ساعدنیوز
ساعدنیوز

ماجرای شکایت قالیباف از جهانگیری

  سه شنبه، 19 اردیبهشت 1402   کد خبر 339619
ماجرای شکایت قالیباف از جهانگیری
ساعد نیوز: اسحاق جهانگیری در انتخابات سال 96 اتهاماتی را علیه قالیباف مطرح کرد که مصداق تشویش هدفمند اذهان عمومی به‌شمار می‌رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، ماجرای شکایت رئیس مجلس شورای اسلامی علیه معاون سابق رئیس‌جمهور به مناظره جنجالی اردیبهشت سال 96 برمی‌گردد. اسحاق جهانگیری که در نقش نامزد پوششی حسن روحانی وارد عرصه انتخابات شده بود، وظیفه پاسخ دادن به منتقدان رئیس‌جمهور وقت را برعهده گرفت تا روحانی در تقابل با رقبای انتخاباتی خودش قرار نگیرد و جهانگیری را سنگر دفاعی خود در مناظره کند. معاون اول رئیس‌جمهور که قالیباف را رقیب اصلی روحانی می‌دانست، پا را از حد فراتر گذاشت و در مقام گشودن جبهه‌ای تازه به منظور عبور از انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد دولت، اتهاماتی را به قالیباف وارد نمود که مشخصا مصداق افترا و نشر اکاذیب به‌شمار می‌رفت. قالیباف از جهانگیری خواست اتهامات بی‌اساس مطرح شده در این مناظره را تکذیب کند اما با توجه به اصرار جهانگیری بر ادعاهای مطرح شده، اقدامات قانونی لازم را در این خصوص انجام داد و در نهایت قرار جلب دادرسی برای وی صادر شد. حالا اتهامات افترا و نشر اکاذیب علیه محمدباقر قالیباف، نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات سال 1396 با صدور قرار جلب دادرسی اسحاق جهانگیری مورد تأیید قرار گرفته است و معاون اول دولت تدبیر و امید، باید پذیرای تبعات مسئولیت حقوقی اظهارات خودش باشد.

دلیل شکایت قالیباف

معاون حسن روحانی در انتخابات سال 96 و در مقابل چشمان ده‌ها میلیون بیننده تلویزیونی، اتهاماتی همچون تخلفات مالی ازجمله اختلاس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، سوءاستفاده مالی و اعمال نفوذ برخلاف قوانین و مقررات را علیه قالیباف مطرح کرد که مصداق تشویش هدفمند اذهان عمومی به‌شمار می‌رفت. با این وجود، حقیقت این است که هدف موردنظر جهانگیری از این اقدامات غیر قانونی که حمله به مواضع جبهه انقلاب و فرار از پاسخگویی در قبال عملکرد دولت حسن روحانی بود، محقق شد و بدون تردید در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار بود. جهانگیری مدعی شده بود قالیباف در دوره شهرداری تهران، 2,200 میلیارد تومان از املاک شهر را بخشیده، آپارتمان 10 میلیارد تومانی را با دو میلیارد تومان واگذار کرده و در امور نمایندگان مجلس و شورای شهر مداخله و اعمال نفوذ کرده است. معاون اول دولت حسن روحانی همچنین در بخش دیگری ادعا کرد، قالیباف مانع از تحقیق و تفحص مجلس در خصوص شورای شهر شده و افشاگر علیه شورای شهر را زندانی کرده یا موجب بروز تخلفات گسترده حول‌وحوش بانک‌های اطراف شهرداری شده و سهام برخی بانک‌ها را به یک مفسد اقتصادی منتقل کرده است. مجموع این اتهامات بی‌اساس در مناظره سوم انتخابات ریاست‌جمهوری از جانب جهانگیری علیه قالیباف مطرح شد و نامزد پوششی حسن روحانی حاضر به تکذیب موارد خلاف واقع و تهمت‌های مطرح شده نشد تا در دادگاه پاسخگوی اتهاماتی همچون تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و البته افترا باشد. در نهایت بر مبنای اظهارات جهانگیری و شکایت قالیباف متهم احضار شده و در خصوص موارد نشر اکاذیب یا انتساب اعمال خلاف حقیقت به شاکی و وارد نمودن افترا یا انتساب اعمال مجرمانه، تفهیم اتهام شد تا در نهایت حکم قرار جلب دادرسی معاون اول رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید صادر شود. اتهام جهانگیری در این پرونده، وارد نمودن افترا به محمدباقر قالیباف با عناوینی همچون تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی بوده که خلاف حقیقت بودن مطالب عنوان شده در مرحله اول محرز تشخیص داده شد. این در حالی است که بر اساس ماده 71 قانونی انتخابات ریاست‌جمهوری؛ «داوطلبان ریاست‌جمهوری و طرفداران آنان در تبلیغات انتخابات به هیچ‌وجه مجاز به هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی نمی‌باشند و متخلفین طبق مقررات مجازات خواهند شد.» دفاعیات جهانگیری و وکیل وی مؤثر تشخیص داده نشده، قرار جلب به دادرسی متهم را صادر کرد.

سنگ مفت و گنجشک مفت

پس از مناظره جنجالی اردیبهشت سال 96، مطالبه از قالیباف مبنی بر ضرورت شکایت از جهانگیری در خصوص موضوعات و اتهامات مطرح شده به شکل جدی آغاز شد. در سوی دیگر، نزدیکان دولت از این شکایت استقبال کرده و مدعی بودند رسیدگی به موضوعات مورد ادعای جهانگیری می‌تواند سرنوشت بسیاری از موارد و پرونده‌های مطرح شده در خصوص شهرداری تهران را مشخص کند. علیرضا رحیمی، نماینده فراکسیون امید مجلس از طیف حامیان دولت در همان زمان مدعی شد حساسیت پرونده‌های تخلفات شهردار اسبق تهران، ایجاب می‌کند دستگاه قضائی جهت شفافیت اعلام کند این پرونده در کدام شعبه در حال رسیدگی است و هم‌زمان در خصوص روند رسیدگی به این پرونده، اطلاعات اولیه به جامعه داده تا جلوی شایعات گرفته ‌شود. در نهایت، شکایت محمدباقر قالیباف از جهانگیری به منظور تنویر افکار عمومی و روشن شدن جزئیات ادعاهای مطرح شده در همان سال 96 به ثبت رسید و با صدور حکم اخیر مشخص شد تخلف معاون اول دولت روحانی، وارد آوردن اتهامات خلاف واقع به شهردار اسبق تهران بوده و جریان حامی دولت نیز شایعات را با هدف تشویش اذهان عمومی به منظور بهره‌برداری سیاسی در انتخابات مطرح کرده و البته به خواسته خودش در نتایج انتخابات سال 96 با بهره‌گیری از این‌گونه بی‌اخلاقی‌ها دست یافت. قالیباف اعلام کرده بود جهانگیری را به دلیل اظهارات خلاف واقع به دادگاه می‌کشاند و این اظهارنظر با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای سیاسی کشور همراه بود. برخی از چهره‌ها و شخصیت‌ها از قالیباف درخواست می‌کردند این موضوع را به صورت قضائی پیگیری نکند اما شرط قالیباف، پس گرفتن ادعاهای غیرواقعی و اکاذیب مطرح شده بود که جهانگیری نپذیرفت و بر موضع خودش پافشاری کرد تا آخرین راه‌حل، شکایت قانونی، تکذیب اتهامات و موارد عنوان شده در این مناظره باشد.

قالیباف در همان مقطع و یک روز بعد از مناظره، از رجوع به دستگاه قضائی گفته و اظهار داشته بود: «قرار نیست در مناظرات حرف‌هایی زده شود که سندیت ندارد. آقای جهانگیری عدد و رقمی را در مناظره گفتند و حرفی زدند که دادستان کل کشور و دادستان تهران قبلا آن حرف را رد کرده و گفته بودند که این عدد و رقم وجود ندارد. با این وجود، ایشان مجددا آن عدد و رقم را تکرار کردند که طبیعتا یک تخلف آشکار و دروغ بزرگ است. عددی که آقای جهانگیری در مناظره مطرح کردند، یک حرف غیرمنطقی بود؛ ایشان نه تنها سندی ارائه ندادند، بلکه خلاف نظر دادستان کل کشور نیز صحبت کردند که طبیعتا این موضوع را پیگیری قضائی خواهم کرد.» مهدی ذاکری، نماینده قالیباف در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در همین رابطه گفته بود: «ما به هر دو دروغ وارد شده به آقای قالیباف درباره واگذاری املاک و برخورد با دانشجویان اعتراض داریم؛ چراکه هر دو غیرقابل اثبات، فاقد سند و نسبت غیراخلاقی است و در هر محکمه‌ای حاضر به پیگیری هستیم.» جهانگیری در حالی این موارد را مطرح کرده بود که پرونده املاک شهرداری در دستگاه قضائی مراحل پایانی خود را طی کرده و همان‌گونه که دادستان تهران اعلام کرد، برای 170 مورد قرار منع تعقیب صادر شده و خبری از فساد 2200 میلیاردی نیز نبوده است. با این وجود، جهانگیری بعد از شنیدن خبر شکایت قالیباف، واکنش طنزگونه‌ای به موضوع نشان داده و گفت: «شکایت کنند، سنگ مفت است و گنجشک هم مفت.» این در حالی است که حکم صادر شده و صدور قرار جلب نشان می‌دهد اظهارات خلاف واقع جهانگیری برای او بدون هزینه نبوده و باید هزینه وارد نمودن اتهامات بی‌اساس را بپذیرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (379 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (347 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (240 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (194 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (182 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (168 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (151 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (141 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (134 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (122 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (115 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (113 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (111 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس (تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402