دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

ماجرای اولین فرعون زن تاریخ + تصاویر شبیه سازی شده از چهره او 

شنبه، 03 تیر 1402
کد خبر: 345504
ساعدنیوز: حتشپسوت ( hatshepsut ) اولین و با عظمت ترین فرعون زن مصر باستان بوده است، از مهم ترین قوانین انتخاب فرعون ها مرد بودن ، بوده است که حتشپسوت توانست این قانون را بشکند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز، زمانی که همسر حتشپسوت ، توتمس دوم ( تحوطمس دوم ) که برادر ناتنیش بود به علت ضعف و بیماری در سال 1479 قبل از میلاد مسیح فوت کرد ، پس از او باید پسر خردسال توتمس دوم که توتمس سوم نام داشت به سلطنت می رسید اما او که مادری غیر سلطنتی داشت و صلاحیت حکومت را نداشت به همین دلیل حتشپسوت به مدت 7 سال به عنوان نایب السلطنه انتخاب شد، او در این سال های حکومت کم کم قدرتش را تثبیت کرد و رویای پادشاهی را در سر پروراند.

حتشپسوت با حمایت سیاستمداران و اهالی معبد و آمون توانست به عنوان اولین پادشاه زن مصر تاج گذاری کند و با ابهت و قدرت 20 الی 21 سال حکومت نماید او از این زمان به بعد با نام خانم اعلیحضرت خوانده می شد، اما همین امر باعث ایجاد کینه ای عمیق در دل توتمس سوم شد.

او 3500 سال پیش حکومتش را به عنوان پنجمین پادشاه از هجدهمین سلسله ی فراعنه آغاز کرد و نامش را در تاریخ مصر جاودانه نمود این واقعه در سال 1473 پیش از میلاد رخ داده است ، البته بر سر سال های دقیق به تخت نشستن و حکومت او کمی شک وجود دارد و برخی عقیده دارند او از 1479 تا 1458 پیش از میلاد سرکار بوده است.

در تاریخ درج شده است که ملکه حتشپسوت که خود را پادشاه نامید برای خود ظاهری آراسته اما شبیه به مردان ساخته بود، برای مثال او دامنی کوتاه مانند مردان مصر به تن می کرد که در پشت آن دم شیری چسبیده شده بود.

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد ظاهر حتشپسوت که بسیار جالب است ریش طلائی و زیبایی بود که خودش آن را انتخاب کرده بود تا بر ابهت و قدرت مردانه اش می افزود.

هنگام پیدا شدن مومیایی حتشپسوت باستان شناسان در تعجب بودند که یک زن در جامعه ای کاملا مردسالارانه به فرمانروایی رسیده است ، حتی در برخی کتیبه های آمون ذکر شده که حتشپسوت فرزند آمون است.

با آن که حتشپسوت یکی از خاص ترین فرمانروایان مصر باستان بوده است اما تا سده ی نوزدهم میلادی از چشم باستان شناسان پنهان شده بود ، متاسفانه این ملکه ی قدرتمند عمر طولانی نداشت و در سن 50 سالگی از دنیا رفت و علت مرگش توطئه و یا سو قصد نبوده بلکه تنهاعلت مرگش بیماری بوده است و در نهایت در دره ی پادشاهان ( valley of the kings ) در اتاق kv20 در کنار پدرش به خاک سپرده شد.

اما چگونه؟

با تحقیقات فراوان باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که مرگ حتشپسوت به دلیل سرطان استخوان بوده است که تمام بدنش را درگیر کرده بود. همچنین آن ها یافتند که او از مشکل پوسیدگی دندان و دیابت هم رنج می برده است ، این ملکه پادشاه قدرتمند از یک کرم پوستی استفاده می کرده که در ترکیبات آن مواد سمی زیادی یافت شده است و استفاده ی بیش از حد او از این کرم هم می تواند مرگ او را تسریع کرده باشد.

پس از مرگ ناخوشایند این پادشاه در سال 1458 پیش از میلاد، نام او از صفحات تاریخ پاک شد تا از اذهان هم پاک شود که باستان شناسان عقیده دارند این تحریف تاریخ به دست توتمس سوم که کینه ی او را در دل داشت اتفاق افتاده است، اما با این حال با پیدا شدن مومیایی این پادشاه و فعالیت های فرهنگی او در حال حاضر از نکات ریز زندگی او هم اطلاعات کاملی در دست است.


6 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدید کنند
1 سال پیش

شکل و حالت چشماشون خیلی با ما انسانهای امروزی فرق داشته میشه گفت به زیبایی خاصی در چهره داشتن که مختص به اون نسل بوده
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
شیطنت بامزه نبات دختر کپی برابر اصل مامان سپیده در مطب دکتر در بلژیک+ویدیو/ شلوغ کردنش هم دوست داشتنیه😍
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص