مراحل رشد روحی و جسمی کودک یک ساله

  یکشنبه، 25 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
مراحل رشد روحی و جسمی کودک یک ساله
اضطراب جدایی در این سن طبیعی است. از فرار کردن دور از چشم او خودداری کنید. ناپدید شدن ناگهانی اضطراب فرزندتان را در طولانی مدت افزایش می دهد. در عوض، او را ببوسید و قول بدهید که به زودی برمی گردید. طولانی کردن خداحافظی آن را سخت تر می کند. سعی کنید آن را کوتاه و اطمینان بخش کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، پس از زایمان و تولد فرزندتان هنگامی که نوزاد خود را در آغوش می گیرید، تمامی هم و غم تان سلامتی و رشد صحیح او خواهد بود. تکامل کودک یک ساله شامل نقاط عطف و مراحل بسیار زیادی است که یکی پس از دیگری رخ خواهند داد. با کسب اطلاعات کامل در مورد سیر تکاملی کودک یک ساله، خواهید دانست که دلبند شما اکنون در کدام یک از مراحل رشد و تکامل نوزاد تا یک سالگی به سر می برد؟ آیا روند رشد او متناسب است و یا باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

مراحل رشد روحی و جسمی کودک یک ساله

بازی، یادگیری، عملکرد و حرکات نوزاد شما نشان­دهندۀ نقاط عطف رشد و نمو اوست. نقاط عطف رشد نوزادان مجموعه کارهایی هستند که اکثر کودکان در یک سن خاص، توانایی انجام آن را دارند. در این مقاله می­ توانید شاخص های رشد نوزاد خود را تا سن یک سالگی ببینید. حتی می ­توانید این فهرست را در ملاقات با پزشک اطفال به همراه داشته باشید و درباره توانایی جدید نوزاد و هر آنچه که توقع دارید در آینده به آن برسد، با پزشک صحبت کنید.

رشد جسمی:

رسیدن به 12 ماهگی آغاز تغییرات بزرگی برای فرزند شماست. در مدتی کوتاه، او از چهار دست و پا رفتن به راه رفتن می رسد و قبل از آنکه متوجه شوید در حال بالا و پایین رفتن از پله ها بودن کمک شماست.

دستاوردهای مهم:

مهارت های حرکتی بیشتر و بهتر:

اغلب کودکان اولین گام های خود را قبل از 12 ماهگی برمی دارند و بین 14 تا 15 ماهگی می توانند به تنهایی راه بروند.

مهارت های حرکتی ظریف:

تا 18 ماهگی، خردسال شما می تواند از فنجان آب بنوشد، با قاشق غذا بخورد و در بیرون آوردن لباس ها به شما کمک کند.

دستاوردهای مهم:

بین 1 تا 2 سالگی، شاهد آن خواهید بود که فرزندتان از تلاش برای قدم برداشتن به ضربه زدن به توپ و دویدن می رسد.

رشد عاطفی:

فرزند یک ساله شما شروع به امتحان روش های مختلف برای مستقل شدن می کند. ممکن است اصرار کند خودش لباس هایش را بپوشد و بخواهد مهارت های حرکتی جدید خود را امتحان کند.

در عین حال، در مواقع خستگی، ترس یا تنهایی به شما می چسبد و می خواهد محبت شم ارا دریافت کند. در دو سالگی، متوجه رفتارهای جسورانه او و اصرار به انجام کارهایی می شوید که می خواهد انجام دهد و شاید حتی به شما «نه» بگوید.

نکته فرزندپروری وقتی کودک یک ساله است

اضطراب جدایی در این سن طبیعی است. از فرار کردن دور از چشم او خودداری کنید. ناپدید شدن ناگهانی اضطراب فرزندتان را در طولانی مدت افزایش می دهد. در عوض، او را ببوسید و قول بدهید که به زودی برمی گردید. طولانی کردن خداحافظی آن را سخت تر می کند. سعی کنید آن را کوتاه و اطمینان بخش کنید.

رشد اجتماعی:

مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی تنها چیزی نیست که در مورد فرزند شما تغییر می کند. در یک سالگی، هر ند فرزندتان نسبت به غریبه ها هوشیار است، اما تمایل زیادی به برقراری ارتباط با دیگران، به خصوص خواهر و برادر و همسالان خود دارد. کودک از دیدن دیگر کودکان ذوق زده می شود.

در اغلب موارد، کودک یک ساله دوست دارد، به جای بازی با کودکان، در کنار آنها بازی کند. اما به تدریج دیگر کودکان را نیز در بازی های خود شرکت می دهد.

نکته فرزندپروری:

کودک یک ساله معنای به اشتراک گذاری را متوجه نمی شود و مالکیت زیادی روی اسباب بازی های خود دارد. به او اصرار نکنید که وسایل خود را به دیگر کودکان بدهید.

مراحل مهم:

  • به موقعیت ها و افراد ناآشنا با خجالت و اضطراب پاسخ می دهد
  • از دیگران تقلید می کند.
  • در برخی موقعیت ها می ترسد.

رشد شناختی:

از نظر رشد شناختی متوجه تغییرات زیادی می شود. بین 12 تا 24 ماهگی، فرزندتان می تواند اشیایی را نام ببرد.

می تواند برخی بازی های ساده را انجام دهد و توانایی خوبی در دنبال کردن دستورات شما دارد.

در پایان سال اول، کودک هنوز بر استراتژی های ارتباط غیر کلامی تکیه دارد.

بازی کردن:

بازی کردن نقش مهمی در مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی دارد. زمانی که کودک مهارت های جدیدی پیدا می کند، مشتاق استفاده از آنهاست.

گرفتن و تکان دادن اشیا و بازی با اسباب بازی های چرخ دارد و دارای قطعات متحرک در این سن بسیار محبوب است. بلوک های بازی گزینه خوبی هستند و کودک می تواند برج هایی که ساخته است را خراب کند.

نکته فرزندپروری:

بهترین راه برای توسعه مهارت های کلامی کودک، حرف زدن مداوم با اوست. در زمان تعویض لباس، با او حرف بزنید و رنگ لباس های را برای او توضیح دهید، از جنس بیاس و بخش های بدنش که لمس می کنید حرف بزنید.

اشیایی را که هر روز با آنها سر و کار دارید، مانند فنجان، ماشین، عروسک، حوله و غیره را نام ببرید. از حرف زدن به زبان کودکانه و تلفظ ناصحیح کلمات خودداری کنید. درست حرف زدن شما به کودک کمک می کند که آماده حرف زدن روان و سلیس باشد.

دیگر نکات مهم در مورد مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی

کودکان در این سن متوجه نمی شوند که دیگران هم احساس دارند، بنابراین شاید شما را بزند بدون آنکه بداند درد دارید.

از حس استقلال او حمایت کنید. دو اسباب بازی را بردارید و اجازه دهید با همان که انتخاب کرده است بازی کند.

مهارت های حافظه و حل مسئله در او پیشرفت می کند.

چه زمانی باید نگران مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی بود؟

تمام کودکان با نرخ نسبتا متفاوتی رشد می کنند. اگر کودک شما فاقد برخی مهارت های فوق است و شاهد تاخیر واضح در رشد او هستید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودکان تا 18 ماهگی فاقد مهارت های زیر است، به پزشک مراجعه کنید:

  • نمی تواند راه برود.
  • به اشیا اشاره نمی کند.
  • مهارت هایی را که پیش از این کسب کرده است، از دست دداه است.
  • از دیگران تقلید نمی کند.
  • حداقل 6 کلمه بلد نیست.
  • کلمات جدید یاد نمی گیرد.
  • اگر او را ترک کنید، برایش اهمیتی ندارد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم گفتگو اختصاصی ساعدنیوز با سید محمد حسن آل هاشم برادر امام جمعه شهید تبریز در شام غریبان شهدای خدمت +ویدئو میز عزای ساده و بدون تجملات شهدای خدمت در تبریز+عکس/روحشان شاد و یادشان گرامی... عزاداری شام غریبان شهدای خدمت در مصلی تبریز +ویدئو فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403 تسلیت متفاوت المیرا شریفی مقدم پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانشان+عکس تصاویری از آخرین حضور شهید رئیسی در جمع مردم، سی دقیقه پیش از شهادت +ویدئو معرفی مهمترین تکنیک ها و تمرین های افزایش خلاقیت خرید عمده لوازم آرایشی ارزان گفتگو با نماینده رهبر انقلاب در سپاه عاشورا: مردم عاشق بودند دلباخته شهید آیت الله آل هاشم بودند...+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان آغاز مراسم شام غریبان شهدای خدمت در تبریز+ویدئو رمزگشایی از موفقیت "تجارتخانه" در بازارهای صادراتی نگاهی به خانه پدری ساده و بدون تجملات آیت الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز+عکس تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم عرض ارادت مردم به مالک رحمتی استاندار محبوب و جوان تبریز در راهپیمایی خانوادگی این شهید راه خدمت+ ویدیو خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس بغض‌ها و گریه‌های خسروپناه روی آنتن زنده؛ بعدا می‌فهمیم چه کسی را از دست دادیم شهید حسین امیرعبداللهیان: زرنگی نکنید، صف را رعایت کنید، شهادت نوبت ماست +عکس بخش‌هایی از سخنان منتشرنشدۀ شهید آیت‌الله آل‌هاشم در حضور رهبر انقلاب/سلام اولسون سنه ای سرویلردن باش اولان رهبر...
تیتر امروز   
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس
واکنش وحید شمسایی به خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانشان
پیشنهاد خاکسپاری خادم الرضا(ع) در جوار حرم امام رضا(ع) +عکس/گلستان را به آتش می کشد داغ تو ابراهیم...
شهادت یک ورزشکار در حادثه بالگرد رئیس جمهور
زندگی شخصی و خصوصی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی + فیلم سخنرانی و شعر ترکی ایشان