معرفی غار حیرت‌انگیز یخ‌مراد در کرج + فیلم

  سه شنبه، 31 مرداد 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی غار حیرت‌انگیز یخ‌مراد در کرج + فیلم
غار یخ‌مراد، غاری تاریخی و مربوط به دوران پیش از ایران باستان است. این غار در کرج و چند کیلومتری جنوب گچ‌سر واقع شده است. این غار از جاذبه‌های طبیعی استان البرز بوده و دارای چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی است. برای آشنایی با این جاذبه شگفت‌انگیز با ما همراه شوید.

غار یخ‌مراد

غار یخ‌‌مراد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کرج، بخش آسارا، 4 کیلومتری جنوب گچ‌سر واقع شده است. این اثر در تاریخ 10 دی 1381 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این غار در روستای کهنه ده (کرج) در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع شده و از جاذبه‌های طبیعی استان البرز می‌باشد. دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده و مسیر غار شیب‌دار و رو به پایین می‌باشد که با رسیدن به اعماق کوه، چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار دیده می‌شود. ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود 2640 متر می‌باشد و دهانه غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از 30 متر دیده می‌شوند. مردم محلی غار یخ‌مراد را مکانی مقدس می‌دانستند و شاید به خاطر همین باور بوده است که نامش را یخ‌مراد نامیده‌اند. عده‌ای دیگر معتقدند که یخ‌های حوض انتهایی این غار قدرت شفابخشی دارد و برای درمان بیماری‌های مختلف مخصوصا مشکل ناباروری موثر است. حتی برخی از افراد بر این باور هستند که هر کسی یخ این غار را بخورد، سال بعد به مراد خود می‌رسد!

غار یخ مراد

غار یخ مراد

ویژگی‌های غار یخ مراد

غار یخ‌مراد جاذبه‌ای در میانه جاده چالوس است که یکی از معدود غارهای طبقاتی کشور به شمار می‌رود. قندیل‌ها، ستون‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده این غار شهرت بسیاری دارند و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می‌کشانند. هنوز از طول غار یخ مراد اطلاع دقیقی در دست نیست؛ چرا که حفره‌های متعدد آن مانع از دستیابی غارنوردان به انتهای غار می‌شود و همین مسئله بر شگفتی آن می‌افزاید. مسیر دسترسی به غار بسیار زیبا است و شامل رودخانه پرآب آزادبر در پایین‌دست و گیاهان کوهستانی می‌شود که در کنار یکدیگر، طبیعتی آرام‌بخش را به شما هدیه می‌دهند. معمولا مسیر رسیدن تا غار پوشیده از برف است که جذابیت بازدید از یخ‌مراد را دوچندان می‌کند. در نهایت دهانه غار با سه متر طول و هشت متر عرض پدیدار می‌شود که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. سنگ بزرگی در دهانه غار وجود دارد که منقش به فسیلی از گونه نرم‌تنان متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی به نام کاردیتا است. با استناد به این فسیل می‌توان گفت احتمالا غار یخ مراد 50 میلیون سال پیش در زیر دریا شکل گرفته است؛ گرچه برخی از زمین‌شناسان عمر این غار را 70 تا 230 میلیون سال تخمین زده‌اند.

غار یخ مراد

غار یخ مراد

فضای داخلی غار یخ مراد

غار یخ مراد یکی از معدود غارهای مطبق ایران است و در بخشی از آن چهار طبقه مجزا با اختلاف ارتفاع بیش از 30 متر دیده می‌شود. معمولا دمای غارهای ایران به‌ دلیل نبود جریان هوا و بخار آب، حداقل 10 درجه بیشتر از فضای بیرون است؛ اما این غار به‌دلیل وجود منافذ مختلف بین فضای داخلی و بیرونی و ایجاد جریان هوا و همچنین ارتفاع زیاد از سطح دریا، دمای بسیار کمتری از فضای بیرون دارد. غار مزبور برخلاف نمونه‌های مشابه خود از تزیینات آهکی کمی برخوردار است و تنها در بخش‌های کوچکی از آن، آهک مشاهده می‌شود. سه تالار بزرگ، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه تا عمق 30 متر، بخش‌های مختلف غار یخ مراد را تشکیل می‌دهند. این غار به‌ صورت فنری و با شیبی حدود 30 درجه به بخش‌های مختلف راه می‌یابد. با ورود به غار به تالاری سنگلاخی به طول و عرض 12 در 18 متر و ارتفاع 6 متر می‌رسید. بخش جالب توجه این تالار، تخته سنگ بزرگی به ابعاد سه در پنج متر با کف صیقلی و گود است. گودی کف سنگ نشان می‌دهد برای مدتی طولانی، آب اسیددار در این بخش جریان داشته و تخته سنگ را در طول هزاران سال به‌شکل امروزی درآورده است. به احتمال زیاد می‌توان نقطه شروع آب اسیددار را سقف همین تالار دانست که پس از جریان در غار، از اعماق آن خارج می‌شد و در پایین‌دست به رودخانه آزادبر می‌ریخت. احتمال دیگری نیز وجود دارد که صدها هزار سال قبل، پیش از آنکه بستر رودخانه تغییر کند، آب رودخانه از روی این تخته سنگ وارد غار می‌شد و گودی روی آن نشانه‌‌ای از جریان رودخانه است. پس از 15 متر پیاده‌روی در راهروی سوم به شکافی می‌رسید که دو متر طول و یک متر عرض دارد و در زیر آن پرتگاهی به عمق هشت متر دیده می‌شود. ورقه آهنی محکمی روی شکاف قرار دارد که نقش پل را بازی می‌کند و به شما امکان عبور از آن را می‌دهد. در ادامه، تالار دوم غار با ابعاد 20 در 25 متر و ارتفاع 10 متر پیش روی شما قرار می‌گیرد که دو دهلیز دارد؛ دهلیز 6 متری که به چاهی با عمق هفت متر می‌رسد و دهلیز 10 متری که به چاهی به عمق هشت متر ختم می‌شود. پس از تالار دوم، تالار سوم به بزرگی 30 در 25 متر قرار گرفته که سقف آن از بقیه تالارها بلندتر است. غار سنگ‌هایی بر دیوارها و سقف این تالار بسیار زیبا خودنمایی می‌کنند که به رنگ‌های نخودی و گل‌کلمی هستند. دخمه‌ای به نام دخمه دوقلو در انتهای غار وجود دارد که توسط پرتگاهی به عمق پنج متر از تالار سوم جدا شده است. این دخمه شامل دو فضا می‌شود که ابعاد فضای اولی هفت در 6 متر و ابعاد فضای دومی چهار در سه متر است که ارتفاع سقف هر یک به 1٫5 تا سه متر می‌رسد. دخمه اول پوشیده از یخ دائمی است و دریاچه یخی اصلی غار و یک آبشار یخی در آن دیده می‌شود. دخمه دوم نیز یک دریاچه یخی در خود دارد. سطح دریاچه‌ها، 60 متر پایین‌تر از ارتفاع دهانه غار قرار گرفته است و یخ آن‌ها در تابستان تا عمق 10 سانتی‌متر ذوب می‌شود.

غار یخ مراد

نحوه تشکیل قندیل‌های یخی غار یخ‌مراد

غار یخ‌مراد دارای هواکش‌ها و روزنه‌های زیادی است که موجب گردش هوا در آن می‌شود و شرایط مناسبی را برای شکل‌گیری قندیل‌ها و انجماد آب‌های سطحی در غار فراهم می‌کند. به همین دلیل توده‌های بزرگ و مخازن یخی در گوشه‌وکنار غار مشاهده می‌شوند که به‌ صورت استالاگمیت و استالاگتیت بر دیواره‌ها، سقف و کف آن شکل گرفته‌اند. انعکاس نور و سطوح صیقلی این پدیده‌ها، منظره‌ای تماشایی در دل غار ایجاد کرده‌اند. غارسنگ به تمام سنگ‌هایی اطلاق می‌شود که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب به وجود می‌آیند. این پدیده، زیبایی خاصی به غار یخ مراد بخشیده است و به‌ شکل نخود و گل کلم خودنمایی می‌کند.

بهترین زمان برای بازدید از غار یخ‌مراد

ماه‌های اسفند و فروردین، بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است؛ زیرا قندیل‌های یخی در این زمان در اوج زیبایی خود هستند. در واقع تشکیل قندیل‌های یخی از ابتدای آذر ماه آغاز می‌شود و با ادامه فصل سرما، بارندگی‌ها و نفوذ آب​‌، این فرآیند ادامه می‌یابد. با شروع فصل گرما، یخ‌ها شروع به ذوب می‌کنند؛ به‌صورتی که در روزهای نخستین خرداد ماه تنها دریاچه یخ در غار باقی می‌ماند.

آدرس: استان البرز، جاده چالوس، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین)، روستای کهنه ده

غار یخ مراد

فیلمی از غار شگفت‌انگیز یخ‌مراد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (407 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس