دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / عمومی /

هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن چقدر است؟ 

جمعه، 22 مهر 1401
اگر به خارج از کشور سفر کنید و یک گوشی موبایل خریداری کنید و بخواهید در داخل ایران از آن استفاده نمایید، حتما باید گوشی مورد نظر را رجیستر کنید. اما هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن چقدر است؟ در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردن آن صحبت کنیم و اطلاعات جامعی را در این رابطه ارائه نماییم.

گوشی مسافرتی چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با موضوع اصلی بحث یعنی هزینه رجیستر کردن گوشی مسافرتی صحبت کنیم، بهتر است به طور قدم به قدم همه چیز را برایتان شرح دهیم. اول از همه باید بگوییم منظور از گوشی های مسافرتی چیست؟ گوشی های مسافرتی در واقع گوشی های موبایلی هستند که از خارج کشور وارد خاک ایران شوند و قرار باشد در ایران با سیم کارت اپراتورهای داخلی مثل همراه اول و ایرانسل مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال اگر شما به کشور خارجی سفر کنید و در آن جا یک گوشی خریداری نمایید و گوشی را با خود به داخل ایران بیاورید و قصد داشته باشید از آن گوشی در ایران استفاده به عمل آورید، گوشی شما یک گوشی مسافرتی خواهد بود و توضیحاتی که در این مقاله ارائه می کنیم کاملا به دردتان می خورد. دقت داشته باشید که گوشی هایی که موقتا وارد ایران شده باشند و قرار نباشد که برای همیشه از سیم کارت های داخلی کشور سرویس گیری کنند، هیچ نیازی به رجیستر شدن نخواهند داشت. برای مثال اگر عموی شما از خارج از کشور به ایران سفر کند، نیازی به رجیستر کردن گوشی خود نخواهد داشت، چون قرار نیست که از آن گوشی به طور دائم در ایران استفاده کنید. حال اگر وی از خارج کشور برای شما یک گوشی هدیه بیاورد، چون قرار است شما دائما از آن در داخل کشور استفاده کنید، دستگاه تحت ضوابط گوشی های مسافرتی قرار خواهد گرفت.

رجیستر کردن گوشی یعنی چه؟

طرح رجیستری موبایل طرحی است که توسط دولت پیاده سازی شده و انصافا هم تا به امروز نتایج قابل قبولی داشته است. به موجب طرح رجیستری موبایل باید تمام گوشی هایی که به داخل خاک کشور وارد می شوند و قرار است توسط کاربران و با نصب سیم کارت های اپراتور های داخلی مورد استفاده قرار گیرند، در سامانه ای تحت عنوان سامانه همتا ثبت شوند. بدین ترتیب هر گوشی به نام فردی که آن را خریداری کرده ثبت می شود و با سیم کارت وی قابل استفاده خواهد بود. بدین ترتیب علاوه بر جلوگیری از قاچاق گوشی های موبایل، سرقت این گجت ها هم تقریبا بی فایده می شود و به همین دلیل است که طی چند وقت اخیر و پس از پیاده سازی طرح رجیستری موبایل، آمار سرقت گوشی های موبایل به شدت کاهش یافته است. برای آشنایی بیشتر با طرح رجیستری موبایل و سامانه همتا به مطالعه مقاله “سامانه طرح رجیستری موبایل چیست؟ آیفون اپل و سامسونگ” بپردازید. در نظر داشته باشید که برای رجیستر کردن گوشی های موبایل هیچ نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد و این مسئله به طور رایگان و توسط خود کاربر قابل انجام خواهد بود.

مالیات گوشی مسافرتی

خب حالا این سوال پیش می آید که وقتی گوشی را وارد خاک ایران کردیم باید چکار کنیم؟

بعد از وارد کردن گوشی حتما باید مالیات گوشی مسافرتی یا همان هزینه گمرک را پرداخت کنید، زیرا فقط در این صورت است که می توانید گوشی را رجیستر کرده و بدون مشکل از آن استفاده کنید.اما هزینه گمرک گوشی مسافرتی چقدر است؟ و چطور باید پرداخت کنیم؟جواب این سوال ها و مالیات بر گوشی های مسافرتی ایران را در ادامه خواهیم داد بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

هزینه گمرک گوشی مسافرتی

برای اینکه بتوانید یک گوشی که توسط شما وارد ایران شده را در ایران رجیستر کنید و از آن استفاده نمایید یا آن را بدون مشکل به دیگران بفروشید، حتما باید هزینه گمرک گوشی را پرداخت نمایید و از گمرک یک رسید دریافت کنید. فقط و فقط با داشتن این رسید می توانید گوشی که وارد ایران کرده بودید را رجیستر کرده و بعدا بدون مشکل از آن استفاده به عمل آورید. اما مهم ترین سوالی که در این راستا ذهن خیلی از افراد را مشغول کرده مربوط به هزینه گمرک گوشی مسافرتی می شود! نحوه تعیین هزینه گمرک گوشی مسافرتی چگونه است و برای وارد کردن یک گوشی به داخل ایران باید چقدر هزینه گمرک پرداخت شود؟ در بخش بعدی دقیق تر در مورد این مسئله صحبت می کنیم.

چگونگی پرداخت هزینه گمرک گوشی مسافرتی

حالا چطور هزینه مالیات گوشی مسافرتی را پرداخت کنیم؟ دو روش برای پرداخت هزینه گمرک گوشی وجود دارد.

می توانید به محض ورود به داخل کشور به یکی از دفاتر گمرک مراجعه کنید.

گوشی خود را به کارشناس گمرک بدهید و از او بخواهید آن را ثبت کند.

بعد از ثبت گمرک به شما رسیدی خواهد داد که باید از آن نگهداری کنید زیرا باید برای رجیستر کردن گوشی از آن استفاده کنید.

و روش دوم این است که به سایت گمرک مراجعه کنید و هزینه گمرک گوشی مسافرتی خود را پرداخت کنید.

راهنمای پرداخت عوارض گمرکی دستگاه در سایت گمرک

  • ابتدا وارد سایت اینترنتی گمرک، شوید.
  • در صفحه اول شناسه (IMEI) دستگاه خود را وارد نمایید.
  • برای پیدا کردن شناسه IMEI مقاله آموزش تمام روش های پیدا کردن کد IMEI گوشی موبایل را مطالعه کنید.
  • حالا پاسخ استعلام از سامانه همتا نشان داده می شود، اگر اطلاعات نشان داده شده با برند و مدل دستگاه شما مطابقت دارد، گزینه ادامه را انتخاب کنید، در غیراین صورت با پشتیبانی سامانه همتا ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرید.
  • در این مرحله، نوع دستگاه، برند، مدل و مشخصات فنی را انتخاب کنید.
  • حالا باید اطلاعات هویتی مسافر وارد شود.
  • به این نکته توجه داشته باشید حتماً باید شماره سیم کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت.
  • کد امنیتی که برایتان فرستاده شده را در قسمت مربوطه وارد کنید و گزینه ادامه انتخاب شود.
  • حالا شناسه پرداخت و مبلغ تعیین شده حقوق و عوارض گمرکی و اطلاعات هویتی در سایت گمرک نمایش داده می شود. اگر اطلاعات درست است گزینه پرداخت را انتخاب کنید در غیراین صورت برای ویرایش اطلاعات گزینه حذف یا برگشت به مرحله اول را انتخاب نمایید.
  • با انتخاب گزینه پرداخت، صفحه پرداخت اینترنتی نمایش داده می شود.
  • در نهایت با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی، حقوق و عوارض گمرکی تعیین شده را پرداخت کنید.
  • بعد از پرداخت، پیامی مبنی بر موفقیت آمیز بودن این فرآیند به شما نشان داده می شود.
  • دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.
  • پس از تکمیل فرآیند خرید به سایت گمرک برمی گردید.
  • در این قسمت پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه دستگاه نمایش داده خواهد شد.
  • حالا گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب نمایید.
  • این نکته را به یاد داشته باشید که حتما گزینه ارسال اطلاعات به همتا را انتخاب کنید تا اطلاعات شما برای سامانه همتا ارسال شود در غیر این صورت کد فعالسازی دستگاه به صورت آنی برای شما پیامک نخواهد شد.

حالا کافیست با مراجعه به سامانه همتا گوشی موبایل خود را رجیستر نمایید.

عدم پرداخت هزینه گمرک گوشی

در صورتی که هزینه گمرک را پرداخت نکنید قادر به رجیستر کردن گوشی تان نخواهید بود.بنابراین با گذاشتن اولین سیمکارت یکی از اپراتورهای ایران، سازمان گمرک به شما ۳۰ روز مهلت خواهد داد تا هزینه گمرک گوشی مسافرتی را پرداخت کنید؛ در صورتی که در این بازه مالیات گوشی را پرداخت نکنید، سرویس دهی دستگاه قطع می شود.برای رفع مشکل قطع سرویس گوشی رجیستر نشده مسافرتی هم بهتر است به صورت حضوری به دفاتر گمرک مراجعه کنید.اگر بعد از مدتی قصد فروش گوشی مسافرتی را داشتید با خیال راحت از طریق سامانه همتا انتقال مالکیت دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل مالیات بر گوشیهای مسافرتی و پرداخت هزینه گمرک را بررسی کرده و به صورت کامل نحوه پرداخت و رجیستری کردن گوشی مسافرتی را توضیح دادیم. اگر سوال یا نظری دارید با ما به اشتراک بگذارید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)