دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی دره جذاب و دیدنی زبان مار در شهر کرمان + فیلم 

پنجشنبه، 26 مرداد 1402
شهر کرمان یکی از شهرهای دیدنی ایران است که از بناهای تاریخی، مناطق کویری و طبیعت زیبایی برخوردار است. دره زبان مار نیز از مناطق شگفت‌انگیز گردشگری در این منطقه کویری می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این دره زیبا و عجیب با ما همراه باشید.

دره زبان مار

این دره حدود 9 کیلومتر است و دیواره‌هایی دارد که ارتفاعشان به 30 متر هم می‌رسد. البته هر چقدر که به سمت غرب دره بیشتر پیش بروید، این ارتفاع کمتر می‌شود. برای بازدید از دره باید پیاده‌روی کنید؛ چون ماسه‌هایی که در دره جمع شده‌اند و مسیر باریکی که وجود دارد، اجازه حرکت خودرو را به شما نمی‌دهند. از سویی حرکت ماشین در این دره، خطر سقوط و ریزش دیواره را بیشتر می‌کند. همچنین در کف این دره، پُر از ماسه‌هایی است که باد آن‌ها را با خود به آنجا کشانده است. در قسمت انتهایی نیز مسیر به دو زبانه مجزا تقسیم می‌شود. با قدم‌گذاشتن به داخل دره زبان مار کرمان می‌توانید شاهد آثار حضور روباه روی ماسه‌ها هم باشید. روباه‌ها برای خوردن لاشه پرندگانی که در دره افتاده‌اند به آنجا می‌روند.

نحوه ایجادشدن دره زبان مار

دره زبان مار به مرور زمان در اثر سیل و مسائل کاملاً طبیعی ایجاد شده است. در واقع فرسایشی که باد به بعضی نواحی لوت تحمیل می‌کند و نبود پوشش گیاهی در این منطقه، باعث پیدایش این دره شده است.

جاذبه‌های دیدنی‌ اطراف دره زبان مار

  • کویر لوت

در واقع دره زبان مار یکی از جاهای دیدنی اطراف کرمان و بخشی از وسعت عظیم کویر لوت است. اگر به دیدن این دره بروید، در واقع وارد حریم باشکوه کویر لوت شده‌اید. در این بخش از جغرافیای ایران می‌توانید ستارگان را بدون هیچ مانعی رصد کنید، در ماسه‌های روان قدم بگذارید و در آرامش کویر شب را به صبح برسانید. اگر از هیاهوی شهری خسته شده‌اید، سفر به کویر لوت و بازدید از جاذبه‌هایش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • کویر شهداد

یکی از اسرارآمیزترین کویرهای ایران، کلوت شهداد است. در واقع تنگه دره مار بخشی از این کویر محسوب می‌شود. در این بخش از جغرافیای ایران هم می‌توانید با تجربه سافاری و تماشای ستارگان، شب و روزهای متفاوتی در عمرتان رقم بزنید. برای رفتن به شهداد هم حتماً از تورهای مجرب کمک بگیرید و هرگز به‌تنهایی دل به کویر نزنید.

  • ریگ ستاره یا ریگ یلان

شن‌های روان در مسیر جابه‌جایی خود، اشکال مختلفی ایجاد می‌کنند. برخی از این اشکال به شکل ستاره و برخی نیز به شکل تپه‌های کوچک و بزرگ متنوعی هستند. برای آشنایی با این جاذبه، همراه با لیدر مجرب و راهنمای مطمئن، به بازدید از ریگ ستاره و ریگ یلان بروید. منطقه ریگ یلان، نقطه تلاقی استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.

  • چاله ملک محمد یا چشم لوت

درست مانند دره زبان مار که به علت فرسایش خاک و زه‌کشی آب ایجاد شده است، قسمتی در کویر هم وجود دارد که شبیه یک کاسه بزرگ است. این بخش را راهنمای کویرنورد بلوچی به نام ملک محمد کشف کرده است و امروزه به احترام وی، نام این چاله را ملک محمد گذاشته‌اند. البته وقتی در تصاویر هوایی نگاه می‌کنید، این چاله شبیه چشم انسان است. برای همین هم هست که چاله ملک محمد به چشم لوت هم معروف شده است. این نقطه، جایی پرت و دور است و بازدید از آن بدون راهنما اصلاً توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان سفر به تنگه زبان مار

کویر لوت، کویر شهداد و در مجموع منطقه‌ای که قصد سفر به آن را دارید، آب‌وهوای گرم و خشک دارد. گرمای هوا در این مناطق تا حدی است که حتی خزندگان نیز در طول روز، خود را لابه‌لای شنزارها مخفی می‌کنند. با این اوصاف در روزهای گرم سال مانند اواخر بهار و تابستان نمی‌توان به اینجا سفر کرد. با این اوصاف باید نیمه دوم سال را برای بازدید از دره زبان مار شهداد انتخاب کنید؛ پس پاییز و زمستان، بهترین زمان سفر به تنگه زبان مار است.

فیلمی از دره زبان مار


3 پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 02 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید