتی اگر اندازه ی صفحه نمایش بزرگ باشد، جزییات هر تب آن قدر بزرگ نیست که حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به Favicon باشد. ( مثلا در حال حاضر کاربر مشغول بازدید از کدام سایت است؟) اگر چندین تب مختلف از یک سایت را باز کرده اید، شاید استفاده از تب preview bar بتواند تا حدودی به شما کمک کند.

تصویر

۲- تنظیم تب ها به صورت جداگانه

با استفاده از این ویژگی که در نسخه ی جدید اج ارائه خواهد شد، می توانید با کلیک روی دکمه ی موجود در سمت چپ تب فعلی، آن ها را غیر فعال کنید. این تب ها به صورت یک مجموعه هستند و همین موضوع می تواند امکان باز کردن مجدد همه ی آن ها به صورت گروهی یا جداگانه را برای شما ایجاد کند. علاوه بر آن، می توانید هر یک از تب های موجود در مجموعه را حذف کنید.

تنظیم هر یک از تب ها آن هم به صورت مجزا بسیار کاربردی است؛ زیرا با وجود این که می توان به راحتی به آن ها دسترسی داشت، اما می توان در پس زمینه از اجرای آن ها و در نتیجه، کند شدن سیستم جلوگیری کرد. با این حال، همان گونه که مشخص است، این یک گزاره ی «همه یاهیچ» است. شما باید همه تب های بازشده را به صورت جداگانه تنظیم کنید. امیدواریم که این ویژگی انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد و برای کاربران امکان انتخاب هر یک از تنظیمات مورد نظرشان را روی تب های بازشده به وجود آورد.

تصویر

۳- گزینه های جدید در نوار وظیفه

مرورگر اج دارای دو گزینه ی جدید در منوی taskbar خواهد بود. با راست کلیک روی آیکون مرورگر (یا لمس آن در صفحه نمایش های لمسی) در نوار وظیفه، گزینه های «open a New window» یا «New InPrivate window» را مشاهده خواهید کرد. با استفاده از این گزینه ها، برای باز کردن یک پنجره ی جدید هنوز هم به یک فرآیند دومرحله ای نیاز دارید؛ مانند زمانی که از دکمه ی سه نقطه ی موجود در قسمت راست و بالای مرورگر برای باز کردن یک پنجره ی جدید استفاده می کنید.

برخی از کاربران هنوز هم برای باز کردن یک پنجره ی جدید در مرورگر اج از کلیدهای میانبر Ctrl+N و برای باز کردن یک پنجره ی InPrivate جدید از کلیدهای Ctrl+Shift+P استفاده می کنند.

۴- فاصله گرفتن از فلش و استفاده از HTML5

فلش در رقابت با HTML5 محبوبیت خود را از دست داد. HTML5 امنیت، عملکرد و بهره وری بهتری ارائه کرد. اگر یک وب سایت از HTML5 پشتیبانی کند، مرورگر اج به جای فلش، به عنوان مرورگر پیش فرض آن را اجرا خواهد کرد. مرورگر اج سایت هایی را که هنوز از فلش استفاده می کنند، بلاک می کند تا شما با کلیک روی آن ها، اجرایشان کنید. شما می توانید گزینه های «Allow once» یا «Always allow» را انتخاب کنید.

تصویر

۵- استفاده از Edge به عنوان کتاب خوان

به زودی می توانید از طریق ویندوز استور، کتاب الکترونیکی بخرید و با استفاده از مرورگر اج، آن ها را بخوانید. در قسمت مربوط به Hub مرورگر، یک تب جدید با نام Books وجود دارد. روی دکمه ی Hub در سمت راست و بالای صفحه مرورگر، کلیک کنید تا بتوانید آیکون Books را در میان Reading list و آیکون های History ببینید. از این طریق می توانید به کتابخانه ی مربوط به کتاب هایی که خریداری کرده اید، دسترسی داشته باشید یا با باز کردن Windows Store، کتاب های مورد نظر خود را بخرید. هنگام مطالعه ی یک کتاب با استفاده از مرورگر اج، در صورتی که روی دکمه موجود در سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید، مرورگر آن کتاب را برای شما با صدای بلند می خواند.

تصویر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان