منظور از پامپ و دامپ آلت کوین ها چیست؟

  دوشنبه، 29 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
منظور از پامپ و دامپ آلت کوین ها چیست؟
بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، اغلب گروه‌های پامپ و دامپ‌، به دست تعدادی از افراد، لیدرها و مدیران اداره می‌شوند و دیگر اعضا به صورت سلسسله مراتبی در آن سیستم جای گرفته‌اند. با توجه به این موضوع، طبیعتاً افرادی که در مراتب بالاتر قرار دارند، زودتر از دیگر اعضا از پامپ و دامپ آلت کوین ها اطلاع پیدا می‌کنند و به همین دلیل در نقطۀ مناسب‌تری وارد می‌شوند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، از آنجا که حجم معاملات آلتکوین ها به ویژه در مقایسه با سهام قابل معامله در وال استریت بسیار کم است، بنابراین می توان به راحتی قیمت آن ها را حرکت داد. سرمایه گذارانی نیز هستند که مقدار قابل توجهی بیت کوین دارند و به آن ها نهنگ گفته می شود.

نهنگ ها می توانند برای ایجاد افزایش ارزش، پول خود را روانهٔ بازار آلتکوینی خاص کنند. این فرایند با ایجاد هیجان کاذب یا هایپ شروع می شود. برای این کار معاملات خاصی در اطراف آلتکوینی که مدت کوتاهی در کما بوده یا حجم معاملاتش صفر است اتفاق می افتد.

این نهنگ که تعداد زیادی بیت کوین دارد، سفارشات خرید زیادی را ارسال می کند که باعث افزایش ناگهانی تقاضا می شود. در این مرحله سرمایه گذاران کوچک سعی می کنند از بازار عقب نمانند و به موج خرید می پیوندند. با این کار قیمت شروع به افزایش می کند. به این عمل پامپ گفته می شود که باعث افزایش ناگهانی قیمت ها می گردد. البته عوامل دیگر مانند خبر لیست شدن در صرافی های بزرگ یا همکاری با شرکت های بزرگ نیز در پامپ قیمت دخیل هستند.

حال نهنگ از اوج گرفتن قیمت لذت می برد و به سرمایه گذاران کوچک آلتکوینش را می فروشد. سپس آن آلتکوین را به طور جدی رها می کند. در اینجا معمولاً مرحله ای فرا می رسد که دیگر قدرت خرید وجود ندارد. قیمت سکه با سرعتی بیش از سرعت افزایشش سقوط می کند که به این عمل دامپ (تخلیه کردن) گفته می شود.

البته گاهی اوقات این روند به صورت معکوس انجام می شود. یعنی نهنگ ابتدا با قرار دادن سفارشات فروش بیشمار قیمت را دامپ می کند. سپس اقدام به خرید توکن های سرمایه گذاران خرد می نماید. این اتفاق بیشتر در مورد توکن هایی که پتانسیل خوبی دارند، رخ می دهد. حتی بیتکوین هم گاهی اوقات این چنین فعالیت هایی رو تجربه می کند.

بررسی داده ها و استراتژی های موجود

نتایج تحقیقات دانشگاه Sapienza در رم نشان داده است که با وجود اینکه کنترل دستکاری قیمت توسط گروه های پامپ و دامپ در بیت کوین و آلت کوین های برتر بازار امکان پذیر نیست، جلوگیری از چنین دام هایی در آلت کوین های کوچک تر قابل انجام است. در این پروسه، ایدۀ اصلی این است که با اعمال روش هایی به کاهش حجم سفارشات غیرمعمول خرید در این بازارها بپردازند. سفارشات خرید زمانی استفاده می شوند که افراد قصد دارند بسیار سریع و با هر قیمتی که هست ارزی را خریداری کنند.

آنها همچنین اضافه کردند که با زیر نظر داشتن الگوها و اطلاعات دیگری در مورد حجم و قیمت، می توان تشخیص داد که برنامه های مربوط به این پامپ و دامپ ها چه زمانی اتفاق می افتند. بر اساس این تحقیق، این الگوریتم ها بسیار سریع تر از سایر روش های موجود عمل می کنند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که در حال حاضر پیشرفت چشمگیری در سرعت تشخیص این پامپ و دامپ ها صورت گرفته است و زمان تشخیص چنین برنامه هایی از 30 دقیقه به 25 ثانیه رسیده است. همچنین اضافه کردند که صرافی های ارز دیجیتال از هر فرد دیگری برای اطلاع از پامپ و دامپ آلت کوین ها مناسب تر هستند.

علاوه بر این اعمال برخی سیاست های کوچک در مقابل چنین برنامه هایی می تواند تا حد زیادی از دستکاری های قیمتی جلوگیری نماید.

معرفی برخی از گروه های پامپ و دامپ

محققین از جولای 2017 تا ماه ژانویۀ 2019 به مطالعه و بررسی این بازارها پرداختند و در نهایت توانستند 8 گروه طراحی کنندۀ پامپ و دامپ را شناسایی کنند. همچنین دریافتند که تمرکز سه گروه بزرگ Big Pump Signal، Trading Crypto Guide، Crypto Coin B بر صرافی بایننس است.

بر اساس گزارشات موجود، همۀ این گروه ها می توانند به طور میانگین حجم های میلیون دلاری را به بازار مورد نظر خود اضافه می کنند. به عنوان مثال، گروه Big Pump Signal در اغلب موارد به طور میانگین در هر عملیات، حجمی معادل 7 میلیون دلار را به بازار اضافه می کند.

همچنین گروه های دیگری نیز هستند که در صرافی های کوچکتری همچون Bittrex، Cryptopia و YoBit فعالیت می کنند. این گروه ها معمولاً حجمی بین چند صد تا چند میلیون دلار را در هر پامپ، به بازار وارد می کنند.

در پشت صحنه پامپ و دامپ ها چه می گذرد؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته، اغلب گروه های پامپ و دامپ ، به دست تعدادی از افراد، لیدرها و مدیران اداره می شوند و دیگر اعضا به صورت سلسسله مراتبی در آن سیستم جای گرفته اند. با توجه به این موضوع، طبیعتاً افرادی که در مراتب بالاتر قرار دارند، زودتر از دیگر اعضا از پامپ و دامپ آلت کوین ها اطلاع پیدا می کنند و به همین دلیل در نقطۀ مناسب تری وارد می شوند و نسبت به دیگر اعضا سود بیشتری خواهند داشت.

گزارش ها حاکی از آن است که در چنین سیستم هایی اختلاف زمانی دریافت خبر و شانس کسب سود بیشتر، برای افراد در مراتب بالاتر نسبت به سطح زیرین خود 0.5 تا 1 ثانیه است و حداکثر سودی که برای کاربران رقم می خورد، در مدت زمانی بین 3 تا 8 ثانیه اتفاق می افتد. در چنین سیستم هایی لازمۀ قرارگیری در مراتب بالاتر، اضافه کردن افراد بیشتر به مجموعه است.

با توجه به شرایط فعلی و با توجه به شیوع و همه گیری ویروس کرونا، به افراد توصیه می شود که در خانه های خود بمانند. این باعث شده است که افراد مدام به چک کردن بازارهای مالی بپردازند. به همین دلیل در حال حاضر شرایط برای ایجاد چنین پامپ هایی بیش از پیش مهیا شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان