دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

معرفی دشت زیبای کندر بهشتی پر از گل‌های لاله + فیلم 

جمعه، 31 شهریور 1402
روستای کندر از جاهای دیدنی اطراف کرج و مناطق گردشگری تهران است. این منطقه که به خاطر دشت‌های پر از لاله خود بسیار معروف است، هر سال در فصل گل‌دهی لاله‌ها، گردشگران زیادی را میزبان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این روستای زیبا با ما همراه باشید.

دشت لاله کندر

در نزدیکی‌های تهران و در میان رشته‌کوه‌های البرز و صخره‌های بلند، روستایی زیبا و خوش آب‌وهوا به نام کندر جای گرفته است. این روستای تماشایی با داشتن طبیعتی سرسبز و بکر و چشم‌اندازهای زیبا یکی از بهترین تفرجگاه‌های حوالی تهران است. روستای کندر همان روستای کهن دور است که به آن کن دور می‌گویند. در برخی از منابع از روستای کندر به‌عنوان زورگاه پادشاه خسرو یاد شده است. این روستا به‌دلیل داشتن باغی از لاله‌های زیبا در فصل بهار، شهرت بسیاری پیدا کرده است و به‌عنوان پایتخت لاله‌های ایران شناخته می‌شود. در بهار صخره‌های کندر همچون دشتی مخملی و پوشیده از گل‌های قشنگ و رنگارنگ لاله جلوه‌گری می‌کند. دشت لاله‌های کندر که برای اولین بار در بهار 1399 چهره‌ رویایی خود را در دامان طبیعت زیبا ‌و بهاری منطقه گستراند، یکی از جاهای دیدنی کرج به شمار می‌رود و در روستای کندر در بخش آسارا، از توابع استان البرز قرار دارد. این روستا در 22 کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده‌ کرج–چالوس واقع شده است. دشت لاله‌ها را در غرب روستای کندر خواهید دید. اگر برایتان سوال است که کی و چرا این دشت شکل گرفته است، بهتر است بدانید که داستان دشت لاله از همکاری مردمان روستا و علاقه‌مندان به گل و گیاه آغاز می‌شود، زمانی که تصمیم می‌گیرند با کاشت فرشی از لاله‌ها، زیبایی روستای خود را دو چندان کنند.

ویژگی‌های دشت لاله کندر

طراح این دشت زیبا فردی به نام «پهلوانی» است که با جان و دل و عشق به طبیعت، این دشت را طراحی کرده است و با کمک سرمایه خصوصی فردی به نام «مصطفی» و گروهی به نام «گل الف» آن را به ثمر نشانده‌اند. در کنار برپایی جشنواره‌ لاله‌ها، از اهداف دیگر این مجموعه می‌توان به تکثیر پیاز انواع لاله، ترویج آن برای جلوگیری از واردات، صادرات لاله و کشت گیاهان دارویی بومی کوه‌های کندر اشاره کرد. در این دشت که بر دامنه‌ کوهی مشرف بر روستا جا خوش کرده و از دور چشم‌نوازی می‌کند، برای اولین بار دو میلیون و 100 هزار پیاز لاله آلیوم و سنبل در 30 نوع واریته لاله در مساحتی حدود سه‌و‌نیم هکتار در عرصه طبیعی کشت شده‌اند. 20 هزار متر‌مربع از این عرصه به‌صورت فشرده و 15 هزار متر مربع به‌صورت پراکنده در سه نوع پیاز پیش‌رس، میان‌رس و دیررس کشت شده است. اکثر مردمان روستای کندر به گویش تاتی صحبت می‌کنند و به کشاورزی و باغداری می‌پردازند. گندم و جو، عدس و میوه‌های چون انگور کندری، گلابی و گیلاس از محصولات این روستا است.

جاذبه‌های اطراف دشت لاله کندر

  • آبشار کندر: که هم نام این روستا است از جمله جاذبه‌های کندر است. دسترسی به آبشار کندر با پیاده‌روی از طریق جاده کندر امکان‌پذیر است. امکان رفتن به بالادست آبشار نیز با طی کردن مسیری کوتاه وجود دارد.

  • رودخانه دره گدا یا درسیلگ: یکی از رودخانه‌های فصلی روستای کندر است که از دامنه کوه لیز سر چشمه می‌گیرد و با عبور از منطقه باغات تنگه و جنوب روستا به رودخانه کرج می‌پیوندد.

  • چشمه بالا محل: گفته می‌شود در گذشته تنها خانم‌ها می‌توانستند از چشمه بالا محل آب بردارند و چنانچه مردی قصد برداشت آب را داشت باید به‌ همراه خانمی این کار را انجام می‌داد. گل چشمه یا چشمه گل نیز یکی دیگر از چشمه‌های روان روستای کندر است که در ابتدای ورودی رودخانه دره گدا به روستا قرار دارد.

  • منطقه چهل بی بی یا چهل دختر: پیرامون این منطقه داستان‌ها و حکایت‌های متعددی نقل می‌شود. برخی بر این باورند که در این محل 40 دختر که برای زیارت یا گردش آمدند، ناپدید شدند.

  • آستان مقدس امامزاده ناصر و عبدالله: این امامزاده از جاذبه مذهبی روستای کندر است که قدمت آن به قرن هفت هجری قمری می‌رسد. در این امامزاده سنگ‌ قبرهای تاریخی متعددی با قدمت 180 سال وجود دارد که روی آن‌ها اشکالی مرتبط با شغل متوفی، جایگاه اجتماعی و جنیست وی حک شده است.

فیلمی از طبیعت زیبای دشت لاله کندر


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 14 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
(فیلم) لحظه کشف یک کوزه پر از سکه های قدیمی و مار محافظی که حاضر نبود از کوزه دور بشه/ دیدین چجوری چنبره زده بود روی طلاها؟
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
پاشا جمالی ریش و سبیلش را زد؛ آقای بازیگر بدون ریش و سبیل در کنار مهتاب کرامتی قابل شناسایی نبود!
ویدیو/ بحث جدی علمی "ببعی و جیگر" به خاطر تضاد آرای "شرودینگر و هایزنبرگ"/ ایرج طهماسب رو نصفه شبی کلافه کردن/ جیگر قانع نشد...
دعوای لاتی امیر جعفری بوکسور با امین حیایی در فیلم سینمایی هاوایی بر سر رابطه عاشقانه با خواهرش +فیلم