دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی 10 جاذبه دیدنی در آزادشهر گلستان 

دوشنبه، 10 مهر 1402
آزادشهر شهری در استان گلستان و محدوده شمال ایران واقع شده است. در گذشته نام این شهر شاه‌پسند بوده است و بعدها به آزادشهر تغییر نام پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های زیبا و دیدنی در اطراف این شهر با ما همراه باشید.

پارک جنگلی دلند آزادشهر

پارک جنگلی دلند در فاصله 13 کیلومتری آزادشهر و در مسیر اصلی مشهد به گرگان قرار دارد. این پارک از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر به حساب می‌آید و بخشی از آن به‌ عنوان ذخیره‌گاه جنگلی به ثبت رسیده و دارای درختان میوه نظیر بلوط، پسته و انگور است. دو تپه تاریخی نیز در محدوده پارک دلند واقع شده‌اند.

پارک جنگلی سوجاق آزادشهر

پارک جنگلی سوجاق با طبیعتی بکر و دست‌نخورده و چشمه‌‌‌سارهای متعدد، در حاشیه شرقی شهر نوده، در مسیر جاده جنگلی بن قلعه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر به‌ شمار می‌رود. این منطقه مملو از درختان سرسبز، تنومند و سر به فلک کشیده است و جریان رودها در میان آن، به صفا و طراواتش افزوده‌اند.

آبشار کفترخانه آزادشهر

آبشار کفترخانه در منطقه‌ای با همین نام، در نزدیکی روستای فارسیان از توابع شهرستان آزادشهر قرار دارد و شامل چهار دهنه آبشار می‌شود. ارتفاع کوتاه‌ترین این آبشارها نزدیک به هفت متر و بلندترین آبریز حدود 20 متر است. این آبشارها که از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر به حساب می‌آیند، روی صخره‌ای جنگلی جریان دارند. با پیاده‌روی در امتداد این مسیر می‌توان به یخچال طبیعی فارسیان رسید. این یخچال طبیعی در دامنه کوه علی کماری قرار گرفته و در تابستان‌ها نیز دارای یخ طبیعی است.

آبشار لاشو آزادشهر

آبشار لاشو در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی روستای فاضل آباد از توابع شهرستان آزاد شهر قرار دارد. با 25 متر ارتفاع این آبشار از چهار چشمه دائمی در دامنه‌های شمالی البرز سرچشمه می‌گیرد و به‌ صورت دو پله‌ای است. برای دسترسی به آبشار، در مسیر جاده شاهرود، بعد از دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر، باید وارد جاده فرعی روستای فاضل آباد شوید. پس از روستای فاضل آباد، به پارکی جنگلی می‌رسید که آبشار در میان فضای سبز و انبوه آن قرار دارد. آبشار لاشو از جمله جاذبه‌های دیدنی آزادشهر است و بهترین زمان بازدید از آن را می‌توان فصول بهار و تابستان دانست.

پل نوده خاندوز آزادشهر

پل نوده خاندوز در مسیر آزادشهر و شاهرود، در بخش چشمه‌ساران استان گلستان قرار دارد. با قدمتی که به دوره پهلوی بازمی‌گردد، این پل توسط آلمانی‌ها بنا شده است. پل نوده خاندوز از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر به شمار می‌رود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل غزنوی آزادشهر

پل غزنوی در نزدیکی روستای غزنوی، در فاصله 40 کیلومتری از آزادشهر قرار دارد و در مسیر آزادشهر به شاهرود واقع شده است. این پل در سال 1316 هجری شمسی، توسط مهندسین فرانسوی با معماری خاص و متمایز ساخته شد. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، پل غزنوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر محسوب می‌شود.

امام‌زاده آق امام آزادشهر

بقعه آق امام مدفن محمدبن زید، از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. این امام‌زاده روی تپه‌ای در روستای قزلجه، در فاصله هشت کیلومتری شمال شرق آزادشهر قرار دارد. این تپه با ارتفاع 300 متر با نام کوه آق امام شناخته می‌شود و در مسیر جاده ارتباطی آزادشهر به مینودشت واقع شده است. با 400 متر مربع مساحت، بنای بقعه شامل گنبد، رواق‌ها و شبستان می‌شود که به سبک معماری اسلامی ساخته شده‌اند. نمای داخلی بقعه با سنگ‌کاری و آینه‌کاری و نمای بیرونی آن با سنگ‌کاری، آجرنما و کاشی‌کاری سنتی تزیین شده و همین ویژگی‌ها باعث شده است که این بقعه در زمره جاهای دیدنی آزادشهر قرار بگیرد.

آبشار کوه‌میان آزادشهر

کوه‌میان در گویش محلی به معنی در میان کوه است. روستای کوهمیان از توابع آزادشهر است که طبیعتی زیبا و کوهستانی دارد. این روستا در کوهپایه بخشی از رشته‌کوه البرز قرار گرفته است. آبشار گل سنگی کوه‌میان یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستا است. حوض آبشار در روزهای گرم سال محیط مناسبی برای آب‌تنی و بازی کودکان است.

روستای مرزبن آزادشهر

روستای مرزبن یا مرزبان یکی از روستاهای استان گلستان و از توابع شهرستان آزادشهر است و در 6 کیلومتری شهرستان آزادشهر و در پای کوه واقع شده است. مهمترین محصولات باغداری آن آلو، هلو، انار و… است. موقعیت مکانی مرزبن باعث شده است که این روستا در جوار جنگل‌های انبوه هیرکانی قرار بگیرد و مناظر زیبایی را ایجاد کند. از جاذبه‌های گردشگری روستای مرزبن می‌توان به جنگل لاشو، جنگل رقو، چاله فیکی، ارقچا، تیکه شدوئی، سد بزرگ مرزبن و … اشاره کرد.

پارک زیتون تپه آزادشهر

پارک زیتون تپه شامل دو قطعه زمین به مساحت‌های چهار هکتار و 3.5 هکتار در قسمت‌های شمالی و جنوبی می‌شود و فاصله بسیار کمی از آزادشهر دارد. این تپه به دلیل وجود باغ‌های زیتون در گذشته به این نام خوانده می‌شود. امروزه پارک زیتون تپه دارای امکانات رفاهی مانند آلاچیق و سکوهای نشیمن است و از مناطق دیدنی آزادشهر به حساب می‌آید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
هزینه چاپ یک کتاب
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
جدیدترین ژست عاشقانه المیرا دهقانی و همسر قدبلند و خوش‌تیپش در مکانی با بافت سنتی و قدیمی/ ظاهر شدن خانوم بازیگر با استایل ساده و بدون آرایش
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ترجمه تخصصی متن
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص