منظور از اوپن سورس بودن ارز دیجیتال چیست؟

  چهارشنبه، 06 اسفند 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
منظور از اوپن سورس بودن ارز دیجیتال چیست؟
بازار ارزهای دیجیتالی، بازار پیچیده‌ای است و هر چقدر هم که درباره آن بدانید، باز هم فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی هستند که هنوز باید درباره آنها اطلاعات جدید کسب کنید. نرم افزارها و تکنولوژی‌های متن باز یا اپن سورس (Open Source) نیز یکی از این پیچیدگی‌های دنیای رمزارز هستند که در نقطه مهمی فعالیت می‌کنند. ت

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیاری از نرم افزار ها پس از اینکه ساخته می شوند و در اختیار کاربر قرار می گیرند، به همراه آن کد برنامه نویسی آن نرم افزار و همچنین ساختار آن برای عموم قابل دسترسی است، یعنی هر کسی می تواند ببیند که آن نرم افزار چگونه نوشته شده است و یا حتی می تواند آن نرم افزار را با تغییر و اعمال کد های برنامه نویسی دلخواه خود شخصی سازی کند. توسعه دهنده های اینگونه نرم افزارها معمولا درآمد خود را از طریق پشتیبانی محصولات خود به دست میاورند. در واقع به این دلیل به آنها متن باز گفته می شود چون کد برنامه نویسی آنها در اختیار عموم قرار دارد. کدهای برنامه نویسی بیت کوین نیز متن باز است و هر کسی می تواند در گیت هاب به این کدها دسترسی داشته باشد.

ویژگی متن باز بودن رمز ارزها

در دنیای رمز ارزها احتمالا زیاد شنیده اید که بیت کوین و سایر رمز ارزها متن باز هستند و در پی آن به همین دلیل از شفافیت بالایی برخوردارند، این جمله به این معنی است که هر کسی می تواند به کدها و ساختار رمز ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم و … دسترسی داشته باشد و آن را مشاهده کند، تغییر دهد، اشکالاتش را بگیرد یا حتی برای خود شخصی سازی کند.

شفافیت رمز ارزها دقیقا به همین دلیل است. تمامی کاربران می دانند که به عنوان مثال بیت کوین طبق چه سازوکاری کار می کند و چه چارچوبی را پیروی می کند، زیرا کد بیت کوین قابل دسترس و مشاهده برای همه است. بنابراین اگر فردی بر خلاف چارچوب و برنامه ی بیت کوین، عملی انجام دهد، این عمل توسط سرویس دهنده های شبکه مورد تایید قرار نمی گیرد و رد می شود. حال اگر فردی به عنوان مثال مشکلی از شبکه را حل کند یا کدی را اصلاح کند، پس از اینکه این اقدام توسط سرویس دهنده های شبکه مورد بررسی قرار گرفت، اگر بیش از ۵۰ درصد افراد با این تغییر موافق بودند، بر روی شبکه اعمال می شود.

فناوری متن باز یا اپن سورس چگونه عمل می کند؟

پروژه متن باز مختص به صنعت ارزهای دیجیتال نیست و در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از فناوری ها با استفاده از نرم افزارهای متن باز یا اپن سورس کار می کنند که بخشی جدا نشدنی از زندگی ما را تشکیل می دهند. هر زمان که از سایت هایی مانند گوگل، فیسبوک یا ویکی پدیا بازدید می کنید، سرورهایی به کار می افتند که با استفاده از آنها شما می توانید داده های مورد نیاز خود را دریافت کنید. این سرورها از طریق رایانه هایی که روی آنها سیستم عامل لینوکس (Linux) نصب شده است، کار می کنند. حتی وقتی از تلفن های هوشمند با سیستم عامل اندروید (Android) یا لپ تاپ های ویندوز خود استفاده می کنید، باید بدانید که همه آنها با سیستم عامل قدرتمند لینوکس ساخته شده اند.

لینوکس یکی از قدرتمندترین سیستم عامل ها در بین دیگر سیستم عامل ها است که با سرعت و عملکرد خوب خود شناخته می شود و بسیار سریع تر از هر سیستم رایانه ای در حال رشد است. با این حال، بهترین ویژگی لینوکس، متن باز بودن آن است. این سیستم عامل به دست یک شرکت یا شخص خاصی توسعه نیافته است، بلکه نتیجه کار هزاران متخصص است که با دانش و مهارت خود، این سیستم عامل قدرتمند را ساخته اند.

مزایای نرم افزارهای متن باز در ارز دیجیتال

بیایید نگاهی به مزایای تکنولوژی متن باز بیندازیم:

نوآوری در شیوه مشارکت عمومی

هر کسی از گوشه و کنار جهان می تواند در توسعه کد زیرساخت نرم افزارها و پرورش نوآوری ها سهیم باشد. به راحتی می توان فهمید که چگونه کاربران علاقه مند هستند و برای ارتقای ویژگی های متن باز و نرم افزارهای آن تلاش می کنند. علاوه بر این، توسعه دهندگان نرم افزار متن باز، کسانی هستند که در آخر از آنها استفاده می کنند و به اصطلاح «کاربران نهایی» نامیده می شوند. آنها برای درک کاربر و شناسایی عناصری که باید در داخل نرم افزار استفاده شود، باید خود را جای کاربر قرار دهند. به طور مثال کدهای هسته اصلی بیت کوین، با بیش از 15000 همکاری و 450 توسعه دهنده تشکیل شده است.

همچنین می توان گفت که ایجاد یک هارد فورک در یک ارز واحد مانند بیت کوین، نشان دهنده افزایش کاربران است. تاکنون، بیت کوین تقریباً 10000 بار فورک را ایجاد کرده است. هر شخصی می تواند نسخه متفاوتی از رمزارزها را ایجاد کند؛ زیرا کدهای نرم افزار متن باز هستند. به عنوان مثال، بیت کوین کش توسط بخش قابل توجهی از جامعه بیت کوین ایجاد شده است تا مقیاس پذیری شبکه بیت کوین را افزایش دهد.

افزایش امنیت ارزهای دیجیتال

پراکندگی قدرت، امنیت نرم افزارهای متن باز را بسیار بالا می برد. همان طور که بنیانگذار لینوکس اظهار داشت:

با داشتن چشم های کافی، همه اشکالات (اشکالات نرم افزاری) واضح هستند.

از آنجا که نرم افزارهای اپن سورس به هر کسی اجازه می دهد که کدها را تحلیل و بررسی کند، احتمال وجود نقص بسیار کمتر می شود و اگر نقصی نیز وجود داشته باشد، سریعاً برطرف می گردد. در واقع، هزاران نفر می توانند به دنبال یک مشکل بروند و راه حل موجود برای حل آن مشکل را پیدا کنند؛ در صورتی که یک گروه کوچک باید زمان بیشتری را برای پیدا کردن راه حل صرف کند که باعث توسعه کمتر نرم افزار می شود.

باید بدانید که اگر مشکل نرم افزار برطرف شد، برای اطمینان از ایمن بودن نسخه جدید نرم افزار در برابر مشکل به وجود آمده، باید به روزرسانی انجام دهید. به طور مثال برای بیت کوین، نزدیک به 48 مورد به روزرسانی یا ویرایش کد ثبت شده است. برای رمزارز اتریوم که دومین ارز دیجیتال بازار است، تاکنون 61 مورد به روزرسانی ثبت شده است. هر به روزرسانی که در این شبکه ها انجام شده، به بهبود امنیت و قدرت شبکه کمک کرده و در برخی موارد سرعت شبکه را نیز افزایش داده است.

رایگان بودن برنامه های متن باز (Open Source)

بهترین ویژگی فناوری متن باز برای کاربران این است که آنها می توانند بدون هیچ هزینه ای در شبکه بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری مشارکت کنند. تمام کاری که آنها باید انجام دهند این است که نرم افزار اپن سورس بیت کوین را دانلود کنند تا به یک نود کامل بیت کوین تبدیل شوند. در این حالت به شما این امکان داده می شود که تراکنش ها را تأیید کنید و در ادامه فعالیت رمزارز مشارکت داشته باشید.

اگر یک فول نود نیستید، باید به ارائه دهندگان خدمات (به عنوان مثال کیف پول ذخیره رمزارز یا صرافی ها) اعتماد کنید. یکی از مزایای فناوری بلاکچین این است که کل شبکه بر پایه ناشناس بودن ایجاد شده است. شما از حقوق کامل مالکیت ارزهای دیجیتال خود و نحوه مدیریت آنها بدون اعتماد به هیچ نهادی برخوردار هستید.

سبک جدید تعاملات در نرم افزارهای متن باز

سیستم متن باز، رشد تعاملات بین بسیاری از نرم افزارهای موجود در شبکه را کاهش می دهد که در یک سیستم متن بسته، غیرممکن خواهد بود و معمولاً تعاملات در شبکه های متن باز رو به افزایش است.

اتریوم یک پلتفرم پیشتاز است که قابلیت های فناوری بلاکچین را گسترش می دهد. با استفاده از یک زبان برنامه نویسی سفارشی و استانداردهای یکپارچه، هر کسی می تواند نرم افزار های غیر متمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند ایجاد کند که به طور کلی در شبکه با یکدیگر ادغام شوند. نرم افزارهای غیر متمرکز می توانند تعامل را در شبکه برقرار کنند و سود خوبی از کاربران بگیرند.

متن باز: یک مزیت مهم برای ارز دیجیتال

هدف نرم افزارهای متن باز، ایجاد و استفاده از راه حل هایی است که مشکلات فعلی را به صورت رایگان و خیلی راحت، برای اکثر افراد برطرف می کنند. پیگیری مداوم از طرف گروه بزرگی از افراد متخصص، ایجاد و توسعه یک کد بسیار امن و کاربردی را تضمین می کند. همین امر باعث به وجود آمدن ارزهای دیجیتال غیر متمرکز شده است که افراد بسیاری معتقدند در صورت نبود این ویژگی ها در ارزهای دیجیتالی، بازار کم طرفداری خواهند داشت.

بیت کوین به عنوان مظهر یک سیستم ایدئولوژیک، سیاسی، اقتصادی و انقلابی است که برای رفع نواقص سیستم مالی فعلی ایجاد شد.

بسیاری از اقتصاددانان کلاسیک با بیت کوین مشکل دارند و معتقدند که این رمزارز می تواند سیستم مالی کشور را دچار نقص کند. نظرية پولي كلاسيك ها بر پول طلا و نقره و اسكناس هاي بانكي متمركز است؛ و سپرده هاي بانكي، ابزارهاي افزايش سرعت گردش پول تلقي مي شوند.

ماهیت تکنولوژی متن باز بیت کوین و رمزارزهای دیگر به طور کلی، غیر متمرکز بودن را امکان پذیر کرده و امکان ایجاد یک سیستم انتقال دارایی منصفانه و واضح را فراهم می کند. این تکنولوژی قدرتمند با استفاده از هزاران نرم افزار کاربردی، در حال ایجاد انقلاب در دنیای ما است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (68 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (59 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (12 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 8 مرداد 1403 + فیلم
ماجرای جالب دعوت مقام‌معظم رهبری به یک عروسی و واکنش ایشان به این درخواست+ عکس
پای رمال ها به باشگاه پرسپولیس باز شد/ متلک سنگین ناصر محمدخانی به رضا درویش! +عکس
فرار دختر ساده‌لوح با مرد غریبه / تتو آرتیست رویایی سابقه‌دار بود!
روایتی جالب از خرید رفتن ساده همسر رهبر معظم انقلاب با ماشین پیکان تا منع پسر از غذای دولتی
نقش شرم و حیا و وجدان در اکوسیستم جهانی توسعه
رهبر معظم انقلاب خطاب به فرزندانشان: اگر بخواهید داخل اقتصاد شوید، شناسنامه‌تان را عوض کنید و لقب خامنه‌ای را بردارید!
آلبالوپلو قالبی، خوشمزه‌ترین آلبالوپلویی که تابه‌حال خورده‌اید!
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
(ویدئو) صید ماهی غول پیکر از دریای خزر توسط ماهیگران ترکمنستانی
دختری که توانست دل ناصرالدین شاه را بدزدد/توصیف زیبایی شاه از دختر دلربا ++عکس
ابتکار خلاقانه مسعود پزشکیان برای تغییر استایل حماسه آفرید+عکس/ دانلود ورژن جدید...
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌