ساعدنیوز
ساعدنیوز

معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره

  یکشنبه، 17 تیر 1403 ID  کد خبر 396083
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره
ساعدنیوز: من در خاطراتم هم نوشته‌ام که ‌ایشان مطالعات گسترده‌ای داشتند. یک روز از من پرسیدند شما کتاب «فونتامارا» را خوانده‌اید؟ گفتم بله خوانده‌ام، چون در کیش یکی از دوستانم داشت و من از او گرفته بودم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از عصرایران، مهدی نوروزی، معلم زبان انگلیسی آیت‌الله خامنه‌ای گفت: وقتی اولین بار ‌ایشان را زیارت کردم برای خود من خیلی جالب بود که اتاق مطالعه و کتابخانه‌شان با گلیم فرش شده بود. با میزهای مطالعه‌ای کوچک و کنار آن سماوری قرار داشت و همیشه بساط چای برقرار بود. کتاب‌هایی که اطراف همین میز پراکنده بود، مثلا کتاب «جنگ نیشکر در کوبا» بود یا کتابی در رابطه با کودتای 28 مرداد.

آنچه در این گفت‌وگو می‌خوانید مربوط است به خاطرات مهدی نوروزی، از آموزش زبان انگلیسی به رهبر انقلاب، فضای منزل ایشان و گفت‌وگوها و اتفاقاتی که در آن ایام داشتند. نوروزی بعد از انقلاب در دفتر مشاورت امام‌ (ره) به فعالیت خود ادامه می‌دهد و همچنان با آیت الله خامنه‌ای در ارتباط است. هرچند وقتی از او می‌پرسیم چرا برای نوشتن این خاطرات اقدام نکرده و جلد دوم کتاب را که به دوره پس از انقلاب مربوط است به انتشار نرسانده، آن را منوط به بررسی‌ها و تحقیقات و شرایط مختلف می‌داند.

نوروزی همزمان با انقلاب، تحصیلات خود را در رشته «زبان و ادبیات عرب» و «قرآن و حدیث»‌ ادامه می‌دهد و سال‌ها در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول به تدریس بوده است. هرچند در حال حاضر از کار تدریس در دانشگاه کناره گرفته تا برای انتشار برخی آثارش اقدام کند. بخش‌هایی از خاطرات او در کتاب «همافر»، بعد از انتشار، از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته بود.

در این گفت‌وگو اما تلاش کردیم جزئیات دیگری از آشنایی ایشان با رهبر انقلاب، کتاب‌هایی که می‌خواندند و گپ و گفتی که در آن ایام با ایشان داشتند، انجام بدهیم.

*وقتی به مشهد منتقل شدید، از طریق حاج‌آقا نیری با آیت الله خامنه ای آشنا شدید. چطور شد که شما را برای تدریس زبان انگلیسی به ‌ایشان معرفی کردند؟ چرا رهبر انقلاب در آن زمان می‌خواستند با زبان انگلیسی هم آشنایی پیدا کنند؟

حاج آقای نیری از دوستان بسیار صمیمی رهبر انقلاب بودند. ‌ایشان مدتی در انجمن حجتیه به‌عنوان استاد تدریس می‌کردند، اما بعد این انجمن‌ ایشان را مضر تشخیص داده بود و لذا اخراج شدند. در مجموع حاج آقای نیری که بعد از مدتی شناختش نسبت به من بیشتر شده بود، پیشنهاد دادند که من به آقای خامنه‌ای زبان تدریس کنم. خیلی خوشحال شده بودم. بالاخره تعریف آقای خامنه‌ای را شنیده بودم، کتاب‌هایی را که آن موقع نوشته و ترجمه کرده بودند، هم خوانده بودم. وقتی خدمت‌ ایشان رسیدم، خوشحال بودند که ما بتوانیم با هم کار کنیم. هفته‌ای دو روز قرار می‌گذاشتیم و من می‌رفتم به‌ ایشان زبان تدریس می‌کردم.

انصافا هم جدی بودند. درس‌هایی که می‌دادم، هفته بعد که می‌رفتم‌، ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام داده بودند. به هر حال مشهد هم مرکز علمی و مذهبی بود و بسیاری از مسلمانان جهان از کشورهای مختلف برای زیارت حضرت رضا(ع) می‌آمدند. زائران خارجی هم دنبال افرادی می‌گشتند که با اسلام و تاریخ اسلام آشنا باشند، بنابراین با آقای خامنه‌ای ارتباط داشتند. لذا ‌ایشان که به شخصیتی مبارز شناخته شده بودند، تلاش کردند زبان انگلیسی را یاد بگیرند تا با آنها مستقیما ارتباط برقرار کند.

*کمی درباره فضای منزل‌ و ماشین‌ و در کل سبک زندگی‌ ایشان در آن دوره بگویید.

وقتی اولین بار ‌ایشان را زیارت کردم برای خود من خیلی جالب بود که اتاق مطالعه و کتابخانه‌شان با گلیم فرش شده بود. با میزهای مطالعه‌ای کوچک و کنار آن سماوری قرار داشت و همیشه بساط چای برقرار بود. کتاب‌هایی که اطراف همین میز پراکنده بود، مثلا کتاب «جنگ نیشکر در کوبا» بود یا کتابی در رابطه با کودتای 28 مرداد. البته بعدها کتابی از رهبری چاپ شد به نام «خون دلی که لعل شد» که مصاحبه‌ای با ایشان است. به نظر من خواندن این کتاب برای شناختن رهبر انقلاب واجب است.

در این کتاب نوشته شده که چطور زندگی می‌کردند. مثلا وقتی می‌بینند طلبه‌ها فرش ندارند، فرش‌های‌شان را می‌فروشند و گلیم می‌خرند و بین طلبه‌ها پخش می‌کنند. لذا زندگی‌ ایشان ظاهرسازی نبود؛ دقیقا همان چیزی بود که من هم در رفت‌وآمد به منزل ‌ایشان می‌دیدم. از پرده پارچه‌ای که قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا می‌کرد، سادگی زندگی ایشان مشخص بود. یعنی این سادگی را واقعا در زندگی‌شان می‌دیدید.

*پیش از حضور شما، رهبر انقلاب چند بار توسط ماموران ساواک دستگیر شده بودند. چطور عمل می‌کردید که ساواک نسبت به ورود شما به منزل رهبر انقلاب، حساس نشود؟

من شنیده بودم که دستگیر شده‌اند، البته چند بارش را نمی‌دانستم. اما وقتی خدمت‌ ایشان رسیدم در همان جلسه‌ای که با هم درس می‌خواندیم، ساعت جلسه بعدی را هم با یکدیگر تنظیم می‌کردیم. بنابراین اینطور نبود که من همیشه یک روز و ساعت مشخص به منزل‌شان بروم که قضیه لو برود. ضمن اینکه مراجعین حاج آقا، روزی یکی دو نفر که نبودند. وقتی زنگ خانه را می‌زدم، یک نفر می‌آمد بیرون و بعد من می‌رفتم داخل. یا وقتی من می‌آمدم بیرون، یک نفر دیگر می‌رفت داخل؛ از دانشجویان و طلبه‌ها گرفته تا مردم عادی. گاهی واقعا از این نظمی که وجود داشت لذت می‌بردم؛ یعنی ساعت درس ما که تمام می‌شد زنگ در خانه، هم‌زمان برای ورود فردی دیگر، ‌زده می‌شد.

*در جایی اشاره کرده بودید که یک بار بعد از بیرون آمدن از منزل‌ ایشان، دیده بودید فرزندان‌شان دوچرخه‌تان را سوار شده‌اند یا چنین چیزی. برخورد جالبی بود. می‌شود دقیق بگویید چه اتفاقی افتاده بود؟ شما با دوچرخه منزل ‌ایشان می‌رفتید؟

من دوچرخه‌ای داشتم که دوچرخه واقعا بابرکتی بود. (لبخند) منزل‌ ایشان هم با دوچرخه می‌رفتم و آن را جلوی در قفل می‌کردم و می‌رفتم داخل. یکی دو بار آمدم دیدم زنگ و چراغ دوچرخه دست خورده است. آقای خامنه‌ای به هر حال چهار تا پسر داشتند که کوچک بودند. تصورم این بود که بچه‌ها آمده بودند و با دوچرخه من بازی کرده بودند. البته قفل بود؛ نمی‌توانستند سوار شوند جایی بروند، اما بالاخره در همان عوالم کودکانه خودشان دوچرخه را دستکاری می‌کردند. (می‌خندد)

ایشان مطالعات گسترده‌ای داشتند. یک روز از من پرسیدند شما کتاب «فونتامارا» را خوانده‌اید؟ گفتم بله خوانده‌ام، چون در کیش یکی از دوستانم داشت و من از او گرفته بودم. کتابی دیگر را پرسیدند. گفتم نه. توصیه کردند حتما این کتاب را بخوانم.

*دو نکته در خاطرات‌تان در زمان تدریس به آیت الله خامنه‌ای بسیار مهم بود. یکی نظم‌ ایشان و دیگری کتاب‌هایی که در منزل‌شان می‌دیدید و گستره مطالعاتی‌شان. اگر موافق باشید در این زمینه هم برای خوانندگان‌مان بگویید.

من در خاطراتم هم نوشته‌ام که ‌ایشان مطالعات گسترده‌ای داشتند. یک روز از من پرسیدند شما کتاب «فونتامارا» را خوانده‌اید؟ گفتم بله خوانده‌ام، چون در کیش یکی از دوستانم داشت و من از او گرفته بودم. کتابی دیگر را پرسیدند. گفتم نه. توصیه کردند حتما این کتاب را بخوانم.

مطالعات‌ ایشان زیاد بود. یادم است یکی از کتاب‌هایی که آن موقع چاپ کرده بودند، کتاب «از ژرفای نماز» بود که خیلی کتاب جالبی بود. یا ترجمه کتاب «آینده در قلمرو اسلام». وقتی در کیش بودم من هم کتابی نوشته بودم برای گروه سنی کودک و نوجوان به نام «وقتی که دیوار فرو می‌ریزد». بنابراین من هم کتابم را به‌ایشان دادم و مطالعه کردند.

یادم است بعضی از لغاتی را که اشتباه نوشته بودم، تصحیح کرده بودند. به من گفتند کتاب خیلی خوبی است و اگر می‌توانی برای سطح بچه‌ها، از میرزا کوچک خان بنویس. ‌ایشان مطالعاتش زیاد بود. در کتاب «شرح اسم» به قلم هدایت‌الله بهبودی نکته‌های جالبی وجود دارد.

در همین کتاب نوشته شده که ‌ایشان کتاب «بینوایان» را دو بار خوانده‌اند. در واقع اغلب این کتاب‌هایی که مشهور است، ‌ایشان خوانده‌اند. اگر کتاب «من و کتاب» را خوانده باشید، به بسیاری از مطالعات ایشان و نقدهایی که روی کتاب‌ها داشتند،‌ اشاره شده است. خیلی کتاب جالبی است و من هم زمانی که در دانشگاه تدریس داشتم، این کتاب را بین دانشجویان توزیع می‌کردم. بنابراین مطالعات ایشان، هم قبل از انقلاب‌ گسترده بود و هم بعد از انقلاب.

*گویا یکی دو کتاب هست که خود ایشان به شما هدیه دادند. هنوز آنها را دارید؟

یادم نیست جلسه چندم تدریس زبان انگلیسی بود که‌ ایشان یک رمانی به من دادند به نام «تام پین». انصافا هم کتاب خوبی بود و هنوز هم در کتابخانه‌ام دارم. یک روز دیگر کتاب «ناصر» را دادند و توصیه کردند که بخوانم. ‌ایشان برای من درباره ناصر، توضیح دادند و اشتباهاتی که داشت. سید قطب را اعدام کرده بود و ‌ایشان می‌گفتند این اشتباهی بزرگ بود. کتاب نهج‌البلاغه به زبان انگلیسی را هم به من هدیه دادند.

*بعد از انقلاب هم ارتباط شما با رهبر انقلاب همچنان ادامه داشته و به‌عنوان مشاور ایشان در نیروی هوایی، خاطرات فراوانی دارید. چرا نوشتن خاطرات‌تان را ادامه ندادید؟ قصد ندارید جلد دوم خاطرات‌تان را هم بنویسید و منتشر کنید؟

من خودم بسیار علاقه‌مند هستم به نوشتن خاطرات بعد از انقلاب. برای اینکه برخی از نکات را فراموش نکنم تقریبا 160 عنوان نوشته‌ام که یادم نرود. مخصوصا دوران ریاست‌جمهوری حضرت آقا، با ایشان ارتباط داشتم. اما قضیه این است که قبل از انقلاب به خاطر جو امنیتی شدیدی که بود، ارتباط زیادی با دیگران نداشتم و هر چه در کتاب‌هایم می‌نوشتم، آن چیزهایی بود که به ذهنم می‌رسید.

اما بعد از انقلاب مقام رهبر انقلاب در منزلی که در خیابان ایران داشتند، من، آقای فلاحیان، محسن رضایی و عده‌ای دیگر از دوستان را که در اطلاعات کار می‌کردند، خواستند و فرمودند که به ما خبر داده‌اند قرار است کودتایی شود. ما ستادی تشکیل دادیم و دوستان نیروی زمینی و دریایی را هماهنگ کردیم و به لطف خدا کودتا خنثی شد.

از این قضیه گرفته تا حمله آمریکا به طبس. آن زمان واقعا در مرکز این اتفاقات بودم. نوشتن خاطرات آن دوره هم مستلزم این است که نزدیک با 50 نفر از دوستان به‌خصوص حاج آقای فلاحیان جمع شویم تا نظرات همه را جمع‌آوری کنیم، چون من نمی‌توانم تنها نظرات خودم را بنویسم. اما متاسفانه هنوز این زمینه فراهم نشده است تا من بتوانم خاطرات بعد از انقلاب را بنویسم و منتشر کنم.


  دیدگاه ها
ادهم
3 هفته پیش

جانم فدای رهبرم
بازدیدکننده
3 هفته پیش

جانم فدای رهبرم
فاطمه
3 هفته پیش

خدایا حافظ و نگهدارش باش چشم امیدمون به این سید بزرگوار هست اولاد علی و فاطمه هست جانم فداش
فاطمه
3 هفته پیش

فدات بشم سید علی خامنه ای بابای منی سایه ات مستدام پسرفاطمه زهرا ان شاءالله همیشه سلامت وتندرست باشی قلب و امید امت ایران
محمدی
1 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
محمد
2 ماه پیش

حضرت آقا حضرت عشق 🙏🇮🇷
مرضیه سادات
2 ماه پیش

خدا رهبر عزیزمون رو حفظ کنه انشاالله خودشون پرچم انقلاب رو به دست صاحب الزمان برسونن
بازدیدکننده
2 ماه پیش

خدا سایه ایشان رو بالای سرهمه مانگهه دارد آیندگان می فهمند ایشان که بود ما قدر نمی دانیم
فاطمه
2 ماه پیش

انشالله اقا همیشه سلامت باشند
مهشید
2 ماه پیش

چقدر ماهی شما 🥰🥰
محیااسلامی
2 ماه پیش

جانم فدای رهبرم.ای کاش مردم قدراین سیدبزرگوار وعزیزروبدونن
شهرام
2 ماه پیش

جانم فدای رهبر
بازدیدکننده
2 ماه پیش

سلام و صلوات بر رهبر عزیزم جانم فدایت تبعیت از امام خامنه باعث سربلندی در دنیا و آخرت می شود
امیر
2 ماه پیش

جانم فدای رهبر. آرزوی من دیدن رهبراست
ملکه
3 ماه پیش

ساعدنیوز خدا به شما خیر بده که صادقانه درباره ی رهبر ایران مطلب می‌گذارید و روشنگری میکنید
بازدیدکننده
3 ماه پیش

بسیارعالی.خدا عمر باعزت دهد به رهبر انقلاب
ثنا
3 ماه پیش

رهبر عزیزم درد و بلات بخوره سر دشمنانت.
عبداالله قدیر
3 ماه پیش

خداسایه اقای خامنه ای رابرسرمانگه دارن عمرباعزت
مهدویان
3 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
بازدیدکننده
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر لبیک یا خامنه‌ای💖
ایرج میرزا
3 ماه پیش

هرکس دوست دارد خدا را ببیند نگاه آقای مظلوم کند که خدا در وجود ایشان است
وحید
3 ماه پیش

لبیک یا خامنه ای
زینب
3 ماه پیش

آرامش خاطرم ، عشق آسمانی من، جانم فدای تو💚
مرتضی درافشان
3 ماه پیش

به حق این شبهای عزیز ازخدا میخوام از عمر من کم کنه و به عمر رهبر عزیزم اضافه کنه، جانم فدای رهبرم
مجتّبی زنگنه
3 ماه پیش

جانم فدای چنین رهبری.
محمد
3 ماه پیش

اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران مدیون رهبری عزیز ماست دعای ما طول عمر ایشان همراه با سلامتی است
محمد مهدی
3 ماه پیش

عمرم ارزانی یک لحظه زندگی رهبرم...
بهنن
3 ماه پیش

یی دونه ای رهبرم .زنده باشی
ایرانی
3 ماه پیش

لبیک یا خامنه ای ،سلامتی رهبر عزیز صلوات
سودابه قنبریان
3 ماه پیش

دیدن آقا آرزوی من هستش
علی
3 ماه پیش

جونم بفدات آقا جان
رامین
3 ماه پیش

درود بر رهبر والانگر و والامنش ما ، سیدعلی
سلیمان
3 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
مهدی
3 ماه پیش

رهبرعزیزم انشاالله خداونددشمنان شماواسلام رانابودکند
مهرداد
3 ماه پیش

افتخار بررگ ما ایرانیان داشتن رهبری ساده زیست و فرزانه است
بازدیدکننده
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر
سما
3 ماه پیش

از خداوند منان برای رهبری عزیز 💗 عمری طولانی توام با عزت و سربلندی روز افزون مسئلت دارم،الهی آمین 🤲🏻
فاطمه
3 ماه پیش

سرباز سید علی ام✋ جانم فدای رهبر ❤️
صابری
3 ماه پیش

سایتون مستدارم رهبر عزیزم
بازدیدکننده
3 ماه پیش

زنده باد رهبرم سید علی
رضا
3 ماه پیش

سلام عاشقتم رهبر با وفا دیوانه مرامتم عاشق حرف زدنتم 45 سال سن گرفتم از خدا همیشه آرزو داشتم از نزدیک ببینم ولی نمیشه چون به من نوبت نمیرسه انشالله هميشه سایت بالای سرمون باشه
حسن
3 ماه پیش

من واقعاً یه اراده قلبی به ایشان دارم. دیدنو شون برام از نزدیک به آرزوست
حلما
3 ماه پیش

جان و مال خودم و همسر و فرزندانم فدای شما
ایرانی
3 ماه پیش

فدای رهبر خوب و با حجب و حيا بشم ، ایشان بهترین رهبر در طول تاریخ هستن، انشاالله که سلامت باشند و رهبری را به آقا امام زمان علیه السلام بسپارند
ناشناس
3 ماه پیش

لبیک یا خامنه ای
بازدید کننده
3 ماه پیش

دوستتون دارم خیلی❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
مریم
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر سایتون مستدام
بازدیدکننده
3 ماه پیش

جانم فدایت ای رهبر فرزانه
.جوادشاهکرمی 🙏🙏
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر
علی اکبر
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر.سایه تون همیشه روی سرما،چشم حسود ودشمنان کور آقای من
علی
3 ماه پیش

باسلام همیشه از خدا میخام که از طول عمر من بردار و به طول عمر آقا خامنه ای بیفزا انشاالله سایش برای همیشه رو سرمون باشه سلامتی بزرگوار صلوات
بازدیدکننده
3 ماه پیش

ماشاالله به رهبر عزیزم سرت سلامت اقا جان
..ناشناس
3 ماه پیش

جانم به فدای رهبر عزیز تر از جانم
محمد
3 ماه پیش

اللهم احفظ قاعدنا وامامنا خامنه‌ای ❤️
مصطفی دادیزاده
3 ماه پیش

در پاسخ به: زنده باد رهبرم
خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی (ره)محافظت بفرما .خامنه ای رهبر به لطف خود نگهدار
جعفری
3 ماه پیش

در پاسخ به: زنده باد رهبرم
یک دونه جانم فدات بی نظیر
علیرضا
3 ماه پیش

جانم فدایش خداوند صحت و سلامتش بدارد ودشمن شادمان نکند آن شاءلله
بازدیدکننده
3 ماه پیش

عشقم سیدعلی خامنه ای
فدای سید علی
3 ماه پیش

جانم فدات سید علی
بهنام
3 ماه پیش

قربونت برم آقا جون خداسایه ات رو روسرمون حفظ کنع بزرگمرد
مارال
3 ماه پیش

جانم به فدایت رهبر فرزانه ام سایه ات مستدام رهبرم 🫡🫡🫡
شروین
3 ماه پیش

مرگ بر اسرائیل
یاالله
3 ماه پیش

خداراشکر
بازدیدکننده
3 ماه پیش

دعا کنید سایش بالا سرمونه والا اوضاع مملکت بهم میریزه مثل پدر خونه است که با نبودش کمر همه میشکنه
ایراندخت
3 ماه پیش

جانم به فدات حضرت عشق
ایراندخت
3 ماه پیش

جانم به فدات حضرت عشق
سرباز امام زمان
3 ماه پیش

جانم به فدای رهبر عزیز
فرزانه
3 ماه پیش

جانم به فدایت ، ای بزرگ رهبر جهان اسلام و ای نایب بر حق امام زمان
بازدیدکننده
3 ماه پیش

لبیک با سیدعلی خامنه ای♥️♥️♥️
سهل آبادی شمیران
3 ماه پیش

خداوند ایشان را حفظ نماید بنده حقیر از آقا ابالفضل خواستم که دیدار آقا را نصیبم گرداند .آمین
بانوی مسلمان
3 ماه پیش

سرت سلامت حضرت یار. فدایی داری .
سارا
3 ماه پیش

در پاسخ به: جانم فدای رهبر
خداحفظتون کنه❤️❤️❤️❤️
متین
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر ساده زیست
بازدیدکننده
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر
سارا
3 ماه پیش

عشق است رهبر فرزانه ام
احمد
3 ماه پیش

عاشقتم اقا
مجتبی
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر
معصومه
3 ماه پیش

خیلی رهبرم را دوست دارم.جانم فدای رهبر واقعا مهربون ودلسوزه
حسین
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر
زهرا منتهایی
3 ماه پیش

جانم فدای رهبرم انشاالله همیشه سلامت باشند .چشم دشمنانش کور
علی اکبر پرچکانی
3 ماه پیش

تمام زندگیم فدای ی تارموی رهبر عزیزم
فاطمه صادقی
3 ماه پیش

جانم فدای رهبر
بازدیدکننده
3 ماه پیش

جانم به فدایت رهبر عزیزم .التماس دعا
بازدیدکننده
3 ماه پیش

فدای امام زمانم ونایب بر حقش سید علی❤
آیه
3 ماه پیش

خیلی عزیزی رهبرم❤️
حسین محب خواه
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم سیدعلی
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
فاطمه نوروززاده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
زیبا
4 ماه پیش

زنده باد رهبر عزیزم
حسین
4 ماه پیش

انشاالله که رهبر بزرگوارمان زنده و پاینده باشند
فاطمه
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر عزیزمان
حسن محمدی
4 ماه پیش

ماشاءالله به این همت بلند رهبر عزیزتر از جانمان
فاطمه
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر عزیزم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر عزیزم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

آرزوی دیدن روی ماه رهبرم را دارم
راضیه
4 ماه پیش

رهبر عزیز تر از جانم
سیدی
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرعزیز
آتنا
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم❤
بازدیدکننده
4 ماه پیش

ماشاءالله به این گستردگی مطالعه
ناصر
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
مصطفی
4 ماه پیش

سلام جانم رهبر عزیز
سرباز وطن
4 ماه پیش

عشق فقط سید علی🌹
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر . اقا جان مشتاق دیدار شمام اگر قسمت بشه الهی امین
زهره
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
زهره
4 ماه پیش

خداوند رهبرمان حفظ کند امین
درویش
4 ماه پیش

جانم فدات رهبر جهان اسلام
ثریا
4 ماه پیش

رهبر عزیزم آقای خامنه ای عمرتان پایدار ومستدام باد خیلی دوستتون دارم سلامت باشید رهبر عزیزم🙏🙏🙏❤🌸
بازدیدکننده
4 ماه پیش

خداوند پشت پناه رهبر عزیزمان باشد
بازدیدکننده
4 ماه پیش

سایه شان مستدام
فاطمه
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر گوش به امر رهبرم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
علی قورچی
4 ماه پیش

سید علی یدونه است آقا جان باش تا ظهور انشالله.
سیدناظر
4 ماه پیش

امیدتمام شیعیان جهان زنده باد
سعید
4 ماه پیش

مایه عزت.وافتخار‌جهان،‌حضرت‌آقا
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم قربون مهربونیات وچشمان مظلومت بشم آقاجان انشاالله تا حضور حضرت مهدی عجل الله سایه ات بالا سر ملت ایران باشد
بامدی
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
بامدی
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
هاشم
4 ماه پیش

جان ناقابلم فدای رهبرعزیزم خدایاازعمرمن به رهبربیافزاید
مهسا هدایتی
4 ماه پیش

فدای رهبر عزیزوفرزانه❤️❤️❤️❤️🌱
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر عزیزم
مهسا هدایتی
4 ماه پیش

جانم فدای آقا رهبر مظلوم
آراز
4 ماه پیش

زنده باد رهبرم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
بازدیدکننده
4 ماه پیش

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی رهبر عزیزم رانگهدار امین
فدای رهبرم
4 ماه پیش

قربون رهبرم بشم که انقد مظلومه
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
بازدیدکننده
4 ماه پیش

لبیک یا نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
بازدیدکننده
4 ماه پیش

عشق منی آقا جان
امیر فارسی
4 ماه پیش

خیلی دوست دارم از نزدیک ملاقات کنم شما رهبر عزیزم را نوکر شما فارسی از شهرری
بازدیدکننده
4 ماه پیش

تمام زندگیم فدای ی لبخند رهبرم
زینت پدر
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم که خارچشم مستکبران جهان است
مهدی
4 ماه پیش

گزارشی بسیار مفید و سازنده، انشاءالله همیشه سلامت و سرپا باشند.
فاطمه
4 ماه پیش

جان عالمی به فدای رهبر ساده زیستمان ❤
محمدرضا
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
یاس کبود
4 ماه پیش

مرحبا به رهبر فرهیخته
بازدیدکننده
4 ماه پیش

عشق یعنی سید علی آقا، جانم فدای تو دوستت دارم
امیرمحمد
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
سیما
4 ماه پیش

در پاسخ به: جانم فدای رهبر
سلامتی رهبرمون صلوات...
دختر ایران
4 ماه پیش

رهبری این چنین، باعث افتخار من هست
فاطمه
4 ماه پیش

عمرم رو عمرت حضرت اقا
عاطفه میرزایی
4 ماه پیش

عالی بود ، خداوند به رهبرمان طول عمر با عزت بده
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدات اقا
زهرا
4 ماه پیش

رهبر عزیزمان بسیار فرهیخته و به روز هستند
یاس
4 ماه پیش

خداوند رهبر و ولی ما رو برامون از جمیع بلایا حفظ کنن
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جان عالم به فدایت آقاجان
مسعود
4 ماه پیش

جانم فدا ت رهبرم با تمام وجودم گوش به امر شمایم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

زنده باد رهبرم
علی اصغروسما
4 ماه پیش

چقدر خوش شانسیم رهبری عزیز چون شما داریم سلام بر سید علی خامنه ای⁦❤️⁩⁦❤️⁩
علی اصغروسما
4 ماه پیش

عاشقتیم رهبر عزیز وفرزانه⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩😘😘
شریف
4 ماه پیش

جانم فدای رهبرم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم به فدای ساده زیستیت آقا جان
بازدیدکننده
4 ماه پیش

ضمن آرزوی صحت و سلامتی همراه با طول عمر برای رهبر معظم انقلاب ، برای جایگاه ونقش کتاب دررشد و تعالی اندیشه و فکر ما انسان ها و شد بی بدیل همین بس وتوصیه اینکه اولین فرمان و سخن حقتعالی با پیامبر رحمت کلام اقرأ بسم ربک الذی خلق مبنی بر خواندن وتفکر است در رشد معنوی و دنیوی
هاشم
4 ماه پیش

ای به قربان شما اقا جانم😍😍
محیا
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر عزیزم
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر❤️
فاطمه
4 ماه پیش

سایتون مستدام رهبرم عشق جانم ♥♥♥
محمد فردیار
4 ماه پیش

رهبر فقط سید علی
حام
4 ماه پیش

سید علی سربازتیم
یاحسین
4 ماه پیش

قربونت برم رهبر عزیزم انشالله دشمنان شما نابود بشن
محمد اسحاق غفوری
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر انقلاب اسلامی
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جان ها به فدایت اقای ما
وحید صادقی
4 ماه پیش

یاشاسین رهبر باسواد عظیم الشئن
بازدیدکننده
4 ماه پیش

بسیار انسان شریف و بزرگوار ی هستند ومن بسیار به حضرت آقا ارادت خاص دارم سلام بنده را به ایشان برسانید
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای سید علی❤️❤️
مجید
4 ماه پیش

فقط به عشق رهبر
فرشید
4 ماه پیش

جان فدای سیدعلی
بازدیدکننده
4 ماه پیش

جانم فدای رهبر
علی
4 ماه پیش

جانم به فدایت اقاجان
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (333 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (297 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (230 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (194 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (174 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (165 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (165 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (147 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (120 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (111 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (107 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (92 نظر) بهنوش طباطبایی: کشتن روباه و استفاده از پوست حیوان خیلی هم خوبه برای محیط زیست مفیده چطور گوشت از قصابی میخریم نمیگیم به قیمت کشته شدن حیوانه+فیلم (93 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (87 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (86 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آزیتا حاجیان: عاشق بچه بودم الان هم خیلی دلم می خواهد نوه دار شوم چون شیرینی های نوه برای مامان بزرگش است
حکایت های خواندنی ؛ داستان خنده دار دستگیری خر ها
روایت فرزند زن ایرانی شهید شده در لبنان از روز شهادت
آذربایجان‌شرقی، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور بدون داشتن حتی یک نخل!
بریکس در آماده‌باش / پشت پرده سفر پزشکیان به روسیه
امروز 2 آبان روزی که عهد نامه گلستان بسته شد ؛ با این معاهده خاک ایران را به بیگانگان بخشیدند
پنیر الاغ کیلویی 25 میلیون تومان در فروشگاه‌های شمال تهران!
دختر 13 ساله دوست 9 ساله اش را کشت! / جسد در تپه های شهرک مسعودیه پیدا شد! + اعترافات
میلیاردر آمریکایی که به امید جوان شدن پلاسمای بدنش را تعویض کرد!
راه‌اندازی سامانۀ فروش آنلاین کتاب دانشگاه پیام‌نور برای دسترسی آسان دانشجویان به کتب درسی
افشای رازهای تاریک قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ چه کسانی پشت این جنایت بودند؟
تست هوش انگلیسی /حتی افرادی با ضریب هوشی "انیشتین" نمی‌توانند 6 کلمه انگلیسی از جمله«Fish» و «Tree» را در 7 ثانیه پیدا کنند
کشف جدید محققان: ترس می تواند به سلامتی بدن شما کمک کند
ویدیو/ تذکر جدی حمید لولایی، سرباز هیتلر در جوکر به رامبد جوان، فرید سریال مسافران برای استفاده از کلمۀ لاتین سورپرایز/ فارسی را پاس بداریم😂
تست هوش ریاضی/ حتی افرادی با ضریب هوشی «ایزاک نیوتن» نمی‌توانند مقایسه مساحت دو شکل با عدد "پی" را در 3 ثانیه طلایی پیدا کنند
منتخب روز   
پذیرایی از مسعود پزشکیان در باند فرودگاه و پس از پیاده شدن از هواپیما با شیرینی های مخصوص و محلی در روسیه+عکس دختر 13 ساله دوست 9 ساله اش را کشت! / جسد در تپه های شهرک مسعودیه پیدا شد! + اعترافات افشای رازهای تاریک قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ چه کسانی پشت این جنایت بودند؟ فردی که در فرودگاه امام خمینی مرتکب قتل شد: می‌خواستم کارفرما را بترسانم! مسعود پزشکیان: به حرفهایی که زدم پایبندم، روندی که درباره فیلترینگ انجام شده به نفع مملکت نیست و کار می‌کنیم که فیلترینگ برداشته شود+ویدیو از کشف 34 میلیاردی اموال مسروقه تا دستگیری تهدیدکننده به انتشار تصاویر خصوصی در مازندران! جزئیات افشاگری راز جنایت هولناک تازه عروس! خارج کردن سوزن از مجرای تنفسی کودک 9 ساله در بندرعباس! امسال مشروبات الکلی جان هزاران نفر را گرفت! این 4 جمله رو هیچ وقت به همسرت نگو! (فیلم) آتشکده زرتشتی آدریان در قلب تهران با آتشی که 106 سال روشن است! انواع سبزیجات برای لاغری