دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / رزومه نویسی / رزومه کاری /

مراحل تهیه رزومه کاری حرفه ای 

سه شنبه، 06 خرداد 1399
چگونه رزومه حرفه ای بنویسیم که مورد قبول کارفرما واقع شود؟ این سوال همه افرادی است که به دنبال شغل مناسب و حرفه ای می‌باشند و سعی دارند رزومه ای آماده کنند که از طریق آن بتوانند در مصاحبه های دولتی و خصوصی شرکت نمایند.

رزومه نویسی

اگر به دنبال شغل حرفه ای و مناسب در ادارات و شرکت های دولتی و خصوصی هستید باید به فکر یک رزومه حرفه ای باشید که بتوانید آنرا به کارفرما ارائه نمایید. رزومه به عنوان معرف شما عمل خواهد کرد و می توانید از این طریق سوابق شغلی و تحصیلی و مشخصات فردی خود را به کارفرما ارائه نمایید. به یاد داشته باشید، یک کارفرمای دولتی یا خصوصی به دنبال استفاده از ظرفیت شما برای بهبود عملکرد و افزایش راندمان سازمان خود می باشد. بنابراین بیان کامل توانایی و مهارت ها در رزومه کاملا ضروری می باشد. رزومه حرفه ای رزومه ای است کارفرما با مطالعه آن کاملا متوجه مهارت و توانایی های شما شود و دیگر نیازی به مراجعه و پرسش و پاسخ های حضوری نباشد.

چه اطلاعاتی باید در رزومه ارائه شود؟

اطلاعات فردی

اطلاعات فردی که باید در رزومه ارائه گردد شامل نام, نام خانوادگی, سال تولد, وضعیت تاهل و برای آقایان وضعیت نظام وظیفه و محل سکونت نیز باید نوشته شود. در نوشتن اطلاعات فردی دقت نمایید و نام شناسنامه ای خود را بنویسید.در اولین رزومه نیازی به نگارش شماره ملی و شماره شناسنامه نمی باشد اما اما در صورت تمایل می توانید بنویسید.

اطلاعات تماس

اطلاعات تماس شامل شماره تماس و آدرس ایمیل می باشد آدرس ایمیل بهتر است یک آدرس رسمی و به نام خودتان باشد. شماره تماسی که در رزومه می نویسید باید همیشه آنلاین و قابل پاسخگویی باشد.

مهارت ها

مهارت هایی که باید در رزومه بنویسید کاملا باید با نظر خودتان نوشته شود. مهارت ها در هیچ فردی یکسان نیست. برای نگارش این بخش شناخت مهارت و استعداد های فردی خودتان الزامی می باشد. بدون اغراق و کاملا با شناخت مهارت و استعدادهایتان بنویسید. مهارت ها اکتسابی می باشند که امروزه اغلب شرکت ها و ادرات مهارت های زیر را نیاز دارند.

  • تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)

  • توانایی کار با نرم افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

علایق

علایق شما برای کارفرما مهم است اما علایقی که مرتبط با شغل مربوطه باشد برای مثال اگر می خواهید در یک شرکت نرم افزاری شروع به کار کنید باید اشاره به علایق مرتبط با این حوزه داشته باشید. علاقه به کامپیوتر علاقه به کار با نرم افزار ها علاقه به برنامه نویسی و ... نیازی نیست به علایقی مانند موسیقی و هنر و ... اشاره داشته باشید. علاقه به کار تیمی و همکاری با سایر کادر موسسه نیز موضوع مهمی می باشد. اگر فردی خلاق و خوش بین هستید حتما اشاره کنید.

دستاورد ها

اگر در طول تحصیل خود سابقه کار تحقیقی و پژوهشی داشته اید و توانسته اید مدرکی را کسب نمایید. حتما در این قسمت اشاره کنید البته مدارکی که مرتبط با حوزه شغلی باشد برای مثال فعالیت های ورزشی و کسب مدال در یک شاخه ورزشی افتخار آفرین می باشد اما نیازی به اشاره آن در رزومه شغل تخصصی ندارد.

سوابق شغلی

مشاغل حرفه ای و تخصصی که در آنها فعالیت داشته اید و مرتبط با شغل جدید می باشند جز سوابق شغلی هستند. مشاغل نامربوط به زمینه تخصصی نباید در این بخش اشاره شوند. باید حتما اشاره به سابقه بیمه نیز داشته باشید. حتما اشاره به مدت زمان شروع و قطع بیمه و محلی که از طریق آن بیمه شده اید داشته باشید.

سوابق تحصیلی

مدارک تحصیلی که تا کنون اخذ نموده اید را در این بخش اشاره نمایید. سال دریافت مدرک و محل دریافت مدرک تحصیلی را در این قسمت حتما اشاره فرمایید. مثلا اگر دانشجوی دوره دکتری هستید باید به مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد اشاره کنید و بیان کنید که دانشجوی حین تحصیل دوره دکتری هستید.

*نکات کلیدی*

  1. اگر می خواهید رزومه شما حرفه ای باشد ترتیب بخش ها را بر هم نزنید و اطلاعات خواسته شده در هر بخش را دقیقا در همان قسمت بنویسید.
  2. در ارائه کلیه مشخصات صداقت داشته باشید و با اغراق ننویسید صداقت و سادگی موجود در متن رزومه کیفیت و اعتبار لازم را داشته باشد.
  3. رزومه یک نوشته کاملا رسمی می باشد به هیچ عنوان از کلمات و اصطلاحات محاوره ای استفاده نکنید.
  4. رزومه باید با فونت و سایز منطقی نوشته شود. همه کلمات و جمله ها به صورت یکدست و مرتب باشند.
  5. بهتر است سایز فونت رزومه ی شما ۱۱، ۱۲ و یا حداکثر ۱۳ باشد. استفاده از فونت ۱۴ باعث می شود مسئول مربوطه فکر کند قصدتان صرفاً پر کردن صفحه بوده است.
  6. محتوای رزومه نباید غلط املایی داشته باشد زیرا نشان دهنده دقت پایین شما می باشد که از دیدگاه کارفرما به هیچ عنوان جایز نیست.

تکنیکی که برای رزومه نویسی حتما باید مد نظر داشته باشید نحوه گنجاندن محتوای رزومه می باشد برای جلب توجه بیشتر کارفرما باید بخش های ابتدایی را جدی بگیرید. کافرما در همان 10 ثانیه اول تصمیم می گیرد که رزومه را رد کند و یا بیشتر برررسی نماید به همین جهت بهتر است در همان 10 ثانیه اول به نکات کلیدی اشاره داشته باشید که بتواند شما را راهنمایی کند.

با دقت و تامل در رزومه نویسی می توانید نظر کارفرما را جلب نمایید و بهترین شغل مد نظرتان را به دست آورید. بنابراین عجله نکنید و دقت تان را افزایش دهید. شتابزده عمل نکنید تا بتوانید به خواسته خود برسید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم